Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Frederiksberg HF
|
Fag og niveau
|
Fysik B
|
Lærer(e)
|
Ole Skov Hansen
|
Hold
|
2024 2h Fy (2h Fy)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Tryk og opdrift
Forløbet har tilstræbt at tilgodese følgende af de faglige mål fra læreplanen:
* opstille og anvende modeller
* tilrettelægge, beskrive og udføre eksperimenter
* behandle eksperimentelle data ved hjælp af it-værktøjer (graftegning og regression)
Elevforsøg med grupperapport:
* Opdriftforsøg (opdrift på træklods, opdrift på lod nedsænket i vand)
* Trykforsøg (Boyle-Mariottes lov (plastiksprøjte), trykket af en væskesøjle)
Hvis ikke andet er anført henviser sidetallene til Knud Erik Nielsen og Esper Fogh; Vejen til Fysik B2, Forlaget HAX, Silkeborg 2006
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Brintatomet
Forløbet har tilstræbt at tilgodese følgende af de faglige mål fra læreplanen:
* opstille og anvende modeller
* beregne fysiske størrelser (spektrallinjer for brintatomet)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Atomkerner og kernereaktioner
Forløbet har tilstræbt at tilgodese følgende af de faglige mål fra læreplanen:
* opstille og anvende modeller
* beregne fysiske størrelser (bindingsenergi og Q-værdi)
* perspektivere fysikkens bidrag til teknologi- og samfundsudviklingen (fission, atomkraft og atomvåben)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Elektriske kredsløb
Forløbet har tilstræbt at tilgodese følgende af de faglige mål fra læreplanen:
* opstille og anvende modeller
* tilrettelægge, beskrive og udføre eksperimenter
* behandle eksperimentelle data ved hjælp af it-værktøjer (graftegning og regression)
Elevforsøg med grupperapport:
* Karakteristikker (elektronikmodstand. glødepære)
* Joules lov (sammenhængen mellem strømstyrke og afsat varmeenergi)
* Resistans af metaltråde (konstantan, kanthal)
Til dette forløb er anvendt side 7-23 i materialet "Elektricitet" (som svarer til siderne 187-203 i Knud Erik Nielsen og Esper Fogh: Vejen til Fysik AB1, forlaget HAX 2006)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Bevægelse og kræfter
Forløbet har tilstræbt at tilgodese følgende af de faglige mål fra læreplanen:
* opstille og anvende modeller
* tilrettelægge, beskrive og udføre eksperimenter
* behandle eksperimentelle data ved hjælp af it-værktøjer (dataopsamling. graftegning og regression)
Elevforsøg med grupperapport:
* Bevægelse på luftpudebane (slæde trukket af træklod)
* Frit fald forsøg (faldapparat, timer)
* Forsøg med bevægelsessensor (harmoniske svingninger, frit fald med luftmodstand)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Solen og Universet
Forløbet har tilstræbt at tilgodese følgende af de faglige mål fra læreplanen:
* opstille og anvende modeller
* perspektivere fysikkens bidrag til forståelse af naturfænomener (stjerners energiproduktion, Universets udvidelse)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Opsamling og eksamensforberedelse
Forløbet har tilstræbt at tilgodese følgende af de faglige mål fra læreplanen:
* opstille og anvende modeller
* tilrettelægge, beskrive og udføre eksperimenter
* behandle eksperimentelle data ved hjælp af it-værktøjer (dataopsamling)
* formidling af et emne
* demonstrere viden om faget
Der har været særlig fokus på opsamling af stof fra C-niveau, herunder med udførelse af elevforsøg (som eleverne til en vis grad også havde lavet på C-niveau).
Elevforsøg med rapport:
* Lydens hastighed (klaptræ og mikrofoner, stemmegaffel og resonansrør)
* Forsøg med lys (Laserlys og optisk gitter, spektralanalyse med Vernier SpectroVis spektrometer)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/351/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66585087296",
"T": "/lectio/351/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66585087296",
"H": "/lectio/351/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66585087296"
}