Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Frederiksberg HF
|
Fag og niveau
|
Mediefag C
|
Lærer(e)
|
Natasja Byron
|
Hold
|
2024 2h me1 (2h me1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro til filmen og de filmiske virkemidler
Indhold: Introduktion til de filmiske virkemidler og filmens terminologi. Introduktion til genrebegrebet, fakta, fiktion og grænselandet mellem fakta og fiktion.
Vi har arbejdet med de filmiske virkemidler ud fra analyse af filmcitater og praktiske øvelser.
Centrale begreber: De filmiske virkemidler: beskæring, perspektiv, kamerabevægelse, redigering, lyd og lys, fiktion, fakta, fiktionskontrakt, genre, indstilling, dramaturgi, berettermodellen, præmis, plot, fremdriftskomponenter, suspense, surprise, set up/pay off,
Filmcitater anvendt i undervisningen:
Booksmart af Olivia wilde, 2019
Breaking bad sæson 1 episode 1 af Vince Galligan, 2008
Deadpool af Tim Miller, 2016
Don't look up af Adam Mckay, 2021
Godfather I af Francis Ford Coppola, 1972
Godfather II af Francis Ford Coppola, 1979
Heartstopper sæson 1 episode 5 af Euros Lyn, 2022
Papertowns af Jake Schreier, 2015
Inception af Christopher Nolan, 2010
Kill bill Vol.1 af Quinten Tarantino, 2003
Mandalay af Lars Von Trier, 2005
Minority report af Steven Spielberg, 2002
Rocky af John G. Avildsen, 1976
Saving private Ryan af Steven Spielberg, 1998
Strejke af Sergei Eisenstein, 1925
Twilight af Catherine Hardewicke, 2008
Up af Pete Doctor og Bob Peterson, 2009
Faglige mål: Gennem den filmiske terminologi skal eleverne kunne registrere de filmiske virkemidler i forskellige filmcitater og fortolke effekterne.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
2
|
Dokumentar - Den deltagende & performative
Indhold: Forløbet beskæftiger sig med dokumentargenren, dens virkemidler og forskellige subgenrer med udgangspunkt i teori og praktiske eksempler.
Vi har i forløbet haft fokus på den deltagende og performative dokumentar, de to genres kendtegn, grænserne for dokumentargenren, dokumentarens dilemma og etik og DR & som public service kanal.
Vi har anvendt Erwing Goffmans teori og begreberne frontstage og backstage
Centrale begreber: Faktakontrakt, autenticitetsmarkør, dokumentarist, den deltagende dokumentar, den performative dokumentar, hybrid, den synlige fortæller, fluen i suppen, bølgemodellen, voice over, iscenesættelser, rekonstruktion, dramatisering, arkivmateriale, dokumentarens dilemma, produktionsforhold, flow-tv, public service.
Film og citater anvendt i forløbet:
Gensynet af Anna Odell, 2014
Twinsters af Samantha Futerman, Ryan Miyamoto, 2015
Citater fra:
En fremmed flytter ind af Nicole N. Horanyi, episode 1, 2018
Helt væk på piller tilrettelagt af Jakob Weil for DRP3, 2023
100 falske forelskelser af DR, 2021
Supersize me af Morgan Spurlock, 2004
Kontekst:
Dokumentarens udvikling
Grænsen mellem det offentlige og private - frontstage og backstage (Goffman)
DR som institution og deres rolle i forhold til dokumentaren i Danmark
Dokumentarens dilemma
Faglige mål: Eleverne skal registrere og fortolke filmiske begreber og kendetegn i dokumentarfilmen. De skal styrkes i at anvende fagbegreber og i deres evner til at skelne mellem fakta - og fiktionen samt blandingsgenre.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Pilotprojekt: Human postcards
Indhold:I forløbet har eleverne arbejdet med Human postcards.
Eleverne øver sig på at skabe i levende billeder, være en del af en praktisk produktionsproces og stifte kendskab til det digitale udstyr og redigering.
Centrale begreber:Præproduktion, produktion, postproduktion, 180 graders reglen
Faglige mål: Træne eleverne i deres procesorientrede, praktiske og tekniske kompetencer. Forløbet styrker elevernes kreative og innovative kompetencer.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Dystopi
Indhold:I forløbet har vi beskæftiget os med dystopi i ungdomsfilm og med dystopi som subgenre til science fiction.
Vi har arbejdet med genrene Science fiction og dystopis temaer, struktur og kendtegn.
Vi har desuden inddraget genren coming of age og passagemodellen.
Vi har anvendt kønsteori i arbejdet med første sæson af Stranger things, med specifikt fokus på de kvindelige karakterers agens og udvikling.
Begreber: De filmiske virkemidler, coming of age, genre. køn: "Det mandlige blik", den stereotype kvinderolle, "The final girl", agens, seriedramaturgi, berettemodellen, Bechdelltesten, passagemodellen, fremdriftskomponenter, varsel, suspense og surprise, set up/pay off, speciel effects, physical effects, visual effects, CGI.
Kontekst:
Coming of age
Kønsteori
CGI og speciel effects
Genren Dystopi - uddybelse af Dystopi som genre
Faglige mål: Eleverne skal kunne registrere og fortolke filmiske begreber i dystopi som undergenre til science fiction. Eleverne skal kunne udpege særlige filmiske, tematiske og genremæssige kendetegn ved filmene. Eleverne skal kunne inddrage de udvalgte kontekster
Film og citater:
Vi har set og analyseret filmen The Hunger Games af Gary Ross, 2014
Stranger things sæson 1 hele episode 1 af the Duffer Brothers, 2016
Stranger things citater fra sæson 1 episode: 2,3,7,8 med fokus på karaktererne Joyce, Nancy og Eleven.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Praktisk forløb: Eksamensprojekt
Indhold: Eleverne arbejder selvstændigt med deres eksamensproduktioner. Fokus på dramaturgi og på produktionens forskellige faser, samt medieplatform og distributionskanal.
Redigerings program: Imovie
Faglige mål:
- at fortælle en historie med levende billeder
- at øge kursisternes kendskab til digitalt udstyr
- at øge kursisternes kendskab til redigering
Eleverne skal styrke:
- deres evne til at anvende tidligere erfaring, bygge videre og ændre tidligere praksis
- deres sociale kompetencer ved at kunne samarbejde om og planlægge alt fra idé, storyboard, synopsis, produktionsplaner til at gennemføre projektet.
- deres vurderings og fortolkningsevne i valg af videobilleder og redigering
- deres evner til at tænke kreativt og innovativt
Supplerende stof:
FEMO - fire veje til filmiske frames, Dorte Granild
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Projektarbejde
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
{
"S": "/lectio/351/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67224870592",
"T": "/lectio/351/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67224870592",
"H": "/lectio/351/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67224870592"
}