Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Frederiksberg HF
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
Anne Dorte Fridberg, William Horslund
|
Hold
|
2023 En/t (1t En, 2t En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
They Fuck You Up, Your Mom and Dad – Or do They?
Kernestof:
Texts:
Philip Larkin, This Be The Verse (1974)
Boswell’s London Journal (1783)
Hanif Kureishi, My Son The Fanatic (1994)
Charles Bukowski, Son of Satan (1982)
William Shakespeare, from Hamlet (1603)
Supplerende stof:
Boyhood (film)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
The American Dream
‘The American Dream’- Basballe et al. 1985
Laura Ingalls Wilder: Little House on the Prairie (excerpt, ch. Prairie Day) 1935
C.P. Ellis (interview) - American Dreams: Lost and Founds,
Studs Terkel 1980
‘I have a dream’ (speech) - Martin Luther King 1963
‘The Ballot or the Bullet’ (speech) - Mailcolm X 1964
‘Flowers’ - Alice Walker 1973
‘Strange Fruit’ - Billie Holiday 1939
‘American Values’ - Guy Reel 2005
‘This ls America’- Childish Gambino 2018
Supplerende stof:
American Progress’ (painting) - John Gast 1872
How do Americans Define The American Dream? (video) https://www.youtube.com/watch?v=Rl813PZTpY8
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Grammatik
Dette forløb har strakt sig over hele skoleåret og har været integreret i den øvrige undervisning med henblik på at styrke elevernes sproglige korrekthed i både mundtlig og skriftlig produktion. Undervisningen har været rettet mod at opnå en relativ høj grad af grammatisk korrekthed. Vi har arbejdet med grammatiske kerneområder, og eleverne har anvendt denne viden i opgaver og skriftlige afleveringer.
Tidsformer
Uregelmæssige verber
Kongruens
Adjektiver og adverbier
Artikler
Pronominer og genitiv
Ordstilling
Typiske fejltyper
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Compare and Contrast
|
18-09-2024
|
Pop4 - Engelsk ansøgning/CV
|
08-10-2024
|
Non-fiction text analysis (eksamensopgave)
|
10-11-2024
|
Terminsprøve
|
06-02-2025
|
Eksamensopgave 6C
|
02-03-2025
|
Eksamensopgave 6A
|
30-03-2025
|
Eksamensopgave - Sidste aflevering
|
28-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
62 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Science Fiction & Dystopia
I dette forløb har vi arbejdet med science fiction og dystopi som litterære og filmiske genrer, med fokus på, hvordan fremtidsforestillinger bruges til at kritisere nutidige samfund. Eleverne har analyseret forskellige typer tekster og medier, herunder noveller, film, tv-serier og artikler, og arbejdet med centrale genretræk og tematikker. Vi har desuden haft fokus på begreber som "dystopia", "cautionary tale", "simulation theory" og samfundskritik. Genren har dannet udgangspunkt for både tekstforståelse, analyse og diskussion om teknologi og menneskelig adfærd og deres konsekvenser.
Tekster:
Black Mirror: Nosedive
Ray Bradbury – There will Come Soft Rains
The Wachowskis – The Matrix
Blade Runner – Intro sequence
The Road – Intro Sequence
Cutting Down on Instagram, TikTok Makes Teens Feel Better About Weight, Appearance, Says Study – Forbes – https://www.forbes.com/sites/nickmorrison/2023/02/23/cutting-down-on-instagram-tiktok-makes-teens-feel-better-about-weight-appearance-says-study/
Ordbøger:
Oxford Learner's dictionary
Ordbogen.com
Merriam-Webster
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Compare and Contrast
|
18-09-2024
|
Pop4 - Engelsk ansøgning/CV
|
08-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
American Rhetoric
Et forløb med formål om at kunne forstå problemstillinger i USA med udgangspunkt i politik og historie. Ved at analysere taler fra kendte amerikanske ledere, samt aktuelle valgkampagner har eleverne fået forståelse for retoriske virkemidler, herunder appelformer, argumentation, og billedsprog.
Desuden har forløbet givet eleverne en forståelse af polarisering, samt USAs politiske system, herunder partierne og fordelingen af magt. Perspektiver er blevet draget til tidligere ledere og deres aktuelle problemstillinger, herunder borgerkrigen og borgerrettighedsbevægelsen.
I forbindelse med dette forløb har vi fulgt med i præsidentvalget, hvordan det fungerer og hvordan USA's magt er fordelt.
Materiale:
Kamala Harris – Kamala Harris Launches Her Campaign for President: https://www.youtube.com/watch?v=sHky_Xopyrw
Donald Trump – The Russia-Ukraine War Would Have Never Happened Under President Trump: https://www.donaldjtrump.com/agenda47/the-russia-ukraine-war-would-have-never-happened-under-president-trump
BBC – US election 2024: A really simple guide to the presidential vote: https://www.bbc.com/news/world-us-canada-67285325
Election Year – Democracy Under Fire
Angles, grundbog til HF og andre gymnasiale uddannelser – America’s Far right
Gettysburg Address – Abraham Lincoln
I have a dream – Martin Luther King Jr.
Ordbøger:
Oxford Learner's dictionary
Ordbogen.com
Merriam-Webster
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Pigs, power and propaganda
I dette forløb har eleverne arbejdet med George Orwells Animal Farm som hovedværk og undersøgt temaer relateret til magt, herunder magtdynamikker og korruption, samt hvordan revolutioner fejler. Derudover har vi analyseret eksempler på propaganda og flokmentalitet. Forløbet har givet eleverne en bredere forståelse af, hvordan litteratur kan fungere som en politisk kommentar, og hvordan propaganda kan bruges som et redskab til at påvirke og forme samfundet.
Forløbet har fokuseret på følgende områder:
• Grundig værklæsning af Animal Farm med dybdegående analyse og fortolkning.
• Undersøgelse af temaer som flokmentalitet, magt og propaganda.
• Sprogets magt, retorik og argumentation, herunder Toulmins argumentationsmodel.
• Personkarakteristik af romanens karakterer med særligt fokus på deres symbolik i forhold til den russiske revolution.
• Genrekendetegn ved en fabel samt forståelse af allegoriens rolle.
• Perspektivering til eksterne tekster, herunder en musikvideo og en kortfilm, for at belyse, hvordan Orwells temaer har været relevante fremadrettet.
Kernestof:
• Animal Farm – George Orwell
• Why I Write (uddrag) – George Orwell
• LITERATURE – George Orwell – The School of Life (YouTube-video)
• Trouble in Town (musikvideo) – Coldplay IKKE 2. T
• Toulmin’s Basic Model of Argumentation – The Use of Argument, Cambridge University Press, 1958
• Animal Farm – Animationsfilm (1954)
• The Wave – Kortfilm (1981)
• What is propaganda? | Jason Stanley | Explain It Like I’m Smart by Big Think - https://www.youtube.com/watch?v=T8L8tGErQPs
Ordbøger:
Oxford Learner's dictionary
Ordbogen.com
Merriam-Webster
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
British Empire - Home and abroad
I dette forløb har vi arbejdet med Storbritanniens rolle som kolonimagt og dets indflydelse på verden historisk og kulturelt. Forløbet har omfattet en gennemgang af imperiets udbredelse, begreber som imperialisme og kolonialisme samt Storbritanniens ideologiske selvforståelse ("the white man's burden"). Vi har arbejdet med både historiske dokumentarer og litterære tekster for at belyse syn på og kritik og hyldest af kolonitiden.
Desuden har vi arbejdet med Storbritanniens efterkoloniale samfund, herunder immigration, Windrush-generationen, multi- og interkulturalisme og udviklingen af engelsk som lingua franca.
Kernestof:
Rudyard Kipling – White Man’s Burden
Bruce Gritt – Why speak of the White Man’s Burden?
Empire - Episode 1: A Taste for Power. Jeremy Paxman BBC Documentary, Empire: https://www.youtube.com/watch?v=5Cc4LaSRiSc
'I'm British but have no white friends' - BBC London: https://www.youtube.com/watch?v=pguJEIXclt4
“Post-War Immigration” fra Being British – Jan Erik Mostad, Gyldendal, 2014
“Dangers of a Single story” – Ted Talk – Chimamanda Ngozi Adichie: https://www.youtube.com/watch?v=D9Ihs241zeg&t=365s
“Modern English and American English” - Worlds of English af Anne Mette Finderup
Why More and More Japanese Companies Are Doing Business in English (2016) – Hiroshi Mikitani
We are Ladyparts episode 1 + 2
Empire: How Britain Made the Modern World – Niall Ferguson
Ordbøger:
Oxford Learner's dictionary
Ordbogen.com
Merriam-Webster
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
India - The Jewel in the Crown
I dette forløb har vi arbejdet med Indien som en tidligere britisk koloni og som en moderne, global aktør. Forløbet har haft fokus på både historiske og nutidige perspektiver på Indien, herunder kultur, politik og økonomi. Vi har undersøgt det britiske imperiums indflydelse på landet med særligt fokus på The British Raj, samt analyseret hvordan kolonitiden fortsat præger Indien i dag, blandt andet gennem uddannelsessystemet og kastesystemet. Forløbet har desuden omfattet introduktion til postkoloniale teorier som "mimicry" og retoriske og litterære analyser af relevante tekster. Vi har arbejdet med både skriftlige og filmiske kilder.
Faglige mål:
• Forstå og formidle historiske, kulturelle og politiske forhold i en engelsktalende region uden for USA og Storbritannien.
• Anvende retoriske og litterære analysemetoder på forskellige teksttyper.
• Udvikle viden om postkoloniale problemstillinger og begreber.
Kernestof:
WHAT IS INDIA? – https://www.youtube.com/watch?v=7V1k31QGAGU
Beginner’s Guide to Bollywood - By Sarisha Mahajan – Her Campus https://www.hercampus.com/school/u-mich/beginners-guide-to-bollywood/
Naatu Naatu from RRR https://www.youtube.com/watch?v=_pFWWmp24YM
Car scene from Singham https://www.youtube.com/watch?v=5NyIfojqj-8
George Orwell: Burmese Days (excerpt)
Narenda Modi: Independence Day speech (excerpt)
India's 'untouchables' explained: https://www.youtube.com/watch?v=IQ2YbYGp0Yc
Mulk Raj Anand: Untouchable Excerpt
Thomas Babington Macaulay: A minute on Indian Education
Homi Bhabha: Mimic men (a short definition)
Ordbøger:
Oxford Learner's dictionary
Ordbogen.com
Merriam-Webster
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Repetition
Repetition af følgende emner:
- Science Fiction & Dystopia
- American Rhetoric
- Pigs, power, and propaganda
- British Empire – Home and away
- India – The Jewel in the Crown
- Engelsk Skriftlighed
Ordbøger:
Oxford Learner's dictionary
Ordbogen.com
Merriam-Webster
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/351/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57424320398",
"T": "/lectio/351/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57424320398",
"H": "/lectio/351/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57424320398"
}