Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
GUX Nuuk
|
Fag og niveau
|
Engelsk A
|
Lærer(e)
|
Solvej Byriel Callesen
|
Hold
|
2024 EN/v (3 EN A)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Climate Change
Formål, indhold og fokus:
I dette forløb har vi haft fokus på klimaforandringer samt både fiktionstekster og non-fiktionstekster om klima. Vi har arbejdet med politiske og sociale aspekter af klimaforandringerne, arbejdet med mulige løsningsforslag og genren cli-fi. Formålet har været at arbejde med elevernes genreforståelse, samt basis tekstanalyse for at sikre et fælles udgangspunkt for valgholdet.
Baggrundsviden:
Albeck, Susann og Inge Jakobsen. Climate action – challenges of change. Systime, 2020. https://climateaction.systime.dk/?id=130.
Hovedtekster:
- Guterres, António. ” Secretary-General António Guterres calls for global action on climate change.” UN. Climate action – challenges of change. Systime, 2020. https://climateaction.systime.dk/?id=131#c323.
- Conservation International. “Nature Is Speaking – Julia Roberts is Mother Nature.” Climate action – challenges of change. Systime, 2020. https://climateaction.systime.dk/?id=131#c310.
- Phillips, Helen. “The Disaster Store.” 2019. Climate action – challenges of change. Systime, 2020. https://climateaction.systime.dk/?id=139.
- Borunda, Alejanda. “How can city dwellers help with climate change? Buy less stuff.” 2019. Climate action – challenges of change. Systime, 2020. https://climateaction.systime.dk/?id=155&L=0.
- DiCaprio, Leonardo. “Speech at the UN, 2014.” 2014. Climate action – challenges of change. Systime, 2020. https://climateaction.systime.dk/?id=158#c633-.
- Thunberg, Greta. “How dare you.” 2019. Climate action – challenges of change. Systime, 2020. https://climateaction.systime.dk/?id=138#c339.
- Collyer, Emilie. “From the Dark.” 2017. Climate action – challenges of change. Systime, 2020. https://climateaction.systime.dk/?id=152#c505.
- Foer, Jonathan Safran. “A Second Home.” 2019. Climate action – challenges of change. Systime, 2020. https://climateaction.systime.dk/?id=148.
- Eilish, Billie. “all the good girls go to hell.” 2019. Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=-PZsSWwc9xA.
Vigtige begreber:
- Consumption
- Activism
- Cli-fi
- Dystopia
- Rhetorical pentagram
- PEE chains
- Carbon footprint
- Climate change
- refugee
- Greenhouse gas
- Sustainability
- Emission
- Mitigate
- Recycling
Læringsmål vi har arbejdet med:
B) beherske et varieret ordforråd, der gør det muligt ubesværet at deltage i en samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner.
D) gøre rede for indhold, synspunkter og stilforskelle i forskellige typer af engelske tekster.
E) analysere og fortolke forskellige nyere […] teksttyper om almene og faglige emner under anvendelse af faglig terminologi.
F) perspektivere den enkelte tekst i forhold til samfundsmæssige, kulturelle, historiske og faglige sammenhænge.
I) anvende en grundviden om det engelske sprogs opbygning og grammatik til sproglig analyse, tekstforståelse […]
Kernestofområderne vi har arbejdet med:
B) ordforråd, orddannelse og idiomer.
D) kommunikationsformer og kommunikationsstrategier i almene og faglige sammenhænge
E) tekstanalytiske begreber
G) et bredt udvalg af nyere litterære og ikke-litterære tekster.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
32 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
US politics
Formål, indhold og fokus:
I dette forløb har vores hovedfokus været på det kommende amerikanske præsidentvalg. Vi har arbejdet med selve det amerikanske valgsystem, tidligere præsidenter, valgkampagner, samt de to debatemner abort og immigration. Vi har hovedsageligt arbejdet med taler og andre non-fiktionstekster og har i den sammenhæng arbejdet en del med retorik. Som afslutning på forløbet har vi arbejdet med præsidentvalget anno 2024.
Baggrundsinformation:
- Genefke, Lotte, Stine Nue og Lise Wich. Election Year. Systime, 2024. https://electionyear.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=1.
Hovedtekster:
- Biden, Joe. ”Inaugural address.” 2021.Worlds of English. Systime, 2022. https://worldsofenglish.systime.dk/?id=323#c2814.
- Obama, Barack. “https://obamawhitehouse.archives.gov/the-press-office/2013/01/21/inaugural-address-president-barack-obama.
- Trump, Donald. “America First (2017).” 2017. Worlds of English. Systime, 2022. https://worldsofenglish.systime.dk/?id=274&L=10.
- Nixon, Richard. “Nixon Campaign Advertisement.” 1960. C-span, https://www.c-span.org/program/public-affairs-event/nixon-campaign-advertisement/155859.
- Kennedy, John F. “Kennedy for Me.” 1960. Youtube, https://www.youtube.com/watch?v=Z4naX15vC4g.
- Swift, Taylor. “Taylor’s Version of the Midterm Election, Instagram October 8th 2018.” 2018. Election Year. 2024. https://electionyear.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=199.
- Haley, Nikki. “Nikki Haley’s Policy Speech on Abortion Rights.” 2023. Election Year, 2024. https://electionyear.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=140.
- Smith, Paxton. “Valedictorian Paxton Smith Abortion Rights Speech.” 2021. Election Year, 2024. https://electionyear.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=137.
- Laughland, Oliver, Tom Silverstone, Bruno Rinvolucri and Laurence Topham. “’We’ve been dehumanized’:how the US immigration debate became so toxic.” The Guardian, 2024. https://www.theguardian.com/us-news/video/2024/oct/10/weve-been-dehumanised-is-hope-out-of-reach-for-immigrants-in-the-us-election-video.
- Trump, Donald. “Former President Donald Trump’s speech on how to secure the American borders.” 2023. Election Year, 2024. https://electionyear.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=163.
Vigtige begreber og modeller:
- Algorithm and Confirmation bias
- Campaigning
- Checks and balances
- Democrat and Republican
- Electoral college
- Emigration and immigration
- Gerrymandering
- Gridlock
- House of Representatives
- Inauguration
- Melting pot and Salad bowl
- Popular vote
- Pull factor and Push factor
- Roe v. Wade
- Senate
- Supreme court
- Swing states
- Two-party system
- Winner takes all
Læringsmål vi har arbejdet med:
A) forstå forholdsvis komplekst mundtligt og skriftligt engelsk fra forskellige regioner og i forskellige stillejer om almene og faglige emner
B) beherske et varieret ordforråd, der gør det muligt ubesværet at deltage i en samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner.
D) gøre rede for indhold, synspunkter […] i forskellige typer af engelske tekster.
F) perspektivere den enkelte tekst i forhold til samfundsmæssige, kulturelle, historiske og faglige sammenhænge.
H) anvende en grundviden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i […] USA […] til analyse og perspektivering af aktuelle eller historiske forhold.
I) anvende en grundviden om det engelske sprogs opbygning og grammatik til sproglig analyse, tekstforståelse […]
Kernestofområderne vi har arbejdet med:
A) det engelske sprogs grammatik, herunder syntaks, udtale, ortografi og tegnsætning.
D) kommunikationsformer og kommunikationsstrategier i almene og faglige sammenhænge
E) tekstanalytiske begreber
G) et bredt udvalg af nyere […] ikke-litterære tekster
H) væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i […] USA […]
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
40 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Gothic Horror
Formål, indhold og fokus:
I dette forløb har vores hovedfokus været på elevernes genreforståelse. Vi har arbejdet med gothic horror og den periode hvori genren havde sin storhedstid. Vi har læst tekster der repræsenterer de tre arketyper i gothic horror (mad scientist, monster, psychopath) samt kort introduceret den victorianske æra. I løbet af forløbet har vi arbejdet med romanuddrag, noveller, film og korte romaner (novella).
Hovedtekster:
Uddrag af: Shelley, Mary. Frankenstein. 1818. https://thegothicuniverse.systime.dk/?id=164.
Uddrag af: Stevenson, Robert Louis. The Strange Case of Dr Jekyll and Mr Hyde. 1886. https://thegothicuniverse.systime.dk/?id=165.
Uddrag af: Stoker, Bram. Dracula. 1897. https://thegothicuniverse.systime.dk/?id=193.
Coppola, Francis Ford. Bram Stokers Dracula. 1992.
Poe, Edgar Allan. ”The Tell-Tale Heart.” 1843. https://thegothicuniverse.systime.dk/?id=219.
Gilman, Charlotte Perkins. “The Yellow Wallpaper.” 1892
Vigtige begreber og modeller:
- The three archetypes (the mad scientist, the monster, and the psychopath.)
- The Victorian Age
- Duality
- Atmosphere and setting
- Themes
- Unreliable narrators
- Omniscient and limited omniscient narrators
- Sound, lighting and color in movies.
Læringsmål vi har arbejdet med:
A) forstå forholdsvis komplekst mundtligt og skriftligt engelsk […] i forskellige stillejer om almene og faglige emner
B) beherske et varieret ordforråd, der gør det muligt ubesværet at deltage i en samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner.
D) gøre rede for indhold, synspunkter og stilforskelle i forskellige typer af engelske tekster.
E) analysere og fortolke forskellige […] ældre teksttyper om almene og faglige emner under anvendelse af faglig terminologi.
F) perspektivere den enkelte tekst i forhold til samfundsmæssige, kulturelle, historiske og faglige sammenhænge.
J) orientere sig i et større engelsksproget stof og anvende relevante hjælpemidler, opslagsværker og informationskilder.
Kernestofområderne vi har arbejdet med:
A) Det engelske sprogs grammatik, herunder syntaks, udtale, ortografi […]
B) Ordforråd, orddannelse og idiomer
E) Tekstanalytiske begreber
F) Et bredt udvalg af litterære tekster fra forskellige perioder
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
40 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Britain through literature
Formål, indhold og fokus:
I dette forløb har vores hovedfokus været på litteraturhistorien fra et britisk perspektiv. Vi har arbejdet med forskellige litteraturhistoriske strømninger og læst britiske tekster der repræsenterer disse forskellige strømninger. Vi har været igennem Renæssancen, Nyklassicismen, Romantikken, Modernismen og Postmodernismen. Derudover er eleverne blevet præsenteret for det engelske sprogs udvikling fra Old English og helt frem til nutidigt engelsk.
Hovedtekster:
- Shakespeare, William. Macbeth. 1623. Akt 1, scene 1, 2 og 7. I Reading Shakespeare. Columbus, 2021, https://readingshakespeare.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=144.
- Swift, Jonathan. ”A Modest Proposal.” Gutenberg Ebooks, 1729, https://www.gutenberg.org/files/1080/1080-h/1080-h.htm.
- Wordsworth, William. ”Composed upon Westminster Bridge.” 1802. I Wider Contexts. Systime, 2020. https://widercontexts.systime.dk/?id=230#c385.
- Blake, William. ”London.” 1794. I Wider Contexts. Systime, 2020. https://widercontexts.systime.dk/?id=229.
- Woolf, Virginia. ”Kew Gardens.” Monday or Tuesday, 1921. I Gutenberg Eboks, https://www.gutenberg.org/files/29220/29220-h/29220-h.htm#KEW_GARDENS.
- O’Riordan, Adam. ”98 Mercury Sable.” 2017. I Through Literary Landscapes, Systime, 2020 https://throughliterarylandscapes.systime.dk/?id=176.
Vigtige begreber og modeller:
- Soliloquy
- Tragedy
- Freytag’s Pyramid and The Hollywood Model
- Argumentation
- Satire
- Personfication
- Urbanization
- Industrialization
- Omniscient narrator
- Limited omniscient narrator
- Stream of consciousness
- Nihilism
- High and low style of writing
- Subjective and objective style of writing
- Fragmented writing
- Intertextuality
- Metafiction
- Death of the author
- Themes
Læringsmål vi har arbejdet med:
A) forstå forholdsvis komplekst mundtligt og skriftligt engelsk […] i forskellige stillejer om almene og faglige emner
C) give en længere, velstruktureret mundtlig […] fremstilling på flydende, korrekt engelsk af komplekse sagsforhold med forståelse for kommunikationssituationen
E) analysere og fortolke forskellige nyere og ældre teksttyper om almene og faglige emner under anvendelse af faglig terminologi.
F) perspektivere den enkelte tekst i forhold til samfundsmæssige, kulturelle, historiske og faglige sammenhænge.
G) reflektere over forskellige udtryksformer på et æstetisk grundlag
H) anvende en grundviden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien […] til analyse og perspektivering af aktuelle eller historiske forhold,
Kernestofområderne vi har arbejdet med:
C) principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng,
E) Tekstanalytiske begreber
F) Et bredt udvalg af litterære tekster fra forskellige perioder
H) væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien […]
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
38 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
The Great Gatsby
Formål, indhold og fokus:
I dette forløb har vi læst en hele ”The Great Gatsby” for at arbejde med længere, sammenhængende tekst. Vi har både fokuseret på den historiske setting og roman analyse. Det historiske perspektiv har især fokuseret på prohibition, økonomisk opgang og den amerikanske drøm. Romananalysen har fokuseret på karakterer, temaer, symbolisme og fortælleren.
Hovedtekster:
- Fitzgerald, F. Scott. The Great Gatsby. Systime, edited by H. W. Madsen, 2025. https://thegreatgatsby.systime.dk
- Luhrmann, Baz. ”The Great Gatsby.” 2013.
Vigtige begreber og modeller:
- Prohibition
- Roaring 20s
- Old money vs. New Money
- The American Dream
- Nihilism
- Fragmented writing
- Framed narration
- Symbolism
Læringsmål vi har arbejdet med:
C) give en længere, velstruktureret […] skriftlig fremstilling på flydende, korrekt engelsk af komplekse sagsforhold med forståelse for kommunikationssituationen
F) perspektivere den enkelte tekst i forhold til samfundsmæssige, kulturelle, historiske og faglige sammenhænge.
H) anvende en grundviden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i […] USA […] til analyse og perspektivering af aktuelle eller historiske forhold
J) orientere sig i et større engelsksproget stof og anvende relevante hjælpemidler, opslagsværker og informationskilder.
Kernestofområderne vi har arbejdet med:
C) principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng,
E) Tekstanalytiske begreber
F) et bredt udvalg af litterære tekster fra forskellige perioder
H) væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i […] USA
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
32 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
South Africa
Formål, indhold og fokus:
I dette forløb har vi fokuseret på South Africa. Vi har været igennem koloniseringen af Sydafrika, Apartheid, samt nyere tid. Vi har arbejdet med både fiktion og non-fiktionstekster. Forløbets formål var at undersøge et engelsktalende land udenfor Storbritannien og USA. Derudover har Sydafrika en kompleks kolonial og post-kolonial historie, som gør landet interessant at undersøge i engelskfaget.
Hovedtekster:
- Majumdar, Saikat. ”Crown and Colony.” The Telegraph India, 2023. https://www.telegraphindia.com/opinion/crown-and-colony-south-africa-is-an-english-not-dutch-postcolony/cid/1955598.
- Thompson, Judith. ”Pink.” 1986, Worlds of English. https://worldsofenglish.systime.dk/?id=78&L=0#c1523.
- Gordimer, Nadine. ”Once Upon a Time.” 1989, Angles, https://angles.systime.dk/?id=149&L=0.
- Mandela, Nelson. ”I am prepared to die.” 1963, NDLA, https://ndla.no/r/engelsk-2/i-am-prepared-to-die-by-nelson-mandela/9c1529573a.
- Faul, Michelle. "What life was like in South Africa during Apartheid." 2013.
- All Things Considered. "30 years of democracy in South Africa." 2024. https://www.npr.org/2024/04/28/1247725899/30-years-of-democracy-in-south-africa.
- Afrika, Tatamkhulu. "Nothing's Changed."2000. https://www.poetryinternational.com/en/poets-poems/poems/poem/103-5497_NOTHING-S-CHANGED-
- Noah, Trevor. "Born a Crime." 2016. Excerpt from https://www.cbsnews.com/news/excerpt-trevor-noahs-born-a-crime/.
- Jacobs, Rayda. "The Guilt." 2001.
- Blomkamp, Neill."District 9." 2009.
Vigtige begreber og modeller:
- The Scramble for Africa
- Colonisation
- Apartheid
- Segregation
- Post-colonial approach to literary analysis
- The Other
- Allegory
Læringsmål vi har arbejdet med:
a) forstå forholdsvis komplekst mundtligt og skriftligt engelsk fra forskellige regioner og i forskellige stillejer om almene og faglige emner,
c) give en længere, velstruktureret mundtlig og skriftlig fremstilling på flydende, korrekt engelsk af komplekse sagsforhold med forståelse for kommunikationssituationen,
e) analysere og fortolke forskellige nyere og ældre teksttyper om almene og faglige emner under anvendelse af faglig terminologi,
f) perspektivere den enkelte tekst i forhold til samfundsmæssige, kulturelle, historiske og faglige sammenhænge,
h) anvende en grundviden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i
[...] andre engelsktalende områder til analyse og perspektivering af aktuelle eller historiske forhold,
i) anvende en grundviden om det engelske sprogs opbygning og grammatik til sproglig analyse, tekstforståelse og formidling og
Kernestof vi har arbejdet med:
a) det engelske sprogs grammatik, herunder syntaks, udtale, ortografi og tegnsætning,
d) kommunikationsformer og kommunikationsstrategier i almene og faglige sammenhænge,
e) tekstanalytiske begreber,
g) et bredt udvalg af nyere litterære og ikke-litterære tekster,
i) historiske og aktuelle forhold i andre dele af den engelsktalende verden.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
41 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Repetition
Dette forløb har blot været en repetition af vigtige tekster, temaer og begreber, vi har været igennem i løbet af året.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/354/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64948050757",
"T": "/lectio/354/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64948050757",
"H": "/lectio/354/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64948050757"
}