Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Frederiksberg HF
|
Fag og niveau
|
Mediefag C
|
Lærer(e)
|
Cille Holm Tandrup
|
Hold
|
2024 2h me2 (2h me2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#1 Grundforløb
FORLØBSBESKRIVELSE:
I dette forløb introduceres I for filmiske virkemidler, som er de grundlæggende begreber i mediefag. Begreberne bruges både i det analytiske arbejde med filmeksempler og i det praktiske arbejde.
Vi starter forløbet med en introduktion til filmiske virkemidler, som I skal lære at bruge både til analyse af filmeksempler og praktisk ved små kameraøvelser.
FAGLIGE MÅL:
Teori og analyse:
- anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler i forbindelse med analyse af film, tv og nyere medier
KERNESTOF:
- filmiske og dramaturgiske virkemidler
MATERIALE:
Klip fra følgende film:
- "John Wick"
- Martin Scorsese: "The Godfather" (1972): https://www.youtube.com/watch?v=8Pf8BkFLBRw&list=PLyF07gqaNvyAPh4VzX46gTZZntZuU4AVY
- Minority Report: https://www.youtube.com/watch?v=52mgW0abWq4&list=PLyF07gqaNvyAPh4VzX46gTZZntZuU4AVY&index=2
- Inception: https://www.youtube.com/watch?v=ZszlJQhj4aA&list=PLyF07gqaNvyAPh4VzX46gTZZntZuU4AVY&index=3
- Scott Pilgrim: https://www.youtube.com/watch?v=o7PprKOaEkA&list=PLyF07gqaNvyAPh4VzX46gTZZntZuU4AVY&index=4
- Pulp Fiction: https://www.youtube.com/watch?v=Jomr9SAjcyw&list=PLyF07gqaNvyAPh4VzX46gTZZntZuU4AVY&index=5
- Panic Room: https://www.youtube.com/watch?v=jp57gPI1DJI&list=PLyF07gqaNvyAPh4VzX46gTZZntZuU4AVY&index=6
- Jumanji: The Next Level (2019): https://www.youtube.com/watch?v=vW_fSIuE920&list=PLyF07gqaNvyAPh4VzX46gTZZntZuU4AVY&index=7
- The Royal Tenenbaums: https://www.youtube.com/watch?v=29mPc4EiuYc&list=PLyF07gqaNvyAPh4VzX46gTZZntZuU4AVY&index=8
- Kill Bill vol. 1: https://www.youtube.com/watch?v=kgRlzeYc1nk&list=PLyF07gqaNvyAPh4VzX46gTZZntZuU4AVY&index=9
- Django Unchanged: https://www.youtube.com/watch?v=o5hxF-Xb0U8&list=PLyF07gqaNvyAPh4VzX46gTZZntZuU4AVY&index=10
SUPPLERENDE MATERIALE:
- Lærerproduceret kompendium
- Granild, Dorte Schmidt: ’FEMO: Fire veje til filmiske frames’, 16:9 filmtidsskrift, 1/5 2016: http://www.16-9.dk/2016/05/femo/
- ’FEMO – fire filmiske principper til flotte indstillinger’, i Levende billeder – grundbog i mediefag, Systime: https://levendebilleder.systime.dk/index.php?id=146#c341
VIGTIGE BEGREBER:
Filmiske virkemidler:
- Billedbeskæring: Supertotal, Total, Halvtotal, Halvnær, Nær, Ultranær
- Kameravinkler: Fugleperspektiv, Frøperspektiv, Normalperspektiv
- Billedbeskæring
- Billedkomposition
- Filmisk tid
- Kamerabevægelser
- Klipning
- Lyd
- Lys
- Musik
- Objektiv og subjektiv synsvinkel
Dramaturgi:
- Karakterer/personer
- Konflikt
- Plot og præmis
- In medias res
- Set up og pay off
- Suspense og surprise
- Fremdriftskomponenter
- Analysemodeller
- Genreanalyse
- Næranalyse: Shot-to-shot-skema
- FEMO-principper:
- F for Frame within a Frame
- E for Go for Extremes
- M for Motion
- O for Obstruction
Omfang: 50 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb#2 Dokumentar
FORLØBSBESKRIVELSE:
I dette forløb har vi arbejdet med dokumentaren som genre og dens brug af fakta og fiktion og forhold til virkeligheden. Vi har særligt fokuseret på dokumentarens tre klassiske undergenrer: den autoritative, den dybdeborende og den dybdeborende dokumentar. Derudover har vi også haft fokus på dokumentarens og tvs historie og fokuseret på DR's dokumentarer.
FAGLIGE MÅL:
- Eleverne skal kunne anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler i forbindelse med analyse af
film, tv og nyere medier.”
- ”Eleverne skal kunne redegøre for grundlæggende træk ved fakta, fiktion og blandinger mellem disse former.”
- ”Eleverne skal kunne identificere centrale træk ved forskellige genrer, medier og medieplatforme samt
samspillet mellem dem.”
- ”Eleverne skal kunne foretage en mediefaglig perspektivering af film, tv og nyere medier ud fra en valgt
kontekst.
”
- ”Eleverne skal kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder.”
KERNESTOF:
- ”Mediefags kernestof er grundlæggende træk ved fakta og fiktion samt blandinger mellem disse former,
hvor eksempler fra de seneste fem år indgår.”
- ”Mediefags kernestof er film, tv og nyere mediers tværmediale samspil.
”
MATERIALE:
- NRK: "SKAM", 2016, Sæson 2, afsnit 1 (uddrag): https://www.dr.dk/drtv/se/skam_57471
- DR: "Prinsesser fra blokken", afsnit 1 (uddrag): https://www.dr.dk/drtv/se/prinsesser-fra-blokken_47336
- Lars Engels: "Havregrød til Egon", (1995), DRTV: https://www.dr.dk/drtv/se/havregroed-til-egon_455451 (Tid: 00:00-04.02)
- DR: "Gina Jaqueline - En sugardaters fortælling": Gina Jaqueline - en sugardaters fortælling: Sæson 1, episode1: https://www.dr.dk/drtv/se/gina-jaqueline-_-en-sugardaters-fortaelling_51110 (Tid: 00:00-04:00)
- DR: "Historien bag historien: De perfekte piger" (2015): https://www.youtube.com/watch?v=OHCF5qRULwU (Tidskode: 00:00-4:36)
- DR: "Ung, nøgen og udstillet" (2015): Ung, nøgen og udstillet | Mediebiblioteket | DR
(Tidskode: 00:00-4:36)
- DR: "Forfulgt af politet", 2023: https://www.dr.dk/drtv/program/forfulgt-af-politiet_413660
- DR: 100 falske forelskelser: https://www.dr.dk/drtv/episode/100-falske-forelskelser_-nok-er-fucking-nok_229273
SUPPLERENDE MATERIALE:
- Lærerproduceret kompendium
- "Levende billeder – grundbog i mediefag", Systime: Fakta, fiktion og blandingsformer | Levende billeder - grundbog i mediefag (systime.dk)
- "Den iscenesatte virkelighed. Fra nyheder til reality", Systime: Kildetyper | Den iscenesatte virkelighed. Fra nyheder til reality (systime.dk)
- Ole Schultz Larsen: "Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier", Systime: 5.2 Dokumentarfilm og Mockumentary | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier (systime.dk)
VIGTIGE BEGREBER:
- Genre
- Fakta, fiktion og blandingsgenrer
- Fakta- og fiktionskontrakter
- Dokumentar
Dokumentarens undergenrer:
- Den observerende dokumentar
- Den autoritative dokumentar
- Den deltagende dokumentar
- Kilder: erfaringskilder, partskilder, ekspertkilder
- Bølgemodellen
- Autenticitetsmarkører
- Fiktionskoder
Kontekst:
- Dr
- DR3 og P3
Omfang: 40 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb#3 Pilotprojekt
FORLØBSBESKRIVELSE:
I pilotprojektet har eleverne produceret human postcards. Vi har først gennemgået karakteristika ved human postcards, hvorefter eleverne har planlagt, optaget og redigeret deres egne.
I forløbet har eleverne arbejdet med filmproduktions fire faser: præproduktion, produktion, postproduktion og distribution.
FAGLIGE MÅL:
- Eleverne skal kunne betjene optage- og redigeringsudstyr.”
- ”Eleverne skal i grupper kunne planlægge, gennemføre og distribuere en medieproduktion.”
- ”Eleverne skal kunne anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler.”
- ”Eleverne skal kunne arbejde med mediefaglige værktøjer i præproduktionsfasen.
- ”Eleverne skal kunne forholde sig analytisk til produktionsprocessen og egen produktion.”
KERNESTOF:
- ”Mediefags kernestof er produktionstilrettelæggelse, herunder arbejde med mediefaglige værktøjer.
”
- ”Mediefags kernestof er optageprincipper og optageteknik.”
- ”Mediefags kernestof er redigeringsprincipper og redigeringsteknik.
”
- ”Mediefags kernestof er distributionskanaler og delingsværktøjer.”
VIGTIGE BEGREBER:
- Filmproduktions fire faser: Præproduktion, produktion, postproduktion, distribution
- Human Postcard
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb#4 Dystopi
FORLØBSBESKRIVELSE:
I dette fiktionsforløb har vi arbejdet med genren science fiction og herunder undergenren dystopi på film og serier. Vi har derudover særligt fokuseret på ungdomsbegrebet som tema, så fokus har været særligt på dystopisk ungdomsfilm og tv-serier. Vi har også arbejdet med brugen af CGI.
I forløbet har vi primært arbejdet med filmen "Hunger Games" (2012) som film og "Stranger Things" som tv-serie.
FAGLIGE MÅL:
- redegøre for grundlæggende træk ved fakta, fiktion og blandinger mellem disse former
- identificere centrale træk ved forskellige genrer, medier og medieplatforme samt samspillet mellem dem
- foretage en mediefaglig perspektivering af film, tv og nyere medier ud fra en valgt kontekst
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
KERNESTOF:
- filmiske og dramaturgiske virkemidler
- grundlæggende træk ved fakta og fiktion samt blandinger mellem disse former, hvor eksempler fra de seneste fem år
indgår
- centrale genrer, medier og medieplatforme
- film, tv og nyere mediers tværmediale samspil
MATERIALE:
- Hunger Games (2012)
- Stranger Things (2016), sæson 1, 1. afsnit
- The Rain (2018), sæson 1, afsnit 1 - uddrag
SUPPLERENDE MATERIALE:
- Lysne, Anders & Neel Schucany: "UNGDOM Forløb i medier", 2017, Lindhardt og Ringhof, s. 9-19
- Sørensen, Erling: "Genrefilm og filmgenrer", 2016, Systime, s. 39-46 + s. 50-53
VIGTIGE BEGREBER:
Dramaturgi:
- Karakterer/personer
- Konflikt
- Plot og præmis
- In medias res
- Set up og pay off
- Suspense og surprise
- Fremdriftskomponenter
- Genreanalyse
- Næranalyse: Shot-to-shot-skema
Dramatugiske modeller:
- Berettermodellen
- Seriedramaturgi: Føljeton- og episodeserie - og -bølger
Science fiction:
- Miljø
- Locations
- Genstande
- Personer
- Genremotiverede filmiske virkemidler
Dystopien:
- umoralsk magtfuld elite
- menneskekontrol og undertrykkelse
- det gode mod det onde
- kaos og lovløshed
- næstekærlighed
- håb >< meningsløshed
Ungdomsfilm:
- genre: Film set af unge, film om unge, film for unge
- ungdomsbegreb
- oprør
- ungdomsfilm
- Turners passagemodel
Visuelle effekter og CGI
Kontekst:
- Ungdomsfilm
- Dystopi
- CGI
Omfang: 25 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb#5 Eksamensproduktion
FORLØBSBESKRIVELSE:
I dette forløb har eleverne planlagt og udarbejdet deres eksamensproduktion. De har arbejdet ud fra filmproduktionens fire faser: præproduktion, produktion, postproduktion og distribution.
FAGLIGE MÅL:
- Eleverne skal kunne betjene optage- og redigeringsudstyr.”
- ”Eleverne skal i grupper kunne planlægge, gennemføre og distribuere en medieproduktion.”
- ”Eleverne skal kunne anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler.”
- ”Eleverne skal kunne arbejde med mediefaglige værktøjer i præproduktionsfasen.
- ”Eleverne skal kunne forholde sig analytisk til produktionsprocessen og egen produktion.”
KERNESTOF:
- ”Mediefags kernestof er produktionstilrettelæggelse, herunder arbejde med mediefaglige værktøjer.
”
- ”Mediefags kernestof er optageprincipper og optageteknik.”
- ”Mediefags kernestof er redigeringsprincipper og redigeringsteknik.
”
- ”Mediefags kernestof er distributionskanaler og delingsværktøjer.”
VIGTIGE BEGREBER:
- Filmproduktionens fire faser: præproduktion, produktion, postproduktion og distribution.
- Manuskript
- Storyboard
- Synopsis
- Målgruppe
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/351/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67224870628",
"T": "/lectio/351/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67224870628",
"H": "/lectio/351/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67224870628"
}