Holdet 2023 DA/ø - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Frederiksberg HF
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Silvia Rantzau Svare
Hold 2023 DA/ø (1ø da, 2ø da)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Journalistik
Titel 2 Hverdagens litteratur (intro til litteræranalyse)
Titel 3 Dokumentar og reality-tv
Titel 4 Romantikken og naturen
Titel 5 Debat og taler
Titel 6 Folkeviser
Titel 7 Skriftlighed
Titel 8 Sprog og identitet
Titel 9 Nytårstaler
Titel 10 Det moderne gennembrud
Titel 11 Syg litteratur
Titel 12 Kortfilm og kortroman
Titel 13 Bag linjerne

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Journalistik

I dette forløb har eleverne stiftet bekendtskab med nyhedsjournalistikken, herunder dens form, formål, udvikling og rolle i dag. Dette har de bl.a. gjort ved både at læse, analysere og fortolke tekster inden for forskellige journalistiske genre, samt skrive deres egne (nyhedsartikel om dem selv + reportage om UFM). Der har løbende været arbejdet med at demonstrere kendskab til og forholde sig reflekteret til nyhedsformidling i mediebilledet i dag.

I forløbet har der været fokus på:
- Avistyper og avisernes stofområder
- De 5 nyhedskriterier
- nyhedstrekanten
- Nyheders vinkling (tydeliggjort med aktantmodellen)
- Erfarings-, parts- og ekspertkilder
- Reportagens karakteristika (bl.a. scenisk fremstilling, fluen på væggen, ydre synsvinkel)
- Minervamodellen
- Billedsprog (Metafor, sammenligning, besjæling, personifikation, symbol, metonymi, allegori)
- Nyhedsjournalistik
- Fortællende journalistik
- Meningsjournalistik
- Minervamodellen
- Fakta- og fiktionskoder, og hvad det vil sige at indgå en fakta- og fiktionskontrakt, samt hvilke konsekvenser det kan have, når et kontraktbrud finder sted
- Journalistiske autenticitetsmarkører, og hvordan de kan bruges til at skabe troværdighed
- Tilstræbt objektivitet
- Fiktionalisering
- Fake news - Hvilken rolle fake news spiller i samfundet og bruges politisk
- Clickbait - forskellen på fake news og clickbait, hvordan clickbait bryder med nyhedstrekanten, samt clickbait-fænomenet ’not clickbait’
- Falsumartikel, opponerende nyhedsartikel, manipulerende nyhedsartikel,  clickbait-nyheden
- Mediernes rolle i demokratiet (medierne som den fjerde statsmagt og gatekeepers)
- ekkokamre

Tekstmateriale:
- VÆRK: Analyse af en selvvalgt avis  (ca. 50 sider)
- Kristeligt Dagblad: En nat i kulden med de hjemløse, 08.02.2012
- Politikken: Bordellet - en arbejdsplads , Søndag 17. februar 2013
- Herman Bang: Branden , 1884
- RokokoPosten: Putin til Ukraine: Uden mig havde I aldrig vundet Eurovision ,15.05.2022
- DenKorteAvis: På blot to år er antallet af danskere faldet, oktober 3, 2023

Samlet omfang: ca. 90 ns
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Skriv en nyhedsartikel 31-08-2023
Reportage UFM 28-09-2023
Omfang Estimeret: 19,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Hverdagens litteratur (intro til litteræranalyse)

Forløbet har fungeret som en indgående introduktion til litterær analyse i de fleste aspekter. Eleverne har skullet opnå viden om forskellige former for litterære genrer, samt evne til at analysere skønlitterære tekster (epik og lyrik) ved hjælp af grundlæggende analysebegreber som:

- Traditionelt og moderne digt
- Det lyriske jeg / digterjeget
- Lyriske undergenre: (lyrisk digt og episk digt)
- Bunden og ubunden form
- rolig og urolig sats
- Enjambement
- Denotation og konnotation
- Fortællertyper
- Den upålidelige fortæller
- synsvinkel (indre og ydre synsvinkel + medsyn, bagudsyn)
- Fremstillingsformer (scenisk og panoramisk fremstillingsform)
- Personkarakteristik (direkte og indirekte karakteristik, indre og ydre kendetegn)
- Miljø
- Indre og ydre konflikt
- Billedsprog (metafor, personifikation, besjæling, sammenligning, symbol)
- sproglige figurer (anafor, epifor, antetese)
- Rimformer (Allitteration, assonans, enderim, indrim)
- Semantisk skema
- Komposition
- Forholdet mellem form og indhold i digte
- Tema og perspektivering


De faglige mål, der særligt har været arbejdet med i dette forløb er:
- At give eleverne en basal introduktion til fagets litterære hovedgenre, med undtagelse af dramaet, og til de analytiske værktøjer, som ofte anvendes i relation til genrerne.
- At lade eleverne tilegne sig et danskfag, der både er analytisk og kreativt og med tæt integration af mundtlige og skriftlige sider.
- Evne til at analysere lyrik og epik
- anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed.

Primær litteratur:
- VÆRK: Alexandre Nsoni: I Afrika fødes der ikke drenge – kun mænd” 2021 (digtsamling)
- Dan Turèll: Hyldest til hverdagen, 1984
- Vita Andersen: Søndag , 1977
- Klaus Rifbjerg: Livet i badeværelset , 1960
- Tove Ditlevsen: Barndommens gade , 1942
- Morten Pape: Planen (uddrag), 2015
- Jan Sonnergaard: Sex , 1997
- Pia Juul: En flinker fyr , 2005
- Karen Blixen: Livets veje , 1937
- H.C. Andersen: Den lille pige med svovlstikkerne, 1848
- Anne Baillod: Den lille pige med svovlstikkerne, 2016 https://filmcentralen.dk/grundskolen/film/den-lille-pige-med-svovlstikkerne
- Amalie Skram: Karens Jul, 1885

Sekundær litteratur:
- Ole Schultz Larsen: "Håndbog til dansk - litteratur, sprog, medier", Systime, ibog
- Lyrikporten: "Hvorfor digter jeg" Søren Ulrik Thomsen og Caspar Eric https://28danskedigtere.gyldendal.dk/

Samlet omfang: ca. 175 ns
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Digt om din hverdag 25-10-2023
Caroline og Nikolaj 26-11-2023
Den lille pige med svovlstikkerne 04-12-2023
Omfang Estimeret: 19,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Dokumentar og reality-tv

Forløbet har drejet sig om dokumentarfilm og reality-tv samt forskelle og ligheder i et medielandskab, der til stadighed er i forandring.
Fokus har bl.a. været på hvordan dokumentarfilm og reality forholder sig til virkeligheden, skaber troværdighed og indlevelse hos tilskueren.
Der er i forløbet været et særligt fokus på at opbygge viden om filmiske virkemidler og deres effekt, samt hvilke filmiske virkemidler, der kan bestemmes som hhv. fakta- og fiktionskoder.
Forløbet har indeholdt arbejde med analyse og fortolkning af dokumentarfilmen '69-ungeren indefra' og et selvvalgt et reality-tv-program.

De faglige mål, der særligt har været arbejdet med i dette forløb er :
- demonstrere viden om dokumentarens forhold til virkeligheden  --> Dokumentaren som en 'kreativ bearbejdsning af virkeligheden'.
- demonstrere viden om forholdet mellem subjektivitet og objektivitet
- demonstrere viden om dokumentarfilmtyper, autenticitetsmarkører og fakta- og fiktionskoder i dokumentarfilm
- demonstrere viden om dokumentarfilm og reality-tvs dramaturgi
- demonstrere viden om filmiske virkemidler
- demonstrere viden om forskellige typer af reality-tv (reality-magasinet, reality-serien og reality-showet) og begreberne frontstage, backstage, deep backstage, middle stage og forward frontstage
- evne til at analysere og fortolke dokumentarfilm og reality-tv


Kernestof:
- VÆRK Nikolaj Viborg: "69 - ungeren indefra", 2008

Supplerende stof:
- Ole Schultz Larsen: "Håndbog til dansk - litteratur, sprog, medier", Systime
- Kirsten Andersen, Jan Fogh Mikkelsen: Dokumentaren i undervisningen. L&R Ud-dannelse, 2009 (s. 6-14)
- DR: Hjernevask, S1:E1: Kan du stole på din hukommelse?: https://www.dr.dk/drtv/episode/hjernevask_-kan-du-stole-paa-din-hukommelse_49032


Samlet omfang: ca. 70 ns
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Analyse af 69 04-02-2024
Reality-tv-analyse 07-02-2024
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Romantikken og naturen

I dette forløb har der været særligt fokus på romantikken samt periodens natursyn og skildringer af menneskets forhold til naturen på tværs af genre og perioder. Vi har dykket ned i litteratur fra tre af romantikkens hovedstrømninger: universalromantikken, nyplatonismen og nationalromantikken. Romantikkens natursyn og skildringen af menneskets forhold til naturen er blevet sammenlignet med nyere tekster, herunder reality-tv, maleri, og prosa.


Metoder og aktiviteter:
- Læsning og analyse af litterære tekster fra romantikken og moderne tekster, hvor menneskets forhold til naturen er i centrum.
- Gruppepræsentationer af de tre strømninger i romantikken
- Kreative skriveøvelser
- Filmvisning og sammenlignende analyse og fortolkning af "Alene i vildmarken" og "Morgenvandring" af Adam Oehlensläger for at få indsigt i, hvordan menneskets forhold til naturen skildres i forskellige perioder og genrer.


Mål:
- At få viden om romantikkens og de tre strømninger: universalromantikken, nyplatonismen og nationalromantikken
- At forstå udviklingen af natursynet fra romantikken til nyere tid og dets betydning for litteraturen.
- At analysere og fortolke litterære tekster med fokus på deres skildring af naturen og menneskets forhold til den.


Centrale begreber i forløbet:
- Universalromantik
- Nyplatonisme
- Nationalromantik
- Monisme
- Dualisme (ideernes verden og fænomenernes verden)
- Panteisme
- Det kunstneriske geni
- Billedsprog (realplan og billedplan)
- Billedsprog (metafor, besjæling, personifikation, sammenligning)
- Det denotative, konnotative og tekstlige niveau (i forbindelse med billedanalyse)

Tekstmateriale:
- Sørensen & Rangvid: ”Brug litteraturhistorien”, Systime 2014, s. 62-67 (om romantikken)
- Rather Homemade Præsenterer: Romantikken ( https://www.youtube.com/watch?v=bMeBVNkgBmM)
- Øgendahl og de store forfattere': H..C. Andersen, 2018
- Alene i Vilmarken: De første valg, sæson 7 episode 1
- Adam Oehlenschlæger: Morgenvandring, 1805
- Adam Oehlenschlæger: Fædrelandssang,1819
- N.F.S. Grundtvig: Danmarks trøst, 1820
- Adam Oehlenschlæger: Raad til unge ægtemænd
- Schack von Staffeldt: Indvielsen, 1804
- Steen Steensen Blicher: Præludium, 1838
- H.C. Andersen: Klokken,1850
- Robert Storm Petersen: Tilbage til naturen, 1945
- Erlend Loe: Doppler, 2004 - (Uddrag fra Dansk i Tiden)

Samlet omfang: ca. 105 ns
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Vildmarken_analyse af billeder 24-03-2024
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Debat og taler

I forløbet har vi arbejdet med argumentation og taler. Ud over at analysere talerne med afsæt i det retoriske pentagram, har vi også lagt vægt på selve talefremførelsen (det nonverbale og ekstraverbale). Eleverne har arbejdet analytisk og kreativt. De har blandt andet formuleret argumenter med afsæt i Toulmins argumentationsmodel.

Som en del af forløbet har eleverne udviklet og præsenteret deres egne lejlighedstaler med en bevidsthed om elementerne i det retoriske pentagram, hvor fokus lå på at anvende retoriske virkemidler såvel som at beherske det ekstraverbale og nonverbale aspekt.


Vigtige begreber i forløbet har bl.a. været:
- Toulmins argumentationsmodel (påstand, belæg, hjemmel, gendrivelse, rygdækning, styrkemarkører)
- Talegenrer (lejledhedstalen, den politiske tale, den informative tale)
- Appelformer (patos, etos, logos)
- Ciceros retoriske pentagram
- Det verbale, det nonverbale og det ekstraverbale
- Sproglige figurer
- Sproglige billeder


Tekstmateriale:
Ludvig Holberg, Erasmus Montanus (uddrag)
Ludvig Holdberg, Epistel nr. 395
Matthias Dressler-Bredsdorff: ”Tårnet er væltet. Dragefødderne er smeltet” fra Information, 17.04.2024
Jens Stoltenberg: Tale ved mindeceremonien for ofrene for massakren på Utøya (2011)
H.K.H. Kronprinsesse Marys tale til H.K.H. Kronprins Frederiks 50-årsfødselsdag
Birgit Schiøtz Kretz' nytårstale fra 2019
Mette Frederiksens tale for Godhavnsdrengene og andre børnehjemsbørn den 13. august 2019.
Nielsen, J. W.. (Instruktør). (2016). Der kommer en dag [Film].


Sekundær itteratur
Kapitlerne "Retorik", "Argumentation", "Sprolige figurer" i "Håndbog til dansk - litteratur, sprog, medier", Systime, ibog
Afsnittet "Appelformer" i "Textur – Tekstarbejde i dansk", Systime, 2020


Samlet omfang: ca. 65 ns
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Toulmins argumentationsmodel 10-04-2024
Appelform og argumentation 15-04-2024
Båltale 03-05-2024
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Folkeviser

I dette forløb har eleverne arbejdet analytisk og kreativt med både en riddervise og tryllevise samt en moderne folkevise. Eleverne har også danset kædedans til en af folkeviserne.
De har fået viden om middelalderen som slægtsamfund og den historiske baggrund og kontekst for viserne, og ikke mindst deres funktion og genretræk.

I det analytiske arbejde med viserne har der bl.a. været fokus på de fire æ'er (folkevisernes temaer):
- Skæbne
- Slægt
- ære
- Hævn
samt visernes komposition og stilistiske kendetegn som fx. syrebadsteknikken.

Eleverne har også arbejdet kreativt ved at omskrive en folkevise til en nyhedsartiekl. Og derved har eleverne også repeteret genretræk ved journalistik, samt trænet skriftlighed

Primærtekster:
- Ebbe Skammelsen
- Agnethe og Havmanden
- Velfærdsdødedansen (2018) af Ursula Andkjær Olsen

Supplerende:
- Lærernoter i form af PowerPoints
- Middelalderen: slægt, ære og hævn. (2014). I: M. Rangvid,M. Sørensen (Red.), Brug litteraturhistorien. Dansklærerforeningens Forlag / Systime A/S. https://bl.systime.dk/?id=135

Sider i alt: 21
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Adelus' synspunkt 27-08-2024
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Skriftlighed

I forbindelse med elevernes historieopgave og PoP4 har vi arbejdet med:
- Grammatik
- Citatteknik
- Struktur og sammenhæng i skriftlige produktioner
- Hvordan skriver man en indledning og afslutning?
- Hvordan skriver man en redegørelse?
- Hvordan skriver man et resume?
- Hvordan laver man en god litteraturliste?
- Hvordan skriver man en god jobansøgning og CV?

Eleverne er også blevet introduceret til den debatterende artikel og skrevet deres egen.

Målet med forløbet har været:
- At træne sproglig korrekthed
- At skabe overblik over formelle krav i store skriftlige opgaver
- at træne eksamengenren Den debatterende artikel

Tekstmateriale:
- Lærerproducerede øvelser, skabeloner og overbliksark
- Video: En vigtig besked fra Onkel Reje
- Artikel: Til forsvar for Onkel Reje  (2023) POV
- Artikel: Leo Lummerkrog aka onkel reje (2023) 24nyt.dk

Samlet omfang: ca. 30 ns
Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Sprog og identitet

I dette forløb har vi udforsket forbindelsen mellem sprog og identitet gennem læsning og analyse af forskellige tekster, særligt raptekster. Vi har dykket ned i det danske sprogs historie, dets variationer og funktioner samt dets rolle i at forme individuelle og kulturelle identiteter. Gennem disse undersøgelser har vi også undersøgt, hvordan sprogbrug kan reflektere sociale, kulturelle og etniske baggrunde.

Emner og fokusområder:

- Det danske sprogs historie: udviklingen af det danske sprog fra oldtiden til i dag, herunder dets påvirkninger og forandringer.

- Sprogvariation og funktion: forskellige former for sprogvariation, herunder dialekter, sociolekter, kronolekter og multietnolekter. Hvordan sprog fungerer i forskellige sociale og kulturelle kontekster.

- Rapmusikkens koder: Vi studerede raptekster som et eksempel på sproglig kreativitet og identitetsudtryk. Vi analyserede rappens sproglige elementer og hvordan de bidrog til at forme individuelle og gruppeidentiteter.

- Ordklassifikation: Vi undersøgte forskellige typer af ord, herunder arveord, låneord, fremmedord og domænetab, og diskuterede deres betydning for sprogudviklingen og kulturel identitet.

Mål:
- At opnå viden om det danske sprogs historie og dets variationer.
- At forstå sprogets funktioner og dets betydning for identitetsdannelse.
- At kunne analysere sproget i lyrik og raptekster med henblik på at identificere og tolke dets koder og budskaber.
- At styrke elevernes kritiske tænkning og evne til at reflektere over sproglige og kulturelle spørgsmål i samfundet.


Centrale begreber i forløbet:
- Rap
- Hardcore hiphop, Playerhiphop, Jamhiphop
- Domænetab
- Låneord (direkte lån, betydningslån, oversættelseslån)
- Fremmedord og arveord
- dialekt, sociolekt, kronolekt, etnolekt, multietnolekt og kronolekt
- Slang
- Sprogpolitik (laden stå til-holdning, Aktiv standardiserings-holdning, Protektionistiske holdning)
- Sproglige koder
- subkultur og modkultur
- Rim (enderim, ørerim, indrim, dobbeltrim, multirim, allitteration)
- Billedsprog
- Miljø- og personkarakteristik
- Tema


Tekstmateriale:
- Spogets veje: “Det danske sprogs historie i korte træk” s. 14-18
- Peter H. Lützen: Det sproglige i dansk , s. 95-99, 107-111, 120-127
- Jan Aasbjerg Petersen: Det’ sprog til et beat, s. 25-33
- Michael Ejstrup: Vi dømmer hinanden på sproget, Videnskab.dk, d.4/9 - 2016


Videoer:
- Det danske sprog: https://www.youtube.com/watch?v=QuN_-nscsCo&embeds_referring_euri=https%3A%2F%2Fhubblecontent.msit.osi.office.net%2F&source_ve_path=MjM4NTE
- Hvorfor dør vores dialekter? https://www.youtube.com/watch?v=MNWytyRXzMo&t=16s
- Dialektservice: https://www.youtube.com/watch?v=M5pInXy-WtU
- Landmand søger kærlighed: volapyk eller sønderjysk? : https://underholdning.tv2.dk/viralt/2016-12-16-soenderjyske-dennis-gaar-viralt-hvor-bor-du-henne-i-silvan-andemad
- Per Vers BLACK POWER musikvideo: https://www.youtube.com/watch?v=V-PZ2eCCsbw&list=RDV-PZ2eCCsbw&start_radio=1
-  Sleiman - Bomaye ft. Livid, MellemFingaMuzik https://www.youtube.com/watch?v=W8Md1z4ugIk&list=RDW8Md1z4ugIk&start_radio=1
- Pede B feat. ArtigeArdit - Kodesprog: https://www.youtube.com/watch?v=JxLxQaQiaNY&list=RDJxLxQaQiaNY&start_radio=1

Primærlitteratur
- Verdensborger i Danmark (1988) af Benny Andersen (5)
- Pia Quist: “Perkerdansk og rinkebysvensk” Information 03. 03.2006
- Yahia Hassan: af”Langdigt”
- Pede B feat. ArtigeArdit: Kodesprog (2017)
- Sleiman: Bomaye (2017)
- Black Power af Per Vers (2005)
- Gilli: Knokler Hårdt, Ækte vare, (2014)
- Selvvalgt raptekst

Samlet omfang: ca. 75 ns
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Sprogpolitik 28-10-2024
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Nytårstaler

Dette mini-forløb hænger sammen med forløbet "Debat og taler" fra 1. hf, da det fokuserer på talegenre og retorik.
De to moduler tager fat på nytårstalen som genre og analyserer den nye regents første nytårstale og laver en komparativ analyse med Dronning Margrethes sidste nytårstale som regent, hvor der bl.a. sættes fokus på symboler i rummet, og fremførelsen, herunder det ekstraverbale og nonverbale. Afslutningsvist perspektiveres til Sveriges konges juletale fra 2024.

[/b]Følgende begreber repeteres: [/b]
- disposition (Indledning (exordium), Midterdel (corpus) og Afslutning (peroratio))
- ciceros' retoriske pentagram
- talegenre
- Sprog
- appelformer
- Det verbale, det nonverbale og det ekstraverbale 


Primærtekster:
- H.M. Kong Frederik X's nytårstale d. 31/12- 2024
- H.M. Kongens nytårstale 31. december 2024 https://www.youtube.com/watch?v=AVlDVr3hZPY
- H.M. Dronning Margrethes nytårstale 2023 https://www.youtube.com/watch?v=0i-IfRvNmvc
- Kongens tale til folket ved tronskiftet den 14. januar 2024
- H.M. Konungens jultal 2024 https://www.youtube.com/watch?v=Xhkt3NQ3ETc


Omfang: ca. 15
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Det moderne gennembrud

I vores forløb om det moderne gennembrud har vi undersøgt, hvordan litteratur har været med til at påvirke samfundsudviklingen med særligt fokus på de 3 K’er: Køn, klasse og kirke.
Vi har haft fokus på, hvad der kendetegner perioden og hvordan den adskiller sig fra romantikken. Forløbet blev afrundet med en analyse af en tekster fra det folkelige gennembrud, hvor vi undersøgte, hvordan denne periode udgjorde en naturlig forlængelse af det moderne gennembrud, samtidig med at vi identificerede de tydelige forskelle mellem de to perioder.
Eleverne har også som en del af foløbet besøgt Klunkehjemmet, hvor de har arbejdet med korte uddrag fra Herman Bangs noveller.

Vi har i forbindelse med forløbet læst værket "Et Dukkehjem".

Målet med forløbet har været:
- at få viden om den litteraturhistoriske periode, det moderne gennembrud
- at undersøge sammenhængen mellem litteratur og det omgivende samfund
- at træne analyse og fortolkning af litteratur

Faglige fokuspunkter og begreber:
- De 3 K'er: Køn, klasse og kirke
- realisme
- Naturalisme
- det naturalistiske drama
- Impressionisme
- Det folkelige gennebrud
- undertekst
- transaktionsanalyse
- fortællertyper og synsvinkel
- Personkarakteristik (indirekte og direkte karakteristik)
- Miljø
- indre komposition

Tekstmateriale:
- Håndbog til dansk (kapitel "Hvad handler teksten om?") systime
- Rather Homemade Præsenterer: Det Moderne Gennembrud, (https://www.youtube.com/watch?v=BqHK5gUqzus)
- 1800-tallet på vrangen 6:8 (1864-80), DR
(https://www.dr.dk/studie/historie/1800-tallet-pa-vrangen )
- Sørensen & Rangvid: ”Brug litteraturhistorien”, Systime 2014, (om Det moderne gennembrud + om Martin Andersen Nexø)

Primærlitteratur
- Georg Brandes: Hovedstrømninger i det 19de Aarhundredes litteratur (1872)
- Henrik Pontoppidan: ”Ane-Mette” (1887)
- Herman Bang: “Impressionisme. En lille replik”, 1890
- Herman Bang: ”Den sidste balkjole" (1887)
- Herman Bang: ’Foran Alteret’ (1880)
- Amalie Skram: Uddrag af ”Constance Ring” (fra "Brug litteraturhistorien")
- VÆRK: Henrik Ibsen: "Et Dukkehjem" (1879)
- Billie Eilish: What was I made for? (2023) https://www.youtube.com/watch?v=cW8VLC9nnTo
- The Guardian: "Nora: a short film responding to Henrik Ibsen's A Doll's House", 2012 (https://www.youtube.com/watch?v=8CY8s2MqPyM )
- Martin Andersen Nexø: "Pelle Erobreren" (uddrag)
- Jeppe Aakjær: Jens Vejmand

Samlet omfang: ca. 205 ns
Indhold
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Syg litteratur

I forløbet har vi trænet litterær analyse med fokus på litteratur, der kredser om menneskets psykiske dybder og eksistentielle valg.

Første del af forløbet har særligt beskæftiget sig med  litteratur fra det 21. århundrede, som udspringer af forfatterens erfaring med psykisk lidelse og den moderne psykiatri. Anden del af forløbet har særligt beskæftiget sig med litteratur fra det 20. århundrede. Vi har haft fokus på begrebet 'angst', herunder Søren Kierkegaards definition af begrebet.

Sideløbende har eleverne læst og arbejdet med et selvvalgt valgt i forbindelse med deres praktik. Her har vi holdt bogklub, hvor eleverne har holdt et oplæg om hver deres roman.


Tekstmateriale:
- Leksikal definition af 'Angst' fra "Den eksistentielle virkelighed", Systime (2022)
- "Efterkrigsmodernisme (1945-1960)" i Litteraturhistorien – på langs og på tværs, Systime 2012
- Tom Kristensen: "Angst" (1930)
- Emil Aarestrup: "Angst" (1838)
- Sylvia Plath: Glasklokken (uddrag)
- Anna Juul: Superskurk (2023) (uddrag)
- Tove Ditlevsen: "Angst 2 "(1969)
- Søren Ulrik Thomsen: "Angsten" (1981)
- Peter Seeberg: "Patienten" (1962)
- Martin A. Hansen: "Soldaten og Pigen" (1947)
- Johannes V. Jensen: "Vinternat" (1908)
VÆRK: Sideløbende med forløbet har eleverne desuden læst en selvvalgt roman i forbindelse med deres praktikforløb



Faglige fokuspunkter og begreber:
- Angst-begrebet
- Efterkirgstidsmodernisme
- Ekspessionismen
- Denotation og konnotation
- Billedsprog
- Ydre komposition
- Forholdet mellem form og indhold
- det lyriske jeg
- Konflikt
- Person- og miljøkarakteristik
-  Åben og lukket slutning
- Tema

Samlet omfang: ca. 280 ns
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Kortfilm og kortroman

Formålet med dette forløb er at give eleverne en dybere forståelse af kortfilm som genre og udvikle deres evne til at analysere og fortolke filmiske værker. Eleverne har arbejdet med både teoretisk og praktisk filmforståelse gennem analyser af kortfilm og praktiske opgaver, herunder tilpasning af en kortroman til kortfilm. Forløbet sigter mod at styrke elevernes analytiske evner, kritiske tænkning og kreative færdigheder.

Læringsmål
- At opnå viden om definitionen på kortfilm.
- At forstå og anvende Raskins 7 parametre for en god kortfilm.
- At kunne analysere kortfilm med fokus på narrativ struktur, karakterudvikling og tematik.
- At kunne identificere og diskutere filmiske virkemidler som kameraarbejde, klipning, lyd og lys.
- At få indsigt i forskellige adaptionskneb, herunder:
   - Tilpasning til et nyt medie.
   - Tilpasning til nye receptionsformer.
   - Tilpasning af indhold.
- At kunne reflektere over adaptionsprocessen og træffe valg, der understøtter fortællingen og kortfilmens format.
- At kunne arbejde i grupper og præsentere idéer og overvejelser om adaptionsgreb og filmiske virkemidler.


Tekstmateriale

Primærlitteratur
- Madsen Smed, Helene (Instruktør). (2023). "Dygtig pige" [Film]. https://www.ekkofilm.dk/shortlist/film/dygtig-pige/
- Back, Joachim. (Instruktør). (2009). De nye lejere [Film]. https://www.youtube.com/watch?v=_pqJNu_osP0
- Kølpin, Alexander. (Instruktør). (2006). Under bæltestedet [Film]. https://www.youtube.com/watch?v=fica53Ydn4Q
- VÆRK Thomas Korsgaard, "Mente I det" (2023)

Sekundærlitteratur
- Dorte Schmidt Granild, Mette Wolfhagen Linnebjerg: "Shorts. Kortfilm i undervisningen", Systime, 2023.: Shorts
- Dorte Schmidt Granild, Mette Wolfhagen Linnebjerg: Shorts. Kortfilm i undervisningen, Systime, 2023.: Laboratorium og legeplads
- Terje Vigan Anderson Hansen, Henrik Soele Jessen: Ind i dansk.dk: Genreblomst,
- Terje Vigan Anderson Hansen, Henrik Soele Jessen: Ind i dansk.dk: Raskins 7 parametre
- Kapitlet "Filmatiseringer" fra Litteraturportalen, Systime ibog

Samlet omfang: ca. 120 ns
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Bag linjerne

I dette forløb har eleverne trænet at læse i dybden (æstetisk langsomlæsning) og "bag linjerne".
Alle modulerne i forløbet har haft den samme struktur:
- Forforståelse
- Oplevelse
- Undersøgelse
- Fortolkning
De første fire moduler har vi arbejdet med moderne prosa fra 90'erne og 10'erne, som kendetegnes ved en minimalistisk skrivestil, tomme pladser og undertekst i dialogen. Tematisk har teksterne fokuseret på konflikter i menneskelige relationer og forholdet mellem overflade og dybde.
Herefter har eleverne analyseret med lyrik og særligt arbejdet i dybden med billedsproget heri. Eleverne har stryket deres kendskab til de forskellige typer billedsprog (metafor, sammenligning, symbol, personifikation, besjæling) og evne til at kunne udpege billedplan og realplan. De har også arbejdet kreativt, hvor de har skulle skrive deres egne billedsprog samt en længere tekst om kærlighed, hvor haven og plantedyrkning blev brugt som billedplan.

Herefter har undervisningen stået på forberedelse til den mundtlige eksamen.


Primærlitteratur:
- Helle Helle: En stol for lidt (1996)
- Thomas Korsgaard: Lasange (2019)
- Jens blenstrup: Frank og Thomas (2021)
- Helle Helle: Fasaner
- Juliane Preisler: Et væld af lys glider over himlen (1996)
- Jakob Knudsen: Se nu stiger solen af havets skød (1891)


Omfang i alt: ca. 35 s.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer