Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
GUX Nuuk
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Magnus Mikkelsen
|
Hold
|
2022 id/T (1T id C, 2T id C, 3T id C)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro til idræt på GUX Nuuk
En forløb der har til formål at introducere eleverne til idræt på GUX Nuuk, mens de samtidig får mulighed får at lære hinanden at kende indbyrdes i de respektive klasser. De vil yderligere blive introduceret de aktiviteter, som idrætsdagen byder på (toppebold og finsk volleyrundbold).
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Boldbasis (boldspil)
I forløbet lærer eleverne om forskellige arter af boldspil, og de vil blive introduceret til spilhjulet. De introduceres med det henblik, at kunne anvende begreberne i praksis, og derigennem være i stand til at udvikler, fremvise og spille deres egetudviklede boldspil.
Forløbet relaterer sig til dele af følgende overordnede mål for idræt, der beskriver, at eleverne skal kunne følgende:
1. Beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder: Boldspil, musik og bevægelse, klassiske og nye idrætter.
2. Opnå større kropsbevidsthed
3. Kende centrale begrebet indenfor idrættens discipliner
Praktiske læringsmål:
1. Eleverne skal kunne tilrettelægge et boldspil, der har fokus på et eller flere elementer i spilhjulet.
2. At fremme elevernes grundlæggende idrætslige færdigheder herunder boldbeherskelse.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
24,00 moduler
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Kropsbasis
Forløbet har til formål at introducere eleverne til kropsbasis gennem parkour og gymnastik. Den gymnastiske del består af kolbøtter (forlæns og baglæns), vejrmøller, håndstand, spring i trampolin og over buk. Ydermere vil eleverne blive introduceret til forskellige typer for vaults, jumps og turns, rails og balance.
Læringsmål:
- besidde færdigheder inden for udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter, der tilgodeser færdighedsområderneklassiske og nye idrætter,
- havekropsbevidsthed,
- kende centrale begreber inden for idrættens discipliner og træning,
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Rytmisk opvarmning
I forløbet arbejdes der med følgende:
Grundlæggende teori omkring fysiologiske fordele ved opvarmning herunder, præstationsforbedring, smidighed, nedsat friktion i led og reaktionstid.
Grundlæggende teori om musikkens takt og tempo herunder at bestemme takt og tempo i forskellige musikstykker samt til hvilke typer af bevægelser musikken kan passe.
Der arbejdes med bevægelseskategorierne sving, løb, hop og styrkeprægede øvelser samt udstrækning.
Der arbejdes med at udføre øvelserne i takt til musikken.
Der udarbejdes opvarmningsprogrammer i grupper af ca. fire personer som tilgodeser ovenstående elementer og som afslutningsvis afprøves på klassen. Programmets varighed er ca. 13 minutter.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Badminton
Badminton
Kort om forløbet:
At eleverne opnår færdigheder inden for badminton som hører ind under klassiske og nye idrætter og udvikler deres kropsbevidsthed
Indhold:
I lektionerne har eleverne øvet tekniske slag som clear, netdrop og lob. Desuden har forløbet indeholdt en masse forskellige badmintonspil og -lege, som har haft til formål at udvikle elevernes færdigheder og skabe noget bevægelsesglæde. Forløbet vil omfatte følgende teknikker: regler, greb, spilcentrum, bevægelsesmønstre (chassé), serv, clear., lob, drop, netdrop, smash.
Læringsmål:
1) besidder færdigheder indenfor boldspil,
2) udvikler deres kropsligebevidsthed
Kernestof:
A) aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
B) alsidige idrætsdiscipliner og -aktiviteter, der tilgodeser kropsbeherskelse og boldbeherskelse.
Anvendt materiale:
- Badmintonnet
- Badmintonketcher
- Badmintonbold
Arbejdsformer:
Læreroplæg
Pararbejde
Individuelt arbejde
Elevalueringsform:
Eleverne er blevet bedømt ud fra deres evne til at beherske tekniske elementer i lektionerne samt deres evne til at indgå i det færdige spil.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
30 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Grundtræning
Formål
Med cirkeltræning som bærende element er formålet at eleven opnår viden og kendskab til grundlæggende funktionelle grundtræningsprincipper, herunder hvordan et cirkeltræningsprogram kan rettes imod specifikke arbejdskrav for skiløb, Rensdyr jagt og inuit games discipliner.
Læringsmål mål:
Efter forløbet forventes det at eleven:
• Kan redegøre for intensitet, puls og kondition
• Kan kende forskel på anaerob- og aerob energiomsætning
• Kan bestemme deres hvilepuls og makspuls.
• Kunne redegøre for muskeludholdenhed
• Kunne redegøre for effekter ved aerob træning
• Har kendskab til og kan udføre en indirekte konditest.
• Forklare begrebet kondital, og bestemme det ud fra en indirekte test.
• Kunne bruge borgskalaen til at beskrive intensiteten af et cirkeltræningsprogram.
• Har grundlæggende kendskab til principperne for planlægning og afvikling af et cirkeltræningsprogram
• Kan udpege centrale arbejdskrav ved udvalgte idrætsaktiviteter med henblik på udarbejdelse af cirkeltræningsprogram.
Indhold
Forløbet vil indeholde praktisk og en smule teoretisk undervisning inden for forløbets faglige mål.
Eleverne blive introduceret til begreberne intensitet, puls og kondition igennem ud fra et eksemplarisk cirkeltræningsprogram, samt en grundlæggende snak om hvad er grundtræning?
Eleverne vil blive introduceret for indirekte test, som skal afprøves. Udfra denne bestemmes deres kondital.
Eleverne vil blive introduceret for en eksemplarisk arbejdskravsanalyse for langrend og et eksemplarisk cirkeltræningsprogram der skal træne dette. Med dette som udgangspunkt skal eleverne med progression gradvist kunne identificere centrale arbejdskrav for udvalgte discipliner og videre udvælge simple træningsøvelser til cirkeltræning. Der tages afsæt i kulturelt funderede aktiviteter så som inuitgames og rensdyrjagt.
Herefter skal eleverne udarbejde et cirkeltræningsprogram til én af de 3 discipliner som et miniprojekt.
Indholdet imødegår følgende elementer af Kernestof:
- Aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet,
- Grundlæggende principper for træning og test,
- Grønlandske kropskulturelle traditioner og idrætslige aktiviteter i naturen.
Metode
Undervisningen vil i det første modul være deduktiv styret af læreren. Der vil være en overvejende progression i forløbet med små stillaseret opgaver og refleksion over de forskellige discipliner og cirkeltræningen hertil. indtil de selvstændigt skal kunne planlægge deres grundtræningsprogram med vejledning fra læreren.
I forløbet vil der være en vis form for progression, som ser ud således:
1: Introduktion til cirkeltræningsprogrammer – (Fokus på arbejdstid/pausetid)
2: Langrend, Aerob og muskeludholdenhed: Eksemplarisk arbejdskravsanalyse + cirkeltræning (fokus på aktive pauser)
3: Inuitgames, Styrketræning, muskeludholdenhed, styrke og effekt: Arbejdskravs analyse (i fællesskab med eleverne) – lærer har opsat cirkeltræning, eleverne evaluerer.
4: Rensdyrjagt, Aerob og muskeludholdenhed: Eleverne laver arbejdskravs analyse og sammensætter i fællesskab et cirkeltræningsprogram der passer til dette. De får defineret forskellige kropsdele, eleverne skal derefter lave en øvelse til cirkeltræningen. Eleverne bliver i fællesskab enige om arbejdstid, pauser osv.
5: Eleverne skal lave et generelt cirkeltræningsprogram eller til et en af det specifikke discipliner som et miniprojekt.
Materialer
Øvelsesbank – udprintet.
Idræt c – bogen (hvilke sider)
Power point slides
Beskrivelse af Andersen test
Arbejdskravs analyse + samt laminart illustrationer.
Evaluering
Eleverne vil blive vurderet ud for de faglige mål for hele forløbet og for lektionerne. Derudover vi miniprojektet blive brugt som endelig evalueringen af eleven. Arbejdet og refleksion samt miniprojektet tæller 50/50 for karakteren.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Les Lancier
I dette forløb danser vi Les Lanciers, dans indgår i genren ’Musik og bevægelse’
Eleverne skal efter forløbet kunne danse Les Lanciers, og desuden kunne gøre rede for udvalgte dele af historien omkring Les Lanciers.
Eleverne bedømmes teknisk på deres evne til at følge rytmen, at føre og lade sig føre, at udføre forskellige trin, trinkombinationer og beholde overblikket samt som sædvanlig deres generelle form og evne til at indgå konstruktivt i flere samarbejder. I forløbet indgår forskellige videoer samt skriftligt materiale (ligeledes i form af links) om historien for Les Lanciers
Teknik: Teknikken i Les Lanciers er simpel og med rigtig mange gentagelser af samme grundtrin. Vigtigst er chassé-trin h-v-h efterfulgt af to trin, gå-stå. Trinene skal være små og lave, og kunne udføres i høje hæle og med ret holdning. Desuden skal man kunne føre og lade sig føre, og den førende part skal således samtidigt kunne holde overblik og føre, samt styre samarbejdet med partner og andre par. Man skal naturligvis kunne følge taktslagene og holde rytmen, samt holde overblikket over koreografien. Ligeledes skal man kunne udføre et korrekt buk og nej (kompliment) og eleverne skal i princippet kunne danse både som førende part og den, der føres, og alle 4 forskellige positioner i kvadrillen.
Forløbet afsluttes med dans af lanciers til gallafesten.
Faglige mål i forløbet er
- Gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet
- Beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter indenfor musik og bevægelse
- Opnå kropsbevidsthed
- Indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
- Demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder.
Kernestof i forløbet er
- Aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
- Aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse
- Aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik (herunder etikette og korrekt opførsel på et dansegulv)
Kernestof
- Kropsbeherskelse og dryp af dansens kultur og historie
- Idrætter der fokuserer på samarbejde
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Træningsprojekt
Faglige mål i forløbet er:
- Udarbejde, gennemføre og evaluere træningsprogrammer og i relation hertil kunne redegøre for relevant fysiologisk teori
- Opnå kropsbevidsthed
- Kunne forstå den fysiske aktivitets og livsstilens betydning for sundheden
- Demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder
Kernestoffet i dette forløb er:
- Aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
- Aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse
- Grundlæggende principper for træning
- Basale natur- og sundhedsvidenskabelige begreber om fysisk aktivitet, livsstil og idrætsvaner
- De for undervisningen relevante videnskabelige metoder
Arbejdsformen er et individuelt eller gruppebaseret træningsforløb, træningsprojektet, af mindst otte ugers varighed. Som afslutning på træningsprojektet afleveres en individuel rapport, hvori eleven skal:
- Dokumentere evnen til at udarbejde, gennemføre og evaluere et hensigtsmæssigt, personligt træningsprogram
- Koble teoretisk viden og kundskaber til sit personlige træningsprogram
- Demonstrere korrekt brug af faglige termer.
Beskrivelse af forløbet:
I forløbet skal eleverne selvstændigt opbygge, udføre og evaluere et træningsprogram med fokus på fysisk og eventuel mental forbedring af deres sundhed. Eleverne skal efter forløbet aflevere en rapport, hvor de skal redegøre for deres træningsprogram og evaluere både programmet og resultaterne heraf. Eleverne kan vælge mellem konditionstræning, styrketræning, grundtræning eller mentaltræning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
38 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Les Lancier
I dette forløb danser vi Les Lanciers, dans indgår i genren ’Musik og bevægelse’
Eleverne skal efter forløbet kunne danse Les Lanciers, og desuden kunne gøre rede for udvalgte dele af historien omkring Les Lanciers.
Eleverne bedømmes teknisk på deres evne til at følge rytmen, at føre og lade sig føre, at udføre forskellige trin, trinkombinationer og beholde overblikket samt som sædvanlig deres generelle form og evne til at indgå konstruktivt i flere samarbejder. I forløbet indgår forskellige videoer samt skriftligt materiale (ligeledes i form af links) om historien for Les Lanciers
Teknik: Teknikken i Les Lanciers er simpel og med rigtig mange gentagelser af samme grundtrin. Vigtigst er chassé-trin h-v-h efterfulgt af to trin, gå-stå. Trinene skal være små og lave, og kunne udføres i høje hæle og med ret holdning. Desuden skal man kunne føre og lade sig føre, og den førende part skal således samtidigt kunne holde overblik og føre, samt styre samarbejdet med partner og andre par. Man skal naturligvis kunne følge taktslagene og holde rytmen, samt holde overblikket over koreografien. Ligeledes skal man kunne udføre et korrekt buk og nej (kompliment) og eleverne skal i princippet kunne danse både som førende part og den, der føres, og alle 4 forskellige positioner i kvadrillen.
Forløbet afsluttes med dans af lanciers til gallafesten.
Faglige mål i forløbet er
- Gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet
- Beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter indenfor musik og bevægelse
- Opnå kropsbevidsthed
- Indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
- Demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder.
Kernestof i forløbet er
- Aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
- Aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse
- Aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik (herunder etikette og korrekt opførsel på et dansegulv)
Kernestof
- Kropsbeherskelse og dryp af dansens kultur og historie
- Idrætter der fokuserer på samarbejde
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Volleyball
Undervisningsbeskrivelse Volleyball
Formål
Formålet med volleyballforløbet er en grundlæggende indføring i de centrale teknikker og taktikker i volleyball. I de første lektioner vil hovedvægten være på at få lært grundslagene. Senere i forløbet skifter fokus over til at blive mere fokuseret på sammenspil og taktik.
Forløbsprøven tager udgangspunkt i beherskelse af de forskellige tekniske slag samt evnen til at indgå og fungere på et hold.
Læringsmål:
Efter forløbet forventes det at eleven:
• Kan udføre en underhånd serv
• Kan udføre et baggerslag
• Kan udføre et fingerslag
• Kan udføre en modtagning der kan spilles videre på
• Kan lave en hævning med højde
• Kan udføre eller redegøre for fokuspunkter ved en smash evt. med tilløb kunne udføre korrekt tilløbs rytme.
• Kunne indgå i samspil og indgå i et angrebsspil (modtagning, hævning og Smash/bolden over nettet)
• Kunne redegøre hvordan man kan udføre en springtræning (plyometrisk)
• Kende til de enkeltes positioners roller/opgaver i spillet og har evnen til at placere sig til dette.
• Kunne redegøre for spillet regler (rotationsordning, forskel på bagspiller og net spillere)
• Kan udvise kommunikations- og samarbejdsevne under spil.
Indhold
Forløbet vil indeholde praktisk og en smule teoretisk undervisning inden for forløbets læringsmål.
Eleverne vil modtage en gradvis indføring i volleyteknikkerne for at øge kvaliteten på det endelige spil. Forløbet vil starte med en introduktion til finger- og baggerslag. Eleverne vil skulle øve teknikkerne ved par og hold øvelser, for at forbedre deres teknik og samspil. Eleverne vil blive introduceret til rotationsreglen og vil skulle bruge det i spil. Herefter vil serv og modtagning blive introduceret. Eleverne skal øve serv, modtagning og returnering i forskellige spiløvelser.
Indholdet imødegår følgende elementer af kernestof
• Aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
• Aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse og boldbeherskelse
• Aktiviteter, der fokuserer på samarbejde
Metode
Undervisningen vil i de første moduler være deduktiv styret af læreren med fokus på tekniske øvelser. Forløbets 4 første lektioner vil derfor være hovedsageligt deduktivt, ved at lærer spillets forskellige tekniske slag; Baggerslag, fingerslag, serv, hævning og smash.
Materialer
Grundbog i idræt C – volleyball.
Evaluering
Elevernes praktiske læring vil blive vurderet på de tekniske, taktiske, og deres evne til at kommunikere og samarbejde under spil. Eleverne vil blive vurderet ud fra forløbets læringsmål.
I løbet af forløbet, vil eleverne løbene modtage individuel formativ evaluering i takt med de tekniske øvelser.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/354/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50362005947",
"T": "/lectio/354/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50362005947",
"H": "/lectio/354/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50362005947"
}