Holdet 2023 SpB/1 SpB1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Frederiksberg HF
Fag og niveau Spansk B
Lærer(e) Iberkys L.V.A. Nielsen, Micheal Martina
Hold 2023 SpB/1 SpB1 (1h SpB1, 2h SpB1)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til den spanske verden.
Titel 2 Gramática básica
Titel 3 La familia
Titel 4 México y el día de los muertos
Titel 5 Fronteras: migración y violencia (México)
Titel 6 Frida Kahlo y su vida
Titel 7 Una periodista danesa en Ecuador
Titel 8 Viaje a Málaga/jóvenes españoles
Titel 9 Jóvenes en España
Titel 10 La familia ll parte

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til den spanske verden.


Kursusbeskrivelse:
Dette kursus er et sprogkursus for begyndere, dvs. elever, der har lille eller ingen tidligere erfaring med at lære spansk.

Formål for kurset:
Kommunikere klart og effektivt i forskellige situationer.
Forstå og bruge sprogets grundlæggende strukturer korrekt.
Demonstrere forståelse af de interkulturelle elementer relateret til de emner.

Færdigheder:
I løbet af kurset vil eleverne udvikle færdigheder inden for det spanske sprog. Disse færdigheder er defineret som følger:
Evnen til at forstå skreven og talt sprog.
Evnen til at skrive og tale målsproget effektivt.
Evnen til at forstå og reagere effektivt på skreven og talt sprog.

De primære mål for kursus er at udvikle elevernes interkulturelle forståelse samt deres evne til at reagere og interagere passende i en defineret række hverdagssituationer. Kurset sigter desuden mod at give eleverne en basis for yderligere studier, arbejde og fritid gennem brugen af et ekstra sprog.

Grammatik:
Udtale
Artikler
Navneord
Adjektiver
Verber: regelmæssige og uregelmæssige, verber med diftonger, verber med stammeændringer og refleksive verber
I nutid
Ser, estar og hay
muy/mucho/poco
Tempus: bøjning af verber i nutid, fortid og fremtid
Verber, der tager indirekte objektpronominer
Negation
Tal
Personlige pronominer
Spørgende pronominer og adverbier
Den genitive osv.

Aktiviteter:
Rollespil/ skabe dialoger
Ordkamp - hukommelsesspil
Beskrive billeder
Præsentere familie/by/land i PowerPoint.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 46 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Gramática básica

Spansk basisgrammatik samt introduktion til det spanske sprog, den spansktalende verden og forskellige spanske og latinamerikanske kulturer. Grundbogen er:
Ya Vamos, - Grundbog til Spansk, Gavilán & Arfaoui, Forlaget Columbus, 2023
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
La familia 24-01-2024
Aurora Aragón de león 08-03-2024
Spansk-selfie-run 19-04-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 55 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Almene (tværfaglige)
  • IT
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 La familia

Temaet La familia behandler forskellige familiestrukturer i hhv. Spanien, Danmark samt visse steder i Latinamerika. Med udgangspunkt i kernefamilien (Mi querida familia), kigges der bl.a. på alternative familieformer gennem gennem tekstlæsning (Somos como una familia, Mireira de Barcelona og Carta de Berta). Gennem forløbet relateres hele tiden til danske familiestrukturer og normer.

Mi Querida Familia, Eva Rosenkilde, Gyldendal, 2013
Mireia de Barcelona en: La Buena Vida, Eva Rosenkilde, Gyldendal, 2015
Alejandro de Madrid en: La Buena Vida, Eva Rosenkilde, Gyldendal, 2015
Somos como una familia en: España en la calle, Kloch & Tønner, Gyldendal, 2021
Carta de Berta en Voces de Berga, Bascuñan, Lindhardt & Ringhof, 2014
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 México y el día de los muertos

Vi ser filmen Coco og arbejder med tekster og spørgsmål relateret til mexicansk kultur og de dødes dag. Materiale fra Viva la Vida, Bascuñan, Østergaard & Højgaard, L&R, 2017.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Fronteras: migración y violencia (México)

Gennem tekstlæsning om migration i Mellemamerika og Mexico til USA ser vi på forskellige problematikker ift. vold, bander og drømmen om Amerika for mange latinamerikanere. Vi ser bl.a. filmen 'Sin nombre' og snakker ud fra tekster om bl.a. migration generelt og voldelige bander. Tekster om El Paso samt kapitler fra Somos latinos en California.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Frida Kahlo y su vida

CPH.DOX: vi ser den nye dokumentar om Frida Kahlos liv: 'Frida', Gutiérrez, 2024 og læser tekster om hende før og efter filmvisningen. Bl.a. fra Viva la Vida, Bascuñán, Østergaard & Højgaard, L&R, 2017.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Una periodista danesa en Ecuador

Oplæg af den danske journalist Lise Josefsen, der er bosiddende i Quito, Ecuador, hvor fra hele Latinamerika dækkes. Et inspirationsforløb med fokus på hvad man bl.a. kan bruge det spanske sprog til i sit arbejde.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Viaje a Málaga/jóvenes españoles

Studietur til Malaga med undervisning på Debla-sprogskolen hele ugen, samt praktiske aktiviteter som flamenco-dansekursus, madlavnng og vandring samt interviews af unge lokale spaniere med henblik på at få et indblik i ungekulturen i Spanien.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Jóvenes en España

Jóvenes en España. Vi læser tekster om unge spaniere, deres drømme, deres liv - og ser på de udfordringer unge kan have i Spanien ift. fænomener som desempleo juvenil, mileuristas, vivir en casa de los viejos hasta los 35 años, fuga de cerebros = migración.

Tekster:
Alba, 19 años: Los idiomas son fundamentales para conectar personas y culturas, en: España Mañana, Forlaget Columbus, 2022.
Lucía, 19 años: la gastronomía me encanta y creo que puede ayudar a cambiar el mundo, España Mañana, Forlaget Columbus, 2022.
La Generación de los mil euros en: Nuevos Retratos, Loumann, Gyldendal, 2008.
Alejandro de Madrid, La Buena Vida, Rosenkilde, Gyldendal, 2015.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 La familia ll parte

Temaet La familia behandler forskellige familiestrukturer i hhv. Spanien, Danmark samt visse steder i Latinamerika. Med udgangspunkt i kernefamilien (Mi querida familia), kigges der bl.a. på alternative familieformer gennem gennem tekstlæsning (Somos como una familia, Mireira de Barcelona og Carta de Berta). Gennem forløbet relateres hele tiden til danske familiestrukturer og normer.

Mi Querida Familia, Eva Rosenkilde, Gyldendal, 2013
Mireia de Barcelona en: La Buena Vida, Eva Rosenkilde, Gyldendal, 2015
Alejandro de Madrid en: La Buena Vida, Eva Rosenkilde, Gyldendal, 2015
Somos como una familia en: España en la calle, Kloch & Tønner, Gyldendal, 2021
Carta de Berta en Voces de Berga, Bascuñan, Lindhardt & Ringhof, 2014
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer