Holdet 2024 ps/3v2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution GUX Nuuk
Fag og niveau Psykologi C
Lærer(e) Niklas Vinther Sørensen
Hold 2024 ps/3v2 (3 ps2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Skak og kognition, del 1
Titel 2 Ondskab, social- og gruppepsykologi
Titel 3 Omsorgssvigt og udviklingspsykologi
Titel 4 Ungdommen, identitets- og personlighedspsykologi
Titel 5 Skak og kognitionspsykologi, del 2
Titel 6 Eksamensforberedelse/Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Skak og kognition, del 1

Første del af skak-forløbet fungerede mest som en intro til psykologiens mange grene og hvilke metoder man både bruger indenfor psykologiens eksperimenter og undersøgelser, men også hvordan vi i undervisningen bearbejder undersøgelser og cases. Der blev gennemgået set på hukommelse, opmærksomhed og perception, samt diskuteret kønsforskelle indenfor skakverdenen baseret på forskellige grenes synspunkter.

En mere udtømmende gennemgang af skakforløbet kan ses i beskrivelsen af del 2.
Indhold
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Ondskab, social- og gruppepsykologi

Social- og gruppepsykologien gennemgås med blik mod at forstå og udforske ondskabsfuld adfærd i mennesker. Herunder bruges der også udvalgte begreber fra ondskabens psykologi. Vi har i forløbet, også haft fokus på de metoder der er blevet brugt i undersøgelserne vi har læst.

Centrale teoretikere:
• Svendsen (Ondskab)
• Cooley
• Janis
• Stoner
• Goffman (Roller)

Centrale begreber:
• Ondskab
• Gruppedynamikker
• Roller
• Holdninger

Liste over eksperimenter
• Solomon Asch’s eksperiment om gruppepres og -konformitet.
• Muzafer Sherif’s eksperiment, Robber’s Cave.
• Stanley Milgram’s eksperiment, Lydighedens dilemma.
• Philip Zimbardo’s eksperiment, Stanford Prison Experiment.
• Bystander-effekten
• Forsøg med drenge/pige-legetøj
• Tvillinge-eksperiment: Hvor ondt gør mistillid?
• Still face-eksperimentet

Liste over cases vi har brugt i forløbet:
• Heysel Stadion (link)
• Forråelse ramte også mig
• Fem små ondskabs-cases
• Merete Pryds Helle: “Jeg var gået for langt”.
• Jeg ville begå selvmord som 9-årig

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 38,00 moduler
Dækker over: 38 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Omsorgssvigt og udviklingspsykologi

Ud fra teorier, undersøgelser og cases ser vi på barnets emotionelle udvikling, med fokus på hvilken betydning omsorg og tilknytning har for barnet på kort sigt og senere i livet.
Sidste del af forløbet har fokus på, hvordan nogle på trods af en dårlig barndom formår at få et godt liv, ved at bryde med den sociale arv.
Vi ser desuden på eksperimenter og undersøgelsesdesign, i forhold til hvilke metoder der er brugt til at lave forskellige psykologiske undersøgelser og eksperimenter.

Centrale teoretikere:
• Rene Spitz
• John Bowlby
• Mary Ainsworth
• Sigmund Freud
• Anna Freud
• Erik Erikson
• Harry Harlow (abeforsøg)
• Aron Antonovsky


Centrale begreber:
• Tilknytning
• Omsorg og omsorgssvigt
• Børns reaktioner på omsorgssvigt
• Spædbarnsdepression og hospitalisme
• Forsvarsmekanismer
• Sårbarhed og resiliens
• Den sociale arv
• Mønsterbrud

Cases og undersøgelser:
• Rene Spitzs længdeudsnitsundersøgelse af spædbørn
• Harlows abe-forsøg (youtube video)
• Emmy Werner og Ruth Smiths Kauai-undersøgelse
• "Er du mors lille dreng?"
• "Min barndom i helvede"
• "Her er 'Mors lille dreng' 20 år efter: - Det er en skræmt dreng"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 22,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Ungdommen, identitets- og personlighedspsykologi

I dette forløb kiggede vi via identitets-, personligheds- og kulturpsykologi nærmere på relevante problematikker for nutidens ungdom - her med særlig fokus på relevans for den grønlandske ungdom. Vi så på udviklingen af personlighed, hvordan den kan forstyrres af splittende kulturmøder og hvordan disse kan bære relevans i de unges færden i en tid hvor forholdet mellem Danmark og Grønland er særligt betændt.

Centrale teoretikere:
• Bourdieu
• Erikson
• Gergen
• Giddens
• Allport

Centrale begreber:
• Kapital
• Habitus
• Identitet og selvet
• Kulturmøder
• Kulturforskelle

Cases og undersøgelser:
• Teenagepige mellem to kulturer: Khadijes og Mounas egen vej
• Tværs: Alexander er en fiasko

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Skak og kognitionspsykologi, del 2

Vi vender tilbage til kognitions-psykologien med fokus på hvordan mange forskellige aspekter af menneskets måde at huske, percipere, lære og bearbejde information på flere forskellige niveauer spiller en rolle i at være en dygtig skakspiller. Der er desuden tidligere også blevet set på diskussionen af kønsforskellene mellem mænd og kvinder indenfor skakverdenen og hvad der skaber den set ud fra forskellige psykologiske grenes perspektiv, samt også reflekteret over elevernes egen intelligens og læring.

Centrale teoretikere:
• Gardner
• Qvotrup
• Skinner
• Piaget

Centrale begreber:
• Hukommelse
• Opmærksomhed
• Intelligens
• Vidensformer
• Læringsformer

Brugte cases og undersøgelser:
• "Chess Grandmaster: Women are worse players than men"
• "De Skjulte Talenter" (Sæson 3, Episode 1)
• "Anne Maass’ skakforsøg"
• "Forskning: Helt små piger tror, mænd er klogere end kvinder"
• "Hvad betyder almindelig og emotionel intelligens for skolekaraktererne?"
• "Magnus Carlsen kan vinde i blinde. Han er nok alle tiders stærkeste skakspiller."
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer