Holdet 2022 DA/S - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution GUX Nuuk
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Kasper Haulund, Steffan Gabelgaard Hansen
Hold 2022 DA/S (1S DA, 2S DA, 3S DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb - introduktion til dansk i gymnasiet
Titel 2 Folkeviser
Titel 3 Rapmusik
Titel 4 Oplysningstiden
Titel 5 Litteraturhistorie: Romantikken
Titel 6 Det Moderne Gennembrud og #MeToo
Titel 7 Grafiske romaner
Titel 8 Retorik introduktion
Titel 9 Litterær darwinisme
Titel 10 Skriftlig eksamenstræning
Titel 11 Psykiske lidelser i litteraturen
Titel 12 Skriftligt ekamenstræning
Titel 13 Lyrik og outsidere
Titel 14 Årsprøver tilbage
Titel 15 Reality-tv
Titel 16 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 3 Rapmusik

I forløbet har vi, med udgangspunkt i DR-serien "Ghettostjerner", arbejdet med analyser af medier, litteratur og retorik.

Eleverne har analyseret og fortolket brugen af autenticitetsmarkører og mise-en-scene i dokumentarer samt rapmusikkens genrer og lyriske virkemidler.
Eleverne er desuden blevet introduceret til Erving Goffmans identitetsteori, som de har prøvet at arbejde med ift. nogle scener fra "Ghettostjerner".
Eleverne har skrevet et læserbrev, hvor de skulle forholde sig til en artikel udgivet på Berlingske, for at øve retorik og kritisk tænkning.  

Materialer:
"Ghettostjerner" (værklæsning)
"Black Power" af Per Vers
"Vi tager fuglen på dig" af Malk de Koijn"

"Er der ikke noget softice-racistisk i at fastholde troen på, at den eneste vej ud af ghettoen går gennem gangstarap?" af Sarah Iben Almbjerg (https://www.berlingske.dk/kultur/er-der-ikke-noget-softice-racistisk-i-at-fastholde-troen-paa-at-den-eneste)

Uddrag af "Luk samfundet op!" om Erving Goffman

Uddrag af "Det’ sprog til et beat – Hiphop under danskfaglig lup" (2010) om intertekstualitet i rapmusik.

Fra Systime:
Uddrag af "Håndbog til Dansk" om rim og autenticitetsmarkører.
Uddrag af "Rap" om semantiske felter, slang og rapgenrer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 28,00 moduler
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Litteraturhistorie: Romantikken

I dette forløb fortsætter eleverne det litteraturhistoriske træk, og bliver introduceret til romantikken.

Eleverne har lært om romantikken og tre strømninger - universalromantik, biedermeier & romantisme -, og så har de arbejdet med nogle forskellige værker fra de tre strømninger.

For at tydeliggøre forskellene på oplysningstiden og romantikken har eleverne set træningsmontagen fra Rocky IV.

Materialer:

Universalromantik:
- H.C. Andersen: Klokken
- Adam Öehlenschläger: Morgen-vandring
- William Blake: Isaac Newton

Biedermeier:
- Hans Vilhelm Kaalund: Den dræbte and
- Martinus Rørbye: Kirurgen Christian Fenger med hustru og datter
- Wilhelm Bendz: Familien Waagepetersen

Romantisme:
- Emil Aarestrup: Paa Sneen

Systime:

Romantikken fra "Textanalyse"
(https://textanalyse.systime.dk/index.php?id=5166&L=0#c19916)

Biedermeier: enhedskultur og idyl fra "Brug litteraturhistorien"
(https://bl.systime.dk/index.php?id=182)

Romantismen fra "Brug litteraturhistorien"
(https://bl.systime.dk/index.php?id=180)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Det Moderne Gennembrud og #MeToo

I dette forløb har eleverne arbejdet med Det Moderne Gennembrud og #MeToo-bevægelsen. Forløbets overordnede tanke har været at skabe en tydelig forbindelse mellem samfundsproblematikker fra for- og nutiden, så eleverne får en bedre forståelse for hvorfor vi nogle gange arbejder med litteraturhistorie.

Dette er opnået vha. arbejde med Det Moderne Gennembrud, hvor vi har haft et særligt fokus på temaerne kirke, klasse og køn samt sædelighedsfejden. De fire bølger af feminisme er benyttet som transition fra Det moderne gennembrud til nutidens #MeToo-bevægelse, hvor eleverne har arbejdet med bevægelsen både i grønlandsk og dansk kontekst.

Eleverne har lavet litterære analyser med et sprogligt fokus ifm. Det Moderne Gennembrud. Det har de brugt J.P. Jacobsens novelle "To Verdener" og et uddrag af Amalie Skrams "Constance Ring" til.

I forbindelse med #MeToo-bevægelsen har eleverne ligeledes arbejdet både med litteratur og sprog, men her også inddraget medieanalyse.
Eleverne har læst, retorisk analyseret samt diskuteret artikler omkringhandlende #MeToo-bevægelsen. Koblingen til Grønland er etableret gennem  fire artikler om Mikael Petersen. For at introducere et litterært aspekt har de læst og analyseret Sanne Søndergaards novelle "udbrændt".

Materiale:
Det Moderne Gennembrud:
J.P. Jacobsen - To Verdener (1879)

Amalie Skram - Uddrag af Constance Ring (1885)

"Det moderne gennembrud" i Litteraturhistorien fra Systime (https://litthist.systime.dk/?id=125)

"Mande- og kvinderoller til debat" i Brug litteraturhistorien fra Systime (https://bl.systime.dk/index.php?id=192)

Overgang:
"Bølger af feminisme helt tilbage fra Det moderne gennembrud" i Det moderne gennembrud fra Systime (https://detmodernegennembrud.systime.dk/index.php?id=156)

#MeToo-bevægelsen:

"#MeToo fortælling genfortalt af Amalie Dollerup" fra Meta Film på YouTube (https://www.youtube.com/watch?v=EnQpyoIoNBk)

Leny Malacinski - "#HeToo" i Weekendavisen 10/11/17.

Sanne Søndergaard - "udbrændt" fra novellesamlingen NEJ.


Artikler om Mikael Petersen:
(https://sermitsiaq.ag/ti-kvinder-anklager-mikael-petersen-seksuelle-kraenkelser)
(https://sermitsiaq.ag/node/219625)
(https://knr.gl/da/nyheder/aki-matilda-i-vidneskranken-der-er-forskel-p%C3%A5-kramme-og-kramme-i-ti-sekunder-med-st%C3%B8nnelyd)
(https://knr.gl/da/nyheder/mikael-petersens-ankesag-skal-40-dage-i-anstalten)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 43,00 moduler
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Grafiske romaner

I dette forløb har eleverne stiftet bekendtksab med medieformerne tegneserier og grafiske romaner og hvordan disse kan analyseres.

Det teoretiske fundament er fundet i:
"Grafiske Romaner" af Mimi Olsen & Hans-Christian Christiansen
"Textanalyse" på Systime (https://textanalyse.systime.dk/?id=p5311)


Litteratur:
Uddrag af Maus af Art Spiegelman (fra "Grafiske Romaner")
"Noget frygteligt er altid lige ved at ske" (2020) af Lars Kramhøft (værklæsning)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Litterær darwinisme

I dette forløb har vi set på, hvordan menneskets urinstinkter forklarer vores fascination af gys og spænding. Vi har arbejdet med litteraturdarwinismens forklaringer og analyseret gysere med fokus på overlevelse, frygt og flokmentalitet. Derudover har vi set filmen Nattevagten fra 1994 (hovedværk)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Årsprøver tilbage

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Reality-tv

I dette forløb har vi arbejdet med forskellige reality-genrer og undersøgt hvorfor genren er så populær.  Vi har analyseret scener fra forskellige realityprogrammer og analyseret virkemidler som fiktionskoder, facework og falsk etos.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Repetition

Årets sidste forløb har stået på repetition og forberedelse til den mundtlige eksamen. Eleverne har genopfrisket fagbegreber, øvet sig i at lave dispositioner og trænet præsentationer. Vi har arbejdet med forskellige materialetyper og fokuseret på at udvælge relevante analyseområder og skabe en rød tråd i fremlæggelsen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 48 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer