Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
GUX Nuuk
|
Fag og niveau
|
Kulturforståelse C
|
Lærer(e)
|
Ulunnguaq Lyberth
|
Hold
|
2024 kf/I (1I kf C)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro - Hvad er kultur?
Eleverne lærer det grundlæggende ting om kultur. Demonstrere at kultur er dynamisk og reflektere til deres egne kultur.
Under intro lærer det om nationalkultur, lokalkultur og globale kultur.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kulturarv
Formål: Skelne mellem materiel og immateriel kultur.
Kernestof
-Traditionel og nutidig grønlandsk kultur
Beskrivelse: I starten af forløbet var der kort intro om faget og introduktion til kulturbegrebet.
Fokus i forløbet var på de materielle og immaterielle kultur(arv), hvor eleverne besøgte nationalmuseet hvor det herefter havde et individuelt miniprojekt om selvvalgte materialer som de skulle holde oplæg i matrixgrupper. Forløbet blev afsluttet med et gruppearbejde, hvor de skal undersøge verdensarvslister i Grønland – Ilulissat Isfjord, Aasivissuit-Nipisat og Kujataa. Til sidst fremlægges det i grupper.
Begreber i forløbet:
-Materiel kultur
-Immateriel kultur
-Kulturarv
-UNESCO Verdensarvsliste
Litteratur:
-www.nka.gl
Immateriel kulturarv
Hvad er immateriel kulturarv?
Immateriel kulturarv og levende kultur
-Kultoori, 2014 Davidsen mm., side 27-30
- UNESCO.org
Arbejdsformer:
-Individuel arbejde
-Gruppe arbejde
-Miniprojekt
-Fremlæggelse
-Lærestyret undervisning
-Museumsbesøg (Nationalmuseet)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Kulturmøder
Formålet med forløbet er at eleverne skal kunne gøre rede for og analysere kulturmøder ved at bruge begreber fra faget.
Forløbet handler om møder mellem forskellige kulturer eller kultursammenstød mellem forskellige nationalkulturer såvel som lokalkulturer. Analysebegreber til analyse af kulturmøder og fremmedebilleder: stereotype, fordomme, kulturrelativisme, etnocentrisme, kulturchok, og det 6 fremmedebilleder blev introduceret i forløbet.
Læringsmål:
b) reflektere over egne og andres kulturelle værdier,
e) redegøre for stereotype forestillinger og fordomme i forbindelse med kulturelle forskelle
kernestof:
b) traditionel og nutidig grønlandsk kultur i et globalt perspektiv,
Arbejdsmetoder: individuel arbejde, gruppe arbejde, pararbejde.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Kulturteorier
Formål:
Eleverne skal kunne demonstrere kendskab til relevant kulturteori med henblik på at redegøre for kulturelle problemstillinger inden for såvel den grønlandske kultur (som der skal være fokus på) men også andre kulturer da de skal danne grundlag til at kunne perspektivere.
Desuden skal eleverne kunne identificere og beskrive forskellige kulturelle kommunikationsformer med vægt på kulturens indre dimensioner, værdier. normer og udtryksformer.
Kernestof:
c) Kommunikationsformer, herunder forskellige kultursyn.
d)kulturforståelse og kulturmisforståelse eksempelvis i forhold til begrebet universalisme
Teorier af Gert Hofstede:
-Løgdiagram
Teorier af Edward T. Hall:
-Høj og lavkontekstkulturer
-Fast and slow messages
-Monokrone og polykrone kulturer
-Space begrebet
Arbejdsformer: Gruppearbejde, pararbejde, individuel arbejde.
Materialer:
"Kultoori" (2014), Davidsen m. fl.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Inuit kakiorneri
Formålet med forløbet er at give eleverne en forståelse for inuit tatoveringers brug i det traditionelle inuitsamfund og i nutiden (inuit omfatter ikke kun grønlændere, men inuit fra Alaska, Canada og Kalaallit Nunaat).
Under forløbet vil eleverne lære om traditionelle inuitreligion, da tatoveringernes betydninger kan sammenhænge med inuit traditionelle religion. Derfra vil eleverne læse om hvad der kan læses om inuit tatoveringer, og få en grundlæggende forståelse for det kulturelle elementer og historie bag tatoveringer.
Emner som identitet blev også arbejdet med, da inuittatoveringer handler meget om spørgsmålet om hvem man er: individuelt og kulturelt.
Til sidst laver eleverne en mini feltarbejde om tatoveringer.
Arbejdsmetode: gruppearbejde
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Nuummi katersugaasiviit
Dette mindre forløb om museer i Nuuk er med formål at give eleverne indblik over hvad musernes ansvar er i den kulturelle plan.
Eleverne observerer og undersøger hvad museernes indhold er og hvad der bliver gjort fra musernes side at gøre udstillingerne relevant og spændende.
Forskellige kulturelle aspekter bliver opdaget og hermed giver eleverne større perspektiv i grønlandsk kultur i form af genstande, tekster og ikke mindst forskellige former for kunstværker.
Museer i Nuuk blev besøgt:
- Nuuk Lokalmuseum: primært om Nuuks historie fra 50'erne og frem til i dag.
- Nationalmuseum: Primært om Grønlands forhistorie og kolonihistorie.
. Nuuk Kunstmuseum: samling af forskellige kunsters værker, både grønlandske og ikke-grønlandske kunstere.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/354/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64946220358",
"T": "/lectio/354/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64946220358",
"H": "/lectio/354/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64946220358"
}