Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
GUX Nuuk
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Jens Rasmussen, Nina Thomsen
|
Hold
|
2022 DA/P (1P DA, 2P DA, 3P DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundforløb i almene sprogfærdigheder
"Grundforløb i almene sprogfærdigheder" er et udkast til en ny grundforløbsstruktur, hvor fokus er på at at oparbejde (og sikre) almene sprogfærdigheder og tekstforståelse.
Grundforløbets første forløb hedder "fortællinger":
Eleverne arbejder med at udvikle deres ordforråd ved hjælp af billedbeskrivelser (muligvis simple fiktionstekster) og undervisning i særligt syntaks, adjektiver, substantiver og verber.
Hovedfokus er på et aktivt hverdagssprog (og ikke et fagsprog!), og her anvendes også samtaleudviklende sprogøvelser.
Et produkt i forløbet om "fortællinger" af elevernes skriftlige produktion af en fortælling om en klassekammerat. Udgangspunktet for denne skriftlige produktion er mundlige interviewøvelser, så eleverne får en oplevelse af at "sikre" det mundtlige udtryk, før de laver en skriftlig produktion.
Det næste produkt i forløbet om "fortællinger" er en gruppeproduktion, podcast eller video, hvor de præsenterer gymnasiet.
Eleverne i 1.P har efterfølgende arbejdet med kortprosatekster og eventyr, og er i slutningen af grundforløbet kort blevet introduceret til fortællertyper.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
30,00 moduler
Dækker over:
74 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Sagprosa og sproglige virkemidler
Forløbet er elevernes første møde med faktatekster. Forløbet indeholder en bred vifte af forskellige faktatekster og fokus er på, hvordan sådan nogle tekster analyseres.
Eleverne lærer kommunikationsmodellen at kende, og hvad det er, vi kan bruge modellen til - og hvad den ikke giver svar på. Vi gennemgår og analyserer appelformerne logos, patos og etos i udvalgte tekster.
Eleverne lærer forskellige talegenrer at kende, men vi har ikke fokus på, hvordan en tale er opbygget. Eleverne får også kendskab til grundmodellen i argumentation: påstand, belæg og hjemmel.
Anden del af forløbet har fokus på nyhedstekster, nyhedstrekanten og nyhedskriterier. Eleverne læser forskellige eksempler på meningsjournalistik og nyhedsjournalistik, og eleverne skriver deres egen nyhedsartikel.
Kernestof:
- ordforråd, grammatik og sprogsbrugsanalyse
- sproglige analyseteknikker og sproglig iagttagelse i forbindelse med tekstanalysen
- retorisk analyse og argumentationsanalyse
- skriftlig udtryksfærdighed
- nyhedstekster
Kernetekster:
- Hendes Majestæts Nytårstale 2022
- Kasper Hjulmands tale efter VM-chokket 2022
- Aki Matildas tale om Rigsfællesskabet 2021
- Gymnasieelev: »Jeg er en del af en generation, hvor det nemmeste er bare at sige, at man har det dårligt”. 2022. Politiken
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
40 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Værklæsning "Tyverier" (2019) af T. Korsgaard
Forløbet handler om elevernes første værklæsning. Vi læser og arbejder med novellesamlingen "Tyverier" (2019) af Thomas Korsgaard, og her gennemgår vi moderne novelleteori.
Eleverne arbejder i plenum og enkeltvis med novellerne, og eleverne træner særligt skrivehandlingerne analyse fortolkning, perspektivering og vurdering.
Eleverne lærer om fortælleteknik, herunder fortæller og synsvinkler, personkarakteristik, miljøkarakteristik, konflikt (indre og ydre), tema og budskab.
Eleverne lærer desuden, hvad en analytisk besvarelse skal indeholde: påstand, citat og uddybning.
Kernestof:
- værklæsning
Kernetekst:
"Tyverier" (2019) af Thomas Korsgaard
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
33,00 moduler
Dækker over:
30 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Ældre, dansk litteratur - sagaer og vikingetid
Forløbets formål har været at introducere eleverne til vikingetiden, men fokus har været sagagenrens karakteristika og islændingesagaen "Ravnkel Frøjsgodes Saga". Eleverne har arbejdet med kronologi, scenisk fremstillingsform, personpræsentationer, hævn og æreskrænkelse som tema som de centrale analyseområder. Geografisk lokation og stedsmarkører er også blevet fremhævet som et særtræk ved sagaerne.
I arbejdet med sagaen har vi haft særligt fokus på sproget, og her har vi arbejdet med:
- underdrevet (litotisk) og simpelt (lakonisk) sprogbrug
- dramatisk præsens (nutid) og datidsformer
- replikker
- mundtlighedsmarkører
- få, centrale billedsprog [og kenninger]
Eleverne har i forløbet øvet skrivehandlingen referat, og vi har trænet ordforrådsøvelser, så samtidens og sagaens centrale ord er blevet trænet.
Kernestof og læringsmål:
- tiden før 1700
- værklæsning
f) læse større, sammenhængende tekster med udbytte og kunne anvende forskellige intensive og ekstensive læsemåder
h) demonstrere færdighed i at integrere sprogiagttagelse i tekstlæsningen
i) demonstrere viden om dansk litteratur og kultur set i historisk og nutidigt perspektiv
Kerneværker:
- Ravnkel Frøjsgodes Saga (2. værklæsning)
- Sagaen om Ejgil Skallagrimssøn (uddrag)
Baggrundslitteratur:
- s. 53-56 i ”Litteraturens veje” (2016)
- s. 14-24 "Med tiden - et litteraturhistorisk overblik" (2022)
Evalueringsform:
Eleverne har undervejs afleveret genfortællinger af de enkelte afsnit, men den afsluttende evaluering var en eksamensøvelse, hvor eleverne fik et eksamensspørgsmål om en anden saga (Eigil Skallagrimssøn), og her skulle eleverne bruge deres viden om samtiden og sagaens karakteristika og Ravnkel Frøjsgodes Saga for at kunne besvare eksamensspørgsmålet tilfredsstillende
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Tekstbehandling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
Bagsiden af medaljen - et tematisk forløb
Formål med forløbet har været, at eleverne skal trænes i et at tænke tematisk.
Forløbets tema har været "bagsiden af medaljen", og vi har haft fokus på kendte personer, og hvordan metaforen "bagsiden af medaljen" er kommet forskelligt til udtryk hos forskellige personer.
Eleverne har arbejdet med medietekster, lyrik og sagprosa, og her har vi også haft fokus på at træne analysebegreber, der knytter sig til de forskellige genrer. Eksamens skrivehandlinger som indledning, analyse + fortolkning, perspektivering og diskussion er ligeledes blevet trænet i forløbet.
Kernestof og læringsmål:
c) sproglige analyseteknikker og sproglig iagttagelse i forbindelse med tekstanalysen
e) mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed
g) forskellige former for tekstanalyse
k) visuelle udtryksformer
c) beherske forskellige skriftlige fremstillingsformer og udvise evne til at reflektere og formidle skriftligt
g) anvende tekstanalytiske begreber til at give en nuanceret analyse, fortolkning og vurdering af tekster
h) demonstrere færdighed i at integrere sprogiagttagelse i tekstlæsningen
j) analysere, fortolkning og perspektivere medieprodukter
Supplerende stof:
a) litterære tekster inden for historiske perioder og genrer
Kerneværker:
- Medieværk: "Børnefesten der gik amok", 2023, DR
- "Dronning af månen" (2022) af Pil
- "Fresh, Fri, Fly" (2006) af Nik og Jay
- "Gletscher" (2022) af Nik og Jay
- Nik og Jay anno 2020: »Den der »you only live once«-mentalitet, hvor man kun dyrker sig selv, den tror jeg ikke, der kommer noget godt ud af« i Berlinske, 2019, af Nanna Balslev
Baggrundslitteratur:
- "Filmiske virkemidler" i https://levendebilleder.systime.dk/?id=145
- "Semantiske felter" i gymdansk.dk
Evalueringsform:
Eleverne har skrevet en lyrikopgave (m. diskussion) som afslutning på forløbet, hvor de også selv skulle reflektere over temaet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
36,00 moduler
Dækker over:
44 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Romantikken
Eleverne har i dette forløb arbejdet med eksempler på dansk og grønlandsk romantik.
Vi har talt om den ligheder og forskelle, særligt de forskellige samtidssituationer.
I forhold til dansk romantik har eleverne arbejdet med både eksempler på nationalromantik og universalromantik,
Afslutningsvist på forløbet har eleverne fremlagt i grupper for klassen forskellige eksempler på grønlandsk og dansk romantik.
Læringsmål og kernestof:
b) formidle en viden og et budskab overbevisende og sikkert i mundtlig form, herunder deltage i diskussioner med argumenterende indlæg
e) lytte aktivt med opmærksomhed og forståelse
g) anvende tekstanalytiske begreber til at give en nuanceret analyse, fortolkning og vurdering
i) demonstrere viden om dansk litteratur og kultur set i historisk og nutidigt perspektiv
- romantik
- forskellig former for tekstanalyse. Tekster, der repræsenterer væsentlige kulturelle og bevidsthistoriske strømninger, herunder tendenser i samtiden. Ligheder og forskelle mellem grønlandsk og dansk erfaringsverden og kultur på baggrund af de tekster, eleverne arbejder med.
Kerneværker:
- "Der er et yndigt land" (1819) af Adam Oehlenschläger
- "Morgen-vandring" (1805) af Adam Oehlenschläger
- "Skrubtudsen" (1866) af H.C. Andersen
- "Den lille pige med svovlstikkerne" (1848) H.C. Andersen
- x malerier af Johan Thomas Lundbye
Enkelte elever har arbejdet med: "Langt højere bjerge" (1820) af Grundtvig
Baggrundmateriale:
Om nationalromantik: https://natmus.dk/historisk-viden/danmark/nationalstaten-1849-1915/faedreland-og-folkeliv/nationalromantik/
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
30,00 moduler
Dækker over:
30 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Vrede i litteratur, sprog og medier
Forløbet har haft fokus på at inddrage eksempler på fra medier og litteratur, hvordan (og hvorfor) vredes udtrykkes. Eleverne har stiftet bekendtskab med den følelsesorienteret læsemetode: Om vrede i https://foeldigfrem.systime.dk/?id=146 (kap. 1) Vi har særligt haft fokus på begrebet sympatistrukturer, og hvordan disse kommer til syne i særligt den læste lyrik.
I særligt de udvalgte medietekster har eleverne arbejdet med konfliktnedtrappende og konfliktoptrappende sprog og de forskellige "sprogs" karakteristika.
I forløbet har eleverne også arbejdet med den upålidelige jeg-fortæller.
Forløbet har også indeholdt et mindre samarbejde med en klasse fra Støvring Gymnasium, hvor eleverne har arbejdet med fordomme. Eleverne har formuleret spørgsmål til klassen i Støvring, og klassen fra Støvring Gymnasium har besvaret spørgsmålene og sendt tilbage (2.P har endnu ikke set og lyttet til svarene).
Læringsmål og kernestof:
b) formidle en viden og et budskab overbevisende og sikkert i mundtlig form, herunder deltage i diskussioner med argumenterende indlæg
c) beherske forskellige skriftlige fremstillingsformer og udvise evne til at reflektere og formidle skriftligt
e) lytte aktivt med opmærksomhed og forståelse
g) anvende tekstanalytiske begreber til at give en nuanceret analyse, fortolkning og vurdering af tekster
- mundtlig og skriftligt udtryksfærdighed
- forskellige former for tekstanalyse. Tekster, der repræsenterer væsentlige kulturelle og bevidsthistoriske strømninger, herunder tendenser i samtiden. Ligheder og forskelle mellem grønlandsk og dansk erfaringsverden og kultur på baggrund af de tekster, eleverne arbejder med.
Kernetekster:
- "Skæbne" (1945) af Morten Nielsen
- "Inuit Nunaat" (1974) af Sumé
- "Tupilak" af Josef Tarrak-Petrussen
- "vrede kvinder" (2020) angående mig
- "Reprise på Kroghs Fisserestaurant" (2000) af Jan Sonnergaard
- "Nabohjælp" (2005) af Sidsel Falsig Pedersen
- "Kulden" (2009) af Jesper Wung-Sung
- "Cecilia og Maria skændes", klip fra Paradise Hotel sæson 10
Baggrundslitteratur:
Om vrede i https://foeldigfrem.systime.dk/?id=146 (kap. 1)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
27,00 moduler
Dækker over:
30 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Det moderne gennembrud og mellemkrigstiden
Her har vi arbejdet med det moderne gennembrud via film billeder og tekster der omhandler de køn kirke kultur som er vigtige for det moderne gennembrud.
Eleverne har arbejdet både med digte og tekster og relevant film materiale
Mellemkrigstiden der har vi arbejdet med perioden igennem tekst og billeder.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
60,00 moduler
Dækker over:
49 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
modernisme realisme i dansk litteratur
.
I skal lære at kunne:
- Analysere brugen af fremstillingsformer som formgiver for en tekst.
- At skrive en analyserende artikel ved hjælp af skriveskabeloner, der guider dig.
- Karakterisere tekstens fortæller og synsvinkel for dermed at kunne analysere og fortolke på hvilken effekt dette har på læseren.
- Filmiske virkemidler, specifikt i forhold til iscenesættelse i dokumentarfilm indblik i.
Forløbet vil desuden indeholde tekster, der alle kredser om Grønland og grønlandsk ungdomsidentitet, og vi vil se på forholdene i Danmark ang velfærdstaten underklasse overklasse sociale forhold forholdet mellem rig og fattig.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Tekster fra 1970 til 2000 tema velfærd
.
I skal lære at kunne:
- Analysere brugen af fremstillingsformer som formgiver for en tekst.
- At skrive en analyserende artikel ved hjælp af skriveskabeloner, der guider dig.
- Karakterisere tekstens fortæller og synsvinkel for dermed at kunne analysere og fortolke på hvilken effekt dette har på læseren.
-
-
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
stil afsted fart
|
14-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Ung i Grønland
Formål
I de senere år er Grønland for alvor kommet på dagsordenen i Danmark, og vi diskuterer ikke længere de mest gængse aspekter som selvmord og vold, men også kolonialisering og identitet i Grønland. I 2020 bliver statuen af Hans Egede udsat for hærværk i både København og Nuuk, og dette sætter gang i en ny debat om forholdet mellem Danmark og Grønland.
I dette forløb skal vi arbejde med dette forhold, men i særdeleshed også om det at være ung i Grønland med fokus på køn og identitet.
Vi arbejder med Grønland som tematisk fokus, og I får derfor et indblik i hvordan Grønland og i særdeleshed grønlandske unge portrætteres i værket, men også i medierne. Undervejs lærer I også, hvordan man skriver en analyseopgave om en roman.
I skal lære at kunne:
- Analysere brugen af fremstillingsformer som formgiver for en tekst.
- At skrive en analyserende artikel ved hjælp af skriveskabeloner, der guider dig.
- Karakterisere tekstens fortæller og synsvinkel for dermed at kunne analysere og fortolke på hvilken effekt dette har på læseren.
- Filmiske virkemidler, specifikt i forhold til iscenesættelse i dokumentarfilm
Indhold:
I løbet af forløbet vil vi arbejde med værket HOMO sapienne fra 2015 af Niviaq Korneliussen, der omhandler 5 unge mennesker i Nuuk, der alle kæmper med køn og identitetsdannelse i et moderne Grønland, som de fleste danskere måske først nu får et indblik i.
Forløbet vil desuden indeholde tekster, der alle kredser om Grønland og grønlandsk ungdomsidentitet, og vi vil derfor også se et afsnit af dokumentarserien Hemmeligheder fra Nuuk, der fungerer som perspektiv til HOMO sapienne. Her skal I arbejde videre med dokumentargenren, som vi også arbejdede med i forrige forløb om hjemstavn. Til sidst sætter vi teksterne i et historisk og politisk perspektiv ved at se Kampen om Grønland, hvor Grønlands nuværende politiske situation debatteres, og vi læser Ludvig Holbergs epistel om grønlænderne, der sætter perspektivet på Grønland i en litteraturhistorisk perspektiv. .
Materialer:
- Håndbog til dansk.
- Håndbog til dansk. Litteraturhistorie.
- HOMO sapienne af Niviaq Korneliussen (2015)
- Hemmeligheder fra Nuuk, DR, episode 5. Dokumentarserie. (2017)
- Kampen om Grønland, DR. Dokumentar. (2019)
- Ludvig Holberg: Epistel 350 om grønlænderne (1749)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Forløb#10
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/354/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52092031964",
"T": "/lectio/354/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52092031964",
"H": "/lectio/354/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52092031964"
}