Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Frederiksberg HF
|
Fag og niveau
|
Nat. faggruppe -
|
Lærer(e)
|
Carsten Dissing, Pi Suhr Willumsen, Randi Frost
|
Hold
|
2024 nf/n (1n NF, 1n nf/bi, 1n nf/ge, 1n nf/ke)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
NF 1 - vand bio
Vi gennemgår vand som livgivende ressource, økosystemer i vand, eutrofiering, cellers opbygning, fotosyntese og respiration.
Vi har især fokus på forurening af vand i Danmark fra landbruget og dennes påvirkning af de invertebrater der lever i vandet.
Vi udfører øvelserne:
"Makroindexundersøgelse i Suseåen"
"Fotosyntese og Respiration i vandpest"
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Introopgave
|
13-08-2024
|
Fotosyntese og respiration i vandpest
|
18-09-2024
|
NF-projekt 1
|
30-09-2024
|
Cellebiologi arbejdsspørgsmål
|
02-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb 1 vand
NF-1 vand
Hvad er vand og hvilken rolle spiller det i verden?
Til forløbet er følgende opgivelser tilknyttet:
Geografi:
Fokus i dette forløb er vand som forudsætning for liv. Fokus på hvordan grundvand dannes og udnyttes som en ressource. Vandets kredsløb og vandbalanceligningen samt processer som kondensation, evaporation, transpiration, over-og under jordisk afstrømning og grundvandsdannelse er belyst gennem eksperimenter og arbejde med modeller.
Forskelle i grundvandsdannelse i Danmark med kobling til jordbundsforskelle i Øst- og Vestdanmark. Danske forskelle i udnyttelsesgrad af grundvand samt trusler mod grundvandsressourcen. Kilder til forurening opdeles i punkt, flade og linje. Klimaforandringernes indvirkning på fordeling af nedbør og fordampning i Danmark er også undersøgt.
Vand som landskabsdannende kraft og energikilde herunder flodens evne til at erodere, transportere og aflejre sedimenter, Indvirkning af floder på et industrielt landskab med infrastruktur. Dæmninger som energikilde og deres indvirkninger på landskaber.
Som eksempel på hvad skybrud og langvarig nedbør betyder for menneskers levevilkår er de Centraleuropæiske oversvømmelser d. 16 sept. 2024 undersøgt. Herunder forløbet af store europæiske floder som Donau og Elben.
Eksperimentelt arbejde:
1. Lav din egen regndråbe. Kondensation af vanddamp. Journal øvelse.
2. Skydannelse og aerosolers indflydelse. Rapport 1.
3. Hvor siver vand hurtigst ned? Filtrering af vand gennem tre jordtyper og dannelse af grundvand. Rapport 2.
Fokus på overjordisk afstrømning, vand som landskabsskabende kraft. Hældningsgradient af et landskab betydning i forhold til vands evne til at erodere, transportere og sorterer sedimenter.
Fagtekster:
Følgende sider i fagbogen "NF i HF" naturvidenskabelig faggruppe for HF-C, Siegumfeldt et al. 2024, Gymnasieforlaget ApS, 1. udgave, 1 oplag.
Kap. 1.9, s. 22-23
Kap. 2.11-2.14, s. 56-63
Kap. 3.11-3.13, s. 86-91
Antal sider: 17
Weblinks og animationer:
Grundvandet i Danmark - Københavns Universitets Videoportal (ku.dk)
Why Do Rivers Curve? - YouTube
https://www.youtube.com/watch?v=8a3r-cG8Wic
https://www.dr.dk/drtv/se/tva_-mindst-15-omkommet-i-uvejr_477742
Skriftlige afleveringer:
1. Aerosoler og skydannelse (Rapport 1)
2. Hvor siver vand hurtigst ned? Nedsivning gennem tre jordbundstyper (Rapport 2)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave vandløb virtuelt modul
|
06-09-2024
|
Forsøg 2 skydannelse & kondensationskerner
|
11-09-2024
|
Forsøg 3 grundvandsdannelse_permeabilitet
|
22-09-2024
|
Journal Blandbarhed
|
27-09-2024
|
Lav selv trusler mod grundvandet opgave 1+2
|
04-10-2024
|
NF1-parallel
|
05-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Særfagligt om DNA
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
NF 2 - Energi og bæredygtighed bio
Vi arbejder med:
Det biologiske kulstofkredsløb, herunder de fire kulstofresservoirer. Energistrømme i økosystemet, med særligt fokus på hvordan carbon flyttes mellem de fire resservoirer. DNAs opbygning og funktion. Mikroorganismer, disses rolle i kulstofs kredsløb, især i forhold til nedbrydning. Gær, især med fokus på dannelse af bioethanol. Forskellige energiformer og økologisk fodaftryk
Ekskursion
Forløbet indgår i POP2-projekt med fokus på NF-fagenes anvendelsesmuligheder i forhold til uddannelse og job. Herunder en halv-dagsekskursion til Frederiksberg Forsyning, hvor eleverne fik undervisning om samt en rundtur på varmekraftværket.
Vi udfører forsøgene:
Bageforsøg med gær
Oprensning af DNA
Udregning af økologisk fodaftryk
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Særfagligt - den dynamiske jord
Den dynamiske jord
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
16/1 VIRTUELT
|
17-01-2025
|
Forsøg 5 Kend din bjergart
|
29-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Særfagligt forløb - den dynamiske jord
Den dynamiske jord - hvorfor er det farligere at bo visse steder på jorden?
Der er arbejdet med jordens og livets udvikling samt hvordan jorden er opbygget. Det geologiske kredsløb er koblet til praktisk øvelse hvor der er arbejdet med opdeling af bjergarter i tre hovedgrupper: Magmatiske (to undergrupper dag- og dybbjergarter), metamorfe og sedimentære bjergarter.
Fokus på hovedbjergarternes dannelsesmiljøer - endogene/exogene, kemiske sammensætning af bjergarter, viskositet eller flyde-evne (SiO2-rige eller ej). Dannelse af sedimentære bjergarter på jordens overflade vha. kemisk/fysisk forvitring, transport og aflejring vha. af rindende vand, vind eller is.
Wegeners teori om kontinentaldrift samt de opdagelser der førte at den pladetektoniske model blev anerkendt.
Sammenhæng mellem den pladetektoniske model og den globale fordeling af jordskælv og forskellige vulkantyper. Konvektion, subduktion og eksempler på de tre typer af tektoniske pladegrænser - konstruktive, destruktive og bevarende.
Varsling af jordskælv, tsunami og vulkanudbrud. Vulkantyper og processerne bag de forskellige landskabsformer som vulkanisme medfører samt deres indflydelse på menneskers levevilkår med fokus på Island.
Fagtekster: kompendium på 1-29 sider.
Weblinks & film:
”Vulkanen bobler og truer” Dr. Dokumentar fra 2009, 29 min. MitCFU (hval.dk)
konvektion | lex.dk – Den Store Danske
Plate Tectonics Theory Lesson - YouTube
Øvelser:
Øv. 1 Jordens opbygning & aldre
Øv. 2 Wegeners teori om kontinentaldrift
Øv. 3 Tektoniske pladegrænser & processer
Øv.4 Lav dine egen vulkan og forklar de bjergarter som det danner og den optræder
Forsøg og afleveringer: Det geologiske kredsløb - kend dine bjergarter
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Forsøg 5 Kend din bjergart - det geo kredsløb
|
30-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
NF 3 bio
Vi arbejder med kostens bestanddele og funktion, med fokus på makronæringsstoffers opbygning og hvad de bruges til i kroppen. Energiregnskab, herunder udregning af eget energiindtag, med fokus på fordelingen af energikilder.
Vi arbejder med fordøjelsessystemets opbygning og funktion, med fokus på nedbrydning af makronæringsstoffer. Enzymer og disses funktioner, inklusiv eksempler. Lunger, hjerte og blodkredsløb med fokus på blodet som transportmekanisme, hvad der transporteres og hvordan.
Livsstilssygdomme, især diabetes, KOL og hjertekarsygdomme. Blodsukkerregulering, især med fokus på insulin, glukagon og forskellene på type et og type to diabetes.
Øvelse:
Analyse af energiprocentfordeling i burgermenu
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Virtuelt modul 5.2.
|
05-02-2025
|
Blodsukkermåling
|
19-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Forløb 3 SUNDHED
NF-3 sundhed
Hvorfor skal vi spise, og hvad skal vi spise? Hvad indeholder maden? Hvordan er befolkningsudviklingen i verden og hvilke regionale forskelle er der i befolkningsudviklingen? Er der mad nok til verdens voksende befolkning? Endogene og exogene sygdomme i lav til højindkomst lande.
Til forløbet er følgende opgivelser tilknyttet:
Geografi:
Hvordan er vi blevet over 8 milliarder mennesker på jorden? Hvor mange mennesker lever på kloden i 2050 og hvor geografiske er der størst vækst i befolkningerne? Demografiske begreber som fødsels-og døds-raten, aldersbetinget fertilitet, middellevealdre, demografiske bonus, og forsørgerbyrde.
Urbanisering og udvikling i erhvervsstruktur i forhold til landegruppe (lav, mellem og høj-indkomst lande), Human Development Index (HDI) og Brutto National Product per borger (BNP). Hovederhvervsgrupper og Foursaties model for erhvervsudvikling siden 1800.
Den demografiske transitionsmodellen og dets fem faser. Danmarks demografiske transition fra 1735-2010. Den stigende ulighed i danskernes middellevealdre belyst vha. af dokumentar om befolkning der lever i henholdsvis Ålborg øst og vest (En syg forskel).
Fagtekster:
Følgende sider i fagbogen "NF i HF" naturvidenskabelig faggruppe for HF-C, Siegumfeldt et al. 2024, Gymnasieforlaget ApS, 1. udgave, 1 oplag.
Kap. 7.18-7.20, s. 182-189
Kompendium Sundhed s. 1-33
Note landegrupper S. 1-3
Weblinks:
The World Population and me - Population games and animation - Ined - Institut national d’études démographiques
Population by age group, including UN projections, China (ourworldindata.org)
Fertility Rate - Our World in Data
All countries - Data - Ined - Institut national d’études démographiques
World population by region, including UN projections (ourworldindata.org)
https://politiken.dk/danmark/oekonomi/art9764540/Helt-sk%C3%A6ve-f%C3%B8dselsprognoser-giver-dyrere-b%C3%B8rn
Danskernes sundhed lige nu: Her er to positive og tre bekymrende tendenser | Indland | DR
https://www.dr.dk/nyheder/indland/uligheden-i-sundhed-stiger-de-daarligst-stillede-doer-aar-tidligere
Film:
TED-talk af Hans Rosling “Ingen Panik Befolkningseksplosionen er aflyst” (fra 0-26 min.) https://www.youtube.com/watch?v=MjUJDJhVmGw
Første afsnit af DR-dokumentaren ”En syg forskel” https://www.dr.dk/drtv/se/en-syg-forskel_103170 (42 min.). Fokus på social ulighed i sundhed - Ålborg Øst og vest.
Øvelser:
Opgave PoP3 Verdensbefolkning - hvor er geografi vigtig?
Opgave 1 Befolkningstal og kontinenter
Opgave 2 Aldersstruktur, fertilitet og befolkningstal i Tyskland
Opgave 4 Fertilitets tal fra Danmark
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Journal: Substitution i alkan
|
31-01-2025
|
Journal - Opvarmning af NaHCO3
|
21-02-2025
|
NF3-synopse
|
03-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Genetik
Kromosomer og gener, Nedarvning, Arvelige sygdomme, Mutationer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Forløb 4 FØDEVARE
NF- 4 Fødevare
Hvad er karakteristisk ved den måde som vi skaffer os fødevare på i dag? Hvordan brødføder man en voksende global befolkning? Hvilke udfordringer er der ved fødevareproduktionen i udviklingslande? Hvorfor er der forskelle i ernæringssituationen og kostsammensætning (animalsk/vegetabilsk) i forskellige lande?
Hvorfor var den grønne revolution vigtig i forhold til at afskaffe hungersnød i mange lav-indkomstlande som Mexico, Indien og Kina? Hvilke landbrugs-teknikker gjorde at man fik øget arealproduktiviteten betydeligt?
Hvordan påvirker det moderne landbruget vores vandmiljø og klima? Hvilke kemiske forbindelser indgår i gødning? Hvilke konsekvenser er registreret i det danske vandmiljø som følge af intensiv landbrugsproduktion? Hvad er der sket med vores biodiversitet som følge af ændringer i økosystemerne?
Til forløbet er følgende opgivelser tilknyttet:
Geografi:
Det globale fødevareproblem: Ernæringsproblemer, befolkningspresset på jorden, den grønne Revolution, Kinas landbrugsudvikling, bæredygtighed som begreb, kostsammensætning og konverteringseffektivitet (vegetabilsk til animalsk). Der er arbejdet med det naturligt økosystem, det manipuleret økosystem og transformeret økosystem. Arealproduktivitet, arbejdsproduktivitet, intensivt/ekstensivt landbrugsmetoder, forsyningssikkerhed og tab af biodiversitet og skovfældning. Landegrupper, lav, mellem og højindkomstlande, erhvervsudvikling og kobling til den demografiske transitions model. Hungersnød og den grønne revolutions landbrugsmetoder.
Dansk landbrug som eksempel på et moderne intensivt landbrugssystem. Fokus på strukturudviklingen fra 1950-2020. Produktionsfaktorer, arbejds- og arealproduktivitet, mekanisering og automatisering, specialisering, ændring i koncentration (husdyr) og ændringer i husdyrhold. Øget udvaskning af næringsstoffer til vores vandmiljø.
Fagtekster:
• Kompendium NF-4 Fødevare 1-20 sider.
Weblinks:
HungerMap LIVE (wfp.org)
What the World Eats | National Geographic
Film:
”De skabte Danmark – Bonden” 15.min., https://hval.dk/mitCFU/mm/player/?copydan=030705202150
Norman Borlaug´s historiske arbejde med at afskaffe manglen på fødevarer i bl.a. Mexico og Indien. 8 min. Norman Borlaug https://www.youtube.com/watch?v=Lg9-HTtgFOk
Arbejde med empiri:
Analyse af date fra bl.a. https://ourworldindata.org/ jfr. opgave 1-10
Analyse af nøgletal der afspejler strukturudviklingen af dansk landbrug i perioden fra 1950-2016.
Øvelser:
Øv_erhvervsudvikling_Foursaties model 2024 3 sider med tekst
Opgave 1-10 NF-4 kompendium - fødevare
Opgave Strukturudvikling i dansk landbrug 1950-2020 nøgletal
Antal sider: 24
Biologi:
Kemi:
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Journal: Fedt i Chips
|
23-03-2025
|
NF-eksamensprojekt
|
11-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
30 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
NF 4 Landbrug og fødevare
Fødevareproduktion, især med fokus på hvordan man har øget effektiviteteten af produktionen med pesticider, dræning, redskaber og gødning, samt hvilke konsekvenser dette har haft for den danske natur, især med fokus på vandmiljøet.
N-kredsløb, og hvorfor dette er vigtigt i forhold til eutrofiering og rensning af spildevand.
Planteforædling og gensplejsning – fordele for fødevareprouktionen, hvordan det gøres og etiske overvejelser.
Landbrugets miljøpåvirkning
Spildevandsrensning, især med fokus på de næringsioner der er afgørende for vandmiljøet og vandmiljøplaner.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/351/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66584877345",
"T": "/lectio/351/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66584877345",
"H": "/lectio/351/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66584877345"
}