Titel
4
|
Love and Identity
I dette forløb har vi arbejdet med ”Kærlighed og identitet”. Vi begyndte med William Shakespeare, hvor vi arbejdede med sonetter og så et af hans værker som film, hvorefter vi så på mere moderne litteratur og film.
”The Last Leaf” af O. Henry og William Shakespeares “Sonnet 18” blev benyttet til Selvstændigt Skriftligt Arbejde, og derefter indført til studieplanen og gennemgået i timerne.
Eleverne har desuden udarbejdet deres egne sonnet, inspireret af Shakespeare, og har udvalgt en (favorit) sang hver, som handler om enten ”Love” eller ”Identity”.
Kernestof/værker:
- Griffin, Matthew. “The First Summer” fra “Hide” fra “Angles” af Anders Daugaard og Jonas Kjær Andersen. Systime. 2014.
- Henry, O. “The Last Leaf”. 1905.
- Kultgen, Chad. “Hi, Mom” og “The Griddle” fra “The Average American Male” fra “Angles” af Anders Daugaard og Jonas Kjær Andersen. Systime. 2014.
- Love, Simon. 2018
- Romeo + Juliet. 1996
- Shakespeare, William. ”Sonnet 18”.
- Shakespeare, William. ”Sonnet 20”.
- Shakespeare, William. ”Sonnet 113”.
- Shakespeare, William. ”Sonnet 114”.
Læringsmål
Sprogfærdighed
a. Forstå varierede former for autentisk engelsk både skriftligt og mundtligt,
b. Beherske et varieret ordforråd, der gør det muligt at deltage i en samtale og diskussion på engelsk,
c. Give en sammenhængende, struktureret mundtlig og skriftligt fremstilling på forholdsvis flydende og korrekt engelsk af relevante sagsforhold med forståelse for kommunikationssituationen,
Sprog, tekst og kultur
d. Gøre rede for indhold og synspunkter i forskellige typer af engelske tekster,
e. Perspektivere den enkelte tekst i forhold til samfundsmæssige, kulturelle, historiske og faglige sammenhænge,
f. Anvende en grundviden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien, USA eller andre engelsktalende områder til analyse og perspektivering af aktuelle eller historiske forhold,
g. Analysere og fortolke forskellige teksttyper om almene og faglige emner under anvendelse af faglig terminologi,
h. Orientere sig i et større engelsksproget stof og
i. Anvende relevante hjælpemidler, opslagsværker og informationskilder.
Kernestof
b. Ordforråd, orddannelse og idiomer,
c. Principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng,
e. Tekstanalytiske begreber,
f. Et udvalg af litterære tekster af engelsksprogede forfattere inden for flere litterære hovedgenrer,
g. Et udvalg af hovedsagelig nyere ikke-litterære tekster,
h. Væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA og
i. Historiske og aktuelle forhold i andre dele af den engelsktalende verden.
|