Holdet 2024 2h EN - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Frederiksberg HF
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Christoffer Aagaard Knudsen, Rasmus Skovgaard Jørgensen
Hold 2024 2h EN (2h EN)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduction
Titel 2 Narrators
Titel 3 Violence
Titel 4 Shakespeare
Titel 5 Relationships

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduction

Indhold og fokus:
Formålet med forløbet er at introducere eleverne til arbejdet med analyse, fortolkning og perspektivering af materialer samt at omsætte det indlærte til skriftlighed (generel indledning til taksonomi). Derudover har vi haft fokus på at se, hvordan flere forskellige medier kan give forskellige nuancer af den samme historie, remediering og intertekstualitet.

Faglige mål:
• læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer fra forskellige historiske perioder og engelsksprogede regioner, samt tekster fra andre fag end engelsk
• skrive længere, nuancerede og velstrukturerede tekster på engelsk om komplekse emner med høj grad af grammatisk korrekthed, beherskelse af skriftsproglige normer samt formidlingsbevidsthed
• analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
• gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
• analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode perspektivere tekster litteraturhistorisk, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
Kernestof:
• det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
• ordforråd, herunder orddannelse og idiomer
• sproglærings- og kommunikationsstrategier
• principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
• tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive tekster

Anvendt materiale:
Kernestof:
Jackon, Shirley: The Lottery, Gyldendal 2012 Wider Contexts
Parker, Trey & Matt Stone: South Park - Britney’s New Look (s12e02), 2008 Comedy Central
Supplerende stof:
Earl, Jay: "Transforming Human Culture: Social Evolution and the Planetary Crisis", p. 258 (excerpt), 1997 State University of New York Press
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Narrators

Indhold og fokus:
Dette forløb kredser omkring fortælleren. Vi har set på den upålidelige fortæller. De litterære strømninger, vi har set på, er Dark Romanticism, Naturalism og Late Modernity. I dette forløb har vi læst et værk. Vi har desuden arbejdet på filmanalyse og at kreativ skrivning.

Faglige mål:
• anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer fra forskellige historiske perioder og engelsksprogede regioner, samt tekster fra andre fag end engelsk
• skrive længere, nuancerede og velstrukturerede tekster på engelsk om komplekse emner med høj grad af grammatisk korrekthed, beherskelse af skriftsproglige normer samt formidlingsbevidsthed
• analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
• gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
• analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode perspektivere tekster litteraturhistorisk, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
Kernestof:
• det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
• ordforråd, herunder orddannelse og idiomer
• sproglærings- og kommunikationsstrategier
• principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
• tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive væsentlige strømninger i britisk og amerikansk litteraturhistorie

Materiale:
Kernestof:
Palahnuik, Chuck: Fight Club, 2006 Vintage
Perkins, Charlotte: The Yellow Wallpaper, 1892 The New England Magazine
Poe, Edgar Allan: The Black Cat, 1843 https://poestories.com/read/blackcat

Supplerende stof:
Fincher, David: Fight Club, 1999 Century Studios
New World Encyclopedia: Dark Romanticism, https://www.newworldencyclopedia.org/entry/Dark_romanticism (21-05-2024
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Violence

Indhold og fokus:
I dette forløb har vi undersøgt strømninger i litteratur, film og musik, der beskæftiger sig med vold i fiktion og non-fiktion, og hvorfor vi som læsere, betragtere og lyttere er draget til denne type litteratur. Forløbet læner sig yderligere op af tematikker som er gennemgået i forbindelse med elevernes Narrators-forløb.

Faglige mål:
• anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer fra forskellige historiske perioder og engelsksprogede regioner, samt tekster fra andre fag end engelsk
• skrive længere, nuancerede og velstrukturerede tekster på engelsk om komplekse emner med høj grad af grammatisk korrekthed, beherskelse af skriftsproglige normer samt formidlingsbevidsthed
• analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
• gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
• analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode perspektivere tekster litteraturhistorisk, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
Kernestof:
• det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
• ordforråd, herunder orddannelse og idiomer
• sproglærings- og kommunikationsstrategier
• principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
• tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive væsentlige strømninger i britisk og amerikansk litteraturhistorie

Fiktion:
'Dead Man's Shoes', Shane Meadows, Warp Films (2004)
Arthur Chu, ''Your Princess Is In Another Castle', The Daily Beast, (2014)
Raymond Carver, 'Tell the Women We're Going', (1981)

Non-fiktion:
Janice Wood, 'Why Do People Like Violent Movies?' International Communication Association (2013)

Sangtekster:
Down in the Willow Garden, The Everly Brothers (1958)
Maxwell's Silver Hammer, The Beatles (1969)
Where the Wild Roses Grow, Nick Cave & Kylie Minoque (1995)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Shakespeare

Indhold og fokus:
Eleverne er blevet introduceret til Shakespeare gennem uddrag af Romeo and Juliet, og vi har udforsket strukturen i sonnetter og trænet det teoretiske grundværk for deres udformning. Fokus har været på at se på den sproglige udvikling i engelsk, som i dets moderne form blev defineret i denne periode.

Faglige mål:
• anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer fra forskellige historiske perioder og engelsksprogede regioner, samt tekster fra andre fag end engelsk
• skrive længere, nuancerede og velstrukturerede tekster på engelsk om komplekse emner med høj grad af grammatisk korrekthed, beherskelse af skriftsproglige normer samt formidlingsbevidsthed
• analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
• gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
• analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode perspektivere tekster litteraturhistorisk, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
Kernestof:
• det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
• ordforråd, herunder orddannelse og idiomer
• sproglærings- og kommunikationsstrategier
• principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
• tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive væsentlige strømninger i britisk og amerikansk litteraturhistorie

Sonnet 18 (1609)
Sonnet 116 (1609)

Uddrag fra 'Romeo and Juliet' (1597):
Act I, Scene 5
Act II, Scene 1
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Relationships

Indhold og fokus:
I dette forløb har vi udforsket minimalisme og forhold mellem mennesker i litteratur. Fokus har været på diverse strømninger af minimalisme gennem det 20. århundrede, med særligt fokus på Hemingway og Carver. Dette så eleverne har en bedre forståelse for forskellige former for litteratur i nyere tid.

Faglige mål:
• anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer fra forskellige historiske perioder og engelsksprogede regioner, samt tekster fra andre fag end engelsk
• skrive længere, nuancerede og velstrukturerede tekster på engelsk om komplekse emner med høj grad af grammatisk korrekthed, beherskelse af skriftsproglige normer samt formidlingsbevidsthed
• analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
• gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
• analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode perspektivere tekster litteraturhistorisk, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
Kernestof:
• det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
• ordforråd, herunder orddannelse og idiomer
• sproglærings- og kommunikationsstrategier
• principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
• tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive væsentlige strømninger i britisk og amerikansk litteraturhistorie

Fiktionstekster:

Margaret Atword, 'Happy Endings', (1983)
Ernest Hemingway, 'Hills Like White Elephants' ,(1927)
Ernest Hemingway, 'Cat in the Rain' (1925)
Raymond Carver, 'Neighbors' (1971)

Sekundær litteratur:
"A few definitions of Dirty Realism" - kompendie
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer