Holdet 2024 Kf/v2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution GUX Nuuk
Fag og niveau Kulturforståelse B
Lærer(e) Alliaq Kleist Petrussen
Hold 2024 Kf/v2 (2 Kf B v2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1. Migration
Titel 2 2. Indianerne
Titel 3 3. Oprindelige folk
Titel 4 4. Same
Titel 5 5. Inuits myter & sagn
Titel 6 6. Nordiske Mytologi
Titel 7 7. Ægypten
Titel 8 8. Bardom

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1. Migration

Beskrivelse:
Er en gruppe menneskers bevægelse fra ét sted til et andet, ofte til et andet land og tage (midlertidigt) ophold dér.  
Eleverne lærer om årsagerne til migration, såsom økonomiske, politiske, sociale og miljømæssige faktorer, samt konsekvenserne for både oprindelses- og modtagerlande. Forløbet dækker emner som flygtningestrømme, arbejds- og økonomisk migration, samt integration og kulturmøder.

Formål:
Forløbet handler om migration i Grønlandsk kultur, men også i andre kulturer​. Repetere begreber og teorier vi har lært​. Træne de taksonomiske niveauer: Redegørelse, analyse og diskussion til Prøveeksamen

Emner:
-Kinesere i Grønland
-Mary chokeret over fordomme om grønlændere: Er det virkelig så slemt?


Begreber/Teorier:
Fordomme, Segregation, Assimilation, Pluralistisk integration, Kulturmøde,

Metode:
-Feltarbejde (Kvalitativ & Kvantitativ metode)


Kernestof:
a) nutidig grønlandsk kultur i et globalt perspektiv,
c) kommunikationsformer, herunder forskellige kultursyn
d) kulturforståelse og kulturmisforståelse
e) metoder i forbindelse med feltarbejde.


Læringsmål:
a) demonstrere kendskab til relevant kulturteori med henblik på at redegøre for kulturelle
problemstillinger inden for såvel egen som andre kulturer,
b) reflektere over egne og andres kulturelle værdier,
d) identificere og beskrive forskellige kulturelle kommunikationsformer med vægt på kulturens
indre dimensioner; værdier, normer og udtryksformer,
e) redegøre for stereotype forestillinger og fordomme i forbindelse med kulturelle forskelle og
f) anvende enkelte metoder på et simpelt plan i forbindelse med feltarbejde.

Metoder:
Individuelt, både par- og gruppearbejde

Film: Mit Grønland 2018

Materieller:
Sermitsiaq.ag
Knr.gl
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 28,00 moduler
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 2. Indianerne

Beskrivelse:
Indianernes historie spænder over tusinder af år og omfatter en utrolig mangfoldighed af kulturer, sprog og traditioner. Deres historie kan opdeles i flere faser, som hver har været præget af både indre udvikling og ydre påvirkninger, især gennem europæisk kolonisation.
Englænderne og hollænderne: I det, der nu er USA, etablerede englænderne de første permanente kolonier i begyndelsen af det 17. århundrede. De koloniale bosættere, især i New England, begyndte at udnytte de indfødte folks land til landbrug, hvilket førte til konflikter.

Kernstof:
c) Levevilkår, familieforhold, og sociale gruppering
d) Historisk teori
e) Mennesker rettigheder, indfødte folks rettigheder

Emner:
-Indianer (USA)

Begreber/Teorier:
-Kulturmøde
-Materielle
-Immaterielle
-Venlige, fjendtlige, eksotiske, arrogante, paternalistisk

Materialer:
Faktalionk.dk https://faktalink.dk/titelliste/indianere-i-nordamerika

Kortfilm:
-"The dark legacy of Canada's residential schools, where thousands of children died"
https://www.youtube.com/watch?v=J1CfRdEd_PI
-"Inside life on the Lakota Sioux": https://www.youtube.com/watch?v=IJapHc7B8Xs
-"Lakota in America": https://www.youtube.com/watch?v=ie4m9LAVDGw
-"Life Lakota": https://www.youtube.com/watch?v=nbSRUtuWh7s
-"Vindens farver" https://www.youtube.com/watch?v=BEedBuld76E
-"Savages" https://www.youtube.com/watch?v=QlzuWbDHZrU

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 26,00 moduler
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 3. Oprindelige folk

Beskrivelse:
Oprindelige folk er efterkommere af indbyggere i et land før det blev koloniseret. I langt de fleste lande har brutal kolonisering været skyld i, at oprindelige folk er blevet reduceret kraftigt i antal. Der findes ca. 370 millioner mennesker i verden, som kalder sig oprindelige folk. Det er ca. 4 % af verdens befolkning, og de lever i mere end 70 forskellige lande. De er fordelt på omkring 4000 grupper med hvert sit sprog og kultur. Selvom de oprindelige folk er minoriteter de fleste steder, så udgør de ikke mindre end 90 % af verdens kulturelle diversitet.  
Mange oprindelige folk livet med kolonisationens eftervirkninger i dag. Mange lever i fattigdom.
Her i forløb fokuseret vi om før kolonisation men også oprindelige folk i dag.

Emner:
-Polynesere (Påske øer)  
-Aboriginer (Australien)
-Sami (Sverige, Norge, Finland, Rusland)

Kernstof:
a)Verdenshistorie
b)Politisk forhold, internationale relationer
c) Globalisering  

Begreber/Teorier:
-Kollektivistisk/individualistisk
-Kulturmøde
-Materielle/ Immaterielle
-Venlige, fjendtlige, eksotiske, arrogante, paternalistisk
-Kolonisering (Politisk, Mental kolonisering & Politisk & Mental afkolonisering)

Kortfilm
-"Heretaunga e" https://www.youtube.com/watch?v=29S3N0Nqw9w
-"The greatest haka ever?" https://www.youtube.com/watch?v=yiKFYTFJ_kw

Film:
-Sameblod, 2016
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 44,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 4. Same

Beskrivelse:
Oprindelige folk er efterkommere af indbyggere i et land før det blev koloniseret. I langt de fleste lande har brutal kolonisering været skyld i, at oprindelige folk er blevet reduceret kraftigt i antal. Der findes ca. 370 millioner mennesker i verden, som kalder sig oprindelige folk. Det er ca. 4 % af verdens befolkning, og de lever i mere end 70 forskellige lande. De er fordelt på omkring 4000 grupper med hvert sit sprog og kultur. Selvom de oprindelige folk er minoriteter de fleste steder, så udgør de ikke mindre end 90 % af verdens kulturelle diversitet.  
Mange oprindelige folk livet med kolonisationens eftervirkninger i dag. Mange lever i fattigdom.
Her i forløb fokuseret vi om før kolonisation men også oprindelige folk i dag.

Emner:
-Polynesere (Påske øer)  
-Aboriginer (Australien)
-Sami (Sverige, Norge, Finland, Rusland)

Kernstof:
a)Verdenshistorie
b)Politisk forhold, internationale relationer
c) Globalisering  

Begreber/Teorier:
-Kollektivistisk/individualistisk
-Kulturmøde
-Materielle/ Immaterielle
-Venlige, fjendtlige, eksotiske, arrogante, paternalistisk
-Kolonisering (Politisk, Mental kolonisering & Politisk & Mental afkolonisering)

Kortfilm
-"Heretaunga e" https://www.youtube.com/watch?v=29S3N0Nqw9w
-"The greatest haka ever?" https://www.youtube.com/watch?v=yiKFYTFJ_kw

Film:
-Sameblod, 2016
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 5. Inuits myter & sagn

Beskrivelse:
De inuitiske fortællinger spillede en altafgørende rolle som den sammenhængende kraft, der forklarede inuit, hvordan verden var skabt, og hvordan alt var forbundet. Mennesker var forbundne med hinanden ved familiære bånd, mennesket var dog ikke centrum i den inuitiske livsverden, for mennesket var blot ét af mange forholdsvis ligeværdige væsener.

Formål:
Det er en god idé at arbejde med at øge elevernes kendskab til deres egne kultur, traditioner og identitet, da det kan styrke deres selvforståelse og give dem et fundament for at forstå og respektere andres baggrunde. Når eleverne får mulighed for at lære om deres egne rødder, kan det også hjælpe med at opbygge deres selvtillid og skabe en stærkere forbindelse til deres fællesskab

Bog:
-https://silamiut.iatuagaq.iserasuaat.gl/?id=179
-Inuitisk religion & mytologi / Inuit upperisaat oqalualaavilu

Emner:
-Tre funktioner til myter
-Inuit siulliit
-Qaammat seqinerlu
-Inuk toqugaangat
-Aappariilernermi ileqqulersuutit
-Hans Egede dagbog: Inuit seksualmoral 1741
-Adam & Eva (de første mennesker)
- Noa's ark

Kernestof:
-Traditionel og nutidig grønlandsk kultur i et globalt perspektiv
-kulturelle, historiske og sociale faktorers indflydelse på udviklingen af kulturbegrebet,
-identitetsdannelse som resultat af en historisk og kulturel proces,
-kulturanalyse og kulturelle undersøgelsesmetoder med henblik på anvendelse i kulturanalyse i et feltarbejde.

Læringsmål:
-anvende relevant kulturteori med henblik på analytisk at redegøre for kulturelle variationer og problemstillinger inden for såvel egen som andre kulturer,

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 32,00 moduler
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 6. Nordiske Mytologi


Beskrivelse:
Nordisk mytologi og inuitmytologi er to vidt forskellige mytologiske systemer, men de deler nogle interessante ligheder i deres syn på naturen og det overnaturlige.
Nordisk mytologi stammer fra de gamle nordiske folkeslag og rækker tilbage til vikingetiden. Mytologien er præget af guder som Odin, Thor og Freja, som bor i Asgård og er stærkt involveret i menneskenes liv. Samlet set afspejler begge mytologier de respektive folkeslags livsforståelse og deres nødvendighed af at tilpasse sig deres omgivelser, men på forskellige måder og med forskellige perspektiver på magt, natur og overnaturlige kræfter.

Formål: At eleverne have mere kendskab til nordiske mytologi og kan sammenligne med Inuitisk mytologi.


Bog:
-https://silamiut.iatuagaq.iserasuaat.gl/?id=179
-Inuitisk religion & mytologi / Inuit upperisaat oqalualaavilu

Emner:

Kernestof:
-Traditionel og nutidig grønlandsk kultur i et globalt perspektiv
-kulturelle, historiske og sociale faktorers indflydelse på udviklingen af kulturbegrebet,
-identitetsdannelse som resultat af en historisk og kulturel proces,
-kulturanalyse og kulturelle undersøgelsesmetoder med henblik på anvendelse i kulturanalyse i et feltarbejde.

Læringsmål:
-anvende relevant kulturteori med henblik på analytisk at redegøre for kulturelle variationer og problemstillinger inden for såvel egen som andre kulturer,


Materialer:
- Hvad er Astro?
https://natmus.dk/historisk-viden/danmark/oldtid-indtil-aar-1050/vikingetiden-800-1050/tro-og-magi-doed-og-ritual/hvad-er-asatro-i-dag/
-Silamiut: "De nordiske grønlændere: Nordboerne | Silamiut – Grønlands forhistorie"
-Museum

Film:
Angakkoq kingulleq
https://www.youtube.com/watch?v=OZ38VvKTOLs

Evaluering:
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 24,00 moduler
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 7. Ægypten

Beskrivelse:
Her i forløbet eleverne skal selv undersøge den gamle Ægyptens kultur, herunder: Farao og samfundsstruktur, Farao som guddommelig hersker, embedsmænd, bønder og slaver
Religion og mytologi, De ægyptiske guder (Ra, Osiris, Isis m.fl.), Pyramider og mumier,  og byggestilen bag pyramiderne, Skrift- Hieroglyffer og dagligliv


Formål:
Eleverne skal opnå forståelse for, hvordan geografiske, religiøse og politiske forhold formede det gamle Ægyptens samfund. De skal undersøge, hvordan magt, tro og dagligliv hang sammen.

Emner:
-Gamle guder  
-Kleopatra
-Tuthakamon  
-Nefertiti  
-Pyramiderne i Giza, Sfinksen, Memphis, Theben
-Kongernes dal  
-Hieroglyf-skriften
-Karnak

Materille:
https://lex.dk/Egypten

Kernestof:

Læringsmål:

Evaluering:
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 8. Bardom

Beskrivelse:

Formål:

Begreber/ Teorier:
-Socialisering
-Primær/sekundær/dobbelt socialisering
-Det traditionelle Inuit samfund
-Det moderne samfund
-Det senmoderne samfund
-Den moderne stærk familie (Familien som team)
-Den moderne svage familie (Svingdørsfamilien)
-Den traditionelle stærke familie (Den patriarkalske familie)
-Den moderne svage familie  ( Socialt akvarium)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer