Holdet 2022 BI/S - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution GUX Nuuk
Fag og niveau Biologi A
Lærer(e) Lasse Vahlgren
Hold 2022 BI/S (1S BI A, 2S BI A, 3S BI A)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Celler!
Titel 2 Sexologi
Titel 3 DNA/Genetik
Titel 4 Mikrobiologi
Titel 5 Økologi - Opdag havet
Titel 6 Nervecellers opbygning og funktion
Titel 7 Hjernen i kroppen
Titel 8 stoffer og alkohol
Titel 9 Giftige stoffer i miljøet
Titel 10 Repitation af året og træning i skriftlig bioloig
Titel 11 Stofkredsløb med fotosyntese og respiration
Titel 12 Studietur om økologi og bæredygtighed
Titel 13 Krop og træning
Titel 14 Immunforsvaret
Titel 15 Genteknologi
Titel 16 Eksamensforberedelse
Titel 17 Eksamensforberedelse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Celler!

Introduktion til biologi, herunder celler opbygning og organellers funktioner i en plantecelle og dyrecelle.

Forsøg: Mikroskopi af plantecelle (snit fra studeplantes blade) og dyreceller (mundskrab).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Sexologi

Sexologi-forløb:

Fokuspunkter og materiale:
- Seksuel tiltrækning mellem arter - Biologi til tiden, side 64-68 - PDF-fil.

- Prævention - Biologibogen: https://biologibogen.systime.dk/?id=474. Alle afsnit om de forskellige præventionsformer.

- Kønssygdomme - Biologibogen: https://biologibogen.systime.dk/?id=483. Alle afsnit om de forskellige kønssygdomme.  

Det kvindelig kønsorgan - Biologi i udvikling: https://biologiiudvikling.ibog.nucleus.dk/?id=231.

Det mandelige kønsorgan - Biologi i udvikling: https://biologiiudvikling.ibog.nucleus.dk/?id=229

Hormoner - Biologi i udvikling: https://biologiiudvikling.ibog.nucleus.dk/?id=228


- Menstrutions cyklus og dens hormonelle regulering
- Mitose og introduktion til cellens livscyklus
- Meiose

Forsøg:
Kan du vælte en tændstikæsken med næsen - PDF-fil.
Smittespredning af kønssygdom - PDF-Fil.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 40 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 DNA/Genetik

Fokuspunkter og materiale:

Vi bygger videre fra sexologi og snakker om hvordan vi arver gener fra vores forældre

Kort introduktion til blodtyper som en arvelig egenskab

Introduktion til begreberne fænotype og genotype

Geners opbygning og funktion

DNAs opbygning og funktion

Forskellige typer af celledeling

Forsøg:

Ptc strips bitter Blodtype forsøg

Forsøg med allelfrekvenser
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 48 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Mikrobiologi

Mikrobiologi forløb med fokus på bakterier og virus. Inspireret af Lauras forløb fra 19/20.

Kernestof: "mikrobiologi: vækst og vækstfaktorer, infektionsbiologi og resistens"

Fokuspunkter:
- Repetition af cellers opbygning (Dyreceller og planteceller)
- Mikrobiel vækst (Vækst faktorer)
- Vækstkurver (Eksponentiel vækst, generationstid og fordoblingskonstant)
- Håndhygiejne
- Antibiotika og resistent

Forsøg:
Forberedelse af agarplader
Håndhygiejne
Overflader på GUX
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 44 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Økologi - Opdag havet

Økologi-forløb med fokus på havet:

Kernestof: Økologi: Samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, C- og P-kredsløb, økotoksikologi og biodiversitet

Mangler fra læreplanen: N-kredsløbet er IKKE blevet gennemgået i dette forløb, da det blev vurderet at være for svært for elevernes daværende niveau.

Fokuspunkter:
- Økosystemers opbygning, herunder fødekæder
- Biotiske og abiotiske faktorer
- Primærproducenter og konsumenter
- Fotosyntese og respiration
- Trofiske niveauer og energistrømme
- Biotopundersøgelse
- Kulstofkredsløbet og forsuring i havene
- Begrænsende faktorer
- Fosforkredsløbet
- Økotoksikologi, herunder bioakkumulation og biomagnificering
- Opbygning af en fisk

Øvelser:
- Lav dit eget økosystem
- Biotopundersøgelse ved Inuk Hostel - https://undervisning.wwf.dk/biotopundersogelse
- Påvirker forsuring havdyr? - https://undervisning.wwf.dk/pavirker-forsuring-havdyr
- Alkohol er skadeligt for karsespirer - PDF-fil
- Dissektion af en fisk - PDF-fil

Materiale  
Grundbog: Opdag havet - Grundbog (https://undervisning.wwf.dk/grundbog)

Økosystemers opbygning - Afsnit 2.1, 2.2 og 2.3: https://undervisning.wwf.dk/2-okosystemers-opbygning.
Energi og vækst - Afsnit 3.1, 3.2 og 3.3: https://undervisning.wwf.dk/3-energi-og-vaekst
Kulstofkredsløb og forsuring - Afsnit 4.1 og 4.1.1: https://undervisning.wwf.dk/4-stofkredslob
Fosforkredsløbet - Udelukkende afsnittet om fosforkredsløbet: https://undervisning.wwf.dk/eutrofiering-0
Økotoksikologi - Side 149 i Økologibogen - Michael Arvedlund, Lis Ravnsted-Larsen og Anne-Mette Vire.




Supplerende stof indenfor emnet bæredygtighed og miljøbeskyttelse:
Film: David Attenborough - Et liv på vores klode




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Nervecellers opbygning og funktion

I dette forløb gennemgår vi opbygningen af forskellige nerveceller samt deres funktion både på et overordnet fysiologisk niveau og dybere ned på et elektrokemisk celleniveau



Kernestof

fysologi: nervesystemet
Arbejdsfysiologiske målemetoder

Læringsmål:
formulere sig struktureret mundtligt såvel som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende forklaringer

demonstrere forståelse af sammenhæng mellem fagets forskellige områder


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Hjernen i kroppen

Vi gennemgår hjernens opbygning og dens samspil med resten af nervesystemet.

her bliver de generelle dele af hjernen gennemgået men det primære fokus er på hvordan de hormonproducerende dele af hjernen hænger sammen med de dele af hjernen der behandler nervesignaler.

forskelle mellem hormonelle og nerve respons på stimuli

Kernestof fysologi
Hormoner
nervesystem
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 40 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 stoffer og alkohol

Vi gennemgår hvordan forskellige stoffer påvirker vores hjerne og resten af vores nervesystem.

Vi har igennem forløbet snakket om agonister og antagoniste og anvendt begreberne i en snak om forskellige typer af receptorer.

Vi har også i forløbet arbejdet med de psykologiske skader der kan komme ved indtagelse af stoffer og vi har arbejdet med hvordan afhængighed virker gennem en opdeling mellem social-, psykisk- og fysiologisk-afhængighed

Vi har særligt behandlet alkohol og opioider

Supplerende stof
Sundhed sygdom og medicin

Kernestof
Hormonel regulering
Nervesystemet

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Giftige stoffer i miljøet

Vi gennemgår de generelle termer for toxicologi med fokus på begreberne bioakkumulation og biomagnifikation.

Vi gennemgår de store stofgrupper i økotoxicologi: Tungmetallet og POP'er herunder hormonforstyrrende stoffer

Emnet bliver gennemgået med fokus på aktiske økosystemer, særligt med fokus på Grønlandske fødekilder og udfordringerne som det grønlandske folk står over for når det kommer til at skaffe mad uden at blive udsat for miljøgifte.

Supplerende stof:
miljøbeskyttlese
bæredygtighed

Kernestof
Økotoxicologi



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Repitation af året og træning i skriftlig bioloig

Vi har opsummeret kernestoffet fra året og arbejdet med hvordan man laver skriftlig biologi

- skrive rapporter
- sammenhængende tekster
- bryg af fagbegreber
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Stofkredsløb med fotosyntese og respiration

Fokuspunkter
- Respirationens delprocesser (glykolyse, krebscyklus/citronsyrecyklus og elektrontransportkæden), dannelse af laktat, aerob respiration, anaerob respiration, energiomsætning, RQ-værdi.

- Fotosyntesens delprocesser (mørke og lys processer)

Kernestof:
- Biokemiske processer: carbohydraters intermediære stofskifte, respiration og gæring

Eleverne opfylder følgende læringsmål jævnfør lærerplanen:
• Anvende fagbegreber, fagsprog og relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af biologiske problemstillinger
• Tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed og til risikomomenter ved arbejde med biologisk materiale
• Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt,
*Anvende relevante matematiske repræsentationer, modeller og metoder til beregning, beskrivelse, analyse og vurdering
• Indsamle, vurdere og anvende faglige tekster og informationer fra forskellige kilder
• Formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer,
• Demonstrere forståelse mellem fagets delområder (muskler, nervesystem og energistofskifte)
• Demonstrere viden om fagets identitet og metoder (hypotese testning)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 42 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Studietur om økologi og bæredygtighed

Program i Danmark september 2024

DATO INDHOLD ELEVER? ANSVARLIG
16. September
Mandag Ankomst 20.00 I CPH

Bus til Den nordiske lejrskole
Ankomst 23.00
Grønlandske elever Klaus og Lasse
17. September
Tirsdag Nationalmuseet (samt måske endnu et sight. Vi kan også finde gratis sight i stedet for Nationalmuseet, der koster penge)
Vi får her en lidt mere ”løst defineret dag”. Vi kan bibeholde bussen eller tage toget i stedet. Skal finde ud af hvornår vi tager hjem fra KBH og hvornår vi tager afsted om morgenen
Grønlandske elever
Klaus og Lasse

18. September
Onsdag










Kl 13.00 Kl. 8.30
Premiere på dokumentarfilmene på FG
+
Se dokumentarfilm, ANORAK, sammen

Kl. 9.45
OBS MORGENSAMLING
Grønlandske elever er på


Tog til Knud Rasmussens hus eller vores arrangerede bus på denne dag
Svend påpeger at det er nødvendig med disse to dage på FG, for at opnå vores tilskud, hvilket er et tungtvejende argument kl. 8.10: danske elever
kl. 8.30: grønlandske elever









Grønlandske elever
Danske elever
Klaus, Lasse,
SN, Astrid, Randi


RA
19. September
Torsdag Kl. 8.10- 11.35 på FG
Vanddag /Biodag

Kl. 12.05-14.00
Grønne tiltag på FG
Inkl workshop om affald

Kl. 14.30-15.30
Elevsamarbejde om
Natursyn, inkl. spørgeskema

Fællesspisning i Hillerød, evt på lejrskolen, hvor Svend undersøger hvad det vil koste for de danske elever, da de grønlandske allerede har betalt 8.10 Danske elever
8.30 Grønlandske elever





SN


Claus Gudum
SN, RA, AH


SN, RA
20. September
Fredag Landbrug, Leerbjerggård
Bus booket

Hvornår tager vi afsted fra lejrskolen
Grønlandske elever

Lasse, Klaus

21. September
Lørdag
København
Kulturdag
Kl. 10.00

Tog eller bus

Vi må her snakke med vores elever om hvad deres forventninger er til denne dag Grønlandske elever
Frivilligt for danske elever Klaus, Lasse
SN med evt.
22. September
Søndag
Fridag Klaus, Lasse
23. September
Mandag AFGANG
Bus fra lejrskole er booket til kl. 05.00 ?
Fly kl 9.00

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Krop og træning

Formål og indhold:
Fokuspunkter:
• Grønland det mest fysisk aktive land i verden?
• Lungernes funktion og opbygning, samt forståelse for kronisk obstruktiv lungelidelse (KOL)
• Hjertets funktion og opbygning, herunder blodtryk
• Blodet funktion og indhold, herunder hæmatokritværdi og doping
• Aerob og anaerob energiomsætning og arbejdsformer  
• Kondition, kondital, maksimal iltoptagelse
• Muskel fibertype 1 og 2


Eleverne har i dette forløb arbejdet med emnet krop og træning. Formålet med forløbet var at give eleverne en forståelse for kroppen herunder opbygning og funktionen af lungerne, hjertet, blodets kredsløb og muskler. Emnet er blevet forklaret ud fra forskellige forsøg med udgangspunkt i eleverne. Derudover er eleverne blevet introduceret for aerob (respiration - med ilt) og anaerob (uden ilt) energiomsætning, samt hvilke energiomsætninger eleverne bruger under deres egen træning. Undervejs i forløbet har eleverne lavet fremlæggelser i grupper og individuelt skriftligt arbejde.

Kernestof
• Fysiologi: oversigt over kroppens organsystemer (lunger, hjerte) åndedrætssystemet, blodkredsløb, muskler

Læringsmål:
• Anvende fagbegreber, fagsprog og relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af biologiske problemstillinger
• Tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed og til risikomomenter ved arbejde med biologiske materiale
• bearbejde data fra kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt.
• Formulere sig struktureret såvel mundtlig som skriftligt om biologiske emner og give nogenlunde sammenhængende faglige forklaringer

Kernetekster:
Biologi i udvikling (Systime): https://biologiiudvikling.ibog.nucleus.dk
Biologi i udvikling afsnittet Krop og træning (med udtagelse af afsnittet: Kroppens blodkarnet)
BioAktivator, Fysiologi, afsnit 19 Kredsløbet – Blodet og dets bestanddele (https://bioaktivator.systime.dk/?id=1794)

Forsøg:
• Måling af vitalkapacitet med lommespirometer
• Træn som en KOL-patient
• Dissektion af svinehjerte
• Måling af blodtryk i hvile og under arbejde
• Måling af hæmatokritværdi
• Mini forsøg – anaerob kapacitet (mælkesyre i underarmsmusklerne)


Evaluering:
Skriftlig opgave omkring konditionstræning
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 56 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 14 Immunforsvaret

Fokuspunkter:
- Virus: Opbygning og formering
- Immunforsvaret:
- Det uspecifikke forsvar
- Det specifikke forsvar
- Diagnosticering af infektionssygdomme – ELISA
- Vaccination

Materialer:
Tekst:
- Biologi i udvikling kap. 3: Virus – en primitiv form for liv (https://biologiiudvikling-b.ibog.nucleus.dk/?id=143)   

- Biologi i udvikling kap. 3: Immunforsvaret (https://biologiiudvikling-b.ibog.nucleus.dk/?id=142)

- Biologi i udvikling kap. 3: Antistoffer (https://biologiiudvikling-b.ibog.nucleus.dk/?id=144)

- Biologi i udvikling kap. 3: Vaccination (https://biologiiudvikling-b.ibog.nucleus.dk/?id=147)

- Biologi i udvikling kap. 3: ELISA (https://biologiiudvikling-b.ibog.nucleus.dk/?id=152)   
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Genteknologi

Med baggrund i elevernes viden om DNA  og genetik arbejdes der med bioteknologi.
Eleverne introduceres til forskellige bioteknologier , så som
DNA-oprensning
DNA-fingerprintning inkl. elektroforese
PCR

Fokuspunkter:
- Gensplejsning
- Transgene planter
- Bioteknologi og dyr (Kloning og transgene dyr som sygdomsmodeller)
- CRISPR
- Etiske overvejelser i forbindelse med genteknologi


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 41 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 Eksamensforberedelse

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer