Holdet 2023 En/T - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution GUX Nuuk
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Susanne Bæksted Knudsen, Torben Rønne
Hold 2023 En/T (1T En B, 2T En B)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb
Titel 2 Conspiracy Theories
Titel 3 US According to the Simpsons
Titel 4 Love and Identity
Titel 5 The Haves and the Have-nots **
Titel 6 Trump or Harris - The American Election 2024 **
Titel 7 Tourists and Travellers **
Titel 8 War and Conflict **
Titel 9 Immigration **
Titel 10 Repetition
Titel 11 ** = Eksamensforløb

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb

I dette grundforløb har vi fokuseret på at introducere engelskfaget. Dette har involveret læsning og analyse af engelsksproget fiktion og non-fiktion under emnerne Growing Up og Fairy Tales. Under Growing Up temaet har vi været inde på mobning og forholdet til forældre.
Hovedanalysebegreberne brugt er: characterisation, setting, themes og summary.
Derudover er eleverne blevet introduceret til de grammatiske emner, der forefindes i de første 8 kapitler af Stifinderen samt ordklasserne og verbernes nutids og datids form.

Kernestof og læringsmål:
- forstå varierede for autentisk engelsk både skriftligt og mundtligt
- beherske et varieret ordforråd, der gør det muligt at deltage i en samtale og diskussion på engelsk
- give en sammenhægende, struktureret mundtlig og skriftligt fremstiling på forholdsvis flydende og korrekt engelsk af relevante sagsforhold med forståelse for kommunikation
- gøre rede for indhold og synspunkter i forskellige typer af engelske tekster
- perspektivere den enkelte tekst i forhold til samfundsmæssige, kulturelle, historiske og faglige sammenhænge
- analysere og fortolke forskellige teksttyper om almene og faglige emner under anvendelse af faglig terminologi
- orientere sig i et større engelsksproget stof
- anvende relevante hjælpemidler, opslagsværker og informationskilder

Kernestof/værker til Growing up:
- Mitchell, Mark. "The New Girl." 2001.
- Cope, Wendy. “Tich Miller.” 1986.
- Lively, Penelope. "Clara's Day." 1986.
- "Stand by me". Movie. 1986.
- Ransom, Daniel. ”Rendezvous.” 1985.
- Hello Magazine. “Brooklyn Beckham reportedly takes on job at coffee shop.” 2014.
- Giuffrida, Angela. “Italian woman wins court case to evict her two sons, aged 40 and 42.” 2023.
- Ashner og Meyerson. “Parents Who Love in a Living Hell.” 1990.
- 10 Things I Hate About You. 1999.
- Flood, Alison. “Growing up in a house full of books is major boost to literacy and numeracy, study finds.” 2018.

Supplerende tekster til Growing up:
- "Celebrities who were bullied."
- Cusk, Rachel. ”After Caravaggio’s sacrifice of Isaac.” 2003.
- Fell, Alison. “The Shining Mountain.” 1986.

Kernestof/værker til Fairy Tales:
- Grimm, Brothers. Cinderella. 1812.
- Dahl, Roald. Cinderella. 1982.
- Dickens, Charles. ”A Christmas Carol.”
- A Christmas Carol. 2009.


Fremlæggelser
- Stand by me.
- How celebrities spoil their children.
- 10 Things I Hate About You.

Grammatiske emner:
- Ordklasser
- Ubestemte og bestemte kendeord
- Ejefald
- Ordstilling
- Kongruens og tællelighed
- Udvidet tid
- Førnutid og førdatid
- Fremtid

Værker benyttet til grammatik:
- Ehrenreich, Clara et al. ”Papegøjebogen.” 2013.
- Ehrenreich, Clara et al. ”Papegøjebogen. Løsningshæfte.” 2010.
- Wacher, Hanne og Kim Kjærgaard. ”Stifinderen – En differentieret engelsk grammatik.” 2013.
- Wacher, Hanne og Kim Kjærgaard. ”Stifinderen – ”Tea for two” – Games and Activities.” 2003.
- Wacher, Hanne og Kim Kjærgaard. ”Stifinderen – Øvebog.” 2018.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Clara's Day 07-09-2023
Engelsk Selvstændigt Skriftligt Arbejde 18-10-2023
Cinderella 07-12-2023
Omfang Estimeret: 96,00 moduler
Dækker over: 96 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Pararbejde
Titel 2 Conspiracy Theories

I dette forløb har vi arbejdet med konspirationsteorier, hvor særligt 9/11 har været i fokus. Foruden 9/11 har vi også arbejdet med COVID-19 og mordet på prinsesse Diana.
Der er set nærmere på den brede forståelse og opfattelse af disse konspirationsteorier, og dermed også arbejdet med kernebegrebet kildekritik, konspirationsteori, truthers og debunke, samt de fire karakteristika for konspirationsteorier.
Hovedanalysebegreberne i denne del af forløbet har været: kildekritik, retorik analyse, fortællingsanalyse og dokumentaranalyse.

Kernestof og læringsmål:
- Forstå varierede former for autentisk engelsk både skriftligt og mundtligt
- Beherske et varieret ordforråd, der gør det muligt at deltage i en samtale og diskussion på engelsk
- Give en sammenhængende, struktureret mundtlig og skriftligt fremstilling på forholdsvis flydende og korrekt engelsk af relevante sagsforhold med forståelse for kommunikationssituationen
- Gøre rede for indhold og synspunkter i forskellige typer af engelske tekster
- Perspektivere den enkelte tekst i forhold til samfundsmæssige, kulturelle, historiske og faglige sammenhænge,
- Analysere og fortolke forskellige teksttyper om almene og faglige emner under anvendelse af faglig terminologi,
- Orientere sig i et større engelsksproget stof
- Anvende relevante hjælpemidler, opslagsværker og informationskilder.

- Ordforråd, orddannelse og idiomer,
- Principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng,
- Kommunikationsformer og kommunikationsstrategier i almene og faglige sammenhænge,
- Tekstanalytiske begreber,
- Væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
- Historiske og aktuelle forhold i andre dele af den engelsktalende verden.

Kernestof/værker konspirationsteorier:
Dylan, Avery. ”Loose Change 2nd Edition”. Vimeo. Web. 18.01.2024. https://vimeo.com/604231275
Lynas, Mark. “COVID: Top 10 current conspiracy theories”. Alliance for Science. Web. 14.11.2023. https://allianceforscience.org/blog/2020/04/covid-top-10-current-conspiracy-theories/
Bennett, Sarah. “Princess Diana: why her death 25 years ago has sparked so many conspiracy theories”. The Conversation. Web. 18.02.2024. https://theconversation.com/princess-diana-why-her-death-25-years-ago-has-sparked-so-many-conspiracy-theories-189088
Eidell, Lynsey. “What Was Operation Paget? All About the 3-Year Inquiry Into Princess Diana's Death”. People. Web. 18.02.2024. https://people.com/what-was-operation-paget-princess-diana-death-inquiry-8412027
Griffin, Andrew. “Princess Diana conspiracy theories: Eight reasons people believe the crash in Paris wasn’t all it seems”. Independent. Web. 18.02.2024. https://www.independent.co.uk/life-style/royal-family/princess-diana-death-conspiracy-theories-b2248362.html
Sky. ”6 CONSPIRACY THEORIES ABOUT THE DEATH OF PRINCESS DIANA DEBUNKED”. Sky History. Web. 18.02.2024. https://www.history.co.uk/articles/6-conspiracy-theories-about-the-death-of-princess-diana-debunked

Supplerende tekster konspirationsteorier:
Hindsight. ”The “9/11 was an inside job” guy has some regrets”. The Outline. Web. 31.01.2024.
https://theoutline.com/post/2179/reflecting-on-loose-change-in-the-age-of-fake-news-9-11-inside-job
McDermott, John. “A Comprehensive History of 'Loose Change'—and the Seeds It Planted in Our Politics”. Esquire. 31.01.2024. https://www.esquire.com/news-politics/a33971104/loose-change-9-11-conspiracy-documentary-history-interview/

Baggrundslitteratur konspirationsteorier:
National Geographic. ”Seconds from disaster”. YouTube. Web. 15.01.2024. https://www.youtube.com/watch?v=x3kARkscnyw&ab_channel=Anormalchannel
The Crown. “Dis-Moi Oui”. Netflix. Web. 9.02.2024. https://www.netflix.com/watch/81489584?trackId=200257859
The Crown. ”Aftermath”. Netflix. Web. 17.02.2024. https://www.netflix.com/watch/81489585?trackId=14170286
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 36,00 moduler
Dækker over: 36 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 3 US According to the Simpsons

Forløbet tager udgangspunkt i tv-serien The Simpsons med det formål at undersøge aspekter af amerikansk historie, kultur og samfundsforhold.
Forløbet begyndte med en generel introduktion til USA, hvor vi arbejdede med opdagelsen af USA, The War of Independence og The Declaration of Independence, for at give eleverne en fælles forståelse af landet inden vi begyndte på The Simpsons.

Introduction
- Mullin, Brett. “The Simpsons, American Satire”. 1999.
- American Revolutionary War. https://www.youtube.com/watch?v=NdRuU5ON-LU&ab_channel=HistoryonMaps  

Topic 1: Child Beauty Pageants
- Simpsons episode: Lisa the Beauty Queen (Season 4, episode 4)
- Child beauty pageants. https://www.youtube.com/watch?v=QUNr-ZkJSlI&ab_channel=tlcuk

Topic 2: Melting Pot or Salad Bowl? – US Multiculturalism
- Simpsons episode: “Much Apu about Nothing” (sæson 7, episode 23)
- Lazarus, Emma. “The New Colossus” fra “Worlds of English” af Anne Mette Finderup, Agnete Fog og Systime A/S. Første udgivelsesår 2022.

Topic 3: God’s Own Country
- God’s Own Country – The Simpsons and religion. https://www.pbs.org/wnet/religionandethics/2007/07/27/july-27-2007-religion-and-the-simpsons/7177/
- Simpsons episode: Homer the Heretic (season 4, episode 3)

Topic 4: A More Perfect Union
- PBS NewsHour. “How the Jan. 6 Capitol  attack unfolded”. https://www.youtube.com/watch?v=mgPLrckYVJw&ab_channel=PBSNewsHour
- Lincoln, Abraham. ”Gettysburg Address”. https://voicesofdemocracy.umd.edu/lincoln-gettysburg-address-speech-text/
- Simpsons episode: “Mr. Lisa goes to Washington” (Season 3, episode 2)
- Barack Obama vs Donald Trump. Retorik omkring terrorisme (og drabet af to ledere). https://www.youtube.com/watch?v=hiBqiH_K-Kc&ab_channel=CGTNAmerica
- Barack Obama om Donald Trumps fake news om Obama’s dåbsattest. https://www.youtube.com/watch?v=HHckZCxdRkA&t=18s&ab_channel=CNN
- CNN Politics. "Read former President George W. Bush’s speech at the Flight 93 memorial service".  https://edition.cnn.com/2021/09/11/politics/transcript-george-w-bush-speech-09-11-2021/index.html

Topic 5: Slavery and Racism
- Go down Moses. https://blackvoices.systime.dk/?id=143#c322
- Simpsons episode: “The Color Yellow” (sæson 21, episode 13)
- Hughes, Langston. “Let America Be America Again” fra “Worlds of English” af Anne Mette Finderup, Agnete Fog og Systime A/S. Første udgivelsesår 2022. https://worldsofenglish.systime.dk/?id=303

Kernestof og læringsmål:
Læringsmål
Sprogfærdighed
a. Forstå varierede former for autentisk engelsk både skriftligt og mundtligt,
b. Beherske et varieret ordforråd, der gør det muligt at deltage i en samtale og diskussion på engelsk,
c. Give en sammenhængende, struktureret mundtlig og skriftligt fremstilling på forholdsvis flydende og korrekt engelsk af relevante sagsforhold med forståelse for kommunikationssituationen,
Sprog, tekst og kultur
d. Gøre rede for indhold og synspunkter i forskellige typer af engelske tekster,
e. Perspektivere den enkelte tekst i forhold til samfundsmæssige, kulturelle, historiske og faglige sammenhænge,
f. Anvende en grundviden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien, USA eller andre engelsktalende områder til analyse og perspektivering af aktuelle eller historiske forhold,
h. Orientere sig i et større engelsksproget stof og
i. Anvende relevante hjælpemidler, opslagsværker og informationskilder.

Kernestof
b. Ordforråd, orddannelse og idiomer,
c. Principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng,
d. Kommunikationsformer og kommunikationsstrategier i almene og faglige sammenhænge,
e. Tekstanalytiske begreber,
f. Et udvalg af litterære tekster af engelsksprogede forfattere inden for flere litterære hovedgenrer,
g. Et udvalg af hovedsagelig nyere ikke-litterære tekster,
h. Væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 42,00 moduler
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
Titel 4 Love and Identity

I dette forløb har vi arbejdet med ”Kærlighed og identitet”. Vi begyndte med William Shakespeare, hvor vi arbejdede med sonetter og så et af hans værker som film, hvorefter vi så på mere moderne litteratur og film.
”The Last Leaf” af O. Henry og William Shakespeares “Sonnet 18” blev benyttet til Selvstændigt Skriftligt Arbejde, og derefter indført til studieplanen og gennemgået i timerne.

Kernestof/værker:
- Henry, O. “The Last Leaf”. 1905.
- Love, Simon. 2018
- Shakespeare, William. ”Sonnet 18”.
- Shakespeare, William. ”Sonnet 20”.
- Shakespeare, William. ”Sonnet 113”.
- Shakespeare, William. ”Sonnet 114”.
- The Lion King. Liveaction version. 2019.

Læringsmål
Sprogfærdighed
a. Forstå varierede former for autentisk engelsk både skriftligt og mundtligt,
b. Beherske et varieret ordforråd, der gør det muligt at deltage i en samtale og diskussion på engelsk,
c. Give en sammenhængende, struktureret mundtlig og skriftligt fremstilling på forholdsvis flydende og korrekt engelsk af relevante sagsforhold med forståelse for kommunikationssituationen,
Sprog, tekst og kultur
d. Gøre rede for indhold og synspunkter i forskellige typer af engelske tekster,
e. Perspektivere den enkelte tekst i forhold til samfundsmæssige, kulturelle, historiske og faglige sammenhænge,
f. Anvende en grundviden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien, USA eller andre engelsktalende områder til analyse og perspektivering af aktuelle eller historiske forhold,
g. Analysere og fortolke forskellige teksttyper om almene og faglige emner under anvendelse af faglig terminologi,
h. Orientere sig i et større engelsksproget stof og
i. Anvende relevante hjælpemidler, opslagsværker og informationskilder.

Kernestof
b. Ordforråd, orddannelse og idiomer,
c. Principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng,
e. Tekstanalytiske begreber,
f. Et udvalg af litterære tekster af engelsksprogede forfattere inden for flere litterære hovedgenrer,
g. Et udvalg af hovedsagelig nyere ikke-litterære tekster,
h. Væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA og
i. Historiske og aktuelle forhold i andre dele af den engelsktalende verden. 
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 28,00 moduler
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
Titel 5 The Haves and the Have-nots **

A theme taken from "Contexts" (edi: Engberg-Pedersen a.o), Gyldendal, København 2015

As 14m Africans face death by starvation...
Food giants are sued for "making people fat"
From City banker to feeding the poor...
Still a Fast-Food Nation
The Blind Side (movie)
The Commission
TV gets green light to plug junk food
Richard Tromans: The River Underground - short story (dokumenter)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Trump or Harris - The American Election 2024 **

Op til det amerikanske valg fokuserer vi på amerikansk kultur, det særlige politiske system og institutioner.

Som verdens eneste supermagt præges meget af vores dagligdag af den amerikanske kultur lige fra fast food til musiksmag.

Forløbet ledte op til selve valget, hvor eleverne blev introduceret til de to altdominerende partier og forskellen mellem de enkelte kandidater.

Sideløbende beskæftigede vi os også med grammatik og gamle eksamensopgaver.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Tourists and Travellers **

Livet er en rejse - både i tid og sted. I dette forløb fokuserer vi meget på sidstnævnte, hvor der er stor forskel på masseturisme og den individuelle rejsende.

Enkelte kaster sig ud i livstruende opdagelsesrejser, hvilket vi stiftede bekendtskab med i Robert Scotts dagbogsoptegnelser fra Antarktis.

At møde det ukendte og fremmedartede oplevede vi forskellige TV fremstillinger og tekster, hvor f.eks. en amerikaner overtrådte samtlige skrevne og uskrevne regler ved et besøg i Japan.

Vi kiggede også på turismens miljøpåvirkning - både globalt og lokalt.

Tekster:
Robert Scott: The Last Entries
TED-talk with Robin Esrock
An idiot abroad. Karl Pilkington
Margereth Atwood: A travel piece
Mary Roach: Monster in a Ryokan
Christopher McCandless: Into the wild (youtube)
Aron Ralston
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 War and Conflict **

Et forløb taget fra Contexts - suppleret med materiale på kopi
+ movie clips from iconic war movies

Desværre et højaktuelt emne med en tilsyneladende stadig mere usikker verden. Vi har især fokuseret på tre konflikter, 1. verdenskrig, Vietnamkrigen og Golfkrigen, hvor også Danmark var aktiv.

Vi har også beskæftiget os med, hvordan disse krige er blevet afbilledet i populærindustrien, dvs. primært Hollywood, der ofte bliver ensbetydende med mindet om krigsdeltagelsen, men vi så også på gamle krigsplakater fra 1. verdenskrig, hvor befolkningen blev forsøgt vundet for krigsdeltagelsen.

Texts:
Introduction to the theme in "Contexts", p. 205-213
Siegfried Sassoon: "Suicide in the Trenches" + "Does It Matter"
Philip Caputo: "A Rumor of War"
Clips from Iconic War Movies: "Apocalypse Now", "Deer Hunter", "Rambo" and "Full Metal Jacket"
Báo Ninh: "The Sorrow of War"
Danny Martin: "Haddock of Mass Destruction"
Paul Harris: "A Picture Made Him a Hero. Then his Life Fell Apart"
Bruce Springsteen: "War"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 9 Immigration **

Endnu et forløb taget fra Contexts.

I dette forløb fokuserer vi på det multikulturelle samfund, særlig de problemer, der opstår i form af integrationsproblemer og kulturforskelle.

Vi har primært læst tekster i britisk kontekst, hvor vi både har læst fiktion og non-fiktions tekster.

Texts:
Gish Jen: Who's Irish
Burhan Wazir: Long Nights, Low Pay and No Play
Hanif Kureishi: My Son the Fanatic
Tariq Ramadan: You Can't Go Home Again
David Dabydeen: London Taxi Driver
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Repetition

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 ** = Eksamensforløb

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer