Titel
9
|
International Politik
International Politik
Kort om forløbet:
Forløbet har til formål at introducere eleverne til fire teoretiske retninger indenfor international politik. Forløbet har til hensigt at træne eleverne i at anvende de pågældende teorier hvorfra de kan forstå aktører, sikkerhed, internationale sammenhænge, konflikter og løsninger herpå. Forløbet er det tredje i rækken under international politik, og kommer i forlængelse af forløb om globalisering og Grønlands rolle i rigsfællesskabet. Forløbet bærer præg af en fokus på sekven- ser i en sådan længde, at eleverne får mulighed får fordybelse i stoffet og mulighed for at dyrke samfundsfaglighed. For- løbet bærer ligeledes præg af et fokus kendskab, forståelse, anvendelse og analyse jf. Blooms taksonomier.
Indhold:
Tema 1: Globalisering
Eleverne har beskæftiget sig med teorierne om politisk globalisering, kulturel globalisering og økonomisk globalisering i Grønland, kampagnefilm mod sælfangst lavet af NGO’er, og beregning af procentvis vækst. De har ligeledes beskæftiget sig med forskellige syn på globalisering gennem optimister og pessimisters holdninger.
Tema 2: Rigsfællesskabet
Eleverne har i forløbet set på forholdet mellem Danmark og Grønland med udgangspunkt i aftale- og delegationsteorien.
Tema 3: Kriger i verden.
Her er eleverne blevet præsenteres for de store teorier indenfor international politik, og undersøge forskellige aktørers handlemuligheder i den forbindelse. Forløbet har beskæftiget sig med de store internationaler teorier, herunder realisme, liberalisme (idealisme), den engelske skole og konstruktivisme. Under realisme har eleverne stiftet bekendtskab med rivalisering, magt, det internationale system (unipolaritet, bipolaritet og multipolaritet), anarki og sikkerhedsdilemmaet. Under liberalisme (idealisme) har eleverne stiftet bekendtskab med (kompleks) interdependens, den demokratiske fredstese, gennemsigtighed og betydningen af IGO’er og NGO’er for samarbejde og fred i verden etc. Ved konstruktivisme har eleverne især arbejdet med diskurser som afgørende for international adfærd og koncepterne sikkerhedsliggørelse og afsikkerhedsliggørelse. Under den engelske skole har eleverne beskæftiget sig med begreberne "fælles normer", "fælles interesser" og "fælles institutioner", og hvordan disse kan bidrage til samfundskarakter og orden.
Læringsmål:
a) anvende og kombinere viden fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger og løsninger herpå
b) forklare og perspektivere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser ved anvendelse af begreber og teorier
c) undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af rigsfællesskabet og globale forhold
i) forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere
Grønlands handlemuligheder i forbindelse hermed
j) demonstrere viden om fagets rolle og metoder
m) skelne mellem forskellige typer af argumenter, udsagn, forklaringer og teorier
Kernestof:
International politik
l) Grønlands statsretlige stilling og handlemuligheder i rigsfællesskabet og internationalt
m) aktører, magt, sikkerhed, konflikt og integration i Nordatlanten, Europa og internationalt
n) globalisering og samfundsudvikling
Materiale
- Østergaard, Clemens Stubbe et. al. (2022) International PolitikNU [online] tilgængelig fra: https://ip-nu.systime.dk/
o 1.1 Vi lever i en globaliseret verden: Økonomiske, kulturel og politisk globalisering. Globaliseringoptimister og globaliseringspessimister.
o 1.3 – En verden i opbrud
o 2.1. Realisme
o 2.2. Idealisme
o 2.4 Konstruktivisme
o 9 Sikkerhed, krig og konfliktløsning
o 9.1 Sikkerhedspolitik, sikkerhed og trusler
- Skött, Jakob Sinding & Rasmussen, Jesper Hjarbæk (2022) ”IP-bogen” [online] tilgængelig fra: https://ipbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/index.php?id=135&loopRedirect=1
o 1.5 Hvad er magt i international politik?
- Stubkjær, Anders og Breum, Morten (2018) Hvad er Arktis og hvem er en Arktisk stat. Tilpasset
- Kleist, Mininnguaq (2019) ”Grønlands udenrigspolitik og internationale relationer: Nuværende rammer og mulig udvikling i et selvstændighedsperspektiv” i Politik, årgang 22:1 [online] tilgængelig fra: https://tidsskrift.dk/politik/article/view/114842
- Billa Sondum: Samfundfagsnyt : Tema: Rigsfællesskabet, Når vi springer fra isflage til isflage
- ”Kinesere er de perfekte medarbejdere”
- Tal fra Grønlands statistik: Grønlands statistik
- Talte for grønlandsk sælskind i Europa-Parlamentet: https://sermitsiaq.ag/node/103532
- Salget er gået voldsomt ned på fem år: https://sermitsiaq.ag/node/124973
- https://www.royalgreenland.com/da/baeredygtighed/det-sunde-arbejdsliv/tilflyttet-arbejdskraft/
- synsvinkler på Grønlands magt og status: Aftale og delegationsteorien:
Danskernes holdning til rigsfællesskabet: https://glsamf.iatuagaq.iserasuaat.gl/?id=159&loopRedirect=1
https://www.youtube.com/watch?v=i5URJqrpzcI
https://www.youtube.com/watch?v=Gn8z_CvJ_xk
Evaluering:
Forløbet afsluttes med en skriftlig opgave med feedback i både summativ og formativt udgave.
|