Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
GUX Nuuk
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
Joakim Kirketerp-Møller
|
Hold
|
2024 bi/Q (2Q bi C)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Cellebiologi
Hvad er liv? Hvad vil det sige at være levende?
Prokayote og eukaryote celler
Membranopbygning + transportprocesser
Materiale
Biologi i udvikling:
Livets forudsætninger
Cellen
Cellemembranen og transportprocesser
Forsøg:
Osmose i kartofler.
Mikroskopering af celler (dyre og planteceller)
Læringsmål og indhold
A) Anvende fagbegreber, fagsprog og relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af biologiske problemstillinger,
B) Tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet (....) under hensyntagen til sikkerhed og til risikomomenter ved arbejde med biologisk materiale
Kernestof:
a) Cellebiologi: overordnet opbygning ag pro- og eucaryote celler og membran processer
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
osmose rapport
|
27-08-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kost og sundhed
Indhold: I dette forløb arbejder vi med sundhedsbegrebet og dets tre aspekter: mental, fysisk og social sundhed. Eleverne får en grundlæggende forståelse af energibalance og kroppens behov for makro- og mikronæringsstoffer som kulhydrater, proteiner, fedtstoffer, vitaminer og mineraler. Derudover gennemgås fordøjelsessystemets opbygning og funktion, samt hvordan næringsstoffer optages og omsættes i kroppen.
Et særligt fokus er blodsukkerregulering, herunder kroppens hormonelle styring af blodsukkeret og sammenhængen til sygdommen diabetes. I den forbindelse udfører eleverne et forsøg, hvor de måler deres blodsukker efter indtag af forskellige typer morgenmad for at undersøge, hvordan fødevarernes sammensætning påvirker blodsukkeret.
Fokuspunkter:
- Sundhedsbegrebet - mental, fysisk og social sundhed
- Makro og mikro næringsstoffer
- Fordøjelsessystemet
- Blodsukkerregulering
- Diabetes
Forsøg:
- Måling af blodsukker efter indtag af forskellige typer af morgenmad
Materiale:
- Biologi i udvikling: Afsnit om kost og sundhed (minus afsnit om appetitregulering og energibalance) https://biologiiudvikling.ibog.nucleus.dk/?id=211
- Biologibogen: Afsnit om diabetes (https://biologibogen.systime.dk/?id=435&L=0#c2137 )
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
30,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Sexologi
Forløbet om sexologi har fokus på forplantning og seksualitet. Vi arbejder med forplantning på celleniveau (meiose) og arbejder med hvordan et foster udvikles under graviditeten. I forløbet stifter eleverne desuden med kønssygdomme og præventionsmidler.
I forløbet arbejdes der også med hormonel regulering hvor vi tager udgangspunkt i menstruationscyklus. Til slut diskuteres der etiske problemstillinger forbundet med fosterdiagnostik.
Kernestof
- oversigt over kroppens organsystemer
- hormonel regulering og forplantning, herunder graviditet og seksuelt overførte sygdomme
Fokuspunkter
Seksuel tiltrækning mellem arter
Mandens og kvindens kønsorganer
Menstruationscyklus
Meiose og mitose
Cellens livscyklus
Kromosomtalsmutationer
Materialer
Biologi til Tiden (pdf)
- s. 63-68
- s. 76-77
Biologi i udvikling
- afsnit: Mandens kønsorganer
- afsnit: Kvindens kønsorganer
- afsnit: Hormoner
- afsnit: Mitose
- afsnit: Cellens livscyklus
- afsnit: Meiose
- afsnit: Når der sker fejl i meiosen
- afsnit: Fosterudvikling
- afsnit: Tilbud om fosterdiagnostik
Biologibogen
- afsnit: Prævention
- afsnit: Kønssygdomme
- afsnit: Bekæmpelse af infektionssygdomme (forskelle på virus og bakterier
- afsnit: Hormoner hos kvinder og menstruationscyklus
Forsøg
- Kan du vælte en tændstikæske med næsen? (Tyngdepunkt)
- Smittespredning i 2.Q
Film
- Dokumentar fra DR: De Ufødte Børn
- Etisk råd - abort og Fosterdiagnostisk, at vide eller ikke at vide
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
DNA og genetik
Formål
Forløbets formål er at introducerer eleverne for principperne i genetik og molekylærbiologi. Forløbet starter med DNA’s opbygning og funktion, og vil bevæge sig videre til det centrale dogme, replikation og proteinsyntese. Herefter vil eleverne skulle arbejde med mutationer og nedarvningsprincipper og til sidst skulle forholde sig til etiske dilemmaer ved genteknologien.
Kernestof:
Genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, genregulering, replikation, proteinsyntese og mutation
Faglige mål:
• DNA’s opbygning
• Det centrale dogme: Replikation og proteinsyntesen
• Mutationer
• Nedarvningsprincipper
o Nedarvning af dominante og recessive alleler
o Krydsningsskemaer
o Stamtræer
• Blodtyper
• Gentest - Etik.
Forsøg:
Blodtype bestemmelse
Udvinding af DNA fra jordbær
Mutations forsøg
Materialer
Materiale: Biologi i udvikling
Kapitler:
- På opdagelse i generne
- DNA
- Arvematerialet indeholder gener
- Genetik og genetiske egenskaber
- Vi er alle forskellige
- Genteknologiske undersøgelser
Øvelsesvejledning mutation
Øvelsesvejledning - DNA i Jordbær
Øvelsesvejledning - Blodtyper
Evaluering
Eleverne vil blive vurderet løbende i klassedialogerne, men også i gruppearbejdet, når jeg snakker med dem i timen. Skriftligt vil de blive vurderet på deres rapport.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Bakterier
Formål:
Forløbets formål er at introducere eleverne for bakterievækst og vækstfaktorer. Samt forbedre eleverne forståelse og brug af den naturvidenskabelige metode. Forløbet vil være overvejende forsøgsbaseret.
Indhold
Forløbet er opbygget rundt om 5 forskellige forsøg. Eleverne vil igennem forløbet med stiliseret progression skulle designe deres eget forsøg. Samtidig vil eleverne lærer om bakterier, deres formering, gode bakterier, dårlige bakterier.
Kernestof
Mikrobiologi: vækst og vækstfaktorer og resistens
Fokuspunkter i forløbet:
- Repetition af cellebiologi - Prokaryoter og eukaryoter
- Bakterielvækst og vækstfaktorer (Eksponentiel vækst)
- Kimfald
- Håndhygiejne
- De gode bakterier: Probiotika – med fokus på den traditionelle grønlandske kost
Udover forløbets kernestof forventes det at elev kan;
- Analysere data fra forsøg og forklarer disse med faglig viden, fejlkilder og biologisk variation
- Anvende matematikken til at beskrive eksponentiel vækst og forklarer fordoblingskonstant.
- Undersøge og demonstrer biologisk vækst
- Designe, udfører og analyserer eget forsøg med vejledning.
- Hvis forståelse for den naturvidenskabelige tankegang.
Forsøg
Agar opskrift
Bakterie i omgivelserne
Forsøg med håndhygiejne
Forsøg med kimfald / bakterier i luften
Metode
I dette forløb vil eleverne skulle arbejde i tilfældige grupper. Eleverne vil skulle læse fagligt, høre læreroplæg, se videoklip, arbejde individuelt, i par, grupper og i samarbejde med hele klassen. Hver time er bygge op, så eleven både, skal skrive, lytte, læse og tale, individuelt eller sammen med medstuderende. Eleverne igennem forløbet skulle øve sine færdigheder inden for den naturvidenskabelige metode – Der vil være en høj stilladsering i starten, der vil være aftagende gennem forløbet.
Materialer:
- Artikel: Hvad er en bakterie? ( https://videnskab.dk/sporg-videnskaben/hvad-er-en-bakterie)
- BioAktivator: Afsnit 3 om prokaryoter (https://bioaktivator.systime.dk/?id=1140)
- Biologi i udvikling b – Mikrobiologi side 104-109 om vækstfaktorer
Evaluering
Eleverne vil blive evalueret løbene både mundtligt og skriftligt. Evalueringen er primært på det eksperimentelle arbejde.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Økologi og evolution
I dette forløb introduceres eleverne til økologiens grundlæggende fagbegreber med udgangspunkt i materialet "Opdag havet" fra WWF. Eleverne arbejder med opbygningen af økosystemer og lærer at identificere abiotiske og biotiske faktorer samt forstå betydningen af begrænsende faktorer for liv og vækst.
Der arbejdes med fotosyntese og respiration som grundlæggende biologiske processer, og eleverne undersøger energistrømme og vækstfaktorer i økosystemer. Kulstofkredsløbet og dets rolle i forhold til klima og global opvarmning gennemgås, sammen med begreber som evolution, tilpasning og biodiversitet.
Som en del af forløbet deltager eleverne i en feltundersøgelse i kolonihavnen, hvor de undersøger økologiske forhold i praksis. Der arbejdes også eksperimentelt med gæring som en biologisk proces
Kernestof
- økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, C-kredsløb og biodiversitet
Fokuspunkter
Økosystemet
fotosyntese og respiration
Energistrøm og vækstfaktorer
Kulstofkredsløbet
Evolution og tilpasninger
global opvarmning
Biodiversitet
Feltundersøgelse til kolonihavnen
Gæring
Materialer
"Opdag havet - undervisningsmateriale til biologi i gymnasiet" af Anne Berendt, WWF (2019) pdf, s. 6-21
Permafrost: https://natur.gl/year/2021/klimaforandringer-saetter-de-arktiske-dyr-og-planter-under-yderligere-pres
Biodiversitet Arter, gener og økosystemer Udgivet af: Foreningen af Danske Biologer og Center for Makroøkologi, Evolution og Klima, Københavns Universitet
Forsøg og feltarbejde
Feltundersøgelse til tidevandszonen
Gæringsforsøg
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/354/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64799872011",
"T": "/lectio/354/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64799872011",
"H": "/lectio/354/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64799872011"
}