Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Frederiksberg HF
|
Fag og niveau
|
Spansk A
|
Lærer(e)
|
Micheal Martina
|
Hold
|
2023 SPA/1 SPA (1h SPA, 2h SPA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Gramática básica
Spansk basisgrammatik samt introduktion til det spanske sprog, den spansktalende verden og forskellige spanske og latinamerikanske kulturer. Grundbogen er:
Ya Vamos, - Grundbog til Spansk, Gavilán & Arfaoui, Forlaget Columbus, 2023
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Ny opgave
|
19-01-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
55 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Almene (tværfaglige)
- IT
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
La familia
Temaet La familia behandler forskellige familiestrukturer i hhv. Spanien, Danmark samt visse steder i Latinamerika. Med udgangspunkt i kernefamilien (Mi querida familia), kigges der bl.a. på alternative familieformer gennem gennem tekstlæsning (Somos como una familia, Mireira de Barcelona og Carta de Berta). Gennem forløbet relateres hele tiden til danske familiestrukturer og normer.
Mi Querida Familia, Eva Rosenkilde, Gyldendal, 2013
Mireia de Barcelona en: La Buena Vida, Eva Rosenkilde, Gyldendal, 2015
Alejandro de Madrid en: La Buena Vida, Eva Rosenkilde, Gyldendal, 2015
Somos como una familia en: España en la calle, Kloch & Tønner, Gyldendal, 2021
Carta de Berta en Voces de Berga, Bascuñan, Lindhardt & Ringhof, 2014
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
México y el día de los muertos
Vi ser filmen Coco og arbejder med tekster og spørgsmål relateret til mexicansk kultur og de dødes dag. Materiale fra Viva la Vida, Bascuñan, Østergaard & Højgaard, L&R, 2017.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Fronteras: migración y violencia (México)
Gennem tekstlæsning om migration i Mellemamerika og Mexico til USA ser vi på forskellige problematikker ift. vold, bander og drømmen om Amerika for mange latinamerikanere. Vi ser bl.a. filmen 'Sin nombre' og snakker ud fra tekster om bl.a. push- og pull-faktorer samt migration generelt og voldelige bander. Tekster om push/pull-faktorer, El Paso samt kapitler fra Somos latinos en California.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Frida Kahlo y su vida
CPH.DOX: vi ser den nye dokumentar om Frida Kahlos liv: 'Frida', Gutiérrez, 2024 og læser tekster om hende før og efter filmvisningen. Bl.a. fra Viva la Vida, Bascuñán, Østergaard & Højgaard, L&R, 2017.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Una periodista danesa en Ecuador
Oplæg af den danske journalist Lise Josefsen, der er bosiddende i Quito, Ecuador, hvor fra hele Latinamerika dækkes. Et inspirationsforløb med fokus på hvad man bl.a. kan bruge det spanske sprog til i sit arbejde.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Viaje a Málaga/jóvenes españoles
Studietur til Malaga med undervisning på Debla-sprogskolen hele ugen, samt praktiske aktiviteter som flamenco-dansekursus, madlavnng og vandring samt interviews af unge lokale spaniere med henblik på at få et indblik i ungekulturen i Spanien.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Jóvenes en España
Jóvenes en España. Vi læser tekster om unge spaniere, deres drømme, deres liv - og ser på de udfordringer unge kan have i Spanien ift. fænomener som desempleo juvenil, mileuristas, vivir en casa de los viejos hasta los 35 años, fuga de cerebros = migración.
Tekster:
Alba, 19 años: Los idiomas son fundamentales para conectar personas y culturas, en: España Mañana, Forlaget Columbus, 2022.
Lucía, 19 años: la gastronomía me encanta y creo que puede ayudar a cambiar el mundo, España Mañana, Forlaget Columbus, 2022.
La Generación de los mil euros en: Nuevos Retratos, Loumann, Gyldendal, 2008.
Alejandro de Madrid, La Buena Vida, Rosenkilde, Gyldendal, 2015.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
La familia ll parte
Temaet La familia behandler forskellige familiestrukturer i hhv. Spanien, Danmark samt visse steder i Latinamerika. Med udgangspunkt i kernefamilien (Mi querida familia), kigges der bl.a. på alternative familieformer gennem gennem tekstlæsning (Somos como una familia, Mireira de Barcelona og Carta de Berta). Gennem forløbet relateres hele tiden til danske familiestrukturer og normer.
Mi Querida Familia, Eva Rosenkilde, Gyldendal, 2013
Mireia de Barcelona en: La Buena Vida, Eva Rosenkilde, Gyldendal, 2015
Alejandro de Madrid en: La Buena Vida, Eva Rosenkilde, Gyldendal, 2015
Somos como una familia en: España en la calle, Kloch & Tønner, Gyldendal, 2021
Carta de Berta en Voces de Berga, Bascuñan, Lindhardt & Ringhof, 2014
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Forløb#1
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/351/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63621242086",
"T": "/lectio/351/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63621242086",
"H": "/lectio/351/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63621242086"
}