Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
GUX Nuuk
|
Fag og niveau
|
Psykologi C
|
Lærer(e)
|
Jan Bæk
|
Hold
|
2024 ps/T (3T ps)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
2
|
Angst og afhængighed
ANGST OG AFHÆNGIGHED
Først behandles Behaviorismen og den kognitive psykologi, hvorefter der fokuseres på nervøse tilstande (angst) og afhængighedstilstande.
BEHAVIORISME: Naturvidenskabeligt ideal (positivisme)
Adfærd produkt af ydre påvirkning. Stimulus medfører respons. Når en bestemt adfærd er indlært har der fundet en betingning sted. S → R.
Klassisk betingning(Pavlovs hund) eller Operant betingning (Skinner-box). Forstærkning (positiv,negativ, uregelmæssig, straf). Straf medfører ofte modkontrol.
https://psykveje.systime.dk/?id=p5135
https://psykveje.systime.dk/?id=p5163
https://psykveje.systime.dk/?id=p5162
https://psykveje.systime.dk/?id=p5161
ADFÆRDSTERAPI = udslukning/af-betingning af uhensigtsmæssig adfærd. Indlæring af ønsket adfærd.
Aversionsterapi, Desensibilisering, Realitetsterapi
https://psykveje.systime.dk/?id=p5159
KOGNITIV ADFÆRDSPSYKOLOGI: al adfærd kan ikke bestemmes som et resultat af ydre påvirkning – indre tanker spiller også en rolle. Fokus på tankerne. S → tanker → R
https://psykveje.systime.dk/?id=p5158
BANDURA: SOCIAL INDLÆRINGSTEORI: ved at iagttage andres adfærd skabes kognitive skemaer – Rollemodellering Observation + Imitation: ”Klovnedukke-eksperimentet”.
Banduras teori om SELF-EFFICACY (Selvtillid indenfor ét bestemt område):
Ifølge Bandura bestemmes self-efficacy af 4 forhold:
- Tidligere oplevelser af succes i lignende situationer
- Social indlæring: at have set andre få succes efter store anstrengelser
- Opbakning og støtte fra andre til at yde mere
- Anerkendelse fra andre virker som positiv forstærkning
https://psykveje.systime.dk/?id=p5157
https://psykveje.systime.dk/?id=p5809
Martin Seligmans teori om INDLÆRT HJÆLPELØSHED.
(Et kognitivt skema som fører til passivitet og manglende handlekraft)
https://psykveje.systime.dk/?id=p5717
KOGNITIV TERAPI
Aaron Beck: depression og angsttilstande opstår, fordi tidligere erfaringer har dannet et kognitivt angstskema, som personen reagerer på med undgåelsesadfærd. Dette fungerer som positiv forstærkning, hvorved den uhensigtsmæssige undgåelsesadfærd indlæres.
Personen laver KOGNITIV FORVRÆNGNING, hvor negative automatiske tanker påvirker følelser og adfærd.
KOGNITIV TERAPI går ud på psykoedukation samt registrering af de kognitive forvrængninger, som søges omstruktureret. Der arbejdes med kognitiv omstrukturering samt eksponering/desensibilisering.
https://psykveje.systime.dk/?id=p5235
ANGST - NERVØSE TILSTANDE
Mildere psykiske lidelser: socialangst - agorafobi - panikangst _ generaliseret angst - OCD - PTSD
- Udviklingspsykologisk forklaring:
omsorgssvigt eller tilknytningsproblemer i barndommen har medført
mistillid, lav selvfølelse og en sårbar personlighed, som ved stresspåvirkning reagerer med angst.
- Behavioristisk forklaring:
en tidligere ubehagelig oplevelse har udløst angst (klassisk betingning),
hvorefter personen søger at undgå lignende situationer (operant betingning). Undgåelsesadfærd giver negativ forstærkning.
- Kognitiv psykologisk forklaring:
tidligere oplevelser har medført kognitivt angst-skema, som nye oplevelser knyttes til (assimilation). Kognitive forvrængninger
medfører uhensigtsmæssig adfærd f.eks. cutting eller flugt.
https://psykveje.systime.dk/?id=p5615
ANGST I HJERNEN:
I det limbiske system finder vi AMYGDALA, som er center for følelser. Vores sanseindtryk opfanges af THALAMUS, som sender impulser videre til Amygdala og NEO-CORTEX. Neo-cortex vurderer og kontrollerer, hvordan Amygdala skal reagere ("Den lange vej"). MEN der er også en kort vej direkte fra Thalamus til Amygdala udenom Neo-cortex. Her reagerer Amygdala umiddelbart med angstreaktioner (kamp, flugt, frys). Undersøgelser af hjernen viser, at der ved angsttilstande er høj aktivitet i amygdala.
Ved traumatiske tilstande oplever personen stress og angstimpulser fra amygdala.
https://psykveje.systime.dk/?id=5323
AFHÆNGIGHED/LUDOMANI
Sygelig afhængighed af spil - eksempelvis bingo, odds´et, netpoker, skrabelodder, computerspil, mobiltelefon
Symptomer på afhængighed: - urolig, irritabel, når man ikke spiller
- tab af sociale relationer
- bruger meget tid på spil - lyver om sit forbrug
- kognitive forvrængninger (chasing...)
Behaviorisme: Indlært gennem operant betingning.
Positiv forstærkning (gevinst); negativ forstærkning (ubehag forsvinder)
Social indlæring via medier, venner
Kognitiv psykologi: spilleadfærd styres af tankerne. Kognitivt skema, kognitiv forvrængning
Udviklingspsykologi: spil en slags flugt fra omsorgssvigt og uinvolveret opdragelse.
Narcissistiske træk gennem spiller-livsstil
Biologisk forklaring: Ved spil udskiller hjernen dopamin/endorfin, som påvirker lystcentret og kan skabe afhængighed.
https://netdoktor.dk/sygdomme/fakta/ludomani.htm
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Identitet i det senmoderne samfund
Identitet i det senmoderne samfund + Grønlandske forhold
I første del af forløbet undersøges unges identitetsdannelse i dag - anden del fokuserer på særlige grønlandske forhold vedrørende identitetsdannelse.
Erikson:
Identitet er en udviklingsproces, som foregår gennem hele livet. Udvikling af stabil indre selvfølelse.
Identitet = Jeg-identitet (indre) + social identitet (ydre).
Positiv identitet: tilfreds med egen krop – har en ”retning” i sit liv – anerkendelse fra venner man respekterer.
Identitetsforvirring: svagt Jeg, usammenhængende indre selvfølelse, narcissistiske personlighedstræk
https://psykveje.systime.dk/?id=p5422
Anthony Giddens:
I det senmoderne samfund er identitet en social konstruktion
En løbende selv-iscenesættelse, som kræver evne til REFLEKSIVITET.
For Giddens er identitet = social identitet, som hele tiden søges bekræftet på SOCIALE ARENAER.
Senmoderne unge har en flydende identitet, som hele tiden kan ændres og omstruktureres. Dette medfører højt forventningspres og øget selvoptagethed/selvmonitorering. Dette kan medføre FOMO og LIKE-afhængighed.
For at kunne føle sig tryg med forventningspres og de skiftende identiteter kræves ONTOLOGISK SIKKERHED.
https://psykveje.systime.dk/?id=p5419
https://psykveje.systime.dk/?id=p5416
https://psykologi.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=287
https://www.lectio.dk/lectio/354/lc/44948700896/res/44948700897/Jeg er online.pdf
David Riesman beskriver tre SOCIALKARAKTERER, som hører til tre historiske perioder med forskelige betingelser for identitetsdannelse: Traditionsstyret kultur - Indrestyret kultur og Gruppestyret kultur.
https://psykveje.systime.dk/?id=p5415
JOHN BERRYS teori om AKKULTURATION beskriver fire mulige reaktioner, som påvirker identiteten ved mødet med en anden kultur: Integration, Assimilation, Separation og Marginalisering.
https://www.lectio.dk/lectio/354/lc/45103729959/res/45103729960/Akkulturation.pdf
ISUMAMINIK-begrebet forklarer, hvorfor personlige problemer og konflikter sjældent diskuteres i Inuitkulturen. Begreber som konfliktfortrængning, ikke-indblanding og kompensatorisk machoisme forklarer udbredelsen af vold i Grønland.
https://www.lectio.dk/lectio/354/lc/45177438777/res/45177438778/Isumaminik.pdf
Finn Breinholdt Larsen: "Vold i Grønland":
Social indlæring fra miljøet
KOMPENSATORISK MACHOISME
https://www.lectio.dk/lectio/354/lc/71313959671/res/71313960284/Vold%20i%20Gr%C3%B8nland.pdf
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/354/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64794163204",
"T": "/lectio/354/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64794163204",
"H": "/lectio/354/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64794163204"
}