Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
GUX Nuuk
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Kasper Haulund
|
Hold
|
2022 DA/I (1I DA, 2I DA, 3I DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Fakta- og fiktionskoder
Formålet med forløbet er at gøre eleverne skarpe på, hvornår noget er opdigtet, og hvornår det er virkeligt. Vi har arbejdet med tv-klip, sociale medier og artikler og lært at skelne mellem faktakoder og fiktionskoder. Eleverne har lavet små analyser og diskussioner og sluttede af med selv at producere tekster, der leger med grænsen mellem fakta og fiktion.
I forlængelse heraf har vi arbejdet med moderne realisme og med, hvordan virkemidler skaber ægthed. Vi har analyseret filmen R (hovedværk) og sammenlignet den med et dokumentarisk klip. Fokus har været på faktakoder og filmiske virkemidler. Eleverne har også trænet deres mundtlige formidling gennem oplæg.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Ordklasser
Forløbet har været en introduktion til de vigtigste ordklasser. Eleverne har lavet øvelser, konkurrencer og test, hvor de har skullet genkende og bruge fx verber, adjektiver og substantiver. Målet har været at styrke deres sproglige bevidsthed og gøre det nemmere at forstå, analysere og skrive tekster.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Eventyr og episke love
Vi har undersøgt, hvordan gamle folkeeventyr er bygget op, og hvad der gør dem genkendelige. Eleverne har arbejdet med strukturalistiske modeller, som fx aktantmodellen, hjemme-ude-hjemme-strukturen og Aksel Olriks episke love.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Rejsen til Saturn
I dette forløb har vi arbejdet med satire og samfundskritik gennem filmen Rejsen til Saturn. Eleverne har analyseret filmens virkemidler og budskaber og har skrevet egne analyser. Derudover har vi trænet skriftlige færdigheder og lavet fokusøvelser på struktur og sprog i skriftlig dansk.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Computerspil
Forløbet har arbejdet med, hvordan computerspil fortæller historier. Derudover har vi kigget på computerspillet historie, samt analyseret forskellige computerspils flow og gameplay, og undersøgt hvilke mekanismer computerspil gør brug af, for at gøre underholdende.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Vikingetiden og de islandske sagaer
I forløbet har vi arbejdet med vikingetiden, nordisk mytologi og de islændingesagaer. Fokus har været på vikingetidens verdensbillede og syn på ære og hævn. Derudover har vi analyseret Ravnkel Frøjgodes saga (hovedværk).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Reality-tv
I dette forløb har vi arbejdet med forskellige reality-genrer og undersøgt hvorfor genren er så populær. Vi har analyseret scener fra forskellige realityprogrammer og analyseret virkemidler som fiktionskoder, facework og iscenesættelse.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Fortælleteknik
Her har vi haft fokus på, hvordan historier er skruet sammen. Eleverne har lært begreber som kronologi, flashback, synsvinkel og fortællertype. Forløbet har trænet både analyse og skriftlig formidling.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Gansterrap og Ghettostjerner
Hér har vi arbejdet med gansterrap. Eleverne har analyseret Shootergang og Chatle og undersøgt, hvordan sprog og samfundskritik hænger sammen. Derudover har vi set og analyseret dokumentaren Ghettostjerner (hovedværk) med særlig fokus på seriens iscenesættelse.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Metaforer
I dette miniforløb har vi haft fokus på billedsprog. Vi har set på, hvordan metaforer og synæstesi gør sprog levende og sanseligt. Derudover har vi arbejdet med hverdagsmetaforer og lært dem at kende gennem kreative øvelser.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Retorik og valgvideoer
Forløbet har været en introduktion til retorik. Vi har arbejdet med de tre appelformer (etos, logos, patos) og analyseret politiske taler og reklamer. Derudover har vi kigget på visuel retorik ved at analysere politiske valgvideoer.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Skriftlighed
Vi har arbejdet med et tidligere eksamenssæt. Vi har læst og bedømt tidligere elevbevarelser og så har vi arbejdet med opbygning af de forskellige dele af en aflevering: indledning, redegørese, analyse, diskussion og afslutning.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Psykopater i fortællinger
Forløbet har handlet om fascinationen af psykopater i fortællinger. Vi har undersøgt, hvordan psykopater bliver fremstillet i litteratur og film – fx i American Psycho. Fokus har været på sprog, fortæller, filmiske virkemidler og karakteristik af hovedpersonen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Strukturalisme i eventyr og sitcoms
I dette forløb har vi set på, hvordan gamle eventyr følger bestemte opskrifter. Eleverne har arbejdet med aktantmodellen, hjemme-ude-hjemme-strukturen og Olriks episke love. Vi har analyseret klassiske og moderne eventyr og lavet kreative øvelser, hvor eleverne selv har bygget eventyr op efter modellerne.
I forlængelse heraf har vi hér brugt strukturalisme til at forstå en moderne underholdnings-genre: sitcoms. Vi har undersøgt forskellige sitcoms og undersøgt, hvordan karakterer er stereotype ligesom i folkeventyr og hvordan sitcoms også følger sine egne episke love.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Coraline (hovedværk)
Vi har arbejdet med Neil Gaimans Coraline og undersøgt, hvordan fortæliinger bliver opbygget i en grafisk roman. Derudover har vi set og sammenlignet bogen med filmatiseringen af Coraline
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Litteraturdarwinisme og gysergenren
I dette forløb har vi set på, hvordan menneskets urinstinkter forklarer vores fascination af gys og spænding. Vi har arbejdet med litteraturdarwinismens forklaringer og analyseret gysere med fokus på overlevelse, frygt og flokmentalitet. Derudover har vi set filmen Nattevagten fra 1994 (hovedværk).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Retoriske virkemidler
Dette forløb har dels været en repetition af tidligere retorik, dels en fordybelse i talen som genre. Vi har arbejdet med, hvordan taler er bygget op, og hvilke retoriske virkemidler der gør dem overbevisende.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
18
|
Skriftlighed
Vi har arbejdet med tidligere skriftlige eksamenssæt. Vi har dels læst og bedømt tidligere eksamensbesvarelser. Derudover har vi arbejdet med de forskellige opgavertyper, samt hvordan opgaverne skal bygges op.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
19
|
Oplysningstiden
Her har vi dykket ned i Oplysningstidens ideer. Vi har kigget på tidens nøglebegreber: fornuft, viden og frihed samt læst uddrag Holbergs Jeppe på Bjerget. Derudover har vi persepktiveret oplysningstiden ideer til i dag og arbejdet med de spor oplysningstiden har sat i nutidens samfund.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
20
|
Selvstændigt skriftligt arbejde
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
21
|
True Crime (projektarbejde)
Forløbet har været projektarbejde, hvor elever har skulle lave et formidlingsprodukt om en true-crime-sag.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
22
|
Fakta og fiktionskoder (repetition)
I dette forløb har vi gentaget, hvad forskellen er på fakta og fiktion. Vi har set på nyhedsartikler og tv-programmer og lært, hvordan man kan se, om noget prøver at ligne virkelighed – eller bare er opfundet. Vi har arbejdet med begreber som nyhedstrekanten og berettermodellen og har selv prøvet at omskrive tekster, tage fotos og analysere fiktionskoder i true crime-programmet Jagten på øksemorderen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
23
|
Retorik og taler
I dette forløb har vi arbejdet med retorik – altså hvordan man overbeviser andre med sprog. Vi har lært om etos, logos og patos og brugt dem til at analysere taler, reklamer og kampagnevideoer. Vi har især fokuseret på talen Kortere skoledage, som vi både har analyseret og diskuteret.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
24
|
Armadillo (hovedværk)
I dette forløb har vi arbejdet med dokumentarfilmen Armadillo, der handler om danske soldater i krig. Vi har analyseret uddrag fra filmen og lært at analysere filmiske virkemidler som klip, lyd og kameravinkler. Og vi har fokuseret på hvordan filmen iscenesætter soldaterne og fremstiller det at være i krig.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
25
|
Da verden blev moderne og det moderne gennembrud
I dette forløb har vi arbejdet med, hvordan samfundet ændrede sig i slutningen af 1800-tallet. Vi har kigget på forfattere som Georg Brandes og Johannes V. Jensen og set, hvordan de beskrev teknologi, viden og fremskridt.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
26
|
Mundtlig eksamenstræning (litterær analyse)
Dette forløb har forberedt jer på den mundtlige eksamen i dansk. Vi har øvet os i at analysere noveller, og vi har især arbejdet med Nabohjælp af Sidsel Falsig Pedersen.Vi har haft fokus på at bruge de vigtigste fagbegreber som komposition, personer og sprog, og I har øvet jer i at forklare jeres pointer klart og tydeligt. Forløbet har givet jer tryghed i at holde oplæg.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
27
|
Lav jeres eget undervisningsforløb
Vi har repeteret, det vi har lavet det seneste halve år. I repetionen har klassen i grupper trukket et af stofområderne: litterær analyse, retorik, film og tv, så de har skulle lave en kort undervisningssekvens om samt en quiz for resten af klassen.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
28
|
Skriftlig eksamenstræning
I dette forløb har vi trænet til den skriftlige eksamen. Vi har gennemgået opbygningen af eksamensopgaver og arbejdet med, hvordan de skal bygges op. Vi har kigget på de forskellige materialetyper (noveller, dokumentarer, lyrik og artikler) man kan støde på i eksamenssættene. Forløbet har været en træning til at få styr på opgavegenrerne forud for den skriftlige eksamen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
29
|
Udstødte lyrikere
I dette forløb har vi arbejdet med digtere, der står udenfor fællesskabet. Vi har undersøgt Haidar Ansaris digte og hans måde at skrive om livet i ghettoen, identitet og vrede. Vi har også arbejdet med sangen Kosmisk kaos af Malk De Koijn og sammenlignet de lyriske jeg’er. Undervejs har vi brugt semantiske felter og omskrevet vers til Ansaris stil. Der har også været fokus på, hvordan sprog og rytme skaber en stemning – og hvordan man selv kan skrive digte, der lyder som noget fra virkeligheden.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
30
|
Repetition
Årets sidste forløb har stået på repetition og forberedelse til den mundtlige eksamen. Eleverne har genopfrisket fagbegreber, øvet sig i at lave dispositioner og trænet præsentationer. Vi har arbejdet med forskellige materialetyper og fokuseret på at udvælge relevante analyseområder og skabe en rød tråd i fremlæggelsen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
46 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/354/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50360924343",
"T": "/lectio/354/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50360924343",
"H": "/lectio/354/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50360924343"
}