Holdet 2022 GL/I - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution GUX Nuuk
Fag og niveau Grønlandsk A
Lærer(e) Aviaja Larsen, Debora Sanne Kleist, Monica Thorin, Natuk Petrussen Lyberth, Niviaq Holm
Hold 2022 GL/I (1I GL, 2I GL, 3I GL)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Misissuinermi periutsit
Titel 2 Qullissat
Titel 3 Oqariartaatsit
Titel 4 Qiiaammisaarnartut
Titel 5 Atuakkamik sammisaqarneq
Titel 6 Ussassaaruserineq
Titel 7 Taallanik misissuineq
Titel 8 Intro
Titel 9 Grønlandske dialekter
Titel 10 Allanneq
Titel 11 Naatsukullalerineq
Titel 12 Oqaluttualialerineq / Oqaluttuatoqalerineq
Titel 13 Misileraaneq
Titel 14 Atuakkialerineq - Bussimi naapinneq
Titel 15 Allaaserinninneq: Bussimi naapinneq
Titel 16 Oqaasilerineq - Oqaatsinik sammisaqarta
Titel 17 Atuakkialerineq - Sinnattugaq 1914
Titel 18 3.I Tusagassiuutilerineq
Titel 19 3.I Filmfestival 2024 Katuaq
Titel 20 3.I Naatsukullalialerineq
Titel 21 3.I Selvstændige skriftlige arbejde
Titel 22 3.I Oqaluttuatoqalerineq
Titel 23 3.I Piareersarneq
Titel 24 3.I Avammut saqqummerneq
Titel 25 3.I Eqqaamasalersaarutit

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 3 Oqariartaatsit

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Qiiaammisaarnartut

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Ussassaaruserineq

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Taallanik misissuineq

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Grønlandske dialekter

Forløbet tilgodeser fra "Grønlandsk som begynder og andetsprog A 2018"
2.  Fagets formål
Viden og færdigheder:
Eleverne skal kunne forstå og anvende et alment grønlandsk sprog¸ og de skal ligeledes have viden om grønlandsk litteratur og kultur.


Vi skal undersøge de tre store grønlandske hoveddialekter vestgrønlandsk, østgrønlandsk og nordgrønlandsk.
Når man graver i de sproglige forskelle viser det sig, at der også er historiske grunde til de sproglige forskelle.
I Østgrønland gjorde navnetabu sig gældende ved dødsfald og i Nordgrønland havde man en indvandring fra Canada i 1800 tallet.

Der kan være kulturelle, økonomiske og geografiske grunde til at sprog overlever eller forsvinder, hvilket du får lejlighed til at dykke ned i i afleveringsopgaven.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Allanneq

Allanneq
Ataugaq: Kalaallisut aamma Dansk i grønlnad 1

-4. ALLANNEQ qup. 94
Suliassaq qup. 96 atuartistsinermi
-> suleqatiilluni suliassaq  Elevfeedback-mut tunnullugu saqqummiuluug

Suliassaq 1 qup. 101
-> Opgavetut tunniussassaq ;Suleqatgiilluni suliassaq


Suliassaq 2 +Suliassaq 3 + Suliassaq 4 qup.102  
-> Opgavetut tunniussassaq : Nammineq suliaralugu
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Naatsukullalerineq

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Oqaluttualialerineq / Oqaluttuatoqalerineq

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Misileraaneq

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Atuakkialerineq - Bussimi naapinneq

Inuttut atukkat isiginiarneqalerneri:

Bussimi naaipinneq ingerlassimasarsi.

Kap. 10-11 naggasiutiginerani.

Periutsit (Metode) isumaliutersuutit (Teori)

Iserfigilaassavagut, atuakkialerinermi misissuutaasinnaasut ilisimasaqarfigilissagatsigit.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Allaaserinninneq: Bussimi naapinneq

Bussimi naapinneq atuagaq
Inuk women city blues
Homeless

Ingerlannikuusat studieprojektitut ilusilimmik tunniussineq

Tunniunneqartoq allaaserisaq karakteritaqassaaq aammalu karakteri 2.standpiunkitimut ikiuutaassalluni.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Oqaasilerineq - Oqaatsinik sammisaqarta

Oqaasilerineq ingerlatissuarput

Atuagaq: Oqaatsinik sammisaqarta

1.Kalaallisut atuartitsineq ilisimatusarnernit tunngaveqarpoq, ilaatigut oqaasilerinermik, atuakkialerinermik tusagassiuutilerinermillu ilisimatusarluni paasisanit ineriartortuartunillu tunngaveqarluni. Imaapporlu atuartitsinermi - atuakkialerinermi, oqaasilerinermi tusagassiuutilerinermilu periutsit atorneqassasut. (Ilinniartitaanermut naalakkersuisoqarfik, 2019, q.4)
2.Allagaatilerinikkut oqaasilerinikkullu ilikkagassat saniatigut kalaallisut atuartitsinermi siunertat sammineranni ilinniartut ulluinnarni inuunerat qaangiinnarneqarsinnaanngilaq. Ilinniartut aallaaviginerisigut imminut, allanik, avataangiisinullu ilisimaarinnilernissaat anguniarneqassaaq.
Atuartup atuakkialerinerinikkut, tusagassiuutilerinikkut oqaasilerinikkullu nunatsinni pissutsinik ilisimaarinninnini isummersorsinnaaninilu inerisasassavai, nammineq kulturerisap ilisimaarilluarneratigut kulturinittaaq allanik naleqqersuiffeqarluarnerunissaq ammaanneqassaaq. (Ilinniartitaanermut naalakkersuisoqarfik, 2019, q.6)
3. Atuartut naqitanik allat suliaannik namminnerlu suliaminnik suliaqarnikkut oqaasilerinikkut oqaatiginneriaatsikkut tunngaviusumik taaguutit, soorlu oqaatsit immikkoortiterneri, oqaaseqatigiinni atuuffiit, assiliannguinerit naqitanik isumasiuisinnaanissaq anguniarlugu suliaqartinneqartassapput. Ukiumi siullermi atuartut meeqqat atuarfiannit ilisimariigaat atorlugit ingerlanneqarsinnaapput. (Ilinniartitaanermut naalakkersuisoqarfik, 2019, q.7)
4.3. It: Atuartitsinermi It-p ilaatinnissaa makkunani pingaaruteqarpoq: a) allannermik ilinniartitsinermi aamma oqaluttariarsorluni saqqummiinermi kiisalu b) paasissutissanik ujartuinermi. Atuartut naqitalerinermi allaaserinninnermilu qarasaasiatigut sammisanut atuuffigisinnaasaannullu misissueqqissaarsinnaanermik isornartorsiuisinnaanermik, akisussaassuseqarnermik isumaliutiginnissinnaassuseqarnermillu ilinniassapput. Allaaserinninnermi oqaluttariarsornermilu suliaqarnermi sulianik paasinarsaasinnaanermut, ilaatigullu pinngorartitsilluni nutaaliorlunilu inerniliisinnaanermut atatillugu atuartut It atorsinnaalissavaat. Atuartut qarasaasianik atuisarnertik ineriartortillugulu isumaliutigisinnaalissavaat inuiaqatigiinnilu nutaaliaasuni, tamat oqartussaaqataaffianni, nunarsuarmioqataaffiusumi innuttaaqataasutut namminneerlutik paasisassarsiorlutillu iliuuseqarsinnaanngussapput. Qarasaasiatigoortunik qaammaassaqarneq tamanik ilisimasassaqaleriartornermut ilinniaqqinnissamullu piareersarnermut ilaassaaq, aammalu pilersitsinermut paasinninnermullu ilaassalluni.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 Atuakkialerineq - Sinnattugaq 1914

2.2.4 Piffissalersuilluni atuarneq
Ilikkagassatut pilersaarummi ukioq 2000 sioqqullugu saqqummersunik atuarsimanissaq piumasaqaataavoq. Piffissalersuilluni atuarneq paasineqassaaq piffissani aalajangersimasuni atuakkiat, eqqumiitsuliat allallu kulturimut attuumassutillit anersaamik aalajangersimasumik ilisarnaatillit. Tamatumanilu saqqummersartut assigiikannersunik oqariartuuteqarlutilluunniit  sammisallit pineqarput, piffissami saqqummerfimminni naalakkersuinikkut, inuttut, aningaasarsiornikkulluunniit pissutsinit sunnerneqarsimasut.

Piffissalersuilluni atuartitsinermi pingaarpoq saqqummersartut  - atuakkiaappata, pisimasuiuppata allatulluunniit saqqummersitat sapinngisamik siammasittumik takutinnissaat. Tassanissaaq pingaartuusinnaavoq nunanit allanit qanoq sunnigaatigisimaneq misissussallugu (nunani allanni susoqarpa?).

Makku piffissalersuilluni atuartitsinermi sammitinneqarsinnaapput:
Inuiaassutsimut asanninneq /Nationalromantik
atuakkamik tigussiffik:" Kalaallisut aamma Dansk ti Grønland 2

1861-1905: Naqitanik namminersuuteqalernerup nalaa (Fortællingen som redskab)
Kalaallit Nunaat Danmarkimit isigalugu qup 97, 99-100
Grønland set fra Danmark side 101,103,104, 105,125,126-131
Henrik Lund: ”Ilaanni unnulermat” (1874-1948)qup./side 131-132
Frederik Nielsen: ”Panna qilassuaq allaaqqivissoq”(1905-1991)qup./ side 137-138

1905-1930: Inuiattut eqeernerup nalaa (vækkelse)
Mathias Storch: "Sinnattugaq" 1914
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 24,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18 3.I Tusagassiuutilerineq

Tusagassiutilerinermi naatsorsuutit tallimat
Nutaarsiassalerinermi pingasunik teqeqqulik
Tusagassiutit ilisimaarilernissai
Tusagassiutinik misissueqqissaarneq

Quiassuaatiginninneq atorlugu politikkikkut oqariartuuteqarneq sunaava?
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
3.I Tusagassiutilerineq 23-08-2024
3.I Quiassuaatiginninneq 29-08-2024
3.I HH-p ilisaritinnera 12-09-2024
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 19 3.I Filmfestival 2024 Katuaq

Vi er glade for at kunne invitere jer til en særlig visning af filmen 'Life on the Edge', arrangeret af Nuuk International Film Festival 2024.

Dette samarbejde ser vi meget frem til og derfor vil det glæde os at vi sammen tager detbatten omkring de mange selvmord, og har en stemme sammen efter filmen, hvor vi igennem filmen vil diskutere emnet med et panel.

Dette års film har et fokus på selvmord og selvmordsforebyggelse, hvilket vi fra festivalen har vurderet er meget relevant, desværre, at italesætte og rette et særligt fokus mod. Visningen er lavet i samarbejde med Paarisa, som under begivenheden vil have et beredskab og være synlige under hele forløbet.

Begivenheden vil foregå:
Dato: Torsdag, den 19. september 2024

Tid: 09:30-11:30

Sted: Katuaq, Hans Lynge Salen

Efter visningen af filmen vil der være en efterfølgende debat hvor der vil være paneldiskussion med instruktøren Johnny Langenheim samt co-producer Paninnguaq Heilmann og Arnârak Patricia Bloch, som er specialist i folkesundhed, med særlig ekspertise i selvmordsforebyggelse og filmens hovedkarakter, Aqissiaq Semsen, vil også være til stede.

Vi ser frem til muligheden for at byde dig velkommen og dele denne spændende oplevelse for jer.

Traileren:
https://www.youtube.com/watch?v=PqAaVtUxoSw
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 20 3.I Naatsukullalialerineq

Naatsukullalialerineq:

Ilikkagassatut anguniakkat:
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
3.I Zombiet Nunaat 24-09-2024
3.I Asanninnermik tunigiuk 07-10-2024
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 21 3.I Selvstændige skriftlige arbejde

Selvstændigt skriftlige arbejde:

I får opgaver i lokalet 44-45.

Gruppekkaariarlusi - Gruppevis - 09.55-11.25

A. Alex, Inuk, Nicklas, Nuka Abia
B. Malik, Victor, Angutivik, Inutsiaq
C. Bianca, Aviana, Kimmernaq


Nammineq allaaserinninneq - Individuelt skrivning 11.25-15.30

Lectiokkut opgavep iluani tunniussissaasi - I skal aflevere en opgaven inde Lectio

Eqqaamallugu taquaqarluarnissaq: Allaaserinnilerussi taamaallaat quujartortartussaavusi. Pausertarnianngilagut. Misilitsinnissassinnut sungiusaataangami.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 22 3.I Oqaluttuatoqalerineq

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 23 3.I Piareersarneq

Piareersarneq

Misilitsittuusaarnissamut (Terminsprøve)

Ilinniarsimasakka ilinniarsimasavut suut allaaserinninnermi iluaqutigisinnaavakka.

Suut piareersimaffigissuakka.

Anguniakkamut siunertarnnut sumut iluaqutaasinnaava?
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 24 3.I Avammut saqqummerneq

Ukioq 2014--> Avammut saqqummerneq

Atuagaq ingerlatassarput: Korneliussen, N. (2014) Homo sapienne
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 25 3.I Eqqaamasalersaarutit

Eqqaamasalersaarutit

Atuakkialerinermi sammineqarsinnaasut ilagivaat eqqaamasalersaarutit. Eqqaamasalersaarutit assigiinngitsut pingasut sammineqassapput.

Ilinniartitsisoq sammisaqartitsireeraangat ilinniartut kisimiillutik eqimattaniluunniit sulisassapput

Atuagaq Kalaallisut aamma Dansk i Grønland 3 atorneqassaaq.
Eqqaamasalersaarutit arlaat toqqarneqarsinnaavoq misissoqqissaassallugu.

Atuakkat atugassat
Eqqaamasalersaarutit Kalaallisut aamma Dansk 3
Naatsukullaliaq Aarnuaq Ole Brandt
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer