Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
GUX Nuuk
|
Fag og niveau
|
Psykologi C
|
Lærer(e)
|
Line Beese Rasmussen
|
Hold
|
2024 ps/3v1 (3 ps1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Køn og kønsidentitet
Køn og kønsidentitet
Vi har undersøgt, hvordan forskellige psykologiske retninger forklarer kognitive, adfærdsmæssige og følelsesmæssige forskelle og ligheder mellem kønnene. Vi har også set på myter og fakta om kønsmæssige forskelle.
I forløbet har vi desuden beskæftiget os med kønsopfattelsen i Grønland før koloniseringen og sammenlignet den med kønsopfattelsen i det moderne Grønland.
Vi har arbejdet med kønsstereotyper og set på, hvordan de påvirker vores oplevelse og udlevelse af køn.
Materiale:
• Introduktion til den mangfoldige psykologi: https://psykveje.systime.dk/?id=p4760
• Køn og kønsforskelle, Psykologiens veje kap. 4, (https://psykveje.systime.dk/?id=4798, https://psykveje.systime.dk/?id=p4829, https://psykveje.systime.dk/?id=4828, https://psykveje.systime.dk/?id=4827, https://psykveje.systime.dk/?id=4827, https://psykveje.systime.dk/?id=4826)
• Børns tegninger, Psykologisk set af Karen Vibeke Mortensen, 2003
• Øvelse: ”Tegn en tegning med mennesker: er der forskelle på drenge og pigers tegninger?”
• Børnenes hemmelige verden 7 min og frem: http://hval.dk/mitCFU/mm/player/?copydan=011509302100
• Dokumentar "Myter om mænd og kvinder" http://hval.dk/mitcfu/materialeinfo.aspx?mode=1&page=1&pageSize=6&index=1&search=titel:%20Myter%20om%20m%C3%A6nd%20og%20kvinder&orderby=title&SearchID=9307af76-443f-4caa-a6ce-3b4a633776c5
• Klip fra specialet "En queerteoretisk læsning af kønsopfattelser i Grønland i et historisk perspektiv" af Malu Fleicher
• ”Den lille forskel” Den lille forskel afs. 7 om kønspræferencer,
• Undersøgelse: om kønsstereotyper: https://psykveje.systime.dk/?id=5747
• Forskning: Helt små piger tror, mænd er klogere end kvinder
https://www.dr.dk/nyheder/viden/naturvidenskab/forskning-helt-smaa-piger-tror-maend-er-klogere-end-kvinder
• 17-årige Vincent bliver betalt for at gå i kvindetøj: 'Jeg kunne slet ikke forestille mig at være en pige'
Mi Skjold Brix, Eurowoman, B.T., 23. September 2015, http://www.bt.dk/livsstil/17-aarige-
vincent-bliver-betalt-for-at-gaa-i-kvindetoej-jeg-kunne-slet-ikke-fores
Eleverne har gruppevis arbejdet med forskellige psykologiske retninger og deres teorier om udviklingen af kønsidentitet - forskelle og ligheder. De har derefter fremlagt teorierne for hinanden på plancher. Nedenfor ses inddelingen og gruppernes materiale:
• Køn som biologi: https://psykveje.systime.dk/?id=4828
Inddrag også: https://psykveje.systime.dk/?id=p4795 & https://psykveje.systime.dk/?id=p5803
• Behaviorisme: https://psykveje.systime.dk/?id=4827#c10536
Inddrag også: https://psykveje.systime.dk/?id=p4796
• Kognitiv: https://psykveje.systime.dk/?id=4827#c13988
Inddrag også: https://psykveje.systime.dk/?id=p4793
• Socialpsykologi https://psykveje.systime.dk/?id=4792
Inddrag også: https://psykveje.systime.dk/?id=p4792
• Postmoderne psykologi https://psykveje.systime.dk/?id=4827#c10531
Inddrag også: https://psykveje.systime.dk/?id=p4794
• Psykoanalyse: : https://psykveje.systime.dk/?id=p4797
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Barndommens betydning
Ud fra teorier, undersøgelser og cases har vi arbejdet med barnets emotionelle udvikling, med særligt fokus på, hvilken betydning omsorg og tilknytning har – både på kort sigt og senere i livet.
Den sidste del af forløbet har haft fokus på, hvordan nogle mennesker, på trods af en svær barndom, formår at bryde den sociale arv og skabe et godt liv.
Vi har arbejdet med forskellige cases samt set på psykologiske undersøgelser og eksperimenter. I forløbet har vi kort inddraget grønlandske forhold.
Materiale
• Psykologiens veje (systime) kap. 8: tilknytningsforstyrrelser og omsorgssvigt
• Dokumentaren "er du mors lille dreng?"
• Ainsworths teori om tilknytningsmønstre
https://psykveje.systime.dk/?id=5043&L=0&q=p5043&redirected=1#c13974
The Strange Situation - Mary Ainsworth (fremmedsituationstest)
• Stille Face: Still Face Experiment Dr Edward Tronick
• Forsvarsmekanismer:: https://psykveje.systime.dk/?id=p4885
• Dokumentaren "min barndom i helvede" og klip fra bogen af samme navn.
• Mønsterbrydningsprocessen i bogen Antonovsky - Mønsterbrud
"Fred med fortiden" Arnanut 2005
Centrale teoretikere:
• Rene Spitz
• John Bowlby
• Mary Ainsworth
• Sigmund Freud
• Anna Freud
• Erik Erikson
• Harry Harlow (abeforsøg)
• Aron Antonovsky
Centrale begreber:
• Tilknytning
• Seperationsreaktioner
• Omsorg og omsorgssvigt
• Børns reaktioner på omsorgssvigt
• tilknytningsstile
• Spædbarnsdepression og hospitalisme
• Forsvarsmekanismer
• Sårbarhed og resiliens
• Den sociale arv
• Mønsterbrud
• Psykologiske undersøgelser og eksperimenter
• OAS (oplevelse af sammenhæng)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Ondskab og socialpsykologi
Ondskab og socialpsykologi
Socialpsykologien gennemgås med vægt på og udgangspunkt i ondskabens psykologi.
I undervisningen er forløbet delvist blandet, men for overskuelighedens skyld opdeles forløbet her i socialpsykologien generelt og ondskabens-psykologi.
Socialpsykologi og ondskab
Socialpsykologien gennemgås med vægt på og udgangspunkt i ondskabens psykologi.
I undervisningen er forløbet delvist blandet, men for overskuelighedens skyld opdeles forløbet her i socialpsykologien generelt og ondskabens-psykologi.
Socialpsykologi
Med udgangspunkt i psykologiske øvelser og Psykologiens veje kapitel 21, arbejdets med følgende begreber og emner:
Massehypnose, gruppetyper, gruppekonflikter, konformitet, social kontrol, fordomme og stereotyper.
Materiale
· Psykologiens veje: socialpsykologi dele af kap 21 (massehypnose, hvad er en gruppe?, gruppepres og social kontrol, intergruppekonflikter)
· Kontaktteorien, af Gordon Allport (https://psykveje.systime.dk/?id=c12489)
· Stereotyper og fordomme (https://psykveje.systime.dk/?id=c12491)
· Forsøg: blondiner og brunetter (fordomme og stereotyper, stereotyp-truslen)
· A Class Divided English Subtitles
Ondskabens-psykologi:
- Vi søger at indkredse ondskabens væsen (ondskabens filosofi).
- Arv, miljø og kulturelle forskelle berøres i forholdt til ondskabsfulde handlinger.
- Ser Milgrams forsøg som udgangspunkt for at diskutere lydighedens dilemma, autoriteter, menneskets natur og etik.
- Vi arbejder med følgende begreber: Kognitiv omdefinering af moralen, ansvarsforskydning, eufemismer og civil ulydighed.
- Standfords fængselsforsøg diskuteres i forhold til ovenstående og i forhold til hvorvidt ondskabsfulde handlinger kan forebygges.
Materiale:
· Dokumentar: Lydighedens dilemma (Milgram)
· "Ondskabens filosofi" af Lars Svendsen,
· "Hvad er ondskab" små cases omhandlende ondskab?
· "Ondskabens psykologi" af Kuschel & Zand 2005, s. 15-25, 43-64, 259-260.
· Artikel: Forråelsen ramte også mig, af Jesper Sølund Hansen, tidl. FN-soldat i eks Jugoslavien, i Politiken 15.05.2004
· Bystander effekten: THE BYSTANDER EFFECT
· Klip fra Standfords fængselsforsøg: Stanford Prison Experiment
Efter forløbet har du kendskab til følgende undersøgelser og teoretikere:
- Ashs konformitetsforsøg
- Muzafer Sherifs eksperiment (Robbers Cave)
- Standley Milgrams lydighedsforsøg
- Standfords fængselsforsøg (Zimbardo)
- Rosenthal effekten - stereotyptruslen (om forventningers betydning på præstationer)
- Bystanders effekten
- Kontaktteorien, af Gordon Allport.
Efter forløbet har du kendskab til følgende begreber:
- Massehypnose
- gruppetyper,
- konformitet,
- social kontrol,
- Gruppepolarisering
- Gruppetænkning
- roller,
- holdninger
- Fordomme og stereotyper.
- Rosenthale-effekten
- Bystander-effekten
- Ondskab - typer af ondskab
- Lydighed
- konfliktteorien
- Kognitiv omdefinering af moralen
- ansvarsforskydning,
- eufemismer,
- civil ulydighed
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
24,00 moduler
Dækker over:
32 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Narcissisme og psykopati (dyssocial personlighedsf
Narcissisme og psykopati (dyssocial personlighedsforstyrrelse)
Vi har arbejdet med, hvad der kendetegner en person med dyssocial personlighedsforstyrrelse (psykopati), og hvordan denne personlighedstype påvirker sine omgivelser. I den forbindelse har vi også undersøgt, hvordan det kan være at være barn af en psykopat eller at befinde sig i et kærlighedsforhold med en psykopat.
Vi har desuden set på, hvordan psykopati diagnosticeres ud fra psykopattjeklisten (PCL-R), og vi har undersøgt mulige årsager til psykopati med fokus på samspillet mellem arv, miljø og udløsende faktorer. Her har vi inddraget viden fra temaet ‘barndommens betydning’.
Undervisningen har primært været gruppebaseret. Hver gruppe har arbejdet med et tema inden for psykopati og narcissisme og har efterfølgende fremlagt for resten af klassen. I fællesskab har vi også set dokumentaren "Min far er psykopat.”
Materiale
Gruppevis er der arbejdet med følgende tekster:
• Psykopaterne: https://psykveje.systime.dk/?id=5114#c13555
• Narcissist træk – sådan dræner narcissisten dig for energi: https://berithsiegumfeldt.dk/narcissist-traek/
• Test: Er du udsat for en narcissist?: https://berithsiegumfeldt.dk/test-har-du-vaeret-udsat-for-en-narcissist/
• Hvorfor bliver vi forelsket i narcissister?: https://udforsksindet.dk/hvorfor-forelsket-i-narcissister/
• Narcissister i parforhold: https://www.omdp.dk/narcissister/
• Kønsforskelle hos psykopater: https://videnskab.dk/krop-sundhed/er-de-fleste-psykopater-maend/
• Der er titusindvis af psykopater iblandt os, men de er svære at afsløre: https://videnskab.dk/krop-sundhed/der-er-titusindvis-af-psykopater-iblandt-os-men-de-er-svaere-at-afsloere/
• Sådan genkender du en narcissist: https://moeberg.dk/saadan-genkender-du-narcissist/
Følgende har vi arbejdet med i fællesskab på klassen
Dokumentaren "Min far er psykopat": Min far er psykopat - Din psykopat! - DRTV 23-10-2018
"Hannah Melissa afslører ny diagnose: Jeg er psykopat". Af Jonas Sand, 21. nov. 2018, https://realityportalen.dk/rcarticle/hannah-melissa-afsloerer-diagnose-jeg-er-psykopat/
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Livets udfordringer, stress og personlighed
Livets udfordringer, stress og personlighed
En af de store udfordringer i det senmoderne samfund er stress.
I forløbet har vi kortlagt, hvad stress er, og vi har i den forbindelse set på både positiv og negativ stress.
Med inddragelse af personlighedsmodeller har vi undersøgt betydningen af både indre og ydre faktorer for udviklingen af stress. Herunder har vi set på, hvordan vi tolker ydre begivenheder forskelligt, og hvorfor nogle oplever dem som stressende, mens andre ikke gør.
Vi har desuden set på samfundets rolle i udviklingen af stress – både i Danmark og Grønland. I den forbindelse har vi læst om beskyttende faktorer for unge grønlændere samt undersøgt forskellige copingstrategier, der kan bruges til at forebygge og håndtere stress.
Derudover har vi inddraget elementer af kognitiv psykologi i forhold til motivation og læring, særligt med fokus på, hvordan disse faktorer spiller en rolle i evnen til at håndtere stress.
Materiale
Fokus Link og information om hvor teksterne kan findes
Video om stress https://www.youtube.com/watch?v=WuyPuH9ojCE
Stress-test https://www.forebygstress.dk/stresstest_3.htm
Stress og coping https://psykveje.systime.dk/?id=p5559 & https://psykveje.systime.dk/?id=p5574 & https://psykveje.systime.dk/?id=p5573 & https://psykveje.systime.dk/?id=p5806
Hvad er din personlighed: teorien bag the big five og eleverne har lavet testen på sig selv The big five: Undersøgelser i psykologi, af Charlotte Jensen & Kathrine Quorning, Systime
https://undersoegelseripsykologi.systime.dk/?id=p160
https://undersoegelseripsykologi.systime.dk/?id=p226
Artikler om livets udfordringer. Eleverne har arbejdet med artiklerne i grupper og fremlagt dem for klassen. • Paradoks: Når lykken stresser, https://psykveje.systime.dk/?id=p5570
• Jeg troede jeg var lavet af jern: http://www.kristeligt-dagblad.dk/artikel/265884:Liv---Sjael--Jeg-troede-jeg-var-lavet-af-jern
• Hvorfor trives optimister bedre? Forskningsnyt fra psykologi 2003, 12 (1 https://infolink2020.dk/PsyNyt/Dokumenter/doc/12744.pdf
· Forskning: Grønlands høje selvmordsrate er knyttet til den danske kolonisering
https://www.sermitsiaq.ag/samfund/forskning-gronlands-hoje-selvmordsrate-er-knyttet-til-den-danske-kolonisering/2188836
· Stress og angst kan være tegn på seksuelle overgreb
https://www.sermitsiaq.ag/samfund/psykolog-stress-og-angst-kan-vaere-tegn-pa-seksuelt-overgreb/510617
Mindfulness-øvelse Et trygt sted - afprøvning af mindfulness
Mental sundhed og helbred blandt 15-34 årige i Grønland. https://www.sdu.dk/da/sif/rapporter/2021/mental_sundhed_unge_groenland_dk
Statens institut for folkesundhed 2021, s. 33-41
Udbrændthed og menneske arbejde https://psykveje.systime.dk/?id=5572#c12523
Skumgumminærvær https://psykveje.systime.dk/?id=5567
Isumaminik ideologien og de "uforståelige" ungdomsselvmord i Grønland, s. 78-80 http://tidsskriftetgronland.dk/archive/1991-3-Artikel02.pdf
Grønlandsk kultur og håndtering af udfordringer, i den forbindelse har vi også set lidt på opdragelsesstile: https://psykveje.systime.dk/?id=5188
Motivationsprocesser – Hvad driver vores lyst til at lære? https://psykveje.systime.dk/?id=5290
Vigtige teoretiker / teorier
o Karasek & Theorell (Krav–kontrol modellen)
o Martin Seligman (forklaringsstile)
o Aaron Antonovsky, (Oplevelse af sammenhæng OAS)
o Henrik Høgh-Olesen (risikovillige type, forsigtige type, optimale stimulationsniveau (OSN))
Vigtige begreber
o Kamp-flugt reaktioner
o Adrenalin, Kortisol
o Fysiske, psykiske og adfærdsmæssige tegn på stress.
o Indre og ydre faktorer
o Akut stress, Kronisk stress
o stressorer
o Positiv stress
o Krav-kontrol modellen
o Coping – forskellige copingstrategier
o OAS (Oplevelse af sammenhæng)
o OSN (optimale stimulationsniveau)
o risikovillige type, forsigtige type
o Forklaringsstile
o The big Five (personlighedstyper)
o Kulturforskelle
o Beskyttende faktorer
o Motivation (indre og ydre)
o Indlæring (straf vs belønning)
o Opdragelsesstile
o motivationsprocesser
Arbejdsformer:
Gruppearbejde, lærerstyret undervisning, pararbejde, oplæg, selv tests.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/354/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64948172132",
"T": "/lectio/354/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64948172132",
"H": "/lectio/354/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64948172132"
}