Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
GUX Nuuk
|
Fag og niveau
|
Biologi A
|
Lærer(e)
|
Lasse Vahlgren
|
Hold
|
2022 BI/S (1S BI A, 2S BI A, 3S BI A)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Celler!
Introduktion til biologi, herunder celler opbygning og organellers funktioner i en plantecelle og dyrecelle.
Forsøg: Mikroskopi af plantecelle (snit fra studeplantes blade) og dyreceller (mundskrab).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
DNA/Genetik
Fokuspunkter og materiale:
Vi bygger videre fra sexologi og snakker om hvordan vi arver gener fra vores forældre
Kort introduktion til blodtyper som en arvelig egenskab
Introduktion til begreberne fænotype og genotype
Geners opbygning og funktion
DNAs opbygning og funktion
Forskellige typer af celledeling
Forsøg:
Ptc strips bitter Blodtype forsøg
Forsøg med allelfrekvenser
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
48 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Mikrobiologi
Mikrobiologi forløb med fokus på bakterier og virus. Inspireret af Lauras forløb fra 19/20.
Kernestof: "mikrobiologi: vækst og vækstfaktorer, infektionsbiologi og resistens"
Fokuspunkter:
- Repetition af cellers opbygning (Dyreceller og planteceller)
- Mikrobiel vækst (Vækst faktorer)
- Vækstkurver (Eksponentiel vækst, generationstid og fordoblingskonstant)
- Håndhygiejne
- Antibiotika og resistent
Forsøg:
Forberedelse af agarplader
Håndhygiejne
Overflader på GUX
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
44 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Økologi - Opdag havet
Økologi-forløb med fokus på havet:
Kernestof: Økologi: Samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, C- og P-kredsløb, økotoksikologi og biodiversitet
Mangler fra læreplanen: N-kredsløbet er IKKE blevet gennemgået i dette forløb, da det blev vurderet at være for svært for elevernes daværende niveau.
Fokuspunkter:
- Økosystemers opbygning, herunder fødekæder
- Biotiske og abiotiske faktorer
- Primærproducenter og konsumenter
- Fotosyntese og respiration
- Trofiske niveauer og energistrømme
- Biotopundersøgelse
- Kulstofkredsløbet og forsuring i havene
- Begrænsende faktorer
- Fosforkredsløbet
- Økotoksikologi, herunder bioakkumulation og biomagnificering
- Opbygning af en fisk
Øvelser:
- Lav dit eget økosystem
- Biotopundersøgelse ved Inuk Hostel - https://undervisning.wwf.dk/biotopundersogelse
- Påvirker forsuring havdyr? - https://undervisning.wwf.dk/pavirker-forsuring-havdyr
- Alkohol er skadeligt for karsespirer - PDF-fil
- Dissektion af en fisk - PDF-fil
Materiale
Grundbog: Opdag havet - Grundbog (https://undervisning.wwf.dk/grundbog)
Økosystemers opbygning - Afsnit 2.1, 2.2 og 2.3: https://undervisning.wwf.dk/2-okosystemers-opbygning.
Energi og vækst - Afsnit 3.1, 3.2 og 3.3: https://undervisning.wwf.dk/3-energi-og-vaekst
Kulstofkredsløb og forsuring - Afsnit 4.1 og 4.1.1: https://undervisning.wwf.dk/4-stofkredslob
Fosforkredsløbet - Udelukkende afsnittet om fosforkredsløbet: https://undervisning.wwf.dk/eutrofiering-0
Økotoksikologi - Side 149 i Økologibogen - Michael Arvedlund, Lis Ravnsted-Larsen og Anne-Mette Vire.
Supplerende stof indenfor emnet bæredygtighed og miljøbeskyttelse:
Film: David Attenborough - Et liv på vores klode
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Nervecellers opbygning og funktion
I dette forløb gennemgår vi opbygningen af forskellige nerveceller samt deres funktion både på et overordnet fysiologisk niveau og dybere ned på et elektrokemisk celleniveau
Kernestof
fysologi: nervesystemet
Arbejdsfysiologiske målemetoder
Læringsmål:
formulere sig struktureret mundtligt såvel som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende forklaringer
demonstrere forståelse af sammenhæng mellem fagets forskellige områder
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Hjernen i kroppen
Vi gennemgår hjernens opbygning og dens samspil med resten af nervesystemet.
her bliver de generelle dele af hjernen gennemgået men det primære fokus er på hvordan de hormonproducerende dele af hjernen hænger sammen med de dele af hjernen der behandler nervesignaler.
forskelle mellem hormonelle og nerve respons på stimuli
Kernestof fysologi
Hormoner
nervesystem
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
40 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
stoffer og alkohol
Vi gennemgår hvordan forskellige stoffer påvirker vores hjerne og resten af vores nervesystem.
