Holdet 2023 En/Q - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution GUX Nuuk
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Susanne Bæksted Knudsen, Torben Rønne
Hold 2023 En/Q (1Q En B, 2Q En B)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb
Titel 2 Conspiracy Theories
Titel 3 US According to the Simpsons
Titel 4 Love and Identity
Titel 5 Crime Stories **
Titel 6 Trump or Harris - The American Election 2024 **
Titel 7 Tourists and Travelers **
Titel 8 Euthanasia **
Titel 9 Australia **
Titel 10 Repetition
Titel 11 ** = Eksamensforløb

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb

I dette grundforløb har vi fokuseret på at introducere engelskfaget. Dette har involveret læsning og analyse af engelsksproget fiktion og non-fiktion under emnerne Growing Up og Fairy Tales. Under Growing Up temaet har vi været inde på mobning og forholdet til forældre.
Hovedanalysebegreberne brugt er: characterisation, setting, themes og summary.
Derudover er eleverne blevet introduceret til de grammatiske emner, der forefindes i de første 8 kapitler af Stifinderen samt ordklasserne og verbernes nutids og datids form.

Kernestof og læringsmål:
- forstå varierede for autentisk engelsk både skriftligt og mundtligt
- beherske et varieret ordforråd, der gør det muligt at deltage i en samtale og diskussion på engelsk
- give en sammenhægende, struktureret mundtlig og skriftligt fremstiling på forholdsvis flydende og korrekt engelsk af relevante sagsforhold med forståelse for kommunikation
- gøre rede for indhold og synspunkter i forskellige typer af engelske tekster
- perspektivere den enkelte tekst i forhold til samfundsmæssige, kulturelle, historiske og faglige sammenhænge
- analysere og fortolke forskellige teksttyper om almene og faglige emner under anvendelse af faglig terminologi
- orientere sig i et større engelsksproget stof
- anvende relevante hjælpemidler, opslagsværker og informationskilder

Kernestof/værker til Growing up:
- Mitchell, Mark. "The New Girl." 2001.
- Cope, Wendy. “Tich Miller.” 1986.
- Lively, Penelope. "Clara's Day." 1986.
- "Stand by me". Movie. 1986.
- Ransom, Daniel. ”Rendezvous.” 1985.
- Giuffrida, Angela. “Italian woman wins court case to evict her two sons, aged 40 and 42.” 2023.
- 10 Things I Hate About You. 1999.
- Hello Magazine. “Brooklyn Beckham reportedly takes on job at coffee shop.” 2014.
- Flood, Alison. “Growing up in a house full of books is major boost to literacy and numeracy, study finds.” 2018.

Supplerende tekster til Growing up:
- "Celebrities who were bullied."
- Cusk, Rachel. ”After Caravaggio’s sacrifice of Isaac.” 2003.
- Fell, Alison. “The Shining Mountain.” 1986.

Kernestof/værker til Fairy Tales:
- Grimm, Brothers. Cinderella. 1812.
- Dahl, Roald. Cinderella. 1982.
- Dickens, Charles. ”A Christmas Carol.”
- A Christmas Carol. 1992.

Fremlæggelser
- Clara’s Day.
- Stand by me.
- 10 Things I Hate About You.

Grammatiske emner:
- Ordklasser
- Ubestemte og bestemte kendeord
- Ejefald
- Ordstilling
- Kongruens og tællelighed
- Udvidet tid
- Førnutid og førdatid
- Fremtid

Værker benyttet til grammatik:
- Ehrenreich, Clara et al. ”Papegøjebogen.” 2013.
- Ehrenreich, Clara et al. ”Papegøjebogen. Løsningshæfte.” 2010.
- Wacher, Hanne og Kim Kjærgaard. ”Stifinderen – En differentieret engelsk grammatik.” 2013.
- Wacher, Hanne og Kim Kjærgaard. ”Stifinderen – ”Tea for two” – Games and Activities.” 2003.
- Wacher, Hanne og Kim Kjærgaard. ”Stifinderen – Øvebog.” 2018.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Clara's Day 04-09-2023
Engelsk Selvstændigt Skriftligt Arbejde 18-10-2023
Cinderella 06-12-2023
Omfang Estimeret: 92,00 moduler
Dækker over: 92 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Pararbejde
Titel 2 Conspiracy Theories

I dette forløb har vi arbejdet med konspirationsteorier, hvor særligt 9/11 har været i fokus. Foruden 9/11 har vi også arbejdet med COVID-19 og mordet på prinsesse Diana.
Der er set nærmere på den brede forståelse og opfattelse af disse konspirationsteorier, og dermed også arbejdet med kernebegrebet kildekritik, konspirationsteori, truthers og debunke, samt de fire karakteristika for konspirationsteorier.
Hovedanalysebegreberne i denne del af forløbet har været: kildekritik, retorik analyse, fortællingsanalyse og dokumentaranalyse.

Kernestof og læringsmål:
- Forstå varierede former for autentisk engelsk både skriftligt og mundtligt
- Beherske et varieret ordforråd, der gør det muligt at deltage i en samtale og diskussion på engelsk
- Give en sammenhængende, struktureret mundtlig og skriftligt fremstilling på forholdsvis flydende og korrekt engelsk af relevante sagsforhold med forståelse for kommunikationssituationen
- Gøre rede for indhold og synspunkter i forskellige typer af engelske tekster
- Perspektivere den enkelte tekst i forhold til samfundsmæssige, kulturelle, historiske og faglige sammenhænge,
- Analysere og fortolke forskellige teksttyper om almene og faglige emner under anvendelse af faglig terminologi,
- Orientere sig i et større engelsksproget stof
- Anvende relevante hjælpemidler, opslagsværker og informationskilder.

- Ordforråd, orddannelse og idiomer,
- Principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng,
- Kommunikationsformer og kommunikationsstrategier i almene og faglige sammenhænge,
- Tekstanalytiske begreber,
- Væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
- Historiske og aktuelle forhold i andre dele af den engelsktalende verden.

Kernestof/værker konspirationsteorier:
Dylan, Avery. ”Loose Change 2nd Edition”. Vimeo. Web. 18.01.2024. https://vimeo.com/604231275
Lynas, Mark. “COVID: Top 10 current conspiracy theories”. Alliance for Science. Web. 14.11.2023. https://allianceforscience.org/blog/2020/04/covid-top-10-current-conspiracy-theories/
Bennett, Sarah. “Princess Diana: why her death 25 years ago has sparked so many conspiracy theories”. The Conversation. Web. 18.02.2024. https://theconversation.com/princess-diana-why-her-death-25-years-ago-has-sparked-so-many-conspiracy-theories-189088
Eidell, Lynsey. “What Was Operation Paget? All About the 3-Year Inquiry Into Princess Diana's Death”. People. Web. 18.02.2024. https://people.com/what-was-operation-paget-princess-diana-death-inquiry-8412027
Griffin, Andrew. “Princess Diana conspiracy theories: Eight reasons people believe the crash in Paris wasn’t all it seems”. Independent. Web. 18.02.2024. https://www.independent.co.uk/life-style/royal-family/princess-diana-death-conspiracy-theories-b2248362.html
Sky. ”6 CONSPIRACY THEORIES ABOUT THE DEATH OF PRINCESS DIANA DEBUNKED”. Sky History. Web. 18.02.2024. https://www.history.co.uk/articles/6-conspiracy-theories-about-the-death-of-princess-diana-debunked

Supplerende tekster konspirationsteorier:
Hindsight. ”The “9/11 was an inside job” guy has some regrets”. The Outline. Web. 31.01.2024.
https://theoutline.com/post/2179/reflecting-on-loose-change-in-the-age-of-fake-news-9-11-inside-job
McDermott, John. “A Comprehensive History of 'Loose Change'—and the Seeds It Planted in Our Politics”. Esquire. 31.01.2024. https://www.esquire.com/news-politics/a33971104/loose-change-9-11-conspiracy-documentary-history-interview/

Baggrundslitteratur konspirationsteorier:
National Geographic. ”Seconds from disaster”. YouTube. Web. 15.01.2024. https://www.youtube.com/watch?v=x3kARkscnyw&ab_channel=Anormalchannel
The Crown. “Dis-Moi Oui”. Netflix. Web. 9.02.2024. https://www.netflix.com/watch/81489584?trackId=200257859
The Crown. ”Aftermath”. Netflix. Web. 17.02.2024. https://www.netflix.com/watch/81489585?trackId=14170286
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 38,00 moduler
Dækker over: 38 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Formidling
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 3 US According to the Simpsons

Forløbet tager udgangspunkt i tv-serien The Simpsons med det formål at undersøge aspekter af amerikansk historie, kultur og samfundsforhold.
Forløbet begyndte med en generel introduktion til USA, hvor vi arbejdede med opdagelsen af USA, The War of Independence og The Declaration of Independence, for at give eleverne en fælles forståelse af landet inden vi begyndte på The Simpsons.

Introduction
- Mullin, Brett. “The Simpsons, American Satire”. 1999.
- American Revolutionary War. https://www.youtube.com/watch?v=NdRuU5ON-LU&ab_channel=HistoryonMaps  
- The Declaration of Independence

Topic 1: Guns – The Second Amendment
- The Cartridge Family (Season 9, Episode 5)
- Matthews, Alex Leeds. CNN. https://edition.cnn.com/us/school-shootings-fast-facts-dg/index.html
- Luckers, Victor. “Barack Obama’s Speech on New Gun Control Measures.” https://time.com/4168056/obama-gun-control-speech-transcript/

Topic 2: Melting Pot or Salad Bowl? – US Multiculturalism
- Simpsons episode: “Much Apu about Nothing” (sæson 7, episode 23)
- Lazarus, Emma. “The New Colossus” fra “Worlds of English” af Anne Mette Finderup, Agnete Fog og Systime A/S. Første udgivelsesår 2022.

Topic 3: A More Perfect Union – American Politics
- Lincoln, Abraham. ”Gettysburg Address”. https://voicesofdemocracy.umd.edu/lincoln-gettysburg-address-speech-text/
- Simpsons episode: “Mr. Lisa goes to Washington” (sæson Season 3, episode 2)
- PBS NewsHour. “How the Jan. 6 Capitol  attack unfolded”. https://www.youtube.com/watch?v=mgPLrckYVJw&ab_channel=PBSNewsHour
- Barack Obama om Donald Trumps fake news om Obama’s dåbsattest. https://www.youtube.com/watch?v=HHckZCxdRkA&t=18s&ab_channel=CNN
- CNN Politics. "Read former President George W. Bush’s speech at the Flight 93 memorial service".  https://edition.cnn.com/2021/09/11/politics/transcript-george-w-bush-speech-09-11-2021/index.html

Topic 4: God’s Own Country - Religion
- Simpsons episode: Homer the Heretic (season 4, episode 3)
- God’s Own Country – The Simpsons and religion. https://www.pbs.org/wnet/religionandethics/2007/07/27/july-27-2007-religion-and-the-simpsons/7177/

Topic 5: Slavery and Racism
- Go down Moses. https://blackvoices.systime.dk/?id=143#c322
- Hughes, Langston. “Let America Be America Again” fra “Worlds of English” af Anne Mette Finderup, Agnete Fog og Systime A/S. Første udgivelsesår 2022. https://worldsofenglish.systime.dk/?id=303
- Simpsons episode: The Color Yellow (season 21, episode 13)

Kernestof og læringsmål:
Læringsmål
Sprogfærdighed
a. Forstå varierede former for autentisk engelsk både skriftligt og mundtligt,
b. Beherske et varieret ordforråd, der gør det muligt at deltage i en samtale og diskussion på engelsk,
c. Give en sammenhængende, struktureret mundtlig og skriftligt fremstilling på forholdsvis flydende og korrekt engelsk af relevante sagsforhold med forståelse for kommunikationssituationen,
Sprog, tekst og kultur
d. Gøre rede for indhold og synspunkter i forskellige typer af engelske tekster,
e. Perspektivere den enkelte tekst i forhold til samfundsmæssige, kulturelle, historiske og faglige sammenhænge,
f. Anvende en grundviden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien, USA eller andre engelsktalende områder til analyse og perspektivering af aktuelle eller historiske forhold,
h. Orientere sig i et større engelsksproget stof og
i. Anvende relevante hjælpemidler, opslagsværker og informationskilder.

Kernestof
b. Ordforråd, orddannelse og idiomer,
c. Principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng,
d. Kommunikationsformer og kommunikationsstrategier i almene og faglige sammenhænge,
e. Tekstanalytiske begreber,
f. Et udvalg af litterære tekster af engelsksprogede forfattere inden for flere litterære hovedgenrer,
g. Et udvalg af hovedsagelig nyere ikke-litterære tekster,
h. Væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 24,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
Titel 4 Love and Identity

I dette forløb har vi arbejdet med ”Kærlighed og identitet”. Vi begyndte med William Shakespeare, hvor vi arbejdede med sonetter og så et af hans værker som film, hvorefter vi så på mere moderne litteratur og film.
”The Last Leaf” af O. Henry og William Shakespeares “Sonnet 18” blev benyttet til Selvstændigt Skriftligt Arbejde, og derefter indført til studieplanen og gennemgået i timerne.
Eleverne har desuden udarbejdet deres egne sonnet, inspireret af Shakespeare, og har udvalgt en (favorit) sang hver, som handler om enten ”Love” eller ”Identity”.

Kernestof/værker:
- Griffin, Matthew. “The First Summer” fra “Hide” fra “Angles” af Anders Daugaard og Jonas Kjær Andersen. Systime. 2014.
- Henry, O. “The Last Leaf”. 1905.
- Kultgen, Chad. “Hi, Mom” og “The Griddle” fra “The Average American Male” fra “Angles” af Anders Daugaard og Jonas Kjær Andersen. Systime. 2014.
- Love, Simon. 2018
- Romeo + Juliet. 1996
- Shakespeare, William. ”Sonnet 18”.
- Shakespeare, William. ”Sonnet 20”.
- Shakespeare, William. ”Sonnet 113”.
- Shakespeare, William. ”Sonnet 114”.

Læringsmål
Sprogfærdighed
a. Forstå varierede former for autentisk engelsk både skriftligt og mundtligt,
b. Beherske et varieret ordforråd, der gør det muligt at deltage i en samtale og diskussion på engelsk,
c. Give en sammenhængende, struktureret mundtlig og skriftligt fremstilling på forholdsvis flydende og korrekt engelsk af relevante sagsforhold med forståelse for kommunikationssituationen,
Sprog, tekst og kultur
d. Gøre rede for indhold og synspunkter i forskellige typer af engelske tekster,
e. Perspektivere den enkelte tekst i forhold til samfundsmæssige, kulturelle, historiske og faglige sammenhænge,
f. Anvende en grundviden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien, USA eller andre engelsktalende områder til analyse og perspektivering af aktuelle eller historiske forhold,
g. Analysere og fortolke forskellige teksttyper om almene og faglige emner under anvendelse af faglig terminologi,
h. Orientere sig i et større engelsksproget stof og
i. Anvende relevante hjælpemidler, opslagsværker og informationskilder.

Kernestof
b. Ordforråd, orddannelse og idiomer,
c. Principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng,
e. Tekstanalytiske begreber,
f. Et udvalg af litterære tekster af engelsksprogede forfattere inden for flere litterære hovedgenrer,
g. Et udvalg af hovedsagelig nyere ikke-litterære tekster,
h. Væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA og
i. Historiske og aktuelle forhold i andre dele af den engelsktalende verden. 
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 28,00 moduler
Dækker over: 34 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
Titel 5 Crime Stories **

Gennem læsning af en række klassiske noveller indenfor kriminallitteraturen fik eleverne kendskab til genren, der har været populær igennem mange år.

Gennem en teoretisk tekst, hvor de forskellige gængse regler for krimigenren blev gennemgået, læste vi også nogle nyere tekster, hvor en eller flere af disse regler blev brudt.

Eleverne fik også til opgave at skitsere deres eget krimiplot, hvor de skulle udtænke nogle originale nye mordplots.

Texts:
Edgar Allan Poe: "The Murders in the Rue Morgue"
Twenty Rules for Writing Detective Stories
The Cardboard Box by Sir Arthur Conan Doyle (movie with Jeremy Brett as Sherlock Holmes
Graham Greene: The Case for the Defence
Roald Dahl: Lamb to the Slaughter
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Skrive
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 6 Trump or Harris - The American Election 2024 **

Op til det amerikanske valg fokuserer vi på amerikansk kultur, det særlige politiske system og institutioner.

Som verdens eneste supermagt præges meget af vores dagligdag af den amerikanske kultur lige fra fast food til musiksmag.

Forløbet ledte op til selve valget, hvor eleverne blev introduceret til de to altdominerende partier og forskellen mellem de enkelte kandidater.

Sideløbende beskæftigede vi os også med grammatik og gamle eksamensopgaver.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Tourists and Travelers **

Livet er en rejse - både i tid og sted. I dette forløb fokuserer vi meget på sidstnævnte, hvor der er stor forskel på masseturisme og den individuelle rejsende.

Enkelte kaster sig ud i livstruende opdagelsesrejser, hvilket vi stiftede bekendtskab med i Robert Scotts dagbogsoptegnelser fra Antarktis.

At møde det ukendte og fremmedartede oplevede vi forskellige TV fremstillinger og tekster, hvor f.eks. en amerikaner overtrådte samtlige skrevne og uskrevne regler ved et besøg i Japan.

Vi kiggede også på turismens miljøpåvirkning - både globalt og lokalt.

Tekster:
Robert Scott: The Last Entries
TED-talk with Robin Esrock
An idiot abroad. Karl Pilkington
Margereth Atwood: A travel piece
Mary Roach: Monster in a Ryokan
Christopher McCandless: Into the wild (youtube)
Aron Ralston
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Euthanasia **

Aktiv dødshjælp er absolut et etisk dilemma, der er svært at forholde sig til. Livet kan i visse tilfælde føles unaturligt langt, hvis livskvaliteten forsvinder, men døden ikke indfinder sig.

Vi læste det forholdsvise gamle 1970'er drama "Whose Life Is It Anyway?", der stadig virker fuldstændig nutidigt, da vi stadig ikke har fundet en løsning på eutanasi. Som udgangspunkt er de fleste tilhængere, men djævlen ligger i detaljen, for hvordan får man udført aktiv dødshjælp, så det er etisk forsvarligt? Hvem skal i givet fald stå for aflivningen? Risikerer man ikke at mange deprimerede mennesker dør uden gyldig grund?

Vi så også på eksempler fra forskellige lande, der er gået foran i ønsket om aktiv dødshjælp.

Texts:
Brian Clark: Whose Life Is It Anyway?
Clips from youtube Dr. Kevorkian, + some examples from the real world.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 9 Australia **

2025's sidste forløb handler om Australien med særlig fokus på The Stolen Generations, landets officielle racepolitik mellem 1910 og 1970 og det efterfølgende opgør med denne politik, der resulterede i en ubetinget undskyldning i 2008. (kompendium + youtube clip)

Vi har også forsøgt at forstå Australiens særlige fortid med straffefanger, immigranter og velstandsforbedringer efter 2. verdenskrig.

Vi så filmen "The Rabbit-Proof Fence", efter vi havde læst et par tekster om det "hvide" Australien, lige fra Waltzing Matilda, The Drover's Wife

Kolonihistoriske elementer er blevet berørt, således at vi i relation til det Britiske Commonwealth har lavet sammenligninger med nærværende Rigsfællesskab.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 ** = Eksamensforløb

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer