Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Frederiksberg HF
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Jens Beckmann Laurberg, Louise Rygaard Jensen
|
Hold
|
2023 DA/x (1x da, 2x da)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Journalistik
De faglige mål i forløbet er:
- viden om forskellige avistyper og avisens stofområder
- viden om aktantmodellen og vinkling
- viden om journalistisk sprog
- viden om kendetegn ved nyhedsreportagen
- viden om kendetegn ved nyhedsartiklen
- viden om nyhedskriterier
- viden om minervamodellen
- viden om journalistik på sociale medier
- viden om fake news
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Reportage fra Ungdommens Folkemøde
|
01-10-2023
|
Analyse af reportage
|
22-11-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
32,00 moduler
Dækker over:
32 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Billedsprog
De faglige mål i forløbet er følgende:
- viden om typer af motiver
- viden om sammenligning, metafor, besjæling, personifikation og symbol
- viden om billedsprogsfunktion i skønlitteratur og journalistik
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Sprog og identitet
De faglige mål i forløbet er følgende: Viden om det danske sprogs historie. Viden om sprogets variation og funktion. Viden om dialekt, sociolekt og multietnolekt. Viden om rappens koder. Viden om arveord, låneord, fremmedord og domænetab. Evne til at analysere sprog i lyrik og raptekster.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Argumentation
De faglige mål i forløbet er følgende:
- viden om Toulmins argumentationsmodel
- viden om det retoriske pentagram
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Projekt og praktik
De faglige mål i forløbet er følgende:
- Viden om hvordan man skriver en jobansøgning og et CV
- Viden om informationssøgning
- Viden om hvordan man giver konstruktiv feedback
- Evne til at skrive grammatisk korrekt
|
Indhold
|
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Udstødt og anderledes
I forløbet er der blevet arbejdet tematisk ud fra tekster, der handler om at være udstødt og anderledes. Undervejs har eleverne arbejdet med forskellige metoder
- novelleanalyse
- basal filmanalyse(kameravinkler, billedbeskæring, lyd osv.)
- Forskellige dramaturgiske modeller(bølgemodel, berettermodel, aktantmodel)
- lyrikanalyse
- repetition af journalistik
Tekster:
"Ebbe Skammelsen", folkevise, ukendt
"Jagten"(2012), Thomas Vinterberg (værk)
"Forfærdet far: De lod pædofilimistænkt passe vores børn", 12. november 2024, Sjællandske nyheder
"Hvile"(1962), Peter Seeberg
"I bor da meget pænt"(2019), Thomas Korsgaard, sidste 5 år
"Karens Jul"(1885), Amalie Skram
"Den dag jøden reddede julen"(2014), Chuck Palahniuk, verdenslitteratur i oversættelse
Derudover har eleverne arbejdet med selvlæste værker ud fra deres ønske om profession
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Skriftlighed
Introduktion til den analyserende artikel som eksamensgenre.
Vi har arbejdet med formuleringen "Vinteren som symbol", hvori følgende tekster indgår:
- "Vinterligger"(2018), Rakel Haslund-Gjerrild
- "Sig nærmer tiden", (1838), St. Steensen Blicher
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Kampen om naturen
Forløb med udgangspunkt i billedet af naturen i romantikken og i forhold til de moderne klimaudfordringer vi står overfor.
Eleverne er blevet introduceret til romantikken som periode, herunder de historiske og filosofiske tanker.
Tekster:
"Morgenvandring"(1805) af Adam Oehlenschläger
"Klokken"(1845) af H.C. Andersen
"I Danmark er jeg født"(1850) af H. C. Andersen
"Indvielsen" (1799) af Schack von Staffeldt
"Der er et yndigt land"(1818) af Adam Oehlenschläger
"Langt højere bjerge"(1820) af N.F.S. Grundtvig
"Du gamla, du fria"(1866), Richard Dybeck
Baggrund:
Sørensen & Rangvid: Brug litteraturhistorien, Systime 2014
filmcentralen.dk - filmiske virkemidler
Ole Schulz Larsen: Håndbog til dansk, Systime, om dokumentarfilm
Video
"Before the flood" (2016) af Fisher Stevens (Værk)
"Danmarks trup til VM"(2022), DBU
"Volvo, feat. Zlatan - Made in Sweeden"(2016), Volvo
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Retorik og argumentation
Fortsat forløb om argumentation og retorik, hvor vi har repeteret Toulmins udvidede argumentationsmodel og arbejdet med argumentationsgreb. Inden for retorik har vi arbejdet med Ciceros retoriske pentagram og stilistiske virkemidler. Temaet har ligget i forlængelse af forløbet om klima.
Tekster:
Greta Thunberg ved klimademonstration 2017
Leonardo DiCaprios tale i FN 2015 (også i dokumentaren "Before the Flood")
Barack Obamas tale i Grant Park 2008
Dronning Margrethes nytårstale 2023
Baggrundstekst:
"Håndbog til dansk" af Ole Schulz Larsen via Systime
"Perspektiver i dansk" af Mads Ranvid og Mimi Sørensen via systime
vucdigital.dk - diverse øvelser i argumentation
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Det moderne gennembrud
I forløbet har vi arbejdet med det moderne gennembrud ud fra tankerne om problemer under debat inden for Køn, kirke og klasse. Vi har arbejdet med realisme og impressionisme som skriveretninger og har i forbindelse med læsning af "Et dukkehjem" arbejdet med transaktionsanalyse.
Kernestof:
Henrik Pontoppidan: "En stor dag"(1891)
Henrik Ibsen: "Et dukkehjem"(1879), første og sidste akt
Herman Bang: "Frøkenen"(1883)
Martin Andersen Nexø: af "Pelle Erobreren"(1906-1910)
Supplerende:
Barbara Kjær-Hansen: "Litteraturhistorien - på langs og på tværs", Systime
DR: "Et dukkehjem"(1974)
Barnemordet
Sat ud
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Komposition
Forløb med fokus på teksters komposition som udgangspunkt for en analyse, herunder forskellen på den klassiske og den moderne novelle, vendepunkter, ydre og indre komposition. Eleverne har ud over nye tekster også arbejdet med det klassen hidtil har læst for at kunne identificere komposition
Kernestof:
Jan Sonnergaard: "Polterabend" (1996)
Thomas Korsgaard: "Mente I det" (2023) værk
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Løse ender og modernisme
Forløb med særligt fokus på det 20. århundredes modernistiske litteratur. Og så de tekster vi ellers mangler for at blive klar til eksamen
Kernestof:
Johannes V. Jensen: "Interferens"(1906)
Tom Kristensen: "Nat i Berlin"
Martin A. Hansen: "Soldaten og pigen"(1947)
Supplerende stof:
Edvard Berger:"Intet nyt fra Vestfronten"(2022), Netflix 00:00-12:30
Ole Schulz Hansen: "Håndbog til dansk - litteraturhistorien"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/351/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57424165136",
"T": "/lectio/351/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57424165136",
"H": "/lectio/351/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57424165136"
}