Holdet 2024 2h Re1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Frederiksberg HF
Fag og niveau Religion B
Lærer(e) Mie Laugesen
Hold 2024 2h Re1 (2h Re1)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Myte og Ritual
Titel 2 Hinduisme
Titel 3 Kristendom - Lidelse og Frelse
Titel 4 Islam - Værklæsning
Titel 5 Kvindesyn i Islam
Titel 6 Feltarbejde og projektrapport
Titel 7 Forløb#2

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Myte og Ritual

Eleverne har i dette forløb arbejdet med at reflektere over, hvad og hvem der skaber de samfundsnormer, som vi lever med i dag. Forløbet har haft indholdsmæssigt fokus på henholdsvis skabelses - og dommedagsmyter i nordisk religion, kristendom og islam. Forløbet har også haft fokus på kultdrama og overgangsritualer i kristendommen (dåb og nadver) og islam (azan og wudu). Herudover har forløbet haft til formål at introducere forskellige typer af fagbegreber og teori, med særlig vægt på Mircea Eliade, Jørgen Podemann Sørensen, Emile Durkheim og Mary Douglas.

Særlige fokuspunkter:
• Gudsopfattelser
• Urtid og formativ tid
• Axis Mundi
• Hierofani
• Privilegeret talesituation
• Kaos/kosmos
• Ritualtyper, herunder overgangsritual og kultdrama
• Komparativ metode
• Fænomenologi
• Ætiologi
• Differentieringsproces og klassificering
• Strukturalisme
• Eksistentialisme
• Lineær og cirkulær tid
• Rent og urent
• Funktionalisme
• Podemann, Van Gennep, Douglas, Eliade, Turner, Durkheim, Kierkegaard

Kernestof:
Begrebsnøglen til Religion s. 30-31 (Gudsopfattelser)
Begrebsnøglen til Religion s. 79-84 (Myter)
Begrebsnøglen til Religion s. 122-128 (Rent og urent)
Begrebsnøglen til Religion s. 131-133 (Ritualteori)

Supplerende stof (findes i kompendiet ”Myte og ritual”):
”Menneskenes skabelse” (fra: Sort skinner solen, Dansklærerforeningen 1992)
”Vølvens Spådom: Verdensforløbet” i uddrag (fra: Gads religionshistoriske tekster, Gad 1992)
”Jætternes hævn” (fra: Ragnarok - en gudefortælling af Villy Sørensen, Gyldendal 1982)
Sura 22, vers 5-6 + Sura 23, vers 12-15 + Sura 57, vers 1-6 + Sura 81, vers 1-21 (fra: Koranen, oversat af Ellen Wulff, Vandkunsten 2009)
1. Mosebog kap 2, 4-25 (Adam og Eva)
Johannesevangeliet kap 1, 1-5 (Ordet)
Johannes’ Åbenbaring kap 6, 1-8 (Lammet bryder de første seks segl)
Rigveda: Purusha-hymnen (fra: Hinduismen af Allan Poulsen, Systime 2017)

ca. 40 ns
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Almene (tværfaglige)
  • Personlige
  • Sociale
  • IT
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 2 Hinduisme

I vores forløb om hinduisme har eleverne lært om de grundlæggende principper i den hinduistiske frelselære.

Eleverne har været på besøg i Hare Krishna templet i Vanløse.

Særlige fokuspunkter og begreber:

Brahman
Atman
Samsara
Karma
Moksha
Helligtekster: Vedaerne, Upanishaderne, Bhagavadgita, Manus Lovbog
Trimurti: Brahma, Vishnu, Shiva
Offerritual
Do ut des = ”jeg giver for at du kan give”
Puja
Ganges-floden
Kastesystemet

Kernestof:
Allan Poulsen: Hinduismen, Systime 2017 (findes i kompendiet ”Hinduisme”):
- Hinduisme i Indien i dag
- Hinduismens historie og hellige byer
- Benares som hellig by
- Filosofien om karma og reinkarnation
- Bhagavadgita. Tre veje til frelse
- Guderne og deres ”familier”
- Tilbedelsen af guderne
- Kastesystemet
- Dharma. At leve som hindu
- Rigveda: Purusha-hymnen
- Brihadaranyaka-Upanishad: Atman
- Maitrayaniya-Upanishad: Krop og forgængelighed
- Brihadaranyaka-Upanishad: Karma, samsara, moksha
- Bhagavadgita: Arjunas problem + Krishnas svar på Arjunas problem + Om at handle uden at tænke på resultatet
- Huyler: Puja for gudinden

Supplerende stof:
Viggo Brun: Det indiske kastesystem er skyld i vold mod kvinder
Joana Lumleys rejse i Indien (afsnit 2, minut 13.20-22.40)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Kristendom - Lidelse og Frelse

Indhold

Eleverne har i dette forløb arbejdet med at reflektere over hvilken rolle kristendommen spiller for dem selv og i det danske samfund generelt. Forløbet har haft indholdsmæssigt fokus på lidelsesbegrebet og eksistentialisme samt kristendommens relevans i dag for majoriteten af den danske befolkning. Forløbet er bygget op over en række bibeltekster med tilhørende kommentarer udvalgt af Sørine Gotfredsen i bogen ’50 bibeltekster du skal kende’ fra 2024. Eleverne er herudover blevet præsenteret for Løgstrup, Møllehave, Kvist og Kierkegaard samt en række salmer, som en del af N.F.S Grundtvigs folkelige og moderne kristendomssyn. Vi har herefter arbejdet med senmoderne minoriteter indenfor kristendommen i form af LGBTQ+ bevægelser.

Anvendt materiale
• Begrebsnøglen til religion - teori og metode side 34-35, 47-50, 84, 89-90, 70-73, 95-96
• N.F.S. Grundtvig: Følgende tekster hentet på folkekirken.dk/om-troen/salmer:
Det kimer nu til julefest, 1817
Det er så yndigt at følges ad, 1833
Morgenstund har guld i mund, 1853
Hil dig frelser og forsoner, 1837
• Søren Kierkegaard: Fra æstetiker til religiøs: Hentet på: https://religion.systime.dk/?id=866
• Fjodor Dostovjevskij: Den onde kone. Hentet i Thiedecke: Ordet og Jorden, 1990.
• K.E. Løgstrup: ’Livet er nyt’ (1939) Hentet i K.E.Løgstrup: Prædikener fra Sandager-Holevad, 1995. Side 131-134
• Johannes Møllehave: ’Et ord er et mord’ Hentet i Lindhardt og Lund, Da Gud slog i bordet, 1998. Side 71
• Jens Kvist: ’Fjendekærlighed er mennesket set umulig’ Hentet i Lindhardt og Lund, Da Gud slog i bordet, 1998. Side 72
• Malene Fenger Grøndahl: Kristen homoseksuel: ’Jeg opdagede, at Gud er meget større, end vi gør ham til’, 2022. Hentet på kristeligtdagblad.dk
• Anne-Mette Grønborg: ’Det talte ord gælder’ Thisted kirke 23/6 2024. Hentet på dansketaler.dk
• Sørine Gotfredsen: 50 bibeltekster du skal kende, 2024. Side 17-26, 115-134, 139-142, 157-166, 181-184
• Karen Lysholm Christensen: Jeg slipper dig ikke før du velsigner mig! Hentet i Enhver, som elsker, kender Gud. Kristne homoseksuelle fortæller om deres liv og tro, 2007. Side 63-76
• Abraham og Isak: 1 Mosebog, 22
• Jesu fødsel: Lukas 2,1-21
• Jesu lidelseshistorie: Markus 14,12-15,47
• Jesu Genopstandelse: Markus 16
• Kirkens grundlæggelse: ApG. 2
• Lignelsen om den fortabte søn: Lukas, 15, 11-32
• Profetier: Esajas 7, 11-15, Esajas 11, 1-11, Mika 5, 1-3, Lukas 1, 23-28, Matthæus 1, 18-25, Jeremias 23, 5-6

Film, salmer og dokumentar:
• Signe Molde på udebane, Kommer homoseksuelle i helvede? DR, sæson 2, afsnit 5 (27 min.) https://www.dr.dk/drtv/se/signe-molde-paa-udebane_-kommer-homoseksuelle-i-helvede_336030
• Film: Adams æbler af Anders Thomas Jensen, 2005.
• Julegudstjeneste i Roskilde Domkirke, 2020 (de første 8 min.)  https://www.youtube.com/watch?v=efmzkVnOkCA
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Islam - Værklæsning

4. Islam - værklæsning 17/2-26/3 (10 moduler)

Undervisningen har haft fokus på islams formative periode, muslimers ritualliv (de 5 søjler) og moderne former for islam. Vi har i forbindelse med forløbet læst Al-Bukharis hadith-samling som værk

Særlige fokuspunkter og begreber:
Koranen
Hadith
Isnad (kæden af afsendere)
Profet
Åbenbaring
Monoteisme vs. polyteisme
De 5 søjler
Renselse
Djihad
Jan Hjärpes model: Traditionalist/modernist, fundamentalist/sekularist

Kernestof:
Al-Bukhari: Hadith-samling (uddrag ved Esben Andreasen, oversat af Ellen Wulff, Systime 2007)

Supplerende stof:
Jakob Skovgaard Petersen: Muslimernes Muhammad og alle de andres (Kapitel 1)
Lene Madsen m.fl.: Grundbogen til religion c, Systime 2012, s. 110-112 (om Hajj)
”Oplevelse af valfarten” (fra Ahmed Adam: Hadj - a personal experience)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Kvindesyn i Islam

Eleverne har gennem forskellige tekster forholdt sig til kvindesyn i Islam, som også fungerer som forberedelse til deres besøg i kvindemoskéen.

Begreber:
Jan Hjärpes model: Traditionalist/modernist, fundamentalist/sekularist

Anvendt materiale:
- Sura 2, 221-240 (Koen)
- Koranens kvindesyn, Aminah Tønnsen, december 2001
- Kvinden i den islamiske tradition; Hentet fra: https://islam.systime.dk/?id=244
- Profeten Muhammads hustrue, Ana Belén Soage, 2008
- https://www.mariammoskeen.com/
- Abdel mellem fjender, 2008: https://www.dr.dk/drtv/episode/abdel-mellem-fjender_-imamen-og-islamkritikeren-var-barndomsvenner-_1_2__97449
- Reformisten, dokumentar fra 2019
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Feltarbejde og projektrapport

Eleverne har i dette forløb foretaget forskellige typer af feltarbejde og deltagerobservation med fokus på forskellige positioner i forhold til religion. Først med besøg fra unge kristne, der balancerer et dansk ungdomsliv med kristendom. Indenfor Islam har vi besøgt både en kvinde-, sunni og shiamoske for at blive klogere på de forskellige perspektiver og tilgange til religionen.

Begreber:


Anvendt materiale:
• Religionssociologi: https://www.emu.dk/stx/religion/metoder/metoder-i-religionsfaget
• Skemaer til analyse af feltarbejde og deltagerobservation: https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=199#c1005
• Spørgsmål til feltarbejde: https://religionb.systime.dk/?id=188

Besøg
• Besøg i Stormoskeen på Nørrebro (sunni)
• Besøg i Ali Imam moskeen i Nordvest (shia)
• Besøg i Mariam Moskeen (kvindemoske)
• Besøg på skolen af Iben og Clara fra Kristeligt Forbund for Studerende
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Forløb#2

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer