Titel
3
|
3. Islam
Islam
Klassiske og repr. Tekster (centrale temaer i kernestoffet)
Hadither om Muhammed (Kanoniske beretninger om Muhammeds liv)
Hadithen om den smilende Muhammed I Tekster til Islam (udv.) Jes P.Asmussen. Gyldendal 1972, s 74-75. Hadithen om Muhammed og den jaloux kone I Asmussen (1972), s 75. Hadithen om Muhammeds dødelighed I Asmussen (1972), s 76. Hadithen om Muhammed, der forretter sin nødtørft I Asmussen (1972), s 76
Islams forhold til jødedom og kristendom
Figur om islams inspiration fra jødedom og kristendom I E.
Wulff Pedersen:Islam - tekster og stemmer fra den muslimske verden, Gyldendal 1980, s 27
Sura 3,68 og Sura 2, 128-129 (Jøderne anerkendes ikke som Guds folk); Koranen
I Koranen I Udvalg (udg.) Finn O.Hvidberg-Hansen. Spektrum 1997, s 96 og 97
Sura 4, 171-173 (Islam anerkender ikke den kristne treenighed og Kristus som Guds søn); Koranen (Hvidberg-Hansen), s 117-118
Koranen som en åbenbaring
Sura 18, 1-7 (Allah har åbenbaret Koranen til sin profet Muhammed); Koranen I Asmussen (1972), s 55
Gudsforestillingen
Sura 6, 1-3, 96-103 (Gud er En); Koranen I Pedersen (1980),
s 36. Naima Zahedi, Pakistan (Islam er monoteisme) I Pedersen (1980), s 38 Lubna Qureshi, Pakistan (Gud har ingen Søn eller Datter) I Pedersen (1980), s 38
Fra skabelse og syndefald til dommedag
Sura 15, 26 - 35 ( Menneskets skabelse); Koranen (Hvidberg-Hansen), s 41. Sura 2, 30-39 (Syndefaldet); Koranen (Hvidberg-Hansen),
s 86- 87. V. Tranholm-Mikkelsen: Tolkningen af syndefaldet samt menneskesynet I Islam I Pedersen (1980), s 158-159
Sura 81, 1-29 (Dommedag); Koranen (Hvidberg-Hansen), s 50-51, Sura 37, 1-68 (Dommedag); Koranen (Hvidberg-Hansen), s 81-83
Etik & forholdet mellem tro og gerning I islamisk teologi
Sura 74, 39-52 (Hvorledes kommer mennesket I paradiset), Koranen
I Asmussen(1972), s 54 J. Hjärpe: Kommentar til den islamiske frelselære (både troen såvel som gerningerne har indflydelse på Allahs dom) I Hjärpe (1979), s 71-72
De 5 søjler. 1. Søjle (trosbekendelsen, al - shahâda )
Trosbekendelsen (Der er ingen Gud undtagen Allah, Muhammed er hans profet) sammensat af brudstykker fra Koranen af Hvidberg-Hansen I Koranen (Hvidberg-Hansen), s 125 Ahmad A. Gawash: Om skæbne og frihed (Tolkning af trosbek.),
I Pedersen(1980) s 64
2. Søjle (Bønnen, salat )
Bønnen (stillinger & bønner) I Pedersen (1980), s 72 og 80. Sura 5, 7-9 (vask & rens jer før bøn), Koranen I Pedersen (1980), s 74-75.Saeeda Jaheem, M.A. I pædagogik, Pakistan I Pedersen (1980), s 78
3. Søjle (Almissen, Zakat )
Sura 9,60 (almisser er kun til fattige og trængende), Koranen I Pedersen (1980),
s102. Sura 76,7-13 (mennesker, der har givet almisser belønnes på dommedag), Koranen I Asmussen (1972), s 54. Sura 107 (barmhjertighed & dommen), Koranen I Asmussen (1972), s 54. M.A.-A. Siddiqui:Hvad er Zakat, I Pedersen (1980), s 103. Sayyid Abu-l-a`la Maududi: Zakat - en rodfæstet og nutidig praksis I Pedersen
(1980), s 103
4. Søjle (Fasten, Sawm )
Sura 2, 184-188 (fasten I den hellige måned, Ramadanen );
Koranen I Pedersen (1980), s 105 Lubna Quraishi, gymnasieelev, Pakistan (fasten slutter ved solnedgang) I Pedersen (1980), s 105-106. Ahmad Watrich, student, Marokko (faste: at bringe ofre til Gud samt føle de fattiges
sult) I Pedersen (1980), s 106. Saeeda Jaheem, Pakistan (Fasten gør rig og fattig lige) I Pedersen (1980),s 106-107
5. Søjle (Pilgrimsfærd, Hadjdj)
Sura 2, 192-193: (valfarten til Mekka); Koranen I Asmussen (1972), s 37 Ibn Djuajr´s Rejser, år 1183-1185 (Ka´ba´en) I Asmussen (1972), s 40
Ahmad Kamal: Den hellige rejse (Tawaf ; rundgangen omkring Ka´ba´en)
I Asmussen (1972), s 38-40. Abulfazl Hazeghi, parlamentsmedlem, Iran (formålet med pilgrimsfærden) I Pedersen (1980), s 116
Sharia & det islamiske livsmønster
Birgitte Rahbek & Jeppe Sinding Jensen: Nogle karakteristiske særtræk I det islamiske livsmønster (spiseregler & Djihad) I Tidsskriftet Kontakt, nr. 3 1988/89
Det islamiske livsmønster; kvinderne
Sura 24,31-32: (kvinder skal ikke åbenbare deres skønhed for fremmede mænd);
Koranen I Pedersen (1980), s 162. Seyyed Hossein Nasr: Familien som et funktionsspecialiseret fællesskab i Pedersen (1980), s 162-163. Saeeda Jaheem, Pakistan: (islams pligter og rettigheder for kvinder) I Pedersen (1980), s 168-169. Fathia Bennani, Marokko: (moderne muslimske kvinder) I Pedersen (1980),
s169
Kommentar til kvindernes stilling I Islam: Birgitte Rahbek & Jeppe Sinding Jensen:
Nogle karakteristiske særtræk I det islamiske livsmønster (sløret er ikke nævnt I
Koranen, men er et før-islamisk (kristent)statussymbol for kvinder) I Tidskriftet
Kontakt,nr.3 1988/89
Læsestof og baggrundsmateriale til Islam
Muhammad & den historiske baggrund for Islam. I Indledningen til Koranen i Udvalg (udg.) Finn O. Hvidberg-Hansen. Spektrum 1997, udvalgt fra s. 9 - 25.
Kommentar til treenigheden og den kristne inkarnationslære I Jan Hjärpe: Islam - lære og livsmønster, Gyldendal 1979, s 75
Kommentar til den islamiske opfattelse af dommedag I Hjärpe (1979), s 19
Claude Levi-Strauss:Hele verden er en moské, I Pedersen (1980), s 72-73
Kommentar til grundlaget for den religiøse lov, Sharia I Hjärpe (1979), s 93-95
Kommentar til Sharia samt visse dele af de 5 søjler (fasten & pilgrimfærd) i Carl-Martin Edsman: Asiens hovedreligioner af I dag 2. Kinas religioner og Islam. Gyldendal 1971,
s 54, 56 (kvinder), 58 (fasten), 74-75 (Hadjdj).
Teksterne samt læsestof til Islam er samlet I kompendiet ”Islam”, der ligeledes er givet til eleverne i E-bogsform
|