Holdet 2024 ps/T - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution GUX Nuuk
Fag og niveau Psykologi C
Lærer(e) Jan Bæk
Hold 2024 ps/T (3T ps)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Udvikling og personlighed
Titel 2 Angst og afhængighed
Titel 3 Identitet i det senmoderne samfund
Titel 4 Psykologiske undersøgelsesmetoder
Titel 5 Mennesker i grupper
Titel 6 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Udvikling og personlighed

UDVIKLING OG PERSONLIGHED


BIG 5 - OCEAN-modellen
        https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=170
     

Medfødte forskelle (Thomas/Chess)
        Temperamentsforskelle: Lette børn - Besværlige børn -
        Langsomme børn
        https://psykveje.systime.dk/?id=p4903


Neuropsykologi
       Hjernen er plastisk - den kan hele tiden omformes og udvikle sig
       gennem stimulation fra omgivelserne
       Neuroner = hjerneceller.
       Neuronforbindelser skabes via transmitterstoffer.
      ("Neurons that fire together wire together")
       Læring = neuronforbindelser = KOGNITIVE SKEMAER

       Den tre delte hjerne: krybdyrhjerne - pattedyrhjerne - cortex
       Ubalance i Teenagehjernen mellem følelser (det limbiske system)
       og følelseskontrol (cortex)
       AMYGDALA - følelsescenter i det limbiske system (kan under stress
       reagere uden kontrol fra cortex)
       https://psykveje.systime.dk/?id=p5297
       https://psykveje.systime.dk/?id=p5329
       https://psykveje.systime.dk/?id=p5328
       https://psykveje.systime.dk/?id=p5323
       

STERN:  teori om barnets udvikling af Selvfølelse
       Begyndende selv - Kerneselv (ansigtsduetter) - Subjektivt selv
      (fælles opmærksomhedsfokus - affektiv afstemning)
       Eksperiment: Den visuelle kløft)
        https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=175
        https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=176
        https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=177

BOWLBY:    Tilknytningsteori
        Selektiv tilknytning - Tryg base - Udforskning af omgivelserne
        Reaktioner på brud på tilknytning: Protest-Fortvivelse-Emotionel
        frakobling
        https://psykveje.systime.dk/?id=p5043
        https://psykveje.systime.dk/?id=p5133

AINSWORTH:  "Fremmedsituations-test"
        Tryg tilknytning
        Utryg tilknytning (ængstelig-undgående-desorganiseret)
        https://psykveje.systime.dk/?id=p5043

Tilknytningsforstyrrelser (Harlow + Spitz)
        Harlows abeeksperiment
        Spitz` undersøgelse af spædbørnehjem
        Spædbarnsdepression  -  Hospitalisme
        https://psykveje.systime.dk/?id=p5132
        https://psykveje.systime.dk/?id=p5131
        https://psykveje.systime.dk/?id=p5130

Omsorgssvigt
        De rumænske børnehjem
        Omsorgssvigt (Vanrøgt - fysiske overgreb - psykiske overgreb -
        seksuelle overgreb)
        Mistillid - utryg tilknytning - lav selvfølelse
        Barnets reaktioner: dissociation - hyperaktiv/destruktiv adfærd -
        depression -  overdreven tilpasning ("for tidlige voksne børn") -
        tilknytningsforstyrrelser
        Digitalt omsorgssvigt + Offentlig omsorgssvigt i daginstitutioner
        https://psykveje.systime.dk/?id=p5129
        https://psykveje.systime.dk/?id=p5128
        https://temaertilpsykologi.systime.dk/?id=139
        https://temaertilpsykologi.systime.dk/?id=140

Resiliens
        Mønsterbrydere
        Kauai-undersøgelsen
        Resiliens-faktorer: - let, ubekymret temperament
                                      - en særlig interesse at flygte ind i
                                      - kontakt til én voksen, som støtter og lytter
        https://psykveje.systime.dk/?id=p5123

Opdragelsesformer  
       Primær og sekundær socialisering. Dobbeltsocialisering.        
       BAUMRIND: 4 opdragelsesstile (Autoritær - Autoritativ -
       Eftergivende - Undvigende)
       https://psykologi.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=p147


Den narcissistiske personlighedstype
https://www.lectio.dk/lectio/354/lc/62599706572/res/62599706573/Narcissisme.pdf
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 38 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Angst og afhængighed

ANGST OG AFHÆNGIGHED
Først behandles Behaviorismen og den kognitive psykologi, hvorefter der fokuseres på nervøse tilstande (angst) og afhængighedstilstande.


BEHAVIORISME: Naturvidenskabeligt ideal (positivisme)
Adfærd produkt af ydre påvirkning. Stimulus medfører respons. Når en bestemt adfærd er indlært har der fundet en betingning sted. S → R.
Klassisk betingning(Pavlovs hund) eller Operant betingning (Skinner-box). Forstærkning (positiv,negativ, uregelmæssig, straf). Straf medfører ofte modkontrol.
https://psykveje.systime.dk/?id=p5135
https://psykveje.systime.dk/?id=p5163
https://psykveje.systime.dk/?id=p5162
https://psykveje.systime.dk/?id=p5161

ADFÆRDSTERAPI = udslukning/af-betingning af uhensigtsmæssig  adfærd. Indlæring af ønsket adfærd.
Aversionsterapi, Desensibilisering, Realitetsterapi
https://psykveje.systime.dk/?id=p5159

KOGNITIV ADFÆRDSPSYKOLOGI: al adfærd kan ikke bestemmes som et resultat af ydre påvirkning – indre tanker spiller også en rolle. Fokus på tankerne. S  → tanker → R
https://psykveje.systime.dk/?id=p5158

BANDURA: SOCIAL INDLÆRINGSTEORI: ved at iagttage andres adfærd skabes kognitive skemaer – Rollemodellering Observation + Imitation: ”Klovnedukke-eksperimentet”.
Banduras teori om SELF-EFFICACY (Selvtillid indenfor ét bestemt område):
Ifølge Bandura bestemmes self-efficacy af 4 forhold:
- Tidligere oplevelser af succes i lignende situationer
- Social indlæring: at have set andre få succes efter store anstrengelser
- Opbakning og støtte fra andre til at yde mere
- Anerkendelse fra andre virker som positiv forstærkning
https://psykveje.systime.dk/?id=p5157
https://psykveje.systime.dk/?id=p5809

Martin Seligmans teori om INDLÆRT HJÆLPELØSHED.
(Et kognitivt skema som fører til passivitet og manglende handlekraft)
https://psykveje.systime.dk/?id=p5717

KOGNITIV TERAPI     
Aaron Beck: depression og angsttilstande opstår, fordi tidligere erfaringer har dannet et kognitivt angstskema, som personen reagerer på med undgåelsesadfærd. Dette fungerer som positiv forstærkning, hvorved den uhensigtsmæssige undgåelsesadfærd indlæres.
Personen laver KOGNITIV FORVRÆNGNING, hvor negative automatiske tanker påvirker følelser og adfærd.
KOGNITIV TERAPI går ud på psykoedukation samt registrering af de kognitive forvrængninger, som søges omstruktureret. Der arbejdes med kognitiv omstrukturering samt eksponering/desensibilisering.
https://psykveje.systime.dk/?id=p5235

ANGST - NERVØSE TILSTANDE
Mildere psykiske lidelser: socialangst - agorafobi - panikangst _ generaliseret angst - OCD - PTSD

- Udviklingspsykologisk forklaring:
omsorgssvigt eller tilknytningsproblemer i barndommen har medført
mistillid, lav selvfølelse og en sårbar personlighed, som ved stresspåvirkning reagerer med angst.
- Behavioristisk forklaring:
en tidligere ubehagelig oplevelse har udløst angst (klassisk betingning),
hvorefter personen søger at undgå lignende situationer (operant betingning). Undgåelsesadfærd giver negativ forstærkning.
- Kognitiv psykologisk forklaring:
tidligere oplevelser har medført kognitivt angst-skema, som nye oplevelser knyttes til (assimilation). Kognitive forvrængninger
medfører uhensigtsmæssig adfærd f.eks. cutting eller flugt.
https://psykveje.systime.dk/?id=p5615  


ANGST I HJERNEN:
I det limbiske system finder vi AMYGDALA, som er center for følelser. Vores sanseindtryk opfanges af THALAMUS, som sender impulser videre til Amygdala og NEO-CORTEX. Neo-cortex vurderer og kontrollerer, hvordan Amygdala skal reagere ("Den lange vej"). MEN der er også en kort vej direkte fra Thalamus til Amygdala udenom Neo-cortex. Her reagerer Amygdala umiddelbart med angstreaktioner (kamp, flugt, frys). Undersøgelser af hjernen viser, at der ved angsttilstande er høj aktivitet i amygdala.
Ved traumatiske tilstande oplever personen stress og angstimpulser fra amygdala.
https://psykveje.systime.dk/?id=5323

AFHÆNGIGHED/LUDOMANI
Sygelig afhængighed af spil - eksempelvis bingo, odds´et, netpoker, skrabelodder, computerspil, mobiltelefon
Symptomer på afhængighed:  - urolig, irritabel, når man ikke spiller
                                                - tab af sociale relationer
                                                - bruger meget tid på spil - lyver om sit forbrug
                                                - kognitive forvrængninger (chasing...)

Behaviorisme: Indlært gennem operant betingning.
Positiv forstærkning (gevinst); negativ forstærkning (ubehag forsvinder)
                Social indlæring via medier, venner
Kognitiv psykologi: spilleadfærd styres af tankerne. Kognitivt skema, kognitiv forvrængning
Udviklingspsykologi: spil en slags flugt fra omsorgssvigt og uinvolveret opdragelse.
Narcissistiske træk gennem spiller-livsstil
Biologisk forklaring: Ved spil udskiller hjernen dopamin/endorfin, som påvirker lystcentret og kan skabe afhængighed.
https://netdoktor.dk/sygdomme/fakta/ludomani.htm

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Identitet i det senmoderne samfund

Identitet i det senmoderne samfund + Grønlandske forhold

I første del af forløbet undersøges unges identitetsdannelse i dag - anden del fokuserer på særlige grønlandske forhold vedrørende identitetsdannelse.

Erikson:
Identitet er en udviklingsproces, som foregår gennem   hele livet. Udvikling af stabil indre selvfølelse.
Identitet = Jeg-identitet (indre) + social identitet (ydre).
Positiv identitet: tilfreds med egen krop – har en ”retning” i sit liv – anerkendelse fra venner man respekterer.
Identitetsforvirring: svagt Jeg, usammenhængende indre selvfølelse, narcissistiske personlighedstræk
https://psykveje.systime.dk/?id=p5422


Anthony Giddens:
I det senmoderne samfund er identitet en social konstruktion
En løbende selv-iscenesættelse, som kræver evne til REFLEKSIVITET.
For Giddens er identitet = social identitet, som hele tiden søges bekræftet på SOCIALE ARENAER.
Senmoderne unge har en flydende identitet, som hele tiden kan ændres og omstruktureres. Dette medfører højt forventningspres og øget selvoptagethed/selvmonitorering. Dette kan medføre FOMO og LIKE-afhængighed.
For at kunne føle sig tryg med forventningspres og de skiftende identiteter kræves ONTOLOGISK SIKKERHED.
https://psykveje.systime.dk/?id=p5419
https://psykveje.systime.dk/?id=p5416
https://psykologi.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=287
https://www.lectio.dk/lectio/354/lc/44948700896/res/44948700897/Jeg er online.pdf


David Riesman beskriver tre SOCIALKARAKTERER, som hører til tre historiske perioder med forskelige betingelser for identitetsdannelse:  Traditionsstyret kultur - Indrestyret kultur og Gruppestyret kultur.
https://psykveje.systime.dk/?id=p5415

JOHN BERRYS teori om AKKULTURATION  beskriver fire mulige reaktioner, som påvirker identiteten ved mødet med en anden kultur:  Integration, Assimilation, Separation og Marginalisering.
https://www.lectio.dk/lectio/354/lc/45103729959/res/45103729960/Akkulturation.pdf

ISUMAMINIK-begrebet forklarer, hvorfor personlige problemer og konflikter sjældent diskuteres i Inuitkulturen. Begreber som konfliktfortrængning, ikke-indblanding og kompensatorisk machoisme forklarer udbredelsen af vold i Grønland.
https://www.lectio.dk/lectio/354/lc/45177438777/res/45177438778/Isumaminik.pdf

Finn Breinholdt Larsen: "Vold i Grønland":
Social indlæring fra miljøet
KOMPENSATORISK MACHOISME
https://www.lectio.dk/lectio/354/lc/71313959671/res/71313960284/Vold%20i%20Gr%C3%B8nland.pdf
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Psykologiske undersøgelsesmetoder

Psykoliogiske undersøgelsesmetoder

Kvalitativ/kvantitativ metode
Eksperiment/Observation/Spørgeskema/Interview/Korrelationsstudie
Længdesnitsundersøgelse/Tværsnitsundersøgelse
Fejlkilder: Hawthorneeffekt/Undersøgelseseffekt/Pygmalioneffekt

https://undersoegelseripsykologi.systime.dk/?id=p168
https://undersoegelseripsykologi.systime.dk/?id=p169
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Mennesker i grupper

SOCIALPSYKOLOGI

FESTINGERS teori om kognitiv dissonans
https://psykveje.systime.dk/?id=c12387

MENNESKER I GRUPPER

SOCIALPSYKOLOGI handler om, hvordan mennesker tænker om hinanden og hvilken adfærd, der følger af det.
Hjernen deler hurtigt personer op i os/dem - indgrupper og udgrupper.
https://temaertilpsykologi.systime.dk/?id=162

Vi afkoder andre personer ud fra sociale markører, sociale koder m.m.)
Stereotypisering - fordomme - racisme
Rosenthaleffekt - Confirmation Bias
https://psykologi.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=p168
https://psykologi.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=p221

GRUPPEPSYKOLOGI handler om påvirkning og adfærd i grupper
https://psykveje.systime.dk/?id=p5536
Tajfels teori om social identitet i grupper (Indgruppe - Udgruppe).
Sherifs eksperiment ("Robbers Cave")
Aschs eksperiment med KONFORMITET.
Gruppetænkning (Janis)
GRUPPEPOLARISERING (Stoner)
"Bystander-effekten".
https://psykveje.systime.dk/?id=c12425
https://psykveje.systime.dk/?id=p5665
https://psykveje.systime.dk/?id=c12430
https://psykveje.systime.dk/?id=c12427

ZIMBARDO:  fængsels-eksperiment (Stanford Universitetet)
                      De-individuering - dehumanisering - stigmatisering
                      Kognitiv forvrængning - Projektiv identifikation
https://psykologi.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=176

STANLEY MILGRAM:  eksperiment med autoritet og lydighed
https://undersoegelseripsykologi.systime.dk/?id=141

Tilskuereffekten
https://psykologi.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=c841
https://psykologi.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=c842
https://psykologi.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=c843

MOBNING:   Der arbejdes med individpsykologiske og gruppepsykologiske forklaringer
https://psykveje.systime.dk/?id=c12423

Mobiltelefoner - hvordan påvirkers vi?
https://undersoegelseripsykologi.systime.dk/?id=139


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Repetition

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer