Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Frederiksberg HF
|
Fag og niveau
|
Spansk B
|
Lærer(e)
|
Iberkys L.V.A. Nielsen, Micheal Martina
|
Hold
|
2023 SpB/1 SpB1 (1h SpB1, 2h SpB1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til den spanske verden.
Kursusbeskrivelse:
Dette kursus er et sprogkursus for begyndere, dvs. elever, der har lille eller ingen tidligere erfaring med at lære spansk.
Formål for kurset:
Kommunikere klart og effektivt i forskellige situationer.
Forstå og bruge sprogets grundlæggende strukturer korrekt.
Demonstrere forståelse af de interkulturelle elementer relateret til de emner.
Færdigheder:
I løbet af kurset vil eleverne udvikle færdigheder inden for det spanske sprog. Disse færdigheder er defineret som følger:
Evnen til at forstå skreven og talt sprog.
Evnen til at skrive og tale målsproget effektivt.
Evnen til at forstå og reagere effektivt på skreven og talt sprog.
De primære mål for kursus er at udvikle elevernes interkulturelle forståelse samt deres evne til at reagere og interagere passende i en defineret række hverdagssituationer. Kurset sigter desuden mod at give eleverne en basis for yderligere studier, arbejde og fritid gennem brugen af et ekstra sprog.
Grammatik:
Udtale
Artikler
Navneord
Adjektiver
Verber: regelmæssige og uregelmæssige, verber med diftonger, verber med stammeændringer og refleksive verber
I nutid
Ser, estar og hay
muy/mucho/poco
Tempus: bøjning af verber i nutid, fortid og fremtid
Verber, der tager indirekte objektpronominer
Negation
Tal
Personlige pronominer
Spørgende pronominer og adverbier
Den genitive osv.
Aktiviteter:
Rollespil/ skabe dialoger
Ordkamp - hukommelsesspil
Beskrive billeder
Præsentere familie/by/land i PowerPoint.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
46 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Gramática básica
Spansk basisgrammatik samt introduktion til det spanske sprog, den spansktalende verden og forskellige spanske og latinamerikanske kulturer. Grundbogen er:
Ya Vamos, - Grundbog til Spansk, Gavilán & Arfaoui, Forlaget Columbus, 2023
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
La familia
|
24-01-2024
|
Aurora Aragón de león
|
08-03-2024
|
Spansk-selfie-run
|
19-04-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
55 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Almene (tværfaglige)
- IT
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
La familia
Temaet La familia behandler forskellige familiestrukturer i hhv. Spanien, Danmark samt visse steder i Latinamerika. Med udgangspunkt i kernefamilien (Mi querida familia), kigges der bl.a. på alternative familieformer gennem gennem tekstlæsning (Somos como una familia, Mireira de Barcelona og Carta de Berta). Gennem forløbet relateres hele tiden til danske familiestrukturer og normer.
Mi Querida Familia, Eva Rosenkilde, Gyldendal, 2013
Mireia de Barcelona en: La Buena Vida, Eva Rosenkilde, Gyldendal, 2015
Alejandro de Madrid en: La Buena Vida, Eva Rosenkilde, Gyldendal, 2015
Somos como una familia en: España en la calle, Kloch & Tønner, Gyldendal, 2021
Carta de Berta en Voces de Berga, Bascuñan, Lindhardt & Ringhof, 2014
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
México y el día de los muertos
Vi ser filmen Coco og arbejder med tekster og spørgsmål relateret til mexicansk kultur og de dødes dag. Materiale fra Viva la Vida, Bascuñan, Østergaard & Højgaard, L&R, 2017.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Fronteras: migración y violencia (México)
Gennem tekstlæsning om migration i Mellemamerika og Mexico til USA ser vi på forskellige problematikker ift. vold, bander og drømmen om Amerika for mange latinamerikanere. Vi ser bl.a. filmen 'Sin nombre' og snakker ud fra tekster om bl.a. migration generelt og voldelige bander. Tekster om El Paso samt kapitler fra Somos latinos en California.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Frida Kahlo y su vida
CPH.DOX: vi ser den nye dokumentar om Frida Kahlos liv: 'Frida', Gutiérrez, 2024 og læser tekster om hende før og efter filmvisningen. Bl.a. fra Viva la Vida, Bascuñán, Østergaard & Højgaard, L&R, 2017.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Una periodista danesa en Ecuador
Oplæg af den danske journalist Lise Josefsen, der er bosiddende i Quito, Ecuador, hvor fra hele Latinamerika dækkes. Et inspirationsforløb med fokus på hvad man bl.a. kan bruge det spanske sprog til i sit arbejde.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Viaje a Málaga/jóvenes españoles
Studietur til Malaga med undervisning på Debla-sprogskolen hele ugen, samt praktiske aktiviteter som flamenco-dansekursus, madlavnng og vandring samt interviews af unge lokale spaniere med henblik på at få et indblik i ungekulturen i Spanien.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Jóvenes en España
Jóvenes en España. Vi læser tekster om unge spaniere, deres drømme, deres liv - og ser på de udfordringer unge kan have i Spanien ift. fænomener som desempleo juvenil, mileuristas, vivir en casa de los viejos hasta los 35 años, fuga de cerebros = migración.
Tekster:
Alba, 19 años: Los idiomas son fundamentales para conectar personas y culturas, en: España Mañana, Forlaget Columbus, 2022.
Lucía, 19 años: la gastronomía me encanta y creo que puede ayudar a cambiar el mundo, España Mañana, Forlaget Columbus, 2022.
La Generación de los mil euros en: Nuevos Retratos, Loumann, Gyldendal, 2008.
Alejandro de Madrid, La Buena Vida, Rosenkilde, Gyldendal, 2015.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
La familia ll parte
Temaet La familia behandler forskellige familiestrukturer i hhv. Spanien, Danmark samt visse steder i Latinamerika. Med udgangspunkt i kernefamilien (Mi querida familia), kigges der bl.a. på alternative familieformer gennem gennem tekstlæsning (Somos como una familia, Mireira de Barcelona og Carta de Berta). Gennem forløbet relateres hele tiden til danske familiestrukturer og normer.
Mi Querida Familia, Eva Rosenkilde, Gyldendal, 2013
Mireia de Barcelona en: La Buena Vida, Eva Rosenkilde, Gyldendal, 2015
Alejandro de Madrid en: La Buena Vida, Eva Rosenkilde, Gyldendal, 2015
Somos como una familia en: España en la calle, Kloch & Tønner, Gyldendal, 2021
Carta de Berta en Voces de Berga, Bascuñan, Lindhardt & Ringhof, 2014
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/351/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63621399880",
"T": "/lectio/351/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63621399880",
"H": "/lectio/351/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63621399880"
}