Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
GUX Nuuk
|
Fag og niveau
|
Spansk B
|
Lærer(e)
|
Christel Delia Christensen, Marta Estañ Cubillas
|
Hold
|
2023 Sp/R (2R Sp, 3R Sp)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Begyndersystem Caminando
Vi bruger begyndersystem Caminando (e-bog). Vi gennemgår kapitlerne 1, 2 og 3. Vi har fokus på små samtaler i timen, hvor vi træner basis kommunikation, såsom at hilse og fortælle om sig selv, tage kontakt og stille enkle spørgsmål. At tale om familie, studier og alder, at tale om vejret, ugedagene, dato, årstiderne, om tøj og farver.
Vi arbejder individuelt og i grupper, med fremlæggelser og spil.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
66,00 moduler
Dækker over:
68 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Projektarbejde
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
2
|
Caminando begyndersystem
I begyndersystem Caminado gennemgår vi kapitlerne 3, 4 og 5. Vi lærer at beskrive ens familie, at spørge og svare om klokken, at spørge om vej, at beskrive udseende, at tale om fritid og interesser og hvad man kan lide og ikke kan lide, at fortælle om egen planer og fremtid, at fortælle om egen bolig m.m.
Vi har haft fokus på basis grammatik og grundlæggende ordforråd og på hitverber. Vi har trænet mundtligt kommunikation og små samtaler i timen.
Alle opgaver kan ses i holdets OneNote.
Vi har arbejde individuelt, i grupper, i par og har laver nogle projekter og fremlæggelser i timen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
60,00 moduler
Dækker over:
79 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
La comida y el restaurante
Formålet med forløbet la comida er at give eleverne ordforråd og kulturel indsigt i spanske og latinamerikanske madtraditioner. Eleverne skal lære at beskrive madretter, udtrykke præferencer og diskutere måltider på spansk. Målet er, at de både kan føre en samtale om mad og bestille mad på en restaurant.
Indhold
Ordforråd: Fokus på madrelateret ordforråd, fx navne på retter, yndlingsret, sund/usund og handlinger.
Grammatik og samtale: Introduktion til relevante vendinger og udtryk for at kunne udtrykke smag, præferencer og beskrivelser, fx “me gusta".
Kommunikation: Eleverne skal gennemføre dialoger om mad, diskutere deres egne favoritretter og kunne bestille mad på restauranter.
Metode
Gennemgang af vigtige gloser.
Dialogøvelser: Eleverne øver korte samtaler om madpræferencer og beskriver madretter i par eller små grupper.
Rollespil: Eleverne kan udføre en rollespilsaktivitet, hvor de opfører en samtale i en restaurant på spansk.
Materiale
Gloselister, YoutTube videoer og billeder.
Evaluering
Samtaleøvelse/rollespil: Eleverne parvis eller i små grupper skal gennemføre en samtale, hvor de udtrykker præferencer og beskriver madretter.
Skriftlighed: Eleverne skriver en kort stil om, hvilket mad de kan lide eller ikke kan lide. De drøfter også, hvad der er usundt eller sundt.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
La vida cotidiana y gramática
Hverdagsliv og grammatik
Formål:
Forløbet har til formål at give eleverne et solidt grundlag i spansk hverdagssprog kombineret med væsentlige grammatiske strukturer. Eleverne udvikler deres sproglige færdigheder inden for emner som én selv, søskende, kæledyr og hobbyer, samtidig med at de arbejder med emnet viajes y países. Forløbet afsluttes med en præsentation af et selvvalgt spansktalende land.
Gennem arbejdet med centrale grammatiske emner som gerundium (igangværende handlinger), nær fremtid (ir + a + infinitiv), præpositioner og konjunktioner styrkes elevernes evne til at kommunikere både mundtligt og skriftligt. Målet er, at eleverne kan deltage i samtaler på spansk, beskrive igangværende handlinger, planlægge fremtidige aktiviteter og danne sætninger ved hjælp af konjunktioner.
Eleverne undervises i indefinido og imperfecto.
Fokus:
Forløbet kombinerer dagligdags samtaleøvelser og grammatiske kernestrukturer. Eleverne trænes i:
At føre en samtale på spansk med brug af gambitter (pues, claro, es que) og lytterfeedback (¿de verdad? ¡Qué interesante!).
At bruge gerundium til at beskrive handlinger i gang, fx Estoy estudiando español.
At tale om fremtidige aktiviteter ved hjælp af nær fremtid: Voy a viajar a México.
At anvende konjunktioner (fx y, pero, porque, aunque) til at konstruere ledsætninger.
Metode:
Forløbet gør brug af en varieret metode for at skabe en dynamisk og engagerende læringsoplevelse:
Kommunikativ tilgang: Samtaleøvelser i små grupper, hvor eleverne anvender det indlærte ordforråd og grammatik i praksis.
Grammatik i kontekst: Gerundium, nær fremtid og konjunktioner introduceres gennem autentiske tekster, dialoger og praktiske eksempler.
Quizlet: Bruges til at styrke og automatisere elevernes ordforråd inden for hverdagssprog og lande.
Kultur og kreativitet: Eleverne arbejder med projektbaserede opgaver, herunder en præsentation om et selvvalgt spansktalende land. Dette styrker deres evne til at kombinere sprog og kulturforståelse.
Materialet inkluderer:
Mit produktspeciale om los pasados med udgangspunkt i kognitiv grammatik.
Ressourcer fra Akademiet for de Talentfulde Unge: Spansk samtale-workshop.
Quizlet-sæt til træning af ordforråd og grammatik.
Profedeele.
Evaluering:
Evalueringen baserer sig på elevernes evne til at anvende det indlærte stof i praksis.
Mundtlig samtale: Eleverne bedømmes på deres deltagelse i samtaler.
Quizlet-tests: Der evalueres på ordforråd og grammatik gennem digitale opgaver.
Gruppepræsentation: Forløbet afsluttes med en præsentation af et selvvalgt spansktalende land, hvor eleverne demonstrerer deres evne til at kombinere sprog og kulturforståelse.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
36,00 moduler
Dækker over:
42 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
La violencia machista
La violencia machista: kønsrelateret vold
Formål:
Dette forløb har til formål at belyse og diskutere emner som social ulighed, kønsrelateret vold og mandschauvinisme i Spanien og Latinamerika. Eleverne opnår en forståelse af de historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold, der danner baggrund for emnet, samtidig med at de arbejder med relevante spansksprogede tekster og videoer. Forløbet fremmer elevernes evne til at tale og skrive om emner som ulighed, aktivisme og vold, og det afsluttes med en kreativ produktion (en planche). Derudover skal de lave en blog om en persona secuestrada, som de savner. Emnet tjener til et stærkt dannelsesmæssigt formål.
Forløbet opfylder følgende punkter fra læreplanen:
e) Historiske og kulturelle forhold i Spanien og Latinamerika med relevans for temaet.
f) Centrale samfundsmæssige forhold i Spanien og Latinamerika.
g) Aktuelle problemstillinger med inddragelse af spansksproget materiale fra både trykte og elektroniske medier.
Materiale
Un violador en tu camino https://www.youtube.com/watch?v=aB7r6hdo3W4
Gavilán, Maria Francisca og Louise Friis Arfaoui. El sexo en proceso. 1. udgave., Columbus, 2021.
Metode
Quizlet: Bruges til at sikre et grundlæggende ordforråd: Violación, acoso, abuso, culpa, secuestrar, delincuencia, violador, injusticia, impunidad etc.
Læsetekster og videoanalyse: Eleverne arbejder med spansksprogede materialer, der kombinerer historisk og samfundsmæssig indsigt med aktivisme og kønsrelateret vold.
Kreative opgaver: Eleverne producerer deres egen plakat og blog for at anvende det indlærte stof i praksis → Udgør evaluering.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Lola Lago Detective - Lejos de casa
Formål
At styrke elevernes læseforståelse og ordforråd på spansk gennem autentisk skønlitteratur i nutidigt sprog.
At øve højtlæsning og udtale.
At træne oversættelse mellem spansk og dansk.
At øge kulturel forståelse gennem arbejde med en spansk krimigenre og konteksten omkring bogen.
At skabe engagement gennem en spændende, narrativ ramme (detektivhistorie).
Indhold
Tematikker: migration, uretfærdighed, identitet, retfærdighed og samarbejde.
Arbejde med opgaver knyttet til tekstens indhold og forståelse.
Lydklip på YouTube.
Evaluering
Øget sproglig sikkerhed gennem arbejde med autentisk tekst.
Trænet udtale og lytteforståelse.
Bedre indsigt i en kultur uden for deres egen.
En oplevelse af sammenhæng og spænding i et forløb med en fiktiv fortælling.
Mere motivation, fordi tekstens spænding og karakterer gør det interessant.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Turismo de masas
Formål
At udvikle elevernes ordforråd og udtryksfærdigheder omkring emnet turisme, specielt masseturisme.
- At opbygge kritisk refleksion om turismens fordele og ulemper.
- At øve forskellige mundtlige og skriftlige genrer (billedbeskrivelse, argumenterende tekst).
- At skabe kreativ produktion med autentisk kommunikationsform (læserbrev).
Indhold
- Dokumentaren Bye Bye Barcelona, der kritiserer masseturisme i Barcelona og giver stemme til lokale borgere.
- Tematikker: overturisme, lokal identitet, miljøpåvirkning, økonomi, gentrificering, kulturarv.
- Produktion af egne læserbreve til “kommunen” – eleverne skrev som borgere fra Nuuk og overførte pointerne fra dokumentaren til grønlandske forhold --> Omfatter desuden evaluering.
- Arbejde med billedbeskrivelser.
Materiale
- Dokumentarfilm (Bye Bye Barcelona).
- Egenproducerede læserbreve (digitalt eller på papir).
- Fotografier eller billeder som udgangspunkt for billedbeskrivelse.
- Klasseundervisning og gruppearbejde (mundtligt).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Repetición
Formål
- Konsolidere tidligere læring og gøre viden mere varig.
- Sikre grundlæggende sprogstrukturer og grundlæggende ordforråd.
- Kahoot, quizlet og samtale workshop.
Indhold
- Vosotros mismos, viajes y encuentros, el amor.
- Eleverne laver egne noter til eksamen.
Materiale:
Forberedelse
https://youtu.be/RBHgDAshAPY
Delprøve 1
https://youtu.be/ggJzasEG_no
Delprøve 2
https://youtu.be/t3TJxtCXoY8
Korrektur
https://youtu.be/jllUTLHT-lc
God artikel fra EMU om chunks og hvordan man kan øve til eksamen : https://emu.dk/stx/spansk/proever-og-eksamen/klaed-eleverne-paa-til-den-mundtlige-eksamen-i-spansk-tekstdelen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Mundtlighed!
Dette er en blandet landhandel af øvelser, har særlig fokus på mundtlighed.
Me encuentro fatal
https://www.youtube.com/watch?v=0uHSg3sltOs
Synkronsvømning
Gemma Mengual
Preposiciones de lugar
Nær fremtid: Ir + a + infintiv.
Juego de escape: Hitverber
Pedro Almodóvar - Hable con Ella.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Forløb#4
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Forløb#10
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/354/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58606598268",
"T": "/lectio/354/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58606598268",
"H": "/lectio/354/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58606598268"
}