Vi har igennem forløbet snakket om agonister og antagoniste og anvendt begreberne i en snak om forskellige typer af receptorer.
Vi har også i forløbet arbejdet med de psykologiske skader der kan komme ved indtagelse af stoffer og vi har arbejdet med hvordan afhængighed virker gennem en opdeling mellem social-, psykisk- og fysiologisk-afhængighed
Vi har særligt behandlet alkohol og opioider
Supplerende stof
Sundhed sygdom og medicin
Kernestof
Hormonel regulering
Nervesystemet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Giftige stoffer i miljøet
Vi gennemgår de generelle termer for toxicologi med fokus på begreberne bioakkumulation og biomagnifikation.
Vi gennemgår de store stofgrupper i økotoxicologi: Tungmetallet og POP'er herunder hormonforstyrrende stoffer
Emnet bliver gennemgået med fokus på aktiske økosystemer, særligt med fokus på Grønlandske fødekilder og udfordringerne som det grønlandske folk står over for når det kommer til at skaffe mad uden at blive udsat for miljøgifte.
Supplerende stof:
miljøbeskyttlese
bæredygtighed
Kernestof
Økotoxicologi
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Repitation af året og træning i skriftlig bioloig
Vi har opsummeret kernestoffet fra året og arbejdet med hvordan man laver skriftlig biologi
- skrive rapporter
- sammenhængende tekster
- bryg af fagbegreber
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Stofkredsløb med fotosyntese og respiration
Fokuspunkter
- Respirationens delprocesser (glykolyse, krebscyklus/citronsyrecyklus og elektrontransportkæden), dannelse af laktat, aerob respiration, anaerob respiration, energiomsætning, RQ-værdi.
- Fotosyntesens delprocesser (mørke og lys processer)
Kernestof:
- Biokemiske processer: carbohydraters intermediære stofskifte, respiration og gæring
Eleverne opfylder følgende læringsmål jævnfør lærerplanen:
• Anvende fagbegreber, fagsprog og relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af biologiske problemstillinger
• Tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed og til risikomomenter ved arbejde med biologisk materiale
• Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt,
*Anvende relevante matematiske repræsentationer, modeller og metoder til beregning, beskrivelse, analyse og vurdering
• Indsamle, vurdere og anvende faglige tekster og informationer fra forskellige kilder
• Formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer,
• Demonstrere forståelse mellem fagets delområder (muskler, nervesystem og energistofskifte)
• Demonstrere viden om fagets identitet og metoder (hypotese testning)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
42 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Studietur om økologi og bæredygtighed
Program i Danmark september 2024
DATO INDHOLD ELEVER? ANSVARLIG
16. September
Mandag Ankomst 20.00 I CPH
Bus til Den nordiske lejrskole
Ankomst 23.00
Grønlandske elever Klaus og Lasse
17. September
Tirsdag Nationalmuseet (samt måske endnu et sight. Vi kan også finde gratis sight i stedet for Nationalmuseet, der koster penge)
Vi får her en lidt mere ”løst defineret dag”. Vi kan bibeholde bussen eller tage toget i stedet. Skal finde ud af hvornår vi tager hjem fra KBH og hvornår vi tager afsted om morgenen
Grønlandske elever
Klaus og Lasse
18. September
Onsdag
Kl 13.00 Kl. 8.30
Premiere på dokumentarfilmene på FG
+
Se dokumentarfilm, ANORAK, sammen
Kl. 9.45
OBS MORGENSAMLING
Grønlandske elever er på
Tog til Knud Rasmussens hus eller vores arrangerede bus på denne dag
Svend påpeger at det er nødvendig med disse to dage på FG, for at opnå vores tilskud, hvilket er et tungtvejende argument kl. 8.10: danske elever
kl. 8.30: grønlandske elever
Grønlandske elever
Danske elever
Klaus, Lasse,
SN, Astrid, Randi
RA
19. September
Torsdag Kl. 8.10- 11.35 på FG
Vanddag /Biodag
Kl. 12.05-14.00
Grønne tiltag på FG
Inkl workshop om affald
Kl. 14.30-15.30
Elevsamarbejde om
Natursyn, inkl. spørgeskema
Fællesspisning i Hillerød, evt på lejrskolen, hvor Svend undersøger hvad det vil koste for de danske elever, da de grønlandske allerede har betalt 8.10 Danske elever
8.30 Grønlandske elever
SN
Claus Gudum
SN, RA, AH
SN, RA
20. September
Fredag Landbrug, Leerbjerggård
Bus booket
Hvornår tager vi afsted fra lejrskolen
Grønlandske elever
Lasse, Klaus
21. September
Lørdag
København
Kulturdag
Kl. 10.00
Tog eller bus
Vi må her snakke med vores elever om hvad deres forventninger er til denne dag Grønlandske elever
Frivilligt for danske elever Klaus, Lasse
SN med evt.
22. September
Søndag
Fridag Klaus, Lasse
23. September
Mandag AFGANG
Bus fra lejrskole er booket til kl. 05.00 ?
Fly kl 9.00
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Krop og træning
Formål og indhold:
Fokuspunkter:
• Grønland det mest fysisk aktive land i verden?
• Lungernes funktion og opbygning, samt forståelse for kronisk obstruktiv lungelidelse (KOL)
• Hjertets funktion og opbygning, herunder blodtryk
• Blodet funktion og indhold, herunder hæmatokritværdi og doping
• Aerob og anaerob energiomsætning og arbejdsformer
• Kondition, kondital, maksimal iltoptagelse
• Muskel fibertype 1 og 2
Eleverne har i dette forløb arbejdet med emnet krop og træning. Formålet med forløbet var at give eleverne en forståelse for kroppen herunder opbygning og funktionen af lungerne, hjertet, blodets kredsløb og muskler. Emnet er blevet forklaret ud fra forskellige forsøg med udgangspunkt i eleverne. Derudover er eleverne blevet introduceret for aerob (respiration - med ilt) og anaerob (uden ilt) energiomsætning, samt hvilke energiomsætninger eleverne bruger under deres egen træning. Undervejs i forløbet har eleverne lavet fremlæggelser i grupper og individuelt skriftligt arbejde.
Kernestof
• Fysiologi: oversigt over kroppens organsystemer (lunger, hjerte) åndedrætssystemet, blodkredsløb, muskler
Læringsmål:
• Anvende fagbegreber, fagsprog og relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af biologiske problemstillinger
• Tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed og til risikomomenter ved arbejde med biologiske materiale
• bearbejde data fra kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt.
• Formulere sig struktureret såvel mundtlig som skriftligt om biologiske emner og give nogenlunde sammenhængende faglige forklaringer
Kernetekster:
Biologi i udvikling (Systime): https://biologiiudvikling.ibog.nucleus.dk
Biologi i udvikling afsnittet Krop og træning (med udtagelse af afsnittet: Kroppens blodkarnet)
BioAktivator, Fysiologi, afsnit 19 Kredsløbet – Blodet og dets bestanddele (https://bioaktivator.systime.dk/?id=1794)
Forsøg:
• Måling af vitalkapacitet med lommespirometer
• Træn som en KOL-patient
• Dissektion af svinehjerte
• Måling af blodtryk i hvile og under arbejde
• Måling af hæmatokritværdi
• Mini forsøg – anaerob kapacitet (mælkesyre i underarmsmusklerne)
Evaluering:
Skriftlig opgave omkring konditionstræning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
17,00 moduler
Dækker over:
56 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
14
|
Immunforsvaret
Fokuspunkter:
- Virus: Opbygning og formering
- Immunforsvaret:
- Det uspecifikke forsvar
- Det specifikke forsvar
- Diagnosticering af infektionssygdomme – ELISA
- Vaccination
Materialer:
Tekst:
- Biologi i udvikling kap. 3: Virus – en primitiv form for liv (https://biologiiudvikling-b.ibog.nucleus.dk/?id=143)
- Biologi i udvikling kap. 3: Immunforsvaret (https://biologiiudvikling-b.ibog.nucleus.dk/?id=142)
- Biologi i udvikling kap. 3: Antistoffer (https://biologiiudvikling-b.ibog.nucleus.dk/?id=144)
- Biologi i udvikling kap. 3: Vaccination (https://biologiiudvikling-b.ibog.nucleus.dk/?id=147)
- Biologi i udvikling kap. 3: ELISA (https://biologiiudvikling-b.ibog.nucleus.dk/?id=152)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
30 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Genteknologi
Med baggrund i elevernes viden om DNA og genetik arbejdes der med bioteknologi.
Eleverne introduceres til forskellige bioteknologier , så som
DNA-oprensning
DNA-fingerprintning inkl. elektroforese
PCR
Fokuspunkter:
- Gensplejsning
- Transgene planter
- Bioteknologi og dyr (Kloning og transgene dyr som sygdomsmodeller)
- CRISPR
- Etiske overvejelser i forbindelse med genteknologi
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
41 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Eksamensforberedelse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
38 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Eksamensforberedelse
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/354/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50362305632",
"T": "/lectio/354/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50362305632",
"H": "/lectio/354/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50362305632"
}