Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Frederiksberg HF
|
Fag og niveau
|
Historie A
|
Lærer(e)
|
Thomas Falk Larsen
|
Hold
|
2024 2h HI (2h HI)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion (relevant for alle tre forløb)
Kort introduktion til historiefagets teori og metode.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Den Franske Revolution
Vi har i forløbet brugt følgende grundbog:
Rasmus Kjærgaard Petersen: Den Franske Revolution - triumf eller tragedie, Systime (2024)
Vi har i forløbet haft fokus på følgende fokuspunkter:
- Renæssancens humanisme
- Oplysningstidens filosofi
- Hobbes
- Locke
- Rousseau
- Montesquieu
- Brud og kontinuitet
- Stændersamfundet (1., 2. og 3. stand)
- Enevælden
- Historisk empati og præsentisme
- Aktør /struktur
- Årsagsforklaringer (bagvedliggende og udløsende)
- De bagvedliggende årsager til den franske revolution
- Solkongen
- Den preussiske syvårskrig
- Ludvig d. 14., 15. og 16.
- Økonomiske kaos
- Den amerikanske uafhængighedskrig
- Frankrigs økonomiske problem (lån og gæld)
- Notabelforsamlingen og begyndende oprør
- Kontrafaktisk historie
- Fra stænderforsamling til revolution
- Nationalforsamlingen
- Stormen på Bastillen
- Udløsende årsager til revolutionen
- Frankrig efter revolutionen
- Menneskerettighedserklæringen
- Opgøret med kirken
- Fra republik til terror
- Septembermassakren
- Konventet
- Kongens henrettelse
- Revolutionsdomstolen
- Girondinerne versus Montagnarderne
- Den store terror
- Robespierre (og hans fald)
- De moderates revolution
- Direktoriet
- Den hvide terror
- Napoleon vender hjem og tager magten
- Den nye styreform
- Napoleons krigene
Kilder:
Thomas Hobbes om samfundspagten, 1651
John Locke om styreformer, 1690
Rousseau om demokrati, 1762
Rousseau om samfundspagten, 1762
Montesquieu om magtens tredeling, 1748
Ludvig 15. om monarkiets grundprincipper, 1766
Elisabeth Charlotte af Orléans om hoffets overdådighed, 1682
Det parisiske småborgerskabs levestandard, beregnet af Gerorge Rudé, 1959
Menneskerettighedserklæringen 26. august 1789
Ca. 75 ns
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Almene (tværfaglige)
- Personlige
- Sociale
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
3
|
Den kolde krig
Vi har i forløbet brugt følgende grundbog:
Karsten Nikolajsen & Thomas Ohnesorge: Den kolde krigs verden, Systime (2022)
Vi har i forløbet haft fokus på følgende fokuspunkter:
- Hvem var en del af konflikten?
- Liberalisme og socialisme
- Hvilke udviklingstendenser kendetegner Den Kolde Krig?
- Årsager til Den Kolde Krigs begyndelse
- Stedfortræderkrige
- Koreakrigen
- Vietnamkrigen
- Afghanistankrigen
- Udenrigspolitiske doktriner (Trumandoktrinen, Dominoteorien, Bresnevdoktrinen)
- Danskerens holdning til De Kolde Krig
- Cubakrisen
- Rollback / Tilbagerulning
- Brinkmanship
- Berlins rolle under Den Kolde Krig
- Sovjetisk blokade og Amerkansk luftbro 1948-49
- Republikflugt
- Årsager til murens opførelse og fald
- Danskernes syn på Vesttyskland
- Den røde fare og McCarthyisme
- Sovjetunionens og USAs brug af propaganda
- Billeder som historiske kilder
- Rumkapløbet
- De Olympiske lege som politik
- Forskellige tolkninger af ansvaret for Den Kolde Krig (traditionalister, revisionister, postrevisionister)
- Historiografi
- Årsager til Den Kolde Krigs ophør (Den realistiske skole vs Moderniseringsskolen)
- Det internationale systen (unipolær, bipolær og multipolær)
- Den Kolde Krig i dag (Krig i Ukraine)
- Den danske strid om Den Kolde Krig (Fodnotepolitikken)
Kilder:
George Kennans syn på Sovjetunionen (1946)
Nikolai Novikovs syn på USA (1946)
Hemmeligt telegram fra CIA (1980)
Uddrag af Præsident John F. Kennedys radio/TV-tale til nationen (1962)
To breve fra Khrusjtjov til Kennedy (1962)
John F. Kennedys tale i Berlin (1963)
Ernst Reuters tale i Berlin (1948)
Situationen i Berlin (1948)
Den amerikanske præsident Ronald Reagans tale i Berlin (1987)
"Køkkendebatten" mellem Khrusjtjov og Nixon (1959)
Uddrag fra hhv. vesttysk og østtysk historiebog (1971)
To historikere om årsagerne til den kolde krig (1994, 1997)
Dokumentar om Cubakrisen
Samlet ca. 65 ns
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Almene (tværfaglige)
- Personlige
- Sociale
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Romerriget
Vi har i forløbet brugt følgende grundbog:
Kristian Jepsen Steg: På sporer af Romerriget, Lindhardt og Ringhof (2015)
Vi har i forløbet haft fokus på følgende fokuspunkter:
- Myten om Romulus og Remus
- Overblik over Romerrigets historie
- Del og hersk-politikken
- Roms udbredelse
- De Puniske krige
- Republikken i krise
- Overklassen, bønderne og økonomi
- Senatets rolle
- Patron-klient-systemet
- Marius, Sulla, Crassus, Pompejus og Julius Cæsar
- Triumviratet
- Fra Octavian til Kejser Augustus
- Propaganda under Augustus
- Pax Romana
- De vanvittige kejsere
- Marcus Aurelius og Commodus
- Soldatkejserne
- Diocletians reformer
- Kejser Konstantins trosskifte
- Historiografi (Gibbon, Rostovtzeff og Hjortsø/Brøl)
- Årsager til Romerrigets undergang
- Romerrigets betydning for eftertiden
Kilder:
Julius Cæsar: Gallerkrigen
Julius Cæsar: Borgerkrigen
Sveton: Vurdering af Cæsar (Divus Julius 76-77)
Sveton: Drabet på Cæsar (Divis Julius 82)
Augustus: Mine bedrifter (Res Gestæ)
Tacitus: Vurdering af Augustus' styre
Sveton: Caligulas sindssygdom (Caligula 22)
Sveton: Om Kejser Claudius' grusomhed (Claudius 21+34)
Tacitus: Agricola (kapitel 21)
Aristides: Tale til Rom
Edward Gibbon: Det romerske riges forfald og undergang (1781)
Michael Rostovtzeff: Roms historie (1926)
Leo Hjortsø og Erling brøl: Politikens verdenshistorie bind 5: Romerriget (1983)
Ca. 40 ns
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Almene (tværfaglige)
- Personlige
- Sociale
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/351/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66585095743",
"T": "/lectio/351/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66585095743",
"H": "/lectio/351/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66585095743"
}