Holdet 2024 2h Fy - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Frederiksberg HF
Fag og niveau Fysik B
Lærer(e) Ole Skov Hansen
Hold 2024 2h Fy (2h Fy)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Tryk og opdrift
Titel 2 Brintatomet
Titel 3 Atomkerner og kernereaktioner
Titel 4 Elektriske kredsløb
Titel 5 Bevægelse og kræfter
Titel 6 Solen og Universet
Titel 7 Opsamling og eksamensforberedelse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Tryk og opdrift

Forløbet har tilstræbt at tilgodese følgende af de faglige mål fra læreplanen:
* opstille og anvende modeller
* tilrettelægge, beskrive og udføre eksperimenter
* behandle eksperimentelle data ved hjælp af it-værktøjer (graftegning og regression)

Elevforsøg med grupperapport:
* Opdriftforsøg (opdrift på træklods, opdrift på lod nedsænket i vand)
* Trykforsøg (Boyle-Mariottes lov (plastiksprøjte), trykket af en væskesøjle)

Hvis ikke andet er anført henviser sidetallene til Knud Erik Nielsen og Esper Fogh; Vejen til Fysik B2, Forlaget HAX, Silkeborg 2006
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Brintatomet

Forløbet har tilstræbt at tilgodese følgende af de faglige mål fra læreplanen:
* opstille og anvende modeller
* beregne fysiske størrelser (spektrallinjer for brintatomet)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Atomkerner og kernereaktioner

Forløbet har tilstræbt at tilgodese følgende af de faglige mål fra læreplanen:
* opstille og anvende modeller
* beregne fysiske størrelser (bindingsenergi og Q-værdi)
* perspektivere fysikkens bidrag til teknologi- og samfundsudviklingen (fission, atomkraft og atomvåben)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Elektriske kredsløb

Forløbet har tilstræbt at tilgodese følgende af de faglige mål fra læreplanen:
* opstille og anvende modeller
* tilrettelægge, beskrive og udføre eksperimenter
* behandle eksperimentelle data ved hjælp af it-værktøjer (graftegning og regression)

Elevforsøg med grupperapport:
* Karakteristikker (elektronikmodstand. glødepære)
* Joules lov (sammenhængen mellem strømstyrke og afsat varmeenergi)
* Resistans af metaltråde (konstantan, kanthal)

Til dette forløb er anvendt side 7-23 i materialet "Elektricitet" (som svarer til siderne 187-203 i Knud Erik Nielsen og Esper Fogh: Vejen til Fysik AB1, forlaget HAX 2006)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Bevægelse og kræfter

Forløbet har tilstræbt at tilgodese følgende af de faglige mål fra læreplanen:
* opstille og anvende modeller
* tilrettelægge, beskrive og udføre eksperimenter
* behandle eksperimentelle data ved hjælp af it-værktøjer (dataopsamling. graftegning og regression)

Elevforsøg med grupperapport:
* Bevægelse på luftpudebane (slæde trukket af træklod)
* Frit fald forsøg (faldapparat, timer)
* Forsøg med bevægelsessensor (harmoniske svingninger, frit fald med luftmodstand)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Solen og Universet

Forløbet har tilstræbt at tilgodese følgende af de faglige mål fra læreplanen:
* opstille og anvende modeller
* perspektivere fysikkens bidrag til forståelse af naturfænomener (stjerners energiproduktion, Universets udvidelse)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Opsamling og eksamensforberedelse

Forløbet har tilstræbt at tilgodese følgende af de faglige mål fra læreplanen:
* opstille og anvende modeller
* tilrettelægge, beskrive og udføre eksperimenter
* behandle eksperimentelle data ved hjælp af it-værktøjer (dataopsamling)
* formidling af et emne
* demonstrere viden om faget

Der har været særlig fokus på opsamling af stof fra C-niveau, herunder med udførelse af elevforsøg (som eleverne til en vis grad også havde lavet på C-niveau).

Elevforsøg med rapport:
* Lydens hastighed (klaptræ og mikrofoner, stemmegaffel og resonansrør)
* Forsøg med lys (Laserlys og optisk gitter, spektralanalyse med Vernier SpectroVis spektrometer)
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer