Holdet 2022 DA/R - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution GUX Nuuk
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Kasper Haulund
Hold 2022 DA/R (1R DA, 2R DA, 3R DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Fakta og fiktion
Titel 2 Reaslisme og filmen R (hovedvækr)
Titel 3 Ordklasser
Titel 4 Eventyr og episke love
Titel 5 Rejsen til Saturn og skriftlig arbejde
Titel 6 Computerspil 1
Titel 7 Retorik 1
Titel 8 Vikingetiden og sagaer
Titel 9 Reality-tv
Titel 10 Fortælleteknik
Titel 11 Gansterrap og Ghettostjerner
Titel 12 Metaforer & synæstesi
Titel 13 Psykopater i fortællinger
Titel 14 Strukturalisme i folkeeventyr
Titel 15 Strukturalisme i sitcoms
Titel 16 Coraline (hovedværk)
Titel 17 Litteraturdarwinisme
Titel 18 Skriftligt eksamenstræning
Titel 19 Oplysningstiden
Titel 20 Romantikken
Titel 21 Skriftligt eksamenstræning
Titel 22 2.årsopgave og True crime
Titel 23 Retorik
Titel 24 Det moderne gennembrud - da verden blev moderne
Titel 25 Skriftlig eksamenstræning
Titel 26 Mount København (hovedværk)
Titel 27 Parasite
Titel 28 Skriftlig eksamenstræning
Titel 29 Dokumentaren Muldvarpen (hovedværk)
Titel 30 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Fakta og fiktion

Formålet med forløbet er at gøre eleverne skarpe på, hvornår noget er opdigtet, og hvornår det er virkeligt. Vi har arbejdet med tv-klip, sociale medier og artikler og lært at skelne mellem faktakoder og fiktionskoder. Eleverne har lavet små analyser og diskussioner og sluttede af med selv at producere tekster, der leger med grænsen mellem sandhed og løgn
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Reaslisme og filmen R (hovedvækr)

Her har vi arbejdet med moderne realisme og med, hvordan virkemidler skaber ægthed. Vi har analyseret filmen R og sammenlignet den med et dokumentarisk klip. Fokus har været på faktakoder og filmiske virkemidler. Eleverne har også trænet deres mundtlige formidling gennem oplæg.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Eventyr og episke love

Vi har undersøgt, hvordan gamle folkeeventyr er bygget op, og hvad der gør dem genkendelige. Eleverne har arbejdet med strukturalistiske modeller, som fx aktantmodellen, hjemme-ude-hjemme-strukturen og Aksel Olriks episke love.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Rejsen til Saturn og skriftlig arbejde

I dette forløb har vi arbejdet med satire, overdrivelse og samfundskritik gennem filmen Rejsen til Saturn. Eleverne har analyseret filmens virkemidler og budskaber og har skrevet egne analyser. Derudover har vi trænet skriftlige færdigheder og lavet fokusøvelser på struktur og sprog i skriftlig dansk.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Computerspil 1

Forløbet har arbejdet med, hvordan computerspil fortæller historier. Derudover har vi kigget på computerspillet historie, samt analyseret forskellige computerspil flow og gameplay.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Retorik 1

Forløbet har været en introduktion til retorik. Vi har arbejdet med de tre appelformer (etos, logos, patos) og analyseret politiske taler og reklamer. Derudover har vi kigget på visuel retorik ved at analysere politiske valgvideoer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Vikingetiden og sagaer

I forløbet har vi arbejdet med vikingetiden, nordisk mytologi og de islændingesagaer. Fokus har været på vikingetidens verdensbillede og syn på ære og hævn. Derudover har vi analyseret Ravnkel Frøjgodes saga (hovedværk).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Reality-tv

I dette forløb har vi arbejdet med forskellige reality-genrer og undersøgt hvorfor genren er så populær.  Vi har analyseret scener fra forskellige realityprogrammer og analyseret virkemidler som fiktionskoder, facework og falsk etos.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Fortælleteknik

Her har vi haft fokus på, hvordan historier er skruet sammen. Eleverne har lært begreber som kronologi, flashback, synsvinkel og fortællertype. Forløbet har trænet både analyse og skriftlig formidling.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Gansterrap og Ghettostjerner

Hér har vi arbejdet med gansterrap. Eleverne har analyseret Shootergang og Chatle og undersøgt, hvordan sprog og samfundskritik hænger sammen. Derudover har vi set og analyseret dokumentaren Ghettostjerner med særlig fokus på seriens iscenesættelse.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Metaforer & synæstesi

I dette miniforløb har vi haft fokus på billedsprog. Vi har set på, hvordan metaforer og synæstesi gør sprog levende og sanseligt. Derudover har vi arbejdet med hverdagsmetaforer og lært dem at kende gennem kreative øvelser.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Strukturalisme i folkeeventyr

I dette forløb har vi set på, hvordan gamle eventyr følger bestemte opskrifter. Eleverne har arbejdet med aktantmodellen, hjemme-ude-hjemme-strukturen og Olriks episke love. Vi har analyseret klassiske og moderne eventyr og lavet kreative øvelser, hvor eleverne selv har bygget eventyr op efter modellerne.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Strukturalisme i sitcoms

I forlængelse af forløbet om strukturer i folkeeventyr har vi hér brugt strukturalisme til at forstå moderne underholdning. Vi har undersøgt forskellige sitcoms og undersøgt, hvordan karakterer er stereotype ligesom i folkeventyr og hvordan sitcoms også følger sine egne episke love.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Coraline (hovedværk)

Vi har arbejdet med Neil Gaimans Coraline og undersøgt, hvordanfortæliinger bliver opbygget i en grafisk roman. Derudover har vi set og sammenlignet bogen med filmatiseringen af Coraline
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 Litteraturdarwinisme

I dette forløb har vi set på, hvordan menneskets urinstinkter forklarer vores fascination af gys og spænding. Vi har arbejdet med litteraturdarwinismens forklaringer og analyseret gysere med fokus på overlevelse, frygt og flokmentalitet. Derudover har vi set filmen Nattevagten fra 1994 (hovedværk)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18 Skriftligt eksamenstræning

Vi har arbejdet med et tidligere eksamenssæt. Vi har læst og bedømt tidligere elevbevarelser og så har vi arbejdet med opbygning af de forskellige dele af en aflevering: indledning, redegørese, analyse, diskussion og afslutning.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 19 Oplysningstiden

Her har vi dykket ned i Oplysningstidens ideer. Vi har kigget på tidens nøglebegreber: fornuft, viden og frihed samt læst uddrag Holbergs Jeppe på Bjerget. Derudover har vi persepktiveret oplysningstiden ideer til i dag og arbejdet med de spor oplysningstiden har sat i nutidens samfind.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 21 Skriftligt eksamenstræning

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 22 2.årsopgave og True crime

Optakt til 2.årsopgaven, hvor klassen skal skrive tværfagligt med engelsk. Vi har set The Vanishing at the Cecil hotet og arbejdet med, hvordan true crime aktivt arbejder med fiktionskoder, som fx dramaturgisk opbygning og filmiske virkemidler.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 23 Retorik

Dette forløb har dels været en repetition af tidligere retorik, dels en fordybelse i talen som genre. Vi har arbejdet med, hvordan taler er bygget op, og hvilke retoriske virkemidler der gør dem overbevisende. Eleverne har læst taler med meget forskellige retoriske virkemidler, fx Trump, Thunberg og Jesus.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 24 Det moderne gennembrud - da verden blev moderne

I dette forløb har vi undersøgt, hvordan forfattere i slut-1800-tallet begyndte at skrive om virkelighedens problemer. Vi har arbejdet med tekster af Pontoppidan, Cavling og Johannes V. Jensen og analyseret temaer som fattigdom videnskabstro.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 25 Skriftlig eksamenstræning

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 26 Mount København (hovedværk)

Vi har arbejdet med Kaspar Colling Nielsens Mount København og analyseret, hvordan teksterne bruger humor, overdrivelse og samfundskritik. Fokus har været på satire, karikaturer og inkongruens. Eleverne har arbejdet med genrekoder og undersøgt, hvordan historierne kan læses som moderne lignelser.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 27 Parasite

I forlængelse af Mount København har vi set I dette filmen Parasite med fokus på, hvordan filmen kan ses som en satirisk samfundskritik.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 29 Dokumentaren Muldvarpen (hovedværk)

I dette forløb har vi analyseret dokumentaren Muldvarpen – Undercover i Nordkorea. Fokus har været på dokumentargenren, klipning, iscenesættelse og etiske dilemmaer. Eleverne har kigget på filmens troværdighed og brug af skjult kamera og analyseret, hvordan dokumentaren spiller på både fakta og fiktion.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer