Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Frederiksberg HF
|
Fag og niveau
|
Filosofi C
|
Lærer(e)
|
Thomas Falk Larsen
|
Hold
|
2024 2h fi (2h fi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til Filosofi (opgives ikke)
Forløbet er en kort introduktion til faget filosofi og hvordan man arbejder med filosofi.
Fejlslutninger:
- At gå efter manden, ikke bolden (Argumentum ad hominem)
- Den irrelevante konklusion
- Falsk årsag
- Cirkelslutning
- Stråmandsargument
- Glidebaneargument
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Tema: Hvordan bør vi leve vores liv? (Etisk teori)
Tema: Hvordan bør vi leve vores liv?
I forløbet behandler vi centrale etiske teorier: konsekventialisme, pligtetik og dydsetik. Ved at anvende dem på både traditionelle cases og samfundsrelevante problemstillinger fremhæves både styrker og svagheder ved de enkelte positioner. Vi har bl.a. arbejdet med emner som abort og aktiv dødshjælp.
Primær litteratur:
Jeremy Bentham: En indføring i principperne for moral og lovgivning (1780) (uddrag)
Immanuel Kant: Grundlæggelse af sædernes metafysik (1785) (uddrag)
Aristoteles: Etikken (uddrag)
Centrale begreber:
Logisk konsistens
Normativ etik
Praktisk etik
Konsekventialisme
Pligtetik (deontologi),
Dydsetik
Utilitarisme,
Handlingsutilitarisme
Hedonisme
Hedonist-kalkulen
Rationalisme
QALY
Etiske dilemmaer
Intention vs resultat
Moralloven
Fri vilje
Autonomi
Den gode vilje
Det kategoriske imperativ
Det praktiske imperativ
Fornuft
Pligt
Dyd
Eudaimonia
Dyden i midten
Intellektuelle dyder
Moralske dyder
Situationsetik
ca. 50 ns
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Almene (tværfaglige)
- Personlige
- Sociale
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Tema: Eksistens og mening (Eksistentialisme)
Tema: Eksistens og mening
I dette forløb har vi arbejdet med en række eksistentialistiske tænkere (Kierkegaard, Nietzsche, Sartre samt Camus) og problematikker, med særlig fokus på hvordan vi kan leve et meningsfuldt liv. Vi har arbejdet med menneskets grundvilkår og hvordan man forholder sig til det.
Primær litteratur:
Søren Kierkegaard: Forførerens dagbog (1843) (uddrag)
Søren Kierkegaard: Ligevægten mellem det æstetiske og etiske i personlighedens udarbejdelse i Enten-eller (1843) (uddrag)
Friedrich Nietzsche - Antikrist (1888) (uddrag)
Jean-Paul Sartre: Kvalme (1938) (uddrag)
Jean Paul Sartre: Eksistentialisme er humanisme (1946) (uddrag)
Albert Camus: Sisyfosmyten (1942) (uddrag)
Centrale begreber:
Stadielæren (spidsborgeren, æstetikeren, etikeren, den religiøse)
Eksistentiel angst, valget.
Nihilisme
Vilje til magt
Perspektivisme
Herremoral og slavemoral
Overmennesket
Dekadence-værdier
Omvurdering af alle værdier.
Autenticitet
Frihed
Eksistens går forud for essen
Fakticitet
Det absurde
Oprøret.
Film:
American Beauty (1999)
ca. 55 ns
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Almene (tværfaglige)
- Personlige
- Sociale
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Videnskabsfilosofi (opgives ikke)
Tema: Hvad er viden?
I dette korte forløb har vi kigget på to centrale moderne videnskabsteoretikere, Karl Popper og Thomas Kuhn. Vi har haft fokus på forskellen på videnskab og pseudovidenskab og hvordan videnskaben bruges i forskellige sammenhænge.
Primær litteratur:
Karl Popper - Gisninger og gendrivelser (1945)
Thomas Kuhn - Paradigmer som særinteresser (1962)
Centrale termer:
Induktion
Deduktion
Falsifikation
Verifikation
Prøvbarhed
Hypotese
Induktionsproblemet
Pseudovidenskab
Empirisk metode
Kritisk rationalisme
Dristige forudsigelser
Hypotetisk-deduktiv metode
Paradigme
Faglig matrix
Symbolske generalisationer
Gåder,
Tautologi
Metafysiske paradigmer
Værdier
Forbillede
Normal videnskab
Model drift
Model krise
Model revolution,
Paradigme skift,
Inkommensurabilitet
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Almene (tværfaglige)
- Personlige
- Sociale
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
5
|
Tema: Bevidsthed og hjernen (Bevidsthedsfilosofi)
Tema: Bevidsthed og hjernen
Forløbet har taget udgangspunkt i en fænomenologisk undersøgelse af bevidstheden: Hvordan oplever vi ? Gennem beskrivelser af hverdagsoplevelse, cases fra lægevidenskaben og innovativ teknologi undersøges hvordan vores bevidsthed fungerer. Hvordan vi oplever normalt, og hvad vi kan lære af de tilfælde, hvor vi ikke gør det?
Primær litteratur:
René Descartes: 1. meditation og starten af 2. meditation (1641)
René Descartes: 6. meditation (uddrag) (1641)
Hilary Putnam: Hjerner i et kar (uddrag) (1981)
Thomas Nagel: Hvordan er det at være en flagermus (uddrag) (1974)
Centrale termer:
Det subjektive og det objektive
Fænomenologi (Edmund Husserl)
The Hard Problem /David Chalmers)
Muller-Lyer-illusion
The Rubber Hand
Taktil Visuel Sensorisk Substitution (TVSS)
Illusioner og synsbedrag
Synæstesi
Rationalisme (vs. empirisme)
Illusionsargumentet
Drømmeargumentet
Gudsargumenter (Det kausale argument og Det ontologiske argument)
Dualisme vs monisme
Sjæl-legeme-problemet
Res cogitans vs. res extensa,
Tankeeksperimenter
Alien Hand Syndrome
Kropslig bevidsthed
Det narrative selv, identitetspol, neuro-skepticisme
Det fremmed-psykiske problem
Simulationsargumentet
Fysikalisme / Reduktionisme)
Prosopagnosi (ansigtsblindhed)
Agnosi (sjæleblindhed)
Locked-in Syndrome
Film:
The Matrix (1999)
Ca. 55 ns
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Almene (tværfaglige)
- Personlige
- Sociale
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/351/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66585076226",
"T": "/lectio/351/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66585076226",
"H": "/lectio/351/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66585076226"
}