Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
GUX Nuuk
|
Fag og niveau
|
Mediefag C
|
Lærer(e)
|
Steffen Haugaard Nielsen
|
Hold
|
2024 me/v12 (2 me C2 v1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Filmiske virkemidler
Eleverne er blevet introduceret til forskellige filmiske virkemidler. Både i et teoretisk-analytisk perspektiv men også praktisk med sigte mod pilotprojektet senere.
Indledningsvis arbejdede eleverne med beskæring (supertotal, total, halvtotal, halvnær, nær), perspektiv (fugl, frø, normal) og kamera (statisk, håndholdt, på kroppen og zoom).
Der blev brugt oplæg til at introducere lyd og musik (diegetisk, ikke-diegetisk/synkron, asynkron), lys (high key, low key, modlys og reallys) samt klipning, hvor der var en øvelse i montageklipning. De øvrige teknikker (elliptisk, subliminal, revolver og digitale effekter) blev gennemgået ved samme lejlighed.
Til mange af elementerne blev der givet praktiske opgaver som blev løst i grupper. Øvelserne fandtes i Close-up og Levende billeder. Disse øvelser blev evalueret i plenum.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Gyserfilm & dramaturgi
I dette forløb har eleverne fået udvidet deres kendskab til gyserfilm og diverse undergenre hertil.
Der har været et fokus på hvordan genren er opbygget rent teknisk, med en gentagelse af de filmiske virkemidler fra sidste forløb (klipning, lyd, lys, beskæring, perspektivering), samt den lidt mere genrespecifikke chock-cut (måske bedre kendt som jump scare). Beskæring er også blevet uddybet lidt i forhold til, at gyserfilmen i mange sammenhænge undlader at vise elementer.
Ydermere har vi også arbejdet med dramaturgi. Eleverne er blevet bekendtgjorte med berettermodellen, plot-point modellen og bølgemodellen. Filmen "Shiva" blev vist som øvelse i at identificerer modellerne i praksis efterfulgt af en praktisk øvelse med udarbejdelse af storyboard hvor én af modellerne skulle anvendes i egen film/scene.
Arbejdet har primært været træning i produktion med diverse benspænd, fx film en hyggelige scene med min. to forskellige klippeteknikker.
Kernestof (som regel præsenteret i power-points):
-Genrefilm og filmgenre:
--Definition af horrorfilmen (samt supplering af egne noter)
--Horrorfilmens ikonografi (samt supplering af egne noter)
--Horrorfilmens undergenre (stærkt suppleret af egen viden om emnet)
Film i forløbet:
-Skyld, instruktør: Heidrik á Heygum; link: https://www.ekkofilm.dk/shortlist/film/skyld/
-Other side of the box; instruktør: Caleb J. Phillips; Link: https://www.youtube.com/watch?v=OrOYvVf6tIM
-The Smiling Man; instruktør: Michael Evans; link: https://www.youtube.com/watch?v=_u6Tt3PqIfQ
-Unnuap taarnerpaaffiani (When darkness comes); instruktør: Malik Kleist
-Katusha; instruktør: Anders Walter; link: https://shorts.systime.dk/?id=158#c433
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Fakta- og fiktionskoder og dokumentarisme
I dette forløb har vi arbejdet med fakta- og fiktionskoder og hvordan disse kendetegnes og anvendes, samt til hvilket formål.
Dette har været kombineret med dokumentarens udformning, opbygning og formål. Dette er kombineret, da mange nutidige dokumentarer leger med disse koder: rekonstruktion af tidligere begivenheder, tilrettelæggelse af indhold og personer som portrætteres, osv.
Første øvelse, fandt eleverne selv et nyhedsindslag, dette vil derfor ikke kunne komme under "Kernestof". Øvelsen skulle teste deres viden om nyhedskriterier og fakta- og fiktionskoder, efter en gennemgang og oversigt.
Ydermere arbejdede vi også fake news bølgen - det var der klippet fra 21-Søndag blev brugt.
Forløbet blev afsluttet med et pilotprojekt, hvor eleverne selv filmede enten en nyhedsudsendelse eller en dokumentar efter eget valg. Der var særskilte instrukser til hver.
Kernestof:
- 21 Søndag fra 13.01.2019 - url: https://beta.mitcfu.dk/MaterialeInfo/?series=21%20S%C3%B8ndag
- Grønlands hvide guld fra 2025, url: https://mitcfu.dk/MaterialeInfo/?faust=CFUTV1141969&s=42970122&n=1&o=hits
- Et hul i jorden fra 1987, url: https://www.dfi.dk/viden-om-film/filmdatabasen/film/et-hul-i-jorden
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
42 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Podcasts
Samarbejde med KNR.
Formålet var at styrke elevernes viden om podcasts.
Gennem samarbejdet fik eleverne i selvvalgte grupper produceret deres egne podcasts (enten en 30 min. lang udsendelse eller to små indslag på 5-8 min. hver).
Emnet var frit og det overordnede formål var: podcasts fra unge til unge.
De færdige produkter blev sendt til KNR der så ville sprede dem ud i æteren.
Eleverne fik også kendskab til de forskellige typer af podcast: snakkepodcast - interview eller monolog - samt storytellingpodcasts.
Elevernes egne produktioner var som regel af typen snakkepodcasts.
Gennem praktisk erfaring og øvelser fik eleverne stiftet bekendtskab med måde præproduktion, produktion og redigering af lydfiler.
Til produktionen blev anbefalet det gratis program Audacity.
Dette program var nyt for eleverne.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Superheltefilm
I dette forløb - valgt ved afstemning i klassen - har eleverne fået fordybet deres viden om superheltefilmen, dens opbyggelse og definition, typer af superhelte og ikonografi.
Til eksemplificering af den klassiske opbyggelse så vi første episode af One Punch Man der på sin egen måde har alle seks elementer fra den klassiske film: Oprindelsen, hvordan Saitama fik sin styrke; superheltelivet, hvordan Saitama bare er "a hero for fun"; det første møde, hvor Saitama møder 'den egentlige skur', kongen af De underjordiske; tvivlen, hvordan Saitama er træt af heltelivet, da han kan slå alle skurke med kun et slag (hence, hans navn); opklaringen, at Saitama gennem mødet med De underjordiske får genoplivet sin glæde ved at slås; det endelige opgør, Saitama slår kongen af De underjordiske".
Kernestof:
- Genrefilm og filmgenre kapitel om superheltefilm, af Sørensen, Erling, fundet på Systime.
- One Punch Man, af Yusuke Murata, DVD
- Deadpool instr. Tim Miller, DVD
- Spiderman: Into the Spiderverse, instr.: Bob Persichetti, Peter Ramsey, Rodney Rothman, DVD
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/354/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64948145276",
"T": "/lectio/354/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64948145276",
"H": "/lectio/354/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64948145276"
}