Holdet 2024 1h fy1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Frederiksberg HF
Fag og niveau Fysik C
Lærer(e) Ole Skov Hansen
Hold 2024 1h fy1 (1h fy1)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Energi
Titel 2 Lys og lyd
Titel 3 Atomer og radioaktivitet
Titel 4 Jorden og Universet
Titel 5 Opsamling og eksamensforberedelse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Energi

Forløbet har tilstræbt at tilgodese følgende af de faglige mål fra læreplanen:
* kende og anvende modeller
* beskrive og udføre eksperimenter
* præsentere eksperimentelle data
* perspektivere fysik i forhold til samfundsudviklingen (klima- og miljøproblemer i forbindelse med energiforsyning)

Særlige aktiviteter:
* ud fra Danmarkskortet på side 216 har eleverne bestemt brændsler og nyttevirkning for kraftværkerne i København og omegn
* 3 elevforsøg med grupperapport: "Opvarmning af vand i elkedel", "Faste stoffers varmefylde", "Smeltevarmen for is"

Alle sidetal henviser til Knud Erik Nielsen og Esper Fogh: Vejen til Fysik C (2. udgave), Forlaget HAX 2015.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 2 Lys og lyd

Forløbet har tilstræbt at tilgodese følgende af de faglige mål fra læreplanen:
* kende og anvende modeller
* beskrive og udføre eksperimenter
* præsentere eksperimentelle data
* problemstillinger i samspil med andre fag (matematik) (brug af trekantberegning i forbindelse med arbejdet med det optiske gitter)

Særlige aktiviteter
* demonstrationsforsøg med optisk gitter og He-Ne laser og efterfølgende beregning af laserlysets bølgelængde
* vi har set en Youtube-video med stående bølger på en streng
* 2 elevforsøg med grupperapport: "Synligt lys" og "Lyds bølgelængde"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 3 Atomer og radioaktivitet

Forløbet har tilstræbt at tilgodese følgende af de faglige mål fra læreplanen:
* kende og anvende modeller
* problemstillinger i samspil med andre fag (matematik) (brug af eksponentielle funktioner i beskrivelsen af radioaktive henfald)

Særlige aktiviteter
* brug af kernekort
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Lærerstyret undervisning
Titel 4 Jorden og Universet

Forløbet har tilstræbt at tilgodese følgende af de faglige mål fra læreplanen:
* kende og anvende modeller
* perspektivere fysikkens biddrag til forståelse af naturfænomener (verdensbilledets udvikling gennem tiden)

Særlige aktiviteter:
* Eleverne har beregnet Jordens gennemsnitlige densitet ud fra Jordens masse og radius efterfulgt af diskussion i klassen af hvad resultatet fortæller
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Lærerstyret undervisning
Titel 5 Opsamling og eksamensforberedelse

Forløbet har tilstræbt at tilgodese følgende af de faglige mål fra læreplanen:
* formidling af et emne
* demonstrere viden om faget

Eleverne har arbejdet individuelt eller i grupper med arbejdsspørgsmål indenfor hvert af de fire hovedemner. Efterfølgende har det været elever der har præsenteret svarene for klassen (i det omfang det var muligt).

Til sidst har vi samlet op på forsøgene incl. fremvisning af apparaturet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Formidling
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning