Titel
4
|
Grønlands økonomiske fremtid
Formål:
Jf. læreplanens kernestof skal eleverne præsenteres for forskellige aspekter af økonomi, herunder det økonomiske kredsløb, økonomiske mål, styring, og bæredygtig udvikling samt globaliseringens betydning for Grønland. Forløbet er afsluttet med, at eleverne har øvet eksamensspørgsmål, hvor de har sendt en video af deres oplæg.
Indhold:
1) Under forløbet er eleverne først blevet præsenteret for det økonomiske kredsløb, hvor de i grupper har arbejdet med de forskellige dele af kredsløbet Til sidst skulle eleverne ud fra et scenarie forklarer, hvordan kredsløbet fungerer som en videopræsentation
.
2) Derefter har vi bevæget os over i at dykke ned i økonomisk politik startende med finanspolitik. Her har vi startet med at kigge på forskellige økonomiske systemer – Fri markedsøkonomi, blandingsøkonomi og planøkonomi. Eleverne har herefter fået en forståelse for, hvordan ekspansiv og kontraktiv finanspolitik kan bruges i høj og lav konjunktur.
3) Med udgangspunkt i grønlandske erhvervsstrukturer og arbejdsmarkedsforhold har eleverne blevet præsenteret for de firesøjler i Grønlands økonomi.
4) Vi har derefter arbejdet med økonomiske mål for fremtiden, hvor eleverne har skulle fremlægget om Økonomisk vækst, Miljø og bæredygtig udvikling, Balance eller overskud på de offentlige finanser, Lav eller stabil inflation, Overskud eller ligevægt på batalingsbalancen, Økonomisk lighed, En selvbærende økonomi, hvor vi har indgået i en dialog om, hvilke af disse mål som er vigtigst, men også hvilke som kan spille sammen, men også imod hinanden for Grønland i fremtiden.
5) Vi har analyseret ledigheden i Grønland og undersøgt om det er henholdsvis stramningsstrategien, Incitamentsstrategien eller opkvalificeringsstrategien, som kan skabe bedre arbejdsforhold og mindre ledighed i fremtiden. Til at analysere ledigheden er der arbejdet med tal og tabeller fra Grønlands statistik
6) Vi har arbejdet med Grønlands fremtid og økonomiske udfordringer, hvor eleverne i grupper har haft en af følgende problematikker: Øget pres på den offentlige sektor(holdbarhedsproblemet), Fra- og tilflytning, Den stigende ulighed, Nedskæringensstrategien og Ny finansiering. Her har eleverne selv skule finde en artikel som supplerede til lærebogen.
7) Der blevet repeteret velfærdsmodeller (Den konservative-, Den socialdemokratiske- og den liberalistiske velfærdsmodel) fra 1.g, hvor vi har abrjedet med nogle cases ift. hvordan man kan løse nogle interne grønlandske problematikker.
8) Slutteligt har vi undersøgt hvordan man kan anskue globaliseringen (Herunder: miljømæssig, politisk, kulturel og økonomisk) påvirkning på Grønland fra et optimistisk og pessimistisk syn.
Kernestof i forløbet:
Økonomi
i) velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilt samfund.
j) det økonomiske kredsløb, økonomiske mål, styring, bæredygtig udvikling og
k) globaliseringens betydning for Grønland.
Læringsmål:
a) anvende og kombinere viden fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger og løsninger herpå,
b) forklare samfundsmæssige problemstillinger ved anvendelse af begreber og enkle teorier,
e) undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer i Grønland og diskutere løsninger,
f) undersøge og sammenligne samfundsmæssige problemstillinger i forskellige lande, herunder samspillet mellem nationale og globale forhold,
g) dokumentere viden om sammenhænge mellem nationale, europæiske og globale udviklingstendenser,
i) anvende kvantitative og kvalitative metoder,
k) formulere faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde og ved anvendelse af fagets taksonomi og terminologi og
l) på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i faglig dialog derom.
Materiale:
Kernestof:
- ”Grønland – Samfund, økonomi og politik”, 2015, af Kasper Busk, Thor Banke Hansen og Billa Sondum. Kapitel 5: 5.1, 5.2, 5.2.7, 5.3.1, 5.4, 5.5, 5.5.1, 5.5.2, 5.5.3, 5.5.3, 5.6.1, 5.6.2.
Kapitel 6: 6.1, 6.1.1, 6.1.2, 6.1.3, 6.1.4, 6.2.1, 6.2.2, 6.2.3, 6.2.4, 6.2.5. https://glsamf.iatuagaq.iserasuaat.gl/?id=162
Supplerende:
Donald Trump truer Danmark med øget told
Naalakkersuisut sprøjter en kvart milliard ind i Kalaallit Airports
Arbejdsstyrke 2022: https://stat.gl/dialog/main.asp?lang=da&version=202317&sc=AR&subthemecode=o3&colcode=o
Ledighed 2022: https://stat.gl/dialog/main.asp?lang=da&version=202317&sc=AR&subthemecode=o2&colcode=o
Befolkningens uddannelsesprofil 2022: https://stat.gl/dialog/main.asp?lang=da&sc=UD&colcode=o&version=202307
Grønland styrer mod milliardunderskud på de offentlige finanser : Arktis - Altinget.dk
Knap halvdelen ringer nogle dage forgæves til lægen
Mangelfuld hjemmehjælp til ældre i Nuuk
https://www.sermitsiaq.ag/erhverv/brexit-12-procent-told-pa-rejer-og-torsk/504355
https://knr.gl/da/nyheder/gr%C3%B8nland-har-det-%C3%B8konomiske-ansvar-flygtninge
Evaluering:
Eleverne har lavet en videofremlæggelse om påvirkning af det økonomiske, og desuden har eleverne løbende lavet små fremlæggelser om de økonomiske mål.
|