Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Frederiksberg HF
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Carl Larsson Traff, Jens Beckmann Laurberg
|
Hold
|
2023 DA/y (1y da, 2y da)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Litterær læsning og tekstanalyse
Dette forløb kredser om elementær litterær analyse, med fokus på forståelse og brug af det litterære begrebsapparat (fortæller, synsvinkel, personkarakteristik, sproglig stil og fremstilling, sproglige troper, genre etc.). Derudover vil forløbet fungere som en introduktion til litterær tekstlæsning, hvor eleverne vil blive introduceret til litterære tekster fra forskellige perioder og genre. Formålet med forløbet er at give eleverne en grundlæggende viden og erfaring med at analysere, fortolke og forholde sig til forskelligartet litteratur og herunder at kunne udpege genretræk, sproglig stil og fortællerinstans.
Primære tekster:
1) Helle Helle: Der er ikke flere sennepsmarker i Danmark (2000).
2) Haidar Ansari: Institutionaliseret (2022).
3) Tine Høgh: Le freak (2017).
5) Klaus Rifbjerg: Livet i badeværelset (1960).
6) Tom Kristensen: Nat i Berlin 1921 (1927).
7) Hassan Preisler: Brun mands byrde (uddrag) (2013)
8) Jeppe Aakjær: Jens Vejmand (1905)
9) Yahya Hassan: Barndom (enkeltdigt) (2013)
10) Emil Aarestrup: Paa sneen (1938).
11) Knut Hamsun: Sult (Uddrag, 1890) (Verdenslitteratur i oversættelse)
12) Elias Sadaq: Djinn (2024)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Analyserende artikel af selvvalgte sangtekster
|
22-03-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Dokumentar og reality-tv
Dette forløb har til formål at give eleverne redskaber, begreber og et sprog til at aflæse, afkode og analysere forskellige former for visuel mediekultur, med et særligt fokus på dokumentar og reality-tv.
Fokuspunkter:
Eleverne skal kunne udpege og karakterisere forskellige typer af dokumentarfilm, analysere filmiske virkemidler, afkode fakta- og fiktionskoder, reflektere og argumentere over forholdet mellem medialisering og objektivitet. Desuden skal eleverne kunne argumenterer for forskellene mellem fakta- og fiktionsgenren.
Materiale:
1. Undervisningskompendiet (Frederiksberg Hf, 2018-2019, dansk A)
2. Dokumentaren: Tykke Ida (1.november 2017) (Værk).
3. Dokumentarfilmen: 69 af Nikolaj Viborg (2008).
4. Reality-serie: Døm vores forhold (Dr-serie).
5. Anmeldelse af 69: Et forudsigeligt vulkanudbrud af tåregas af Erik Jensen (9. november 2008, Politiken).
6. Artikel: Meget reality-tv tilbyder mere indsigt end diverse æggehovedprogrammer af Nikola Nedeljkovic Gøttsche (17.januar 2019, information).
7. Dokumentar: Vi var ukendt Kunstner (del 1 + 2) (2016).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Billedsprog
OBS. Dette forløb er en fortsættelse af et forløb eleverne har gennemgået med en tidligere dansklærer. Forløbet er ikke skrevet i studieplanen, men eleverne har stiftet bekendtskab med kanonforfatterne: Peter Seeberg, Martin A. Hansen og Karen Blixen
Dette sprogforløb kredser om hvordan billedsprog (sproglige troper) bruges som kommunikations- og formidlingsstrategi i prosatekster, lyrik, journalistik, sangtekster og dagligdagssprog, men også som en måde at tænke og forstå verden på (kognitive metaforer). Forløbet vil fungere som en indføring i forskellige typer sproglige troper (metafor, besjæling, sammenligning, symbol, personifikation etc.) samt hvordan disse bruges i forskelligartede genre og situationer. Her vil eleverne få redskaber til at udpege og reflektere over brugen af billedsprog i forskellige typer tekst.
Litterære tekster:
1) Michael Strunge: Plasticsolen (1981)
2) • Fine Gråbøl: Ungeenheden (2021 – romanuddrag)
Journalistik:
• FCK lever lidt endnu (2018)
• Heidi Jønch Clausen: Til Kamp mod metaforerne'
' Gretha Tunbergs tale ved klimatopmødet i Polen 2018.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Skrive
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Kreativitet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Det moderne gennembrud (+ historieopgaven)
Litteraturhistorisk forløb om Det moderne gennembrud med introduktion til periodens historiske, kulturelle, politiske, teknologiske og særligt litterære udgangspunkt. Forløbet vil give en indføring i litteraturen, kunsten og den offentlige debat, der knytter sig til perioden omkring det moderne gennembrud (1870-1900). Forløbet vil have et særligt fokus på periodens kvindesyn og kvindebillede samt litteraturens dogme om ”at sætte problemer under debat”.
Foruden Det moderne gennembrud vil forløbet også have et blik til perioden før (Romantikken) samt perioden efter (det folkelige gennembrud). Her vil eleverne stifte bekendtskab med forfattere såsom Johannes V Jensen, Jeppe Aakjær og Martin Andersen Nexø.
Primær litteratur:
1) Georg Brandes: Hovedstrømninger i det 19de århundredes litteratur (1872).
2) Henrik Pontoppidan: Muldskud (1890).
3) Henrik Pontoppidan: Et Grundskud (1887).
4) Amalie Skram: Det røde gardin (1899) (intro til norsk litteratur)
5) Herman Bang: Irene Holm (1890)
6) Jeppe Aakjær: Jens Vejmand (1905)
7) Johannes V Jensen: På Memphis station (1906).
8) Filmatiseringen af Martin Andersen Nexø´s Pelle Erobreren (Bille August, 1987) (uddrag) (Værklæsning)
Sekundært materiale:
1) 1800-tallet på vrangen, (Dr-program, 25.apr, 2014).
2) Øgendahl og de store forfattere: Herman Bang (Dr-program, 1.aug, 2018).
3) Maleri af Vilhem Hammershois Strandgade med solskin på gulvet (1901).
4) Maleri af H.A. Brendekilde: Udslidt (1889).
5) Maleri af C.W. Eckersberg: Landskab med stente, Møn (1810)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Intro til Det moderne gennembrud
|
15-08-2024
|
kreativ skriveøvelse
|
04-09-2024
|
At sætte problemer under debat
|
06-09-2024
|
Historieopgave
|
22-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Pop4
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Digital dannelse
Dette medieforløb omhandler den hastige udvikling på sociale medier. Fokus har været på dels at forstå og håndtere sociale medier samt deres konsekvenser på godt og ondt. Ligeledes har et centralt fokus været at analysere opslag på sociale medier (med fokus på både visuelle og sproglige virkemidler - kaldet multimodal analyse).
Overordnet kredser forløbet "Digital dannelse" om, at give eleverne redskaber til at reflektere og ikke mindst sortere i al den information de støder på, på internettet.
Primær litteratur:
Et bredt udvalg af opslag fra Facebook, Instagram og Tik-Tok, heriblandt fra Irina the diva, Mette Frederiksen, Nicolai Heller, Singodingo, Caroline Petersen, Kiri Lassen, Andreas Hemmingsen mf.
Udvalg af levende billeder fra Facebook og Tik-Tok, heriblandt fra Gabby Barret, Camilla Severin og Eva Longoris
Dokumentaren "Ung, nøgen og udstillet", DR, 2016
Dr-udsendelsen "Udstillet" med Caroline Petersen (2024)
Vincent F. Hendricks: "Om det er sandt, misinformation eller fake news: Du betaler med din opmærksomhed" YouTube
Lea Korsgaard: "Den der råber lyver" ∣ YouTube
Sekundær litteratur:
Jan Asbjerg og Johanne Katrine Larsen: "Dig og digital dannelse i dansk", kapitlerne "Digital kommunikation Web 2.0", "Onlineidentiteters performance på sociale medier", "At analysere multimodale tekster fra sociale medier"
Omfang: ca. 80 sider
Særlige fokuspunkter:
Digital performance, frontstage, backstage, middle region, kønsperformance, autencitetsmarkører og fiktionaliseringer, sproglig og visuel analyse, Judith Butlers kønsterminologi, ansigtsløs kommunikation mm.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
7
|
Romanforløb - "Mente I det"
Dette forløb kredser om (værk)læsning af kortromanen "Mente I det" (2023) af Thomas Korsgaard. Værklæsningen vil bunde ud i en analyserende artikel med fokus på analyse og fortolkning med inddragelse og introduktion til centrale litterære begreber såsom forfatter, fortællerinstans, genretræk, synsvinkel, personkarakteristik, sproglig stil, tematik, budskab etc. Desuden vil forløbet give en indføring i hvordan eleverne sagligt og velargumenteret diskuterer og debatterer litterære tematikker samt samfundsmæssige problematikker (i denne kontekst primært fænomener såsom hadforbrydelser, homofobi samt psykisk skrøbelighed). Ydermere vil dette forløb have et litteraturhistorisk sigte, hvor "Autofiktion", som litteraturhistorisk tendens, vil blive introduceret og diskuteret.
Materiale:
1) Thomas Korsgaard: Mente I det (2023) (værk)
2) Erik Skyum-Nielsens anmeldelse "Thomas Korsgaard viser os igen sit veloplagte talent – men der mangler noget i hans nye roman" (Information, 21. maj 2021)
3) Felix Thorsen Katzenelson anmeldelse "Thomas Korsgaard viser os igen sit veloplagte talent – men der mangler noget i hans nye roman" (Politikken, 19. september 2023).
4) "Autofiktion - de sidste 5 års litteratur" (Systime)
5) Lars Theil Münster: “Litteraturen taler til os som en ven uden bagtanker”
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Anmeldelse af "Mente I det"
|
06-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Sprog og identitet
Sprog og identitet
De faglige mål i forløbet er følgende:
Viden om det danske sprogs historie. Viden om sprogets variation og funktion. Viden om dialekt, sociolekt og multietnolekt. Viden om rap-genrens koder. Viden om arveord, låneord, fremmedord, domænetab samt forskellige typer af sproglige troper. Evne til at analysere sprog i lyrik, prosa og raptekster.
Yderligere har forløbet til formål at give eleverne redskaber til at forstå og fagligt kunne forklare hvordan sprog og identitet hænger sammen, både i litteratur, musik, skrift- og hverdagssprog. Eller sagt anderledes: Hvordan vores sprogbrug unægtelig hænger sammen med sociale, kulturelle, økonomiske og geografiske processer.
Materiale:
1. Kompendiet: Sprog og identitets
2. Sprogets veje: “Det danske sprogs historie i korte træk”
3. Peter H. Lützen: “Sproglige variationer”
4. Jan Aasbjerg Petersen: Det’ sprog til et beat
5. Michael Ejstrup: Vi dømmer hinanden på sproget
6. Pia Quist: “Perkerdansk og rinkebysvensk”
7. Sivas: Mit sprog er en slags omvendt integration
8. Victor Skov Jeppesen: Oliver Lovrenskis debutroman på galopperende gadesprog er svimlende suveræn (anmeldelse)
9. Ækte vare (2014) (film af Fenar Ahmad) (værklæsning)
Litterære tekster:
1. Sleirnan: Bomaye (2016)
2. Yahya Hassan: Langdigt (2013)
3. Sivas: D.A.U.D.A (2013)
4. Haidar Ansari: Institutionaliseret (2022)
5. Oliver Lovrenski: Da vi var yngre (2024)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Romantikken (1800-1870)
Forløb om romantikken med introduktion af dens historiske og filosofiske baggrund og litterære udgangspunkt, samt de forskellige underdele, som nyplatonisme, universalromantik, nationalromantik, biedermeier og romantisme. Forløbet vil introducere eleverne til tidens litterære tendenser, dens store forfattere og ikke mindst dens syn på nationalisme og ”Danskhed”. Netop dette med ”den særlige danskhed” vil gennem forløbet blive aktualiseret til tidens, anno 2025, politiske diskussioner. Forløbet vil foruden en litteraturhistorisk og -analytisk tilgang også tilbyde et kreativt element, hvor eleverne vil prøve kræfter med at skrive romantiske digte om naturen og fædrelandskærlighed
Tekster:
"Romantikken" Fra Andersen og Kennebo (2012) Litteraturen på langs og på tværs. Systime.
Tekster:
1) "Indvielsen"(1804) af Schack von Staffeldt
2) "Morgenvandring"(1805) af Adam Oehlenschläger
3) "Der er et yndigt land"(1819) af Adam Oehlenschläger
4) "I østen stiger solen op (1837) af B.S Ingemann
5) "Ja, vi elsker dette landet"(1864) af Bjørnstjerne Bjørnsson
6) "Klokken" af H.C. Andersen
7) "Skyggen"(1847) af H.C. Andersen
Supplerende tekster:
1) Isam B: Ramadan i København (2020)
2) Vi skal sætte danskerne først (2022, DF valgvideo)
3) Zlatan: Volvo reklame (2014)
4) Artikel: Hvad vil det sige at være ”dansk”? (Berlingske, 22. oktober, 2016)
5) Øgendahl og de store forfattere: HC. Andersen
6) Brødrene Madsens tidsrejse: Guldalderen
7) 1800tallet på vrangen – Guld, hor og romantik – 1800-1814 (Dr-udsendelse)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Kreativitet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
10
|
Journalistik (repetition)
Eleverne har, med deres tidligere dansklærer, været undervist i forløbet om journalistisk (dette er dog ikke inddraget i studieplanen?). Derfor skal dette korte forløb nærmere ses som en repetition af centrale begreber indenfor det journalistiske område: Nyhedskriterier, nyhedstrekant, avistyper, journalistiske hovedgenrer, vinkling og fremstilling, kilder etc. Forløbet vil desuden, via analyse af forskellige typer af artikler, klæde eleverne på til at analysere og udpege centrale journalistiske kendetegn.
Forløbet tager udgangspunkt i Journalistik-kompendiet med dertilhørende opgaver fra Frederiksberg HF.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Repetition + løse ender
De sidste omkring to uger af skoleåret (inden eleverne går på læseferie) vil gå med, at repetere pensum, træne eksamenscases og forberede eleverne på den mundtlige eksamen.
Ydermere vil eleverne introduceres til et uddrag af Knut Hamsuns roman "Sult" (1890) (Verdenslitteratur i oversættelse).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/351/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57424168097",
"T": "/lectio/351/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57424168097",
"H": "/lectio/351/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57424168097"
}