Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
GUX Nuuk
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Kasper Haulund, Steffan Gabelgaard Hansen
|
Hold
|
2022 DA/S (1S DA, 2S DA, 3S DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
2
|
Folkeviser
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Rapmusik
I forløbet har vi, med udgangspunkt i DR-serien "Ghettostjerner", arbejdet med analyser af medier, litteratur og retorik.
Eleverne har analyseret og fortolket brugen af autenticitetsmarkører og mise-en-scene i dokumentarer samt rapmusikkens genrer og lyriske virkemidler.
Eleverne er desuden blevet introduceret til Erving Goffmans identitetsteori, som de har prøvet at arbejde med ift. nogle scener fra "Ghettostjerner".
Eleverne har skrevet et læserbrev, hvor de skulle forholde sig til en artikel udgivet på Berlingske, for at øve retorik og kritisk tænkning.
Materialer:
"Ghettostjerner" (værklæsning)
"Black Power" af Per Vers
"Vi tager fuglen på dig" af Malk de Koijn"
"Er der ikke noget softice-racistisk i at fastholde troen på, at den eneste vej ud af ghettoen går gennem gangstarap?" af Sarah Iben Almbjerg (https://www.berlingske.dk/kultur/er-der-ikke-noget-softice-racistisk-i-at-fastholde-troen-paa-at-den-eneste)
Uddrag af "Luk samfundet op!" om Erving Goffman
Uddrag af "Det’ sprog til et beat – Hiphop under danskfaglig lup" (2010) om intertekstualitet i rapmusik.
Fra Systime:
Uddrag af "Håndbog til Dansk" om rim og autenticitetsmarkører.
Uddrag af "Rap" om semantiske felter, slang og rapgenrer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
28,00 moduler
Dækker over:
32 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Oplysningstiden
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Litteraturhistorie: Romantikken
I dette forløb fortsætter eleverne det litteraturhistoriske træk, og bliver introduceret til romantikken.
Eleverne har lært om romantikken og tre strømninger - universalromantik, biedermeier & romantisme -, og så har de arbejdet med nogle forskellige værker fra de tre strømninger.
For at tydeliggøre forskellene på oplysningstiden og romantikken har eleverne set træningsmontagen fra Rocky IV.
Materialer:
Universalromantik:
- H.C. Andersen: Klokken
- Adam Öehlenschläger: Morgen-vandring
- William Blake: Isaac Newton
Biedermeier:
- Hans Vilhelm Kaalund: Den dræbte and
- Martinus Rørbye: Kirurgen Christian Fenger med hustru og datter
- Wilhelm Bendz: Familien Waagepetersen
Romantisme:
- Emil Aarestrup: Paa Sneen
Systime:
Romantikken fra "Textanalyse"
(https://textanalyse.systime.dk/index.php?id=5166&L=0#c19916)
Biedermeier: enhedskultur og idyl fra "Brug litteraturhistorien"
(https://bl.systime.dk/index.php?id=182)
Romantismen fra "Brug litteraturhistorien"
(https://bl.systime.dk/index.php?id=180)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Det Moderne Gennembrud og #MeToo
I dette forløb har eleverne arbejdet med Det Moderne Gennembrud og #MeToo-bevægelsen. Forløbets overordnede tanke har været at skabe en tydelig forbindelse mellem samfundsproblematikker fra for- og nutiden, så eleverne får en bedre forståelse for hvorfor vi nogle gange arbejder med litteraturhistorie.
Dette er opnået vha. arbejde med Det Moderne Gennembrud, hvor vi har haft et særligt fokus på temaerne kirke, klasse og køn samt sædelighedsfejden. De fire bølger af feminisme er benyttet som transition fra Det moderne gennembrud til nutidens #MeToo-bevægelse, hvor eleverne har arbejdet med bevægelsen både i grønlandsk og dansk kontekst.
Eleverne har lavet litterære analyser med et sprogligt fokus ifm. Det Moderne Gennembrud. Det har de brugt J.P. Jacobsens novelle "To Verdener" og et uddrag af Amalie Skrams "Constance Ring" til.
I forbindelse med #MeToo-bevægelsen har eleverne ligeledes arbejdet både med litteratur og sprog, men her også inddraget medieanalyse.
Eleverne har læst, retorisk analyseret samt diskuteret artikler omkringhandlende #MeToo-bevægelsen. Koblingen til Grønland er etableret gennem fire artikler om Mikael Petersen. For at introducere et litterært aspekt har de læst og analyseret Sanne Søndergaards novelle "udbrændt".
Materiale:
Det Moderne Gennembrud:
J.P. Jacobsen - To Verdener (1879)
Amalie Skram - Uddrag af Constance Ring (1885)
"Det moderne gennembrud" i Litteraturhistorien fra Systime (https://litthist.systime.dk/?id=125)
"Mande- og kvinderoller til debat" i Brug litteraturhistorien fra Systime (https://bl.systime.dk/index.php?id=192)
Overgang:
"Bølger af feminisme helt tilbage fra Det moderne gennembrud" i Det moderne gennembrud fra Systime (https://detmodernegennembrud.systime.dk/index.php?id=156)
#MeToo-bevægelsen:
"#MeToo fortælling genfortalt af Amalie Dollerup" fra Meta Film på YouTube (https://www.youtube.com/watch?v=EnQpyoIoNBk)
Leny Malacinski - "#HeToo" i Weekendavisen 10/11/17.
Sanne Søndergaard - "udbrændt" fra novellesamlingen NEJ.
Artikler om Mikael Petersen:
(https://sermitsiaq.ag/ti-kvinder-anklager-mikael-petersen-seksuelle-kraenkelser)
(https://sermitsiaq.ag/node/219625)
(https://knr.gl/da/nyheder/aki-matilda-i-vidneskranken-der-er-forskel-p%C3%A5-kramme-og-kramme-i-ti-sekunder-med-st%C3%B8nnelyd)
(https://knr.gl/da/nyheder/mikael-petersens-ankesag-skal-40-dage-i-anstalten)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
43,00 moduler
Dækker over:
30 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Grafiske romaner
I dette forløb har eleverne stiftet bekendtksab med medieformerne tegneserier og grafiske romaner og hvordan disse kan analyseres.
Det teoretiske fundament er fundet i:
"Grafiske Romaner" af Mimi Olsen & Hans-Christian Christiansen
"Textanalyse" på Systime (https://textanalyse.systime.dk/?id=p5311)
Litteratur:
Uddrag af Maus af Art Spiegelman (fra "Grafiske Romaner")
"Noget frygteligt er altid lige ved at ske" (2020) af Lars Kramhøft (værklæsning)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Retorik introduktion
Forløbet har været en introduktion til retorik. Vi har arbejdet med de tre appelformer (etos, logos, patos) og analyseret taler. Derudovere har vi fokuseret på forskellige retoriske virkemidler.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Litterær darwinisme
I dette forløb har vi set på, hvordan menneskets urinstinkter forklarer vores fascination af gys og spænding. Vi har arbejdet med litteraturdarwinismens forklaringer og analyseret gysere med fokus på overlevelse, frygt og flokmentalitet. Derudover har vi set filmen Nattevagten fra 1994 (hovedværk)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Skriftlig eksamenstræning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Psykiske lidelser i litteraturen
Forløbet har handlet om, hvordan personer med forskellige psykiske lidelser fremstilles i litteraturen. Gennem arbejdet med både noveller har vi undersøgt, hvordan psykiske tilstande som angst, depression og psykopati fremstilles gennem sprog, handling og fortællervinkel i forskellige fortællinger.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
34 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Skriftligt ekamenstræning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Lyrik og outsidere
Lyrikforløb om digtere, der ser sig selv som outsidere. Vi fokuserer på Haidar Ansari Yahya Hassens, og deres lyriks fokus på at være marginaliseret i danske samfund og leve i en konflikt mellem den mellemøstlige og danske kultur.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Årsprøver tilbage
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Reality-tv
I dette forløb har vi arbejdet med forskellige reality-genrer og undersøgt hvorfor genren er så populær. Vi har analyseret scener fra forskellige realityprogrammer og analyseret virkemidler som fiktionskoder, facework og falsk etos.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Repetition
Årets sidste forløb har stået på repetition og forberedelse til den mundtlige eksamen. Eleverne har genopfrisket fagbegreber, øvet sig i at lave dispositioner og trænet præsentationer. Vi har arbejdet med forskellige materialetyper og fokuseret på at udvælge relevante analyseområder og skabe en rød tråd i fremlæggelsen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
48 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/354/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50360729969",
"T": "/lectio/354/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50360729969",
"H": "/lectio/354/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50360729969"
}