Titel
1
|
Grundforløb
Grundforløb – introduktion til dansk på gymnasiet
Formål
Formålet har været at introducere eleverne til følgende: de store ordklasser (verber, substantiver og adjektiver), basal syntaks (subjekt og verballed), fakta- og fiktionsmarkører, epik og lyrik samt filmiske virkemidler.
Indhold:
Epik- og lyrikgenrene:
I epik-genren har vi gennem noveller, folke- og kunsteventyr beskæftiget os med fortællertyper, ydre og indre synsvinkler, person- og miljøkarakteristikker, rum, tid og titlers betydning, mens vi i lyrik-genren har arbejdet med opbygningen af digte i storfer og vers, forskellige rimtyper, billedsprog, følelser og stemninger. Eleverne har desuden selv prøvet kræfter med at skrive et digt, ligesom der også har været skriveøvelser undervejs i arbejdet med epik.
Fiktions- og faktakoder:
Vi har arbejdet med forskellen på fiktions- og faktatekster og talt om de tre overordnede genrer: fiktion, faktion og non-fiktion (sagprosa). Vi har i den forbindelse arbejdet med forskellige webbaserede nyhedsartikler for at identificere forskellige faktakoder. Eleverne har også omskrevet en fikstionstekst om til en faktatekst.
Ordklasser og syntaks:
Vi har gennem forskellige øvelser arbejdet med substantiver, verber og adjektiver. Ligeledes har vi arbejdet med sætningsanalyse med fokus på at finde subjekt og verballed.
Filmiske virkemidler:
Vi har arbejdet med en spillefilm, kortfilm og endelig en dokumentar. Vi har haft fokus på billedbeskæring, perspektiv, kamerabevægelser, lyd, lys/skygge og klipning. Desuden har vi talt om forskellen på dokumentar og spillefilm med udgangspunkt i fakta- og fiktionskoder.
Metode:
Eleverne har arbejdet både individuelt, parvis og i grupper. Arbejdet har bl.a. bestået af oplæsning i klassen, oplæsning i mindre grupper og individuel læsning. Eleverne har ligeledes fremlagt for hinanden i mindre grupper og for klassen og arbejdet med relevante arbejdsspørgsmål udformet af læreren. Der har været fokus på at implementere skriftlighed i timerne, så eleverne selvstændigt har kunne formulere deres tanker og tilegne sig skriftlige færdigheder.
Materiale:
Fakta- og fiktionskoder:
Systime. Kontrakter, koder og genrer, i: Håndbog til dansk. https://hbdansk.systime.dk/?id=123
Visit Denmark. Karen søger faren til sit barn. https://www.youtube.com/watch?v=GiKRA-syT5M
KNR. September-rekord: Varme, øsregn og smeltende is. https://knr.gl/da/nyheder/september-rekord-varme-%C3%B8sregn-og-smeltende
Berømmelse i ’’Grænsebørn’’ af Bent Haller.
Epik:
Introduktion til epik, i: Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier https://hbdansk.systime.dk/?id=172
Personkarakteristik, i: https://indidansk.dk/personkarakteristik
Bang, Herman. Frøkenen (1883).
Sonnergaard, Jan. Onsdag formiddag hos Annette (2000).
Pontoppidan, Henrik. Ørneflugt (1899).
Helle Helle. En stol for lidt (1996).
Helle Helle. Globryllup (2000).
Larsen, Ole Schultz. Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier (2020). https://hbdansk.systime.dk/index.php?id=172#c1166
Andersen, H.C. Den lille pige med svovlstikkerne (1845).
Andersen, H.C. Klods-Hans (1855).
Andersen, H.C. Grantræet (1844).
Brødrene Grimm. Rødhætte.
Lyrik:
Larsen, Ole Schultz. Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier (2020). https://hbdansk.systime.dk/?id=124
Mette Ewald og Rikke Tabers Lyrik – når sproget spiller https://lyrik.systime.dk/
Ditlevsen, Tove. De evige tre (1942).
Rifbjerg, Klaus. Livet i badeværelset (1960).
Hassan, Yahya. Plastikblomst (2013).
Turéll, Dan. Jeg skulle have været taxachauffør (1990).
Turéll, Dan. Hyldest til hverdagen (1984).
Film:
Larsen, Ole Schultz. Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier (2020). https://hbdansk.systime.dk/index.php?id=222
Tafdrup, Christian. En frygtelig kvinde (spillefilm fra 2017).
Boesen, Tobias G. Kina (kortfilm fra 2019)
Agger, Anders. Indefra med Anders Agger: Grønland (Dokumentar fra 2014).
Kølpin, Alexander. Under bæltestedet (kortfilm fra 2007).
|