Holdet 2024 2h ps4 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Frederiksberg HF
Fag og niveau Psykologi C
Lærer(e) Cecilia Helness, Mia Dyrum
Hold 2024 2h ps4 (2h ps4)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Tema 1: Udvikling og livsforløb
Titel 2 Tema 2: Unges udfordringer
Titel 3 Tema 3: Kulturmøder
Titel 4 Tema 4: Læring i den moderne digitaliserede verden

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Tema 1: Udvikling og livsforløb

Overordnet har vi arbejdet med at individet formes af flere faktorer (vi arbejder bare med tre):
1. faktor: tilknytning og udvikling
2. faktor: gener og personlighed
3. faktor: venskaber (sociale relationer)

Litteratur (metode):
Magnus Riisager: PsykC (2023): Kap 2: Psykologiens videnskabelige metoder, s. 18-32.

Litteratur (forløb):
Schultz Larsen: Psykologiens Veje (2020): Kapitel 6: Udviklingspsykologi (Erik H. Erikson) + Kapitel 6: Udviklingspsykologi (Den moderne spædbarnsforskning) + Kapitel 8 (Omsorgssvigt og reaktioner på omsorgssvigt)
Magnus Riisager: PsykC (2023): s. 51-53, s. 56-66, s. 74-76, s. 93-95.
Anna C. Møhl: Forsømte børn tigger om mad og bor i en svinesti, Sjællandske Næstved (21.04.12)
Case: Preben og Tobias, Psykologiens Veje
Case: Rovdyret sidder stadig i mig, PsykC s. 99-100
Case: Vi er ligesom søstre, ik, PsykC, s. 78-79

Film/filmklip:
Er du mors lille dreng (1998), TV2
Mors lille dreng på egne ben (2019), TV2
Uddrag af ”Min barndom i helvede” (2012), dokumentar om Lisbeth Zornig Andersen
YouTube: Ansigtsduetter
YouTube: Still Face Experiment
YouTube: The Visual Cliff Experiment
Uddrag af “Mød dit urmenneske – børn og forældre” (afsnit om Fremmedsituationstesten), DR1.

Særlige fokuspunkter:
- Opnå kendskab til forskellige teoretiske retninger indenfor psykologien.
- Kunne redegøre for psykologifaglige begreber i teorierne.
- Kunne vurdere om der er indsamlet kvalitativ eller kvantitativ data.
- Opnå kendskab til psykologiske metoder.
- Opnå kendskab til de fire undersøgelsesmetoder observation, eksperiment, spørgeskema og interview.
- Lære at finde problemstillinger i en case og besvare den ved brug af relevant teori.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Tema 2: Unges udfordringer

De unge i dag har alle muligheder når det kommer til hvilken fremtid de ønsker. Dog ser man også, at mange unge i dag er meget stressede. Det kan umiddelbart virke paradoksalt? I dette forløb dykker vi nærmere ned i hvad udfordringen ved alle disse muligheder i det senmoderne samfund kan have på ungdommen og vi får et indblik i og en forståelse for tilstanden stress.  

Forløbets spørgsmål:
- Hvad er stress i psykologisk forstand?
- Hvad er forskellen på akut og kronisk stress?
- Hvilke coping-strategier kan man anvende til at håndtere stress?
- Hvorfor får vi stress og hvem rammer det?
- Hvad kendetegner det danske senmoderne samfund?
- Hvilken betydning har det senmoderne samfund på identitetsdannelsen?
- Hvilken betydning har sociale medier for unges identitetsdannelse?
- Hvad er ensomhed og hvilken betydning kan det have på identiteten?
- Hvad er forskellen på kvalitativ og kvantitativ undersøgelsesmetode og hvad er metodernes styrker og svagheder?
- Hvilke fire grundlæggende metoder til dataindsamling findes der? (eksperiment, observation, spørgeskema og interview)
- Hvilke faktorer (bl.a. fejlkilder og bias) kan påvirke resultaterne af en undersøgelse?  

Litteratur:
- Magnus Riisager: PsykC (2023): s. 73-76, 79-83, 86-89, 146-158, 160-162, 164 – 174, 184-186
- Case: Silas Bay Nielsen: Alexander besvimede af stress, mens han børstede tænder: 'Jeg stillede for store krav til mig selv’, DR, (14.03.21)

Dokumentar/filmklip:
- Alt for kliken: DR3, 2019 Episode 1
- Video om stress: https://www.youtube.com/watch?v=UmTV7yD6Cwo
- Hvad gør stress egentlig ved kroppen: https://www.dr.dk/nyheder/viden/nysgerrig/video-hvad-goer-stress-egentlig-ved-kroppen#!/
- Det autonome nervesystem: https://www.youtube.com/watch?v=NRRBVMFTSWI
- Amygdala: https://www.youtube.com/watch?v=jEHwB1PG_-Q
- Traumer i hjernen: https://www.youtube.com/watch?v=cOIPCwPyFgQ
- Asch’s konformitetsforsøg: https://www.youtube.com/watch?v=ZeRWLLNehII
- Indenfor – ensomhed: DR3, 2019 (de første 16 minutter).

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Tema 3: Kulturmøder

I dette forløb fokuserer vi på mødet med den etniske danske majoritet og den mellemøstlige minoritet. Vi dykker ned i, hvilke konflikter, der kan opstå, når to forskellige kulturer møder hinanden – særligt på individplan.

Forløbets spørgsmål:

- Hvad er kultur?
- Hvordan kan vi bedømme andres kultur?
- Hvilke tilpasningsstrategier kan man benytte?
- Hvilken betydning kan det få for især minoritetsgruppens kulturelle identitet, når der opstår konflikt mellem to forskelligartede kulturer?
- Hvilken betydning har kultur for vores identitet?

Litteratur (forløb)

- Schultz Larsen: Psykologiens Veje (2018): Kapitel 22: Kulturmøder og kulturforskelle. Kun følgende udvalgte dele: ”Etnocentrisme og kulturrelativisme”, ”Minoriteter og majoriteter”, ”Stereotyper og fordomme”, ”Kontaktteorien”, ”Kulturelle forskelle og konflikter”, ”Kollektivisme og individualisme” og ”Etnicitet, ungdom og køn” (minus ’Sencans historie’ og ’glem kulturen et øjeblik’). Kapitel 21: Socialpsykologi. Kun følgende afsnit: ”Kognitiv dissonans”.
- Zeinab Uzbak: Jeg frygtede, at alle danskere var racister, Information (09.10.15)

Film(klip)/dokumentar:

- Robbers Cave Experiment: Unmasking the Roots of Tribal Conflicts: https://www.youtube.com/watch?v=9W0Txe-bhFE
- ”Patrioten og Venligboeren” (uddrag - de første 23 minutter): https://kp.mitcfu.dk/TV0000104620
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Tema 4: Læring i den moderne digitaliserede verden

I dette tema undersøger vi de psykologiske, sociale, digitale og kulturelle forholds betydning for læring, motivation og hukommelse samt tænkningens betydning for menneskets forståelse af sig selv og omverdenen.

Forløbets spørgsmål:
- Hvad er forskellen på delt -og selektiv opmærksomhed?
- Hvilken rolle spiller sociale medier for vores opmærksomhed?
- Hvad er arbejdshukommelsen og hvad er arbejdshukommelsens kapacitet?
- Hvordan kan man forbedre sin arbejdshukommelse?
- Hvad er langtidshukommelsen?
- Hvilke type viden ligger der i det semantiske lager?
- Hvilke type af minder ligger der i de episodiske lager?
- Hvilken type viden indeholder det procedurale lager?
- Hvad indeholder det emotionelle lager?
- Hvad indeholder det sansemæssige lager?
- Hvad har hukommelse og erindring med identitet at gøre?
- Hvad betyder det at være ydre eller indre motiveret?
- Hvad handler de tre fundamentale psykologiske behov kompetence, autonomi og behovet for at høre til, om?
- Hvad handler Banduras mestringsfornemmelse om – og hvor kan man få mestringsfornemmelse fra?

Litteratur:
- Magnus Riisager: PsykC (2023): s. 101-105, 108-114, 118-122, 124-127, 130-137, 140-141
- Camilla Mehlsen & Vincent F. Hendricks: LIKE (2019):. S. 30-34. Center for Information og Boblestudier (CIBS), Københavns Universitet
- Mathias Tuxen: Det er bare for sjov, BT, (13.09.2017) (uddrag)
- Torben Sangild: Du husker det tydeligt, men måske er det aldrig sket. Din hukommelse snyder dig, Zetland (10.01.2017)
- Anders Heissel: Efterskoler: Mobiler og sociale medier skaber mere mistrivsel, DR, (27.03.2023)

Dokumentar/filmklip:
- Mød dit urmenneske - hukommelse og erfaring, DR 2018
- The Bystander effect: https://www.youtube.com/watch?v=OSsPfbup0ac
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer