Holdet 2023 DA/x - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Frederiksberg HF
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Jens Beckmann Laurberg, Louise Rygaard Jensen
Hold 2023 DA/x (1x da, 2x da)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Journalistik
Titel 2 Billedsprog
Titel 3 Sprog og identitet
Titel 4 Argumentation
Titel 5 Projekt og praktik
Titel 6 Udstødt og anderledes
Titel 7 Skriftlighed
Titel 8 Kampen om naturen
Titel 9 Retorik og argumentation
Titel 10 Det moderne gennembrud
Titel 11 Komposition
Titel 12 Løse ender og modernisme

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Journalistik

De faglige mål i forløbet er:
- viden om forskellige avistyper og avisens stofområder
- viden om aktantmodellen og vinkling
- viden om journalistisk sprog
- viden om kendetegn ved nyhedsreportagen
- viden om kendetegn ved nyhedsartiklen
- viden om nyhedskriterier
- viden om minervamodellen
- viden om journalistik på sociale medier
- viden om fake news
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Reportage fra Ungdommens Folkemøde 01-10-2023
Analyse af reportage 22-11-2023
Omfang Estimeret: 32,00 moduler
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Billedsprog

De faglige mål i forløbet er følgende:
- viden om typer af motiver
- viden om sammenligning, metafor, besjæling, personifikation og symbol
- viden om billedsprogsfunktion i skønlitteratur og journalistik
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Argumentation

De faglige mål i forløbet er følgende:
- viden om Toulmins argumentationsmodel
- viden om det retoriske pentagram
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Projekt og praktik

De faglige mål i forløbet er følgende:
- Viden om hvordan man skriver en jobansøgning og et CV
- Viden om informationssøgning
- Viden om hvordan man giver konstruktiv feedback
- Evne til at skrive grammatisk korrekt
Indhold


Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Udstødt og anderledes

I forløbet er der blevet arbejdet tematisk ud fra tekster, der handler om at være udstødt og anderledes. Undervejs har eleverne arbejdet med forskellige metoder
- novelleanalyse
- basal filmanalyse(kameravinkler, billedbeskæring, lyd osv.)
- Forskellige dramaturgiske modeller(bølgemodel, berettermodel, aktantmodel)
- lyrikanalyse
- repetition af journalistik

Tekster:
"Ebbe Skammelsen", folkevise, ukendt
"Jagten"(2012), Thomas Vinterberg (værk)
"Forfærdet far: De lod pædofilimistænkt passe vores børn", 12. november 2024, Sjællandske nyheder
"Hvile"(1962), Peter Seeberg
"I bor da meget pænt"(2019), Thomas Korsgaard, sidste 5 år
"Karens Jul"(1885), Amalie Skram
"Den dag jøden reddede julen"(2014), Chuck Palahniuk, verdenslitteratur i oversættelse

Derudover har eleverne arbejdet med selvlæste værker ud fra deres ønske om profession
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Skriftlighed

Introduktion til den analyserende artikel som eksamensgenre.

Vi har arbejdet med formuleringen "Vinteren som symbol", hvori følgende tekster indgår:

- "Vinterligger"(2018), Rakel Haslund-Gjerrild
- "Sig nærmer tiden", (1838), St. Steensen Blicher
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Kampen om naturen

Forløb med udgangspunkt i billedet af naturen i romantikken og i forhold til de moderne klimaudfordringer vi står overfor.
Eleverne er blevet introduceret til romantikken som periode, herunder de historiske og filosofiske tanker.

Tekster:

"Morgenvandring"(1805) af Adam Oehlenschläger
"Klokken"(1845) af H.C. Andersen
"I Danmark er jeg født"(1850) af H. C. Andersen
"Indvielsen" (1799) af Schack von Staffeldt
"Der er et yndigt land"(1818) af Adam Oehlenschläger
"Langt højere bjerge"(1820) af N.F.S. Grundtvig
"Du gamla, du fria"(1866), Richard Dybeck

Baggrund:
Sørensen & Rangvid: Brug litteraturhistorien, Systime 2014
filmcentralen.dk - filmiske virkemidler
Ole Schulz Larsen: Håndbog til dansk, Systime, om dokumentarfilm

Video
"Before the flood" (2016) af Fisher Stevens (Værk)
"Danmarks trup til VM"(2022), DBU
"Volvo, feat. Zlatan - Made in Sweeden"(2016), Volvo
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Retorik og argumentation

Fortsat forløb om argumentation og retorik, hvor vi har repeteret Toulmins udvidede argumentationsmodel og arbejdet med argumentationsgreb. Inden for retorik har vi arbejdet med Ciceros retoriske pentagram og stilistiske virkemidler. Temaet har ligget i forlængelse af forløbet om klima.

Tekster:
Greta Thunberg ved klimademonstration 2017
Leonardo DiCaprios tale i FN 2015 (også i dokumentaren "Before the Flood")
Barack Obamas tale i Grant Park 2008
Dronning Margrethes nytårstale 2023


Baggrundstekst:
"Håndbog til dansk" af Ole Schulz Larsen via Systime
"Perspektiver i dansk" af Mads Ranvid og Mimi Sørensen via systime
vucdigital.dk - diverse øvelser i argumentation
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Det moderne gennembrud

I forløbet har vi arbejdet med det moderne gennembrud ud fra tankerne om problemer under debat inden for Køn, kirke og klasse. Vi har arbejdet med realisme og impressionisme som skriveretninger og har i forbindelse med læsning af "Et dukkehjem" arbejdet med transaktionsanalyse.

Kernestof:
Henrik Pontoppidan: "En stor dag"(1891)
Henrik Ibsen: "Et dukkehjem"(1879), første og sidste akt
Herman Bang: "Frøkenen"(1883)
Martin Andersen Nexø: af "Pelle Erobreren"(1906-1910)

Supplerende:
Barbara Kjær-Hansen: "Litteraturhistorien - på langs og på tværs", Systime
DR: "Et dukkehjem"(1974)
Barnemordet
Sat ud
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Komposition

Forløb med fokus på teksters komposition som udgangspunkt for en analyse, herunder forskellen på den klassiske og den moderne novelle, vendepunkter, ydre og indre komposition. Eleverne har ud over nye tekster også arbejdet med det klassen hidtil har læst for at kunne identificere komposition

Kernestof:
Jan Sonnergaard: "Polterabend" (1996)
Thomas Korsgaard: "Mente I det" (2023) værk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Løse ender og modernisme

Forløb med særligt fokus på det 20. århundredes modernistiske litteratur. Og så de tekster vi ellers mangler for at blive klar til eksamen

Kernestof:
Johannes V. Jensen: "Interferens"(1906)
Tom Kristensen: "Nat i Berlin"
Martin A. Hansen: "Soldaten og pigen"(1947)

Supplerende stof:
Edvard Berger:"Intet nyt fra Vestfronten"(2022), Netflix 00:00-12:30
Ole Schulz Hansen: "Håndbog til dansk - litteraturhistorien"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer