Holdet 2023 En/O - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution GUX Nuuk
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Solvej Byriel Callesen, Susanne Bæksted Knudsen
Hold 2023 En/O (1O En B, 2O En B)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb
Titel 2 US According to the Simpsons EKSAMEN
Titel 3 Love and Identity
Titel 4 New Zealand EKSAMEN
Titel 5 Crime stories EKSAMEN
Titel 6 Great Britain EKSAMEN
Titel 7 Drinking Culture EKSAMEN
Titel 8 Repitition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb

I dette grundforløb har vi fokuseret på at introducere engelskfaget. Dette har involveret læsning og analyse af engelsksproget fiktion og non-fiktion under emnerne Growing Up og Fairy Tales. Under Growing Up temaet har vi været inde på mobning og forholdet til forældre.
Hovedanalysebegreberne brugt er: characterisation, setting, themes og summary.
Derudover er eleverne blevet introduceret til de grammatiske emner, der forefindes i de første 8 kapitler af Stifinderen samt ordklasserne og verbernes nutids og datids form.

Kernestof og læringsmål:
- forstå varierede for autentisk engelsk både skriftligt og mundtligt
- beherske et varieret ordforråd, der gør det muligt at deltage i en samtale og diskussion på engelsk
- give en sammenhægende, struktureret mundtlig og skriftligt fremstiling på forholdsvis flydende og korrekt engelsk af relevante sagsforhold med forståelse for kommunikation
- gøre rede for indhold og synspunkter i forskellige typer af engelske tekster
- perspektivere den enkelte tekst i forhold til samfundsmæssige, kulturelle, historiske og faglige sammenhænge
- analysere og fortolke forskellige teksttyper om almene og faglige emner under anvendelse af faglig terminologi
- orientere sig i et større engelsksproget stof
- anvende relevante hjælpemidler, opslagsværker og informationskilder

Kernestof/værker til Growing up:
- Mitchell, Mark. "The New Girl." 2001.
- Cope, Wendy. “Tich Miller.” 1986.
- Lively, Penelope. "Clara's Day." 1986.
- "Stand by me". Movie. 1986.
- Ransom, Daniel. ”Rendezvous.” 1985.
- Giuffrida, Angela. “Italian woman wins court case to evict her two sons, aged 40 and 42.” 2023.
- Pinocchio. 2022.
- Hello Magazine. “Brooklyn Beckham reportedly takes on job at coffee shop.” 2014.
- Ashner og Meyerson. “Parents Who Love in a Living Hell.” 1990.

Supplerende tekster til Growing up:
- "Celebrities who were bullied."
- Cusk, Rachel. ”After Caravaggio’s sacrifice of Isaac.” 2003.
- Fell, Alison. “The Shining Mountain.” 1986.

Kernestof/værker til Fairy Tales:
- Grimm, Brothers. Cinderella. 1812.
- Dahl, Roald. Cinderella. 1982.
- Dickens, Charles. ”A Christmas Carol.”
-       A Christmas Carol. 2009.

Fremlæggelser
- Clara’s Day.
- Stand by me.
- Pinocchio.

Grammatiske emner:
- Ordklasser
- Ubestemte og bestemte kendeord
- Ejefald
- Ordstilling
- Kongruens og tællelighed
- Udvidet tid
- Førnutid og førdatid
- Fremtid

Værker benyttet til grammatik:
- Ehrenreich, Clara et al. ”Papegøjebogen.” 2013.
- Ehrenreich, Clara et al. ”Papegøjebogen. Løsningshæfte.” 2010.
- Wacher, Hanne og Kim Kjærgaard. ”Stifinderen – En differentieret engelsk grammatik.” 2013.
- Wacher, Hanne og Kim Kjærgaard. ”Stifinderen – ”Tea for two” – Games and Activities.” 2003.
- Wacher, Hanne og Kim Kjærgaard. ”Stifinderen – Øvebog.” 2018.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Clara's Day 06-09-2023
Engelsk selvstændigt skriftligt arbejde 18-10-2023
Cinderella 06-12-2023
Omfang Estimeret: 96,00 moduler
Dækker over: 92 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Pararbejde
Titel 2 US According to the Simpsons EKSAMEN

Forløbet tager udgangspunkt i tv-serien The Simpsons med det formål at undersøge aspekter af amerikansk historie, kultur og samfundsforhold.
Forløbet begyndte med en generel introduktion til USA, hvor vi arbejdede med opdagelsen af USA, The War of Independence, The Declaration of Independence og The Amendments, for at give eleverne en fælles forståelse af landet inden vi begyndte på The Simpsons.

Introduction
- "The Declaration of Independence in Modern English."
https://www.surfnetkids.com/independenceday/267/the-declaration-of-independence-in-modern-english/
- Mullin, Brett. “The Simpsons, American Satire”. 1999.
- Kipling, Rudyard. ”The White Man’s Burden.” 1899.
- American Revolutionary War. https://www.youtube.com/watch?v=NdRuU5ON-LU&ab_channel=HistoryonMaps
- The Amendments. https://constitutioncenter.org/the-constitution/amendments

Topic 1: Melting Pot or Salad Bowl? – US Multiculturalism
- Simpsons episode: “Much Apu about Nothing” (sæson 7, episode 23)
- Lazarus, Emma. “The New Colossus” fra “Worlds of English” af Anne Mette Finderup, Agnete Fog og Systime A/S. Første udgivelsesår 2022.

Topic 2: Child Beauty Pageants
- Simpsons episode: Lisa the Beauty Queen (Season 4, episode 4)
- Child beauty pageants. https://www.youtube.com/watch?v=QUNr-ZkJSlI&ab_channel=tlcuk

Topic 3: God’s Own Country
- Simpsons episode: Homer the Heretic (season 4, episode 3)
- God’s Own Country – The Simpsons and religion. https://www.pbs.org/wnet/religionandethics/2007/07/27/july-27-2007-religion-and-the-simpsons/7177/
- Teaching Evolution: A State-by-State Debate. https://www.npr.org/2005/12/20/4630737/teaching-evolution-a-state-by-state-debate

Topic 4: Slavery and Racism
- Go Down Moses
- Simpsons episode: The Color Yellow (season 21, episode 13)
- Hughes, Langston. “Let America be America again” fra Worlds of English af af Anne Mette Finderup, Agnete Fog og Systime A/S. Første udgivelsesår 2022.  https://worldsofenglish.systime.dk/?id=303

Topic 5: Guns – The Second Amendment
- The Cartridge Family (Season 9, Episode 5)
- Matthews, Alex Leeds. CNN. https://edition.cnn.com/us/school-shootings-fast-facts-dg/index.html

Topic 6: A More Perfect Union
- A SHORT GUIDE TO THE AMERICAN POLITICAL SYSTEM. http://www.rogerdarlington.co.uk/Americanpoliticalsystem.html
- Simpsons episode: “Mr. Lisa goes to Washington” (Season 3, episode 2)
- PBS NewsHour. “How the Jan. 6 Capitol attack unfolded”. https://www.youtube.com/watch?v=mgPLrckYVJw&ab_channel=PBSNewsHour
- Simpsons episode: “Bart to the Future” (season, 11, episode 17)
- Barack Obama vs Donald Trump. Retorik omkring terrorisme (og drabet af to ledere). https://www.youtube.com/watch?v=hiBqiH_K-Kc&ab_channel=CGTNAmerica
- Barack Obama om Donald Trumps fake news om Obama’s dåbsattest. https://www.youtube.com/watch?v=HHckZCxdRkA&t=18s&ab_channel=CNN
- Lincoln, Abraham. ”Gettysburg Address”. https://voicesofdemocracy.umd.edu/lincoln-gettysburg-address-speech-text/
- CNN Politics. "Read former President George W. Bush’s speech at the Flight 93 memorial service".  https://edition.cnn.com/2021/09/11/politics/transcript-george-w-bush-speech-09-11-2021/index.html

Læringsmål
Sprogfærdighed
a. Forstå varierede former for autentisk engelsk både skriftligt og mundtligt,
b. Beherske et varieret ordforråd, der gør det muligt at deltage i en samtale og diskussion på engelsk,
c. Give en sammenhængende, struktureret mundtlig og skriftligt fremstilling på forholdsvis flydende og korrekt engelsk af relevante sagsforhold med forståelse for kommunikationssituationen,
Sprog, tekst og kultur
d. Gøre rede for indhold og synspunkter i forskellige typer af engelske tekster,
f. Anvende en grundviden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien, USA eller andre engelsktalende områder til analyse og perspektivering af aktuelle eller historiske forhold,
g. Analysere og fortolke forskellige teksttyper om almene og faglige emner under anvendelse af faglig terminologi,
h. Orientere sig i et større engelsksproget stof og
i. Anvende relevante hjælpemidler, opslagsværker og informationskilder.

Kernestof
b. Ordforråd, orddannelse og idiomer,
e. Tekstanalytiske begreber,
f. Et udvalg af litterære tekster af engelsksprogede forfattere inden for flere litterære hovedgenrer,
g. Et udvalg af hovedsagelig nyere ikke-litterære tekster,
h. Væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 52,00 moduler
Dækker over: 52 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
Titel 3 Love and Identity

I dette forløb har vi arbejdet med ”Kærlighed og identitet”. Vi begyndte med William Shakespeare, hvor vi arbejdede med sonetter og så et af hans værker som film, hvorefter vi så på mere moderne litteratur og film.
”The Last Leaf” af O. Henry og William Shakespeares “Sonnet 18” blev benyttet til Selvstændigt Skriftligt Arbejde, og derefter indført til studieplanen og gennemgået i timerne.

Kernestof/værker:
- 10 Things I Hate About You. 1999.
- Henry, O. “The Last Leaf”. 1905.
- Kultgen, Chad. “Hi, Mom” og “The Griddle” fra “The Average American Male” fra “Angles” af Anders Daugaard og Jonas Kjær Andersen. Systime. 2014.
- Love, Simon. 2018.
- Shakespeare, William. ”Sonnet 18”.
- Shakespeare, William. ”Sonnet 20”.
- Shakespeare, William. ”Sonnet 113”.
- Shakespeare, William. ”Sonnet 114”.

Læringsmål
Sprogfærdighed
a. Forstå varierede former for autentisk engelsk både skriftligt og mundtligt,
b. Beherske et varieret ordforråd, der gør det muligt at deltage i en samtale og diskussion på engelsk,
c. Give en sammenhængende, struktureret mundtlig og skriftligt fremstilling på forholdsvis flydende og korrekt engelsk af relevante sagsforhold med forståelse for kommunikationssituationen,
Sprog, tekst og kultur
d. Gøre rede for indhold og synspunkter i forskellige typer af engelske tekster,
e. Perspektivere den enkelte tekst i forhold til samfundsmæssige, kulturelle, historiske og faglige sammenhænge,
f. Anvende en grundviden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien, USA eller andre engelsktalende områder til analyse og perspektivering af aktuelle eller historiske forhold,
g. Analysere og fortolke forskellige teksttyper om almene og faglige emner under anvendelse af faglig terminologi,
h. Orientere sig i et større engelsksproget stof og
i. Anvende relevante hjælpemidler, opslagsværker og informationskilder.

Kernestof
b. Ordforråd, orddannelse og idiomer,
c. Principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng,
e. Tekstanalytiske begreber,
f. Et udvalg af litterære tekster af engelsksprogede forfattere inden for flere litterære hovedgenrer,
g. Et udvalg af hovedsagelig nyere ikke-litterære tekster,
h. Væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA og
i. Historiske og aktuelle forhold i andre dele af den engelsktalende verden. 
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 32,00 moduler
Dækker over: 44 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
Titel 4 New Zealand EKSAMEN

Formål, indhold og fokus:

Formålet med dette forløb har været at dække kernestofområdet omhandlende andre engelsktalende lande på en relaterbar og kulturbaseret måde.

I dette forløb har vi læst tekster fra og om New Zealand, og vi har især fokuseret på Maori kulturen med perspektiveringer til Inuit kultur. Vi har både kigget på kolonihistorien og dens påvirkninger i dag, samt på den oprindelige Maori kultur.

Relevante begreber:
- TALES analysis
- Emigration and Immigration
- Pakeha, Maori and Kiwi
- Reliability
- Colonisation
- Theme and Message

Kernetekster:
- Adelyn Cameron. "A Grandmother Remembers."
- Hana Aranga. "Found."
- Will Traffors. "Racism and early school leaving link with Māori youth, report."
- Kirsty Dunn. "Sam"
- Jacinda Ardern. "Prime Ministers response to Christchurch terrorist attacks 2019."

Film og videoklip:
- Iti, Tame. "Mana, the power of knowing who you are"
https://youtu.be/qeK3SkxrZRI.  
- NPR. "Kapa Haka." https://www.youtube.com/watch?v=G_OMxvhc358
- Caro, Niki. "Whale rider." (2002)
- Tahi Takao, "Being Maõri in the past and today."
- Derek Parsons. "The Kiwis."


Læringsmål vi har arbejdet med:
a) forstå varierede former for autentisk engelsk både skriftligt og mundtligt
d) gøre rede for indhold og synspunkter i forskellige typer af engelske tekster
f) anvende en grundviden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i [...] andre engelsktalende områder til analyse og perspektivering af aktuelle eller historiske forhold.
g) analysere og fortolke forskellige teksttyper om almene og faglige emner under anvendelse af faglig terminologi


Kernestof vi har arbejdet med:
a) det engelske sprogs grammatik, herunder [...] udtale [...] og tegnsætning
f) et udvalg af litterære tekster af engelsksprogede forfattere inden for flere litterære hovedgenrer
i) historiske og aktuelle forhold i andre dele af den engelsktalende verden.


Evaluering:
Forløbet er løbende evalueret gennem små skriftlige øvelser i Elevfeedback, samt gennem en afsluttende jeopardy og den selvstændige skriftlige opgave.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 40 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Crime stories EKSAMEN

Formål, indhold og fokus:
Forløbet er startet med genren crime fiction med fokus på genrens historie, genretræk og analyse af forskellige typer af crime fiction. Vi har hovedsageligt analyseret noveller, men vi har også analyseret et afsnit af en enkelt krimiserie.  Efterfølgende har vi arbejdet med true crime genren både i podcasts og i serier. Podcast og dokumentar analyse er blevet introduceret for eleverne og vi har desuden kigget på forskelle og ligheder mellem crime fiction og true crime.


Hovedtekster:
- Zoë Sharp. ”Tell Me.” 2006.
- Scáthe meic Beorh. ”Hollywood Murder Story.”
- Roald Dahl. “Lamb to the Slaughter.” 1953.
- John Hoffman and Steve Martin. “True Crime.” Only Murders in the Building. 2021.
- Sarah Koenig. “The Alibi.” Serial. 2014.
- Ben Reid. “Night Terror: The New York Zodiac Killer.” Catching Killers. 2023.  

Vigtige begreber og modeller:
- Whodunit
- Hard-boiled crime
- Psychological suspense
- The cosy mystery
- Golden age
- Suspect
- Victim
- Motive
- Foreshadowing
- Omniscient narrator
- Limited omniscient narrator
- Idiom
- Podcast hexagram
- Suspense


Læringsmål vi har arbejdet med:

A) forstå varierede former for autentisk engelsk både skriftligt og mundtligt
D) gøre rede for indhold og synspunkter i forskellige typer af engelske tekster
G) analysere og fortolke forskellige teksttyper om almene og faglige emner under anvendelse af faglig terminologi
H) orientere sig i et større engelsksproget stof

Kernestofområderne vi har arbejdet med:
B) ordforråd, orddannelse og idiomer
C) principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
E) tekstanalytiske begreber

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 36 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Great Britain EKSAMEN

Formål, indhold og fokus:
Forløbet er har haft fokus på Storbritanniens kultur og historie. Der her herunder været fokus på 2 underemner, nemlig det Britiske Imperium og klasseforskellige i Storbritannien. Herunder har vi snakket om fordele og ulemper ved koloniseringen, national identitet, britisk politik samt forskellene på rige og fattige i Storbritannien. Vi har i løbet af forløbet arbejdet med både fiktion og non-fiktionstekster.


Hovedtekster:
• Kenyatta, Jomo. “The Gentlemen of the Jungle.” 1938. I Angles, Systime, 2020, https://angles.systime.dk/?id=158&L=0.
• Ukendt, ”God Save the King.” Fra Genius, https://genius.com/National-anthems-and-the-government-of-the-united-kingdom-god-save-the-king-national-anthem-of-the-united-kingdom-lyrics.
• Ferguson, Niall. “How Britain Made the Modern World.” 2003. I Angles, 2020, https://angles.systime.dk/?id=160.
• Hall, Taquin. “Salaam Brick Lane.” 2005, I Worlds of English, 2022, https://worldsofenglish.systime.dk/?id=103.
• Harris & Domokos. “A tale of two Kensingtons: London and Liverpool.” 2015. I Worlds of English, 2022, https://worldsofenglish.systime.dk/?id=286.
• Lively, Penelope. “The Happies Days of Your Life.” 1978. I Worlds of English, 2022, https://worldsofenglish.systime.dk/?id=110.
• McGarvey, Darren. “Poverty Safari.” 2017. I Worlds of English, 2022, https://worldsofenglish.systime.dk/?id=299.


Vigtige begreber og modeller:
- Colonisation
- Empire
- National identity and nationalism
- Independence
- Poverty
- Upper class, middle class and lower class
- Multicultural
- The difference between the “United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland” and “Great Britain”
- Fable
- Message and moral
- Levels of formality
- PEE chains  


Læringsmål vi har arbejdet med:

A) forstå varierede former for autentisk engelsk både skriftligt og mundtligt
B) beherske et varieret ordforråd, der gør det muligt at deltage i en samtale og diskussion på engelsk,
C) give en sammenhængende, struktureret mundtlig og skriftlig fremstilling på forholdsvis flydende og korrekt engelsk af relevante sagsforhold med forståelse for kommunikationssituationen,
E) perspektivere den enkelte tekst i forhold til samfundsmæssige, kulturelle, historiske og faglige sammenhænge,
F) anvende en grundviden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien, […] til analyse og perspektivering af aktuelle eller historiske forhold,


Kernestofområderne vi har arbejdet med:
B) ordforråd, orddannelse og idiomer
D) kommunikationsformer og kommunikationsstrategier i almene og faglige sammenhænge,
E) tekstanalytiske begreber
F) et udvalg af litterære tekster af engelsksprogede forfattere inden for flere litterære hovedgenrer,
G) et udvalg af hovedsagelig nyere ikke-litterære tekster,
H) væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien […]
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Drinking Culture EKSAMEN

Formål, indhold og fokus:

Formålet med dette forløb er at træne elevernes selvstændige arbejde med tekstanalyse, refleksion og diskussion. Overordnet set har vi arbejdet med tekster der fokuserer på 2 forskellige former for druk; Binge Drinking og Alcoholism. Derfor har teksterne også lagt op til diskussioner om elevernes egne erfaringer med druk på forskellige måder og generelt synet på druk. Vi har arbejdet både med de helbredsmæssige ulemper ved binge drinking og alkoholisme, generelle retningslinjer i samfundet og hvorfor folk drikker.

Hovedtekster:
- Andersen, Tony Søndergaard og Morten Petersen (2020). ”3.1 Koren Zailckas: Smashed” i From Where You Are. Tilgås via: https://fromwhereyouare.systime.dk/?id=85.
- Andersen, Tony Søndergaard og Morten Petersen (2020). ”3.2 Anne Mullens: The Perils of Binge Drinking” i From Where You Are. Tilgås via: https://fromwhereyouare.systime.dk/?id=102.
- Andersen, Tony Søndergaard og Morten Petersen (2020). ”3.5 Jeremy Clarkson: Binge Drinking is Good for You” i From Where You Are. Tilgås via: https://fromwhereyouare.systime.dk/?id=103.
- Andersen, Tony Søndergaard og Morten Petersen (2020). ”3.6 Chris Womersley: The Shed” i From Where You Are. Tilgås via: https://fromwhereyouare.systime.dk/?id=104.
- Dax, ”Dear Alcohol.” 2022.
- Norris, Jill. ”Champagne Flight.” 1982, i The Lift.
- Perry, Katy. “Last Friday Night.” 2010.

Vigtige begreber og modeller:
- Binge drinking
- Alcoholism
- Linkers
- Composition
- In medias res
- Conflict
- Plot points
- Forskellige ord for fuld (fx legless, buzzed, tipsy, intoxicated).

Læringsmål vi har arbejdet med:
b. beherske et varieret ordforråd, der gør det muligt at deltage i en samtale og diskussion på engelsk,
e. perspektivere den enkelte tekst i forhold til samfundsmæssige, kulturelle, historiske og faglige sammenhænge,
g. analysere og fortolke forskellige teksttyper om almene og faglige emner under anvendelse af faglig terminologi,
i. anvende relevante hjælpemidler, opslagsværker og informationskilder.

Kernestof vi har arbejdet med:
a. det engelske sprogs grammatik, herunder syntaks, udtale, ortografi og tegnsætning,
b. ordforråd, orddannelse og idiomer,
g. et udvalg af hovedsagelig nyere ikke-litterære tekster,
f. et udvalg af litterære tekster af engelsksprogede forfattere inden for flere litterære hovedgenrer,
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Repitition

Dette forløb har blot til formål at repetere de tidligere forløb, samt at forberede eleverne på mulige eksaminer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer