Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Frederiksberg HF
|
Fag og niveau
|
Fysik C
|
Lærer(e)
|
Ole Skov Hansen
|
Hold
|
2024 1h fy1 (1h fy1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Energi
Forløbet har tilstræbt at tilgodese følgende af de faglige mål fra læreplanen:
* kende og anvende modeller
* beskrive og udføre eksperimenter
* præsentere eksperimentelle data
* perspektivere fysik i forhold til samfundsudviklingen (klima- og miljøproblemer i forbindelse med energiforsyning)
Særlige aktiviteter:
* ud fra Danmarkskortet på side 216 har eleverne bestemt brændsler og nyttevirkning for kraftværkerne i København og omegn
* 3 elevforsøg med grupperapport: "Opvarmning af vand i elkedel", "Faste stoffers varmefylde", "Smeltevarmen for is"
Alle sidetal henviser til Knud Erik Nielsen og Esper Fogh: Vejen til Fysik C (2. udgave), Forlaget HAX 2015.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
2
|
Lys og lyd
Forløbet har tilstræbt at tilgodese følgende af de faglige mål fra læreplanen:
* kende og anvende modeller
* beskrive og udføre eksperimenter
* præsentere eksperimentelle data
* problemstillinger i samspil med andre fag (matematik) (brug af trekantberegning i forbindelse med arbejdet med det optiske gitter)
Særlige aktiviteter
* demonstrationsforsøg med optisk gitter og He-Ne laser og efterfølgende beregning af laserlysets bølgelængde
* vi har set en Youtube-video med stående bølger på en streng
* 2 elevforsøg med grupperapport: "Synligt lys" og "Lyds bølgelængde"
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Lys, bølgelængde, frekvens, lysets hastighed, lysets farver, hvidt lys (side 87-92 og 112-113)
-
Fotoner, emission og absorption (side 118-121)
-
Det optiske gitter (side 121)
-
Elektromagnetiske bølger: Radiobølger, mikrobølger, infrarød stråling, ultraviolet stråling, røntgenstråling, gammastråling (side 126-132)
-
Lyd, lydens hastighed, det hørbare frekvens område (side 93-97)
-
Stående bølger på en streng (side 102-104)
-
Standing Waves Part I: Demonstration (Youtube-video)
-
Stående bølger i halvåbent resonansrør (side 104-107)
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
3
|
Atomer og radioaktivitet
Forløbet har tilstræbt at tilgodese følgende af de faglige mål fra læreplanen:
* kende og anvende modeller
* problemstillinger i samspil med andre fag (matematik) (brug af eksponentielle funktioner i beskrivelsen af radioaktive henfald)
Særlige aktiviteter
* brug af kernekort
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Jorden og Universet
Forløbet har tilstræbt at tilgodese følgende af de faglige mål fra læreplanen:
* kende og anvende modeller
* perspektivere fysikkens biddrag til forståelse af naturfænomener (verdensbilledets udvikling gennem tiden)
Særlige aktiviteter:
* Eleverne har beregnet Jordens gennemsnitlige densitet ud fra Jordens masse og radius efterfulgt af diskussion i klassen af hvad resultatet fortæller
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Jordens bevægelse, nat og dag, årstider, vendekredse, midnatssol og polarnat (side 7-9 og 14-20)
-
Månens bevægelse, månens faser, solformørkelse og måneformørkelse (side 21-25)
-
Solsystemets opbygning, klippeplaneter, stenplaneter (side 30-33)
-
Det moderne verdensbillede, stjerner og galakser, Big Bang teorien, Universets udvidelse, første- og andengenerationsstjerner (side 188-191, 194-199, 202-203 og 211-212)
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Opsamling og eksamensforberedelse
Forløbet har tilstræbt at tilgodese følgende af de faglige mål fra læreplanen:
* formidling af et emne
* demonstrere viden om faget
Eleverne har arbejdet individuelt eller i grupper med arbejdsspørgsmål indenfor hvert af de fire hovedemner. Efterfølgende har det været elever der har præsenteret svarene for klassen (i det omfang det var muligt).
Til sidst har vi samlet op på forsøgene incl. fremvisning af apparaturet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
{
"S": "/lectio/351/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70588337731",
"T": "/lectio/351/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70588337731",
"H": "/lectio/351/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70588337731"
}