Holdet 2023 HF DA/y - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Z - Skanderborg Odder Center for Uddannelse
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e)
Hold 2023 HF DA/y (HF 1y DA, HF 2y DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Kommunikation og argumentation
Titel 2 Kortfilm
Titel 3 Værklæsning 1
Titel 4 Dokumentar - værk 2
Titel 5 Metaforen i litteraturen
Titel 6 Nyheder
Titel 7 Propaganda
Titel 8 Skriftlighed 1
Titel 9 Tilhørsforhold - værk 3
Titel 10 Reportager
Titel 11 Mini-SSO
Titel 12 Bindinger
Titel 13 Hvor går grænsen - om oplysningstiden - værk 4
Titel 14 Romantikken
Titel 15 Det moderne gennembrud - værk 5
Titel 16 Eksistens - værk 6 og 7
Titel 17 Skriftlighed 2
Titel 18 Eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Kommunikation og argumentation

Forløbets formål:
I dette forløb vil vi stille og roligt indlede danskfaget gennem et fokus på kommunikation og argumentation som kernen i danskfaget. Herigennem opnår vi:
-        Et bredt kendskab til forskellige tekstgenrer i danskfaget

Indledende analysekompetencer af både fiktive og ikke-fiktive tekster, herunder:

-       Litteraturanalyse og -fortolkning
-       Anvendelse af relevante litterære metoder
-       Sproglig analyse, fortolkning og vurdering
-       Retorisk analyse, herunder analyse af kommunikationssituationen,
        appelformer og argumentation
-       Kommunikationsanalyse
-       Analyse og vurdering af mediers brug i sociale, kulturelle og
        historiske sammenhænge
-      Et kendskab til sproghandlinger og argumenttyper
-       Opstart på mundtlige oplæg, herunder argumentation

Som en del af forløbet har eleverne gennemført Systimes dansk screening.

Tekster:
- Udvalgte afsnit fra Håndbog til dansk
- Peter Heller Lützen: ”Kommunikation” (uddrag)
- Christina Hesselholdt: ”Månestrålesofaen”, (fra ”Hovedstolen”, 1998)
- Jacob Berner Moe: ”Nu tuder jeg igen”
- Mette Frederiksen: 1. maj tale 2017
- Lars Løkke Rasmussen: ”Nytårstale 2017” (uddrag)
- Mænd mod kræft - (kampagne Kræftens bekæmpelse)
  https://www.youtube.com/watch?v=rU1_AaC-EiA  
- Halfdan Rasmussen: (uddrag) Halfdans ABC (1967)
- Mads Brynnum: "Fuck tonen", www.kommunikationsforum.dk   
- Statsminister Mette Frederiksen: Nytårstale 2022
- Genstart: https://www.dr.dk/dr-laer/mediebiblioteket/genstart-mettes-taleskriver-
                    podcast

- DR satire: Trines mor har været utro


Det skriftlige:

"Nu tuder jeg igen" - analyseopgave (5 timer)
Øvelse med emoji- kommunikation (SoMe)
Billedanalyse (2 timer)
Motivation (1 time)
Tale: "Jeg har en drøm" (1 time)
Spørgsmål til kommunikation (1 time)

Supplerende tekster og videoer:
- https://www.dr.dk/lyd/special-radio/genstart/genstart-68
- Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk, Systime
- KWP: PP om retorik og argumentation
- KWP: PP om denotationer og konnotationer
- KWP: PP om kommunikation og pragmatik
- Video om personkarakteristik og fortæller
- https://www.youtube.com/watch?v=Vlgpe6h6jNc&t=26s
- https://www.youtube.com/watch?v=B-El22WMr_Q
- https://www.youtube.com/watch?v=ALcmnUPBTrA
- https://www.youtube.com/watch?v=Y6vGc-9Hx_M&t=16s
- Talen fra ”Festen”: https://www.youtube.com/watch?
        v=SLFZ8Favt0M

Estimeret til 105 sider

Indhold
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Kreativitet
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 2 Kortfilm

Fokus i forløbet:
Introduktion til filmens dramaturgi og brugen af filmiske virkemidler
Analyse af kortfilm
Forståelse for gysergenretræk og intertekstualitet i kortfilm
Introduktion til skriftligt arbejde, Den analyserende artikel.

Håndbogen til Dansk:
De filmiske virkemidler: https://hbdansk.systime.dk/?id=p222
Filmens dramaturgi: https://hbdansk.systime.dk/?id=p223
Filmcentralens Filmleksikon
https://indidansk.dk/kortfilm-2

Film:
LOVEFIELD (Short Film by Mathieu Ratthe)
Ude i skoven, https://www.ekkofilm.dk/shortlist/film/ude-i-skoven/
Pistol (indstuktion Jørgen Lauritzen) https://www.youtube.com/watch?v=rHhgn-wVBus
Trekanter af lykke  - https://www.youtube.com/watch?v=4mo85o9tqeM

Tekst:
Brødrene Grim: Den lille Rødhætte
øvelse med remediering

Det skriftlige:
Analyseopgave: "Pistol" (4 timer)

Fra læreplanen:
Kursisterne skal kunne:
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegørelse, diskussion, analyse og fortolkning) med formidlingsbevidsthed.
– analysere, fortolke og perspektivere primært fiktive tekster i alle medier
– demonstrere kendskab til og forholde sig til det moderne mediebillede, herunder kunne analysere og vurdere teksters kommunikative betydning samt mediets rolle i kommunikationen

Det mediemæssige stofområde
Det mediemæssige stofområde har som sit genstandsfelt medietekster i trykte såvel som elektroniske medier, herunder aviser, radio, tv, film, websites og interaktive medier.
I stofområdet indgår:
– fiktionstekster
– visuelle udtryksformer

Estimeret til 50 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Skrive
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • IT
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 3 Værklæsning 1

I dette forløb skal I læse det første værk af i alt 6, Sebastian Bunes autofiktive roman Min familie. I værklæsningen har vi fokus på at:
1) Integrere oplæsningsfunktioner i programmer
2) Opnå en høj grad af læseforståelse
3) Analyse og fortolkning af udvalgte afsnit og kapitler af romanen
4) Lave forarbejde til skriftlighedsforløbet, der ligger i forlængelse af dette forløb

Ud over romanlæsningen har vi desuden fokus på begrebet autofiktion og Sebastian Bunes forfatterskab.
https://www.information.dk/kultur/2017/08/litteratur-kan-bryde-stereotype-forestillinger-vold-omsorgssvigt


Fra læreplanen:
2.1. Faglige mål
Eleverne skal kunne:
[…]
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster
[…]
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
[…]
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder
– undersøge virkelighedsnære problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes.

2.2. Kernestof
Gennem kernestoffet skal eleverne opnå faglig fordybelse, viden og kundskaber. Kernestoffet består af primært dansksprogede tekster suppleret med norske og svenske tekster på originalsprog. Kernestoffet behandles i et sprogligt, litterært og mediemæssigt perspektiv, som skønsmæssigt vægtes ligeligt. De tre perspektiver indgår i et tæt samspil i  undervisningen, herunder i de enkelte forløb.
Inden for de tre perspektiver arbejdes der med mindst seks værker med historisk og genremæssig spredning, hvor roman, digtsamling og dokumentarfilm skal være repræsenteret. Mindst to af værkerne skal have tilknytning til et forløb, der fortrinsvis har et litterært perspektiv. Mindst ét værk vælges med udgangspunkt i elevens fagpakke eller projekt- og praktikforløb. Værklæsningen giver mulighed for fordybelse i en afgrænset tekst.

[…]

Litterære perspektiver
Her undersøges med en litteraturanalytisk tilgang et historisk og genremæssigt varieret udvalg af primært skønlitterære tekster.
Teksterne består af dansksprogede tekster suppleret med verdenslitteratur i oversættelse. Fokus er på historisk, æstetisk og tematisk læsning, herunder med vægt på teksternes betydning og funktion i samtiden og i eftertiden.
Her indgår:
– et historisk genremæssigt varieret udvalg af tekster fra 1870 til i dag, herunder fra de seneste fem år
– tekster fra oplysningstid, romantik, realisme og modernisme
[…]
– litteraturanalyse og -fortolkning
– anvendelse af relevante litterære metoder
– litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
– tekster gennem kreative arbejdsprocesser.

Det skriftlige: Læselog (4 timer)

Estimeret 220 sider
Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Skrive
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde

Titel 4 Dokumentar - værk 2

ernetekster:  

Teori:
Håndbog til dansk

Dokumentaruddrag:
• "Armadillo"
• "Operation X"
• "Moskéerne bag sløret"
• "Rejsen på ophavet"
• "Tykke Ida" DR-dokumentar
• "Hård udenpå" DR-dokumentar

Medieværk:  
"Kandis for livet " DR-dokumentar

Tekster:
Pia Kjærsgaard: Tale ved Dansk Folkepartis 15. årsmøde, lørdag den 18. september 2010.


Det skriftlige:
"Sølle eksistenser" (2 timer)


Supplerende:
KWP: Oversigt over dokumentarfilms typer og fortælleform
KWP: Filmiske virkemidler
Håndbog til dansk kap. 5.2
https://filmcentralen.dk/gymnasiet/filmcentralen/filmsprog
KWP: Diskursanalyse
Håndbog til dansk kap. 4.11

Formål med forløbet:  

I dette forløb skal I:
- Kende dramaturgi i forhold til fakta-genren og dokumentargenren.
- Kunne identificere de filmiske virkemidlers brug i forhold til at fortælle dokumentargenren.
- Kunne identificere udvalgte dokumentarfilmtyper, og lave analyse og fortolkning i forhold til genren.
- Være i stand til at identificere og karakterisere diskursen i en dokumentarfilm

Fagligt fokus og fagbegreber:  
• Kreativ bearbejdning af virkeligheden
• Dokumentarfilmtyper/genrer:
• Den autoritative, informative dokumentar
• Den kritisk dybdeborende dokumentar
• Den observerende dokumentar
• Den deltagende performative dokumentar
• Den poetiske dokumentar
• Autenticitetsmarkører i dokumentarfilm
• Fokus på fakta – og fiktionskontrakter, autenticitetsmarkører
• Retoriske appelformer
• Argumentationsteori
• Diskursanalyse
• Multimodale tekster

Fra læreplanen i dansk A:  
Eleverne skal kunne:  
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegørelse, diskussion, analyse og fortolkning) med formidlingsbevidsthed.
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder
– analysere og vurdere primært ikke-fiktive tekster i alle medier
– demonstrere kendskab til og forholde sig til det moderne mediebillede, herunder kunne analysere og vurdere teksters kommunikative betydning samt mediets rolle i kommunikationen
– navigere og udvælge information i skærmbaserede tekster med et fagligt fokus.

Det mediemæssige stofområde
Det mediemæssige stofområde har som sit genstandsfelt medietekster i trykte såvel som elektroniske medier, herunder aviser, radio, tv, film, websites og interaktive medier.
I stofområdet indgår:
– nyhedstekster
– dokumentartekster
– fiktionstekster
– visuelle udtryksformer
– et værk i form af et større afrundet medieprodukt.
Her arbejdes blandt andet med:
– nyhedskriterier
– fiktions- og faktakoder i stofområdets teksttyper.

Estimeret 110 sider
Indhold
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 5 Metaforen i litteraturen

Formål med forløbet:
• Mestre identifikation af metaforer og deres funktion i litterære
        tekster
• Kunne identificere genrerne: eventyr, noveller og lyrik
• Have indledende kendskab til analyse, fortolkning og perspektivering af
        fiktionsgenrer
• Have indledende kendskab til de skriftlige discipliner analyse, fortolkning og
        perspektivering
• Kunne remediere en tekst

Det litterære stofområde:
Her arbejdes blandt andet med:
– genrebegreber
– litteraturteori og litterær metode

Kernetekster:
- Klaus Rifbjerg: "Livet i badeværelset"
- Peter Seeberg: "Biografi af en snegl"
- Tom Kristensen: "Nat i Berlin"
- Charlotte Weitze: "Villy"
- GT. Syndefaldsmyten
- Herman Bang: Frøkenen (1883)
- Martin A. Hansen: Paradisæblerne (1953)
- Helium (instruktion Anders Walter) 2013
- Michael Strunge: Civilisation (1980)


Det skriftlige:
- analyse af "Villy" (5 timer)

Supplerende stof:
- Udvalgte kapitler i "Håndbog til dansk"

Supplerende materiale:
Håndbog til dansk, kapitlerne:
Litteratur, kap. 3.1. - 3.6
Hvad handler teksten om
Komposition
Fortæller
Fremstillingsformer
Tema og perspektivering
Litterære genrer
Sprog, kap. 4.1 – 4.6
Ordenes betydninger
Sproglige billeder
Sproglige figurer
Sætningsopbygning
Ordklasser
Rim og rytme


Fra læreplanen i dansk A
2.1. Faglige mål
Eleverne skal kunne:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed.
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster
– analysere og vurdere teksters kommunikative betydning
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund

Litterære perspektiver
Her undersøges med en litteraturanalytisk tilgang et historisk og genremæssigt varieret udvalg af primært skønlitterære tekster. Teksterne består af dansksprogede tekster suppleret med verdenslitteratur i oversættelse. Fokus er på historisk, æstetisk og tematisk læsning, herunder med vægt på teksternes betydning og funktion i samtiden og i eftertiden. Her indgår:
– et historisk genremæssigt varieret udvalg af tekster fra 1870 til i dag, herunder fra de seneste fem år
– tekster fra oplysningstid, romantik, realisme og modernisme
– fra dansk litteraturs kanon læses mindst én folkevise samt mindst én tekst af hver af forfatterne: Ludvig Holberg, Adam Oehlenschläger, N.F.S. Grundtvig, Steen St. Blicher, H.C. Andersen, Herman Bang, Henrik Pontoppidan, Johannes V. Jensen, Martin Andersen Nexø, Tom Kristensen, Karen Blixen, Martin A. Hansen, Peter Seeberg og Klaus Rifbjerg.


Estimeret til 70 sider

Indhold
Omfang Estimeret: 24,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • IT
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Individuelt arbejde

Titel 6 Nyheder

I dette forløb holder vi fagligt fokus på:
Nyhedsjournalistik:
- De fem nyhedskriterier (AVISK): aktualitet, væsentlighed, identifikation, sensation og konflikt  
- Nyhedstrekanten
- Vinkling
- Layout
- Avistyper og stofområder
- Metaforer i nyhedsrubrikker
- Fake news og faktakontrakt

Meningsjournalistik:
- Kronikken og lederen
- Avistyper og læsere
- Vinkling

Der arbejdes desuden løbende med den sproglige analyse, herunder især:
- Billedsprog og metaforens mål- og kildeområde samt dens merbetydning
- Argumentationsanalyse
- Appelformer
- Sætningsanalyse


Kernetekster:
- Selvvalgte dagsaktuelle nyhedsartikler
- Ronja Melander: "Syrer tiltalt for bombeplaner i København dømmes onsdag", Jyllands-
  Posten, 16. maj 2017 (nyhedsartikel)
- Poul Erik Andersen: "Asylansøger ville sprænge danskere i luften: En af venligboernes
  stakkels forfulgte syrere havde planer om bombeattentater i København",
  www.denkorteavis.dk, 17. maj 2017 (blogindlæg)
- Mette Dreyer / Politiken: "Ulykkelige unge bliver ikke stærke glad voksne - det kræver
  store, omfattende tiltag", Politiken, 10. oktober 2022 (leder)
- Sara Hauge: "Jeg er 39 år, jeg er sød, jeg er sjov, og jeg er sørgmodig. Jeg er datter,
  søster, ven og kæreste. Og jeg er psykisk syg", Politiken, 5. november 2022 (kronik)
-  Luna Andrea Paltorp: "Stræber: Vi er nogle der skal lære at 'slacke'", Politiken, 21.
   november 2022 (debatindlæg)
I dette forløb holder vi fagligt fokus på:
Nyhedsjournalistik:
- De fem nyhedskriterier (AVISK): aktualitet, væsentlighed, identifikation, sensation og konflikt  
- Nyhedstrekanten
- Vinkling
- Layout
- Avistyper og stofområder
- Metaforer i nyhedsrubrikker
- Fake news og faktakontrakt

Meningsjournalistik:
- Kronikken og lederen
- Avistyper og læsere
- Vinkling

Der arbejdes desuden løbende med den sproglige analyse, herunder især:
- Billedsprog og metaforens mål- og kildeområde samt dens merbetydning
- Argumentationsanalyse
- Appelformer
- Sætningsanalyse


Kernetekster:
- Selvvalgte dagsaktuelle nyhedsartikler
- Ronja Melander: "Syrer tiltalt for bombeplaner i København dømmes onsdag", Jyllands-
  Posten, 16. maj 2017 (nyhedsartikel)
- Poul Erik Andersen: "Asylansøger ville sprænge danskere i luften: En af venligboernes
  stakkels forfulgte syrere havde planer om bombeattentater i København",
  www.denkorteavis.dk, 17. maj 2017 (blogindlæg)
- Mette Dreyer / Politiken: "Ulykkelige unge bliver ikke stærke glad voksne - det kræver
  store, omfattende tiltag", Politiken, 10. oktober 2022 (leder)
- Sara Hauge: "Jeg er 39 år, jeg er sød, jeg er sjov, og jeg er sørgmodig. Jeg er datter,
  søster, ven og kæreste. Og jeg er psykisk syg", Politiken, 5. november 2022 (kronik)
-  Luna Andrea Paltorp: "Stræber: Vi er nogle der skal lære at 'slacke'", Politiken, 21.
   november 2022 (debatindlæg)


Estimeret 35 s.

Supplerende tekster:
- "Nyhedsformidlingen i dag" (iDansk, Systime, 1 s.): https://idansk.systime.dk/?
           id=349
- Udvalgte afsnit i Håndbog til dansk
- "Den vigtigste historie". Interaktivt klassespil om nyhedskriterier:
           https://www.dilemmademokratiet.dk/denvigtigstehistorie/ (5 s.)


Estimeret 45 s.

Supplerende tekster:
- "Nyhedsformidlingen i dag" (iDansk, Systime, 1 s.): https://idansk.systime.dk/?
           id=349
- Udvalgte afsnit i Håndbog til dansk



Fra læreplanen:
Mediemæssige perspektiver
Her undersøges med en medieanalytisk tilgang et genremæssigt varieret udvalg af tekster, herunder nyhedsformidling, dokumentartekster, fiktionstekster, visuelle udtryksformer og tekster fra sociale medier.
Her arbejdes metodisk med:
- kommunikationsanalyse
- medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler
- analyse og vurdering af mediers brug i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge
- produktivt arbejde med medieudtryk i sociale sammenhænge, herunder kendskab til remediering.

Sproglige perspektiver
Her undersøges med en sproganalytisk tilgang et genremæssigt varieret udvalg af teksttyper, herunder litterære tekster, medietekster, argumenterende tekster, taler og professionsspecifikke tekster. Her arbejdes metodisk med:
- sproglig analyse, fortolkning og vurdering
- retorisk analyse, herunder analyse af kommunikationssituationen, appelformer og argumentation
Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 7 Propaganda

Dette forløb afvikles før og i sammenhæng med dansk-historieopgaven.
Indhold:

- Div. propagandabilleder
- Udvalgte afsnit fra Håndbog til dansk
- Propaganda typer og teknikker
- Magtens sprog - https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?idnr=TV0000018215&cfuid=4
- Løgnefabrikken, Dokumentar, https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?
  idnr=TV0000018215&cfuid=4
- Pernille Vermunds tale ved Nye Borgerliges årsmøde, 2023

Estimeret 20 s.

-
Supplerende:
- "Trumps tweets - Trumps lorteår" (Tv-program, uddrag, DR 2020, 15 min.)

Det skriftlige: Historieopgaven i dansk samt genaflevering (10 timer)

Fra læreplanen:
Mediemæssige perspektiver
Her undersøges med en medieanalytisk tilgang et genremæssigt varieret udvalg af tekster, herunder nyhedsformidling, dokumentartekster, fiktionstekster, visuelle udtryksformer og tekster fra sociale medier.
Her arbejdes metodisk med:
- kommunikationsanalyse
- medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler
- analyse og vurdering af mediers brug i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge
- produktivt arbejde med medieudtryk i sociale sammenhænge, herunder kendskab til remediering.

Sproglige perspektiver
Her undersøges med en sproganalytisk tilgang et genremæssigt varieret udvalg af teksttyper, herunder litterære tekster, medietekster, argumenterende tekster, taler og professionsspecifikke tekster. Her arbejdes metodisk med:
- sproglig analyse, fortolkning og vurdering
- retorisk analyse, herunder analyse af kommunikationssituationen, appelformer og argumentation

Som optakt til historieopgaven gennemføres et obligatorisk forløb i samspil med historie med vægt på fordybelse i et relevant
emne samt udtryksfærdigheder og relevante metoder i fagene.
Forløbet har et omfang på minimum 10 timer i dansk. Som en del af forløbet indgår fordybelsestid.


Indhold
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • IT
  • Tekstbehandling
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Projektarbejde

Titel 8 Skriftlighed 1

Dette forløb afvikles  i sammenhæng med dansk-historieopgaven.
Indhold:
- Udvalgte afsnit fra Håndbog til dansk
- Grammatik og syntaks
- Af læreren udarbejdet dokument om sprog og sammenhæng
- Sproglig stilistisk analyse
- Div. af skolen udarbejdet materiale om skriftlighed

Estimeret  35 s.

Fra læreplanen:

Eleverne skal kunne:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med
formidlingsbevidsthed.

Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Skrive
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Individuelt arbejde

Titel 9 Tilhørsforhold - værk 3



Formål
Det primære formål med dette forløb er at træne jeres kompetencer i lyrik og novelle analyse. Vi kommer til at arbejde med både form og indhold i digtene og novellerne som forløbet skrider frem, vil vi også fokusere på at lave perspektiveringer. Vi undersøger, hvordan moderne lyrik bruges til at beskrive følelsen af tilhørsforhold - eller manglen på samme. I den forbindelse introduceres i til autofiktion.
Desuden fordyber vi os i Maja Lee Langvads digtsamling Find Holger Danske, som I skal lave projektarbejde og fremlæggelser ud fra.

Kernetekster
- Yahya Hassan: "Barndom" (2013)
- Glenn Bech: uddrag fra Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet (2022)
- Maja Lee Langvad: Find Holger Danske (2014) (Værk 3)
- Johannes V. Jensen: Paa Memphis Station (1906)
- Jesper Nøddesbo: Endestationen (2022)
- Karen Blixen: Ringen (1958)
-  https://www.dr.dk/drtv/program/jeg-mig-og-min-selfie-_-kunsten-at-portraettere-
           sig-selv_249384
- Anders Agger: Indefra DR: Syg Ungdom, afsnit 1.

https://eksistentialismeidansk.systime.dk/?id=224
https://eksistentialismeidansk.systime.dk/?id=226
https://eksistentialismeidansk.systime.dk/?id=227
https://eksistentialismeidansk.systime.dk/?id=228
https://eksistentialismeidansk.systime.dk/?id=229
https://eksistentialismeidansk.systime.dk/?id=230
https://eksistentialismeidansk.systime.dk/?id=231
https://eksistentialismeidansk.systime.dk/?id=232


Supplerende tekster
Relevante uddrag fra:
- Håndbog til dansk
- Litteraturhistorien - på langs og tværs
- Lyrik - når sproget spiller


Supplerende stof:

KWP: Om Freuds personlighedsmodel
KWP: Om Æstetikeren og Spidsborgeren
KWP: Sartre og Camus (med citater fra "Eksistentialisme er humanisme")
Eksistentialisme - Dr. Anders Dræby
KWP - hjælp jeg har trukket litteratur

Det skriftlige
Læselog: Find Holger Danske ( 3 timer)
Fremlæggelse ( 3 timer)

Fra lærerplanen:

Det litterære stofområde
Det litterære stofområde har som sit genstandsfelt et historisk bredt og genremæssigt varieret udvalg af primært skønlitterære tekster fra de sidste 1000 år. Teksterne består af dansksprogede tekster suppleret med norske og svenske tekster på originalsprog og verdenslitteratur i oversættelse.
Teksterne læses med vægt på deres betydning og funktion i samtiden og i eftertiden.
I stofområdet indgår:
– folkevise, eventyr, salme og komedie
– tekster fra oplysningstid og romantik
– et historisk bredt og genremæssigt varieret udvalg af tekster fra 1870 til i dag, herunder realistiske og modernistiske tekster
– mindst fem værker inden for kategorierne roman, drama, novellesamling, digtsamling og ræsonnerende prosa. Værkerne skal have en historisk og genremæssig spredning. To af værkerne læses individuelt i tilknytning til et fagligt forløb. Kursisterne dokumenterer mundtligt eller skriftligt deres arbejde med hvert af disse værker.
– mindst en tekst fra hver af forfatterne: Ludvig Holberg, Adam Oehlenschläger, N.F.S. Grundtvig, Steen St. Blicher, H.C. Andersen, Herman Bang, Henrik Pontoppidan, Johannes V. Jensen, Martin Andersen Nexø, Tom Kristensen, Karen Blixen, Martin A. Hansen, Peter Seeberg og Klaus Rifbjerg.

Her arbejdes blandt andet med:
– genrebegreber
– litteraturteori og litterær metode
– litteratur-, kultur- og bevidsthedshistoriske fremstillinger.

Estimeret til 130 sider
Indhold
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde - stationslæring
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 10 Reportager

Tekster:

Rollespil og reportage (KWP)
Herman Bang: "Branden" (1884)
Olga Ravn: I modeugens fløjlsmørke nattetime (2023)

Det skriftlige:

Multimodal øvelse med reportage - rollespil, aktion og formidling

Opgave: Hvad er en reportage? (3 timer)


Supplerende tekster:
- Ole Schulz Larsen: Håndbog til dansk, systime
- https://textanalyse.systime.dk/index.php?id=4968&L=0
- https://textur.systime.dk/?id=340&L=0

Faglige mål:

Med udgangspunkt i reportagegenren arbejdes der i dette forløb med sproglig stilistisk analyse, der kobles med fakta- og fiktionskoder/autenticitetsmarkører. Eleverne har desuden lavet et rollespil, som udgangspunkt for en egen reportage.

Fra læreplanen til dansk A:
Faglige mål:

Eleverne skal kunne:

– analysere og vurdere primært ikke-fiktive tekster i alle medier
– analysere, fortolke og perspektivere primært fiktive tekster i alle medier
– demonstrere viden om træk af den danske litteraturs historie med eksempler på samspillet mellem tekst, kultur og samfund
– demonstrere kendskab til og forholde sig til det moderne mediebillede, herunder kunne analysere og vurdere teksters kommunikative betydning samt mediets rolle i kommunikationen

Det sproglige stofområde
Det sproglige stofområde har som sit genstandsfelt et genremæssigt varieret udvalg af tekster, talte såvel som trykte, hvorpå der kan anlægges en sproganalytisk tilgang.

Her arbejdes blandt andet med:
– sprogiagttagelse, herunder grammatik og stilistik
– argumentationsanalyse
– retorisk analyse
– kommunikationsanalyse.

Det mediemæssige stofområde
Det mediemæssige stofområde har som sit genstandsfelt medietekster i trykte såvel som elektroniske medier, herunder aviser, radio, tv, film, websites og interaktive medier.

I stofområdet indgår:
– nyhedstekster
– dokumentartekster
– fiktionstekster
– visuelle udtryksformer
– et værk i form af et større afrundet medieprodukt.

Her arbejdes blandt andet med:
– nyhedskriterier
– fiktions- og faktakoder i stofområdets teksttyper.

Estimat 30 sider
Indhold
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 11 Mini-SSO

Dette er et skriftlighedsforløb, der har til hensigt at:
1) træne generelle skriftlighedskompetencer
2) træne discipliner, der bliver relevante i forbindelse med SSO-skrivning
3) træne generelle analytiske kompetencer inden for alle tre perspektiver i danskfaget

Forløbet ender med en aflevering på 5-7 sider a 2400 anslag.

Fra læreplanen:
2.1. Faglige mål
Eleverne skal kunne:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med
formidlingsbevidsthed.
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster
– analysere og vurdere teksters kommunikative betydning
– demonstrere kendskab til og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Sproglige perspektiver
Her undersøges med en sproganalytisk tilgang et genremæssigt varieret udvalg af teksttyper, herunder litterære tekster,
medietekster, argumenterende tekster, taler og professionsspecifikke tekster.
Her arbejdes metodisk med:
– sproglig analyse, fortolkning og vurdering
– retorisk analyse, herunder analyse af kommunikationssituationen, appelformer og argumentation
– produktivt og refleksivt arbejde med elevernes udtryksfærdighed i dansk og andre fag, herunder mindst to forløb med
særligt fokus på skriftlighed.

Litterære perspektiver
Her undersøges med en litteraturanalytisk tilgang et historisk og genremæssigt varieret udvalg af primært skønlitterære tekster.
Teksterne består af dansksprogede tekster suppleret med verdenslitteratur i oversættelse. Fokus er på historisk, æstetisk og
tematisk læsning, herunder med vægt på teksternes betydning og funktion i samtiden og i eftertiden.
Her indgår:
– et historisk genremæssigt varieret udvalg af tekster fra 1870 til i dag, herunder fra de seneste fem år
– tekster fra oplysningstid, romantik, realisme og modernisme
– fra dansk litteraturs kanon læses mindst én folkevise samt mindst én tekst af hver af forfatterne: Ludvig Holberg, Adam
Oehlenschläger, N.F.S. Grundtvig, Steen St. Blicher, H.C. Andersen, Herman Bang, Henrik Pontoppidan, Johannes V. Jensen,
Martin Andersen Nexø, Tom Kristensen, Karen Blixen, Martin A. Hansen, Peter Seeberg og Klaus Rifbjerg.
Her arbejdes metodisk med:
– litteraturanalyse og -fortolkning
– anvendelse af relevante litterære metoder
– litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer

Mediemæssige perspektiver
Her undersøges med en medieanalytisk tilgang et genremæssigt varieret udvalg af tekster, herunder nyhedsformidling,
dokumentartekster, fiktionstekster, visuelle udtryksformer og tekster fra sociale medier.
Her arbejdes metodisk med:
– kommunikationsanalyse
– medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler

Estimeret omfang: 25 sider'
Det skriftlige: 10 sider
Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 12 Bindinger

I dette forløb repeteres danskfaglige metoder, som vi har arbejdet med på  1. år. Teksterne er alle fiktionstekster, men inden for forskellige genrer, nemlig folkevise, lyrik, kortfilm og noveller. Vi kommer på den måde til at fokusere på lyrik-, novelle- og kortfilmsanalyse. Fælles for teksterne er det overordnede emne: (Moder) Bindinger og eksistens. Forløbet rundes af med en skriftlig aflevering.

Kernetekster:

- "Dennis" (kortfilm)
- "Germand Gladensvend" (folkevise)
-  Gunnhild Øyehaug:"Lille knude" (2004)
-  Tove Ditlevsen: Aften (1952)

Film:

Good Bye Lenin, 2003

Det skriftlige:
"Lille knude" analyse opgave (6 t)


Supplerende tekster:
- Ødipusmyten
- Materiale om folkevisegenren
- "Håndbog til dansk"
- "Litteraturens Veje"
- Hjælp jeg har trukket en medietekst
<https://eksistentialismeidansk.systime.dk/?id=255>
- Ind i dansk - analysehjul (Gyldendal)

2.1. Faglige mål
Eleverne skal kunne:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
– demonstrere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed.
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster
– analysere og vurdere teksters kommunikative betydning
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
– demonstrere kendskab til og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
– navigere og udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage i og bidrage til digitale fællesskaber
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder
– undersøge virkelighedsnære problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes.

Litterære perspektiver
Her undersøges med en litteraturanalytisk tilgang et historisk og genremæssigt varieret udvalg af primært skønlitterære tekster. Teksterne består af dansksprogede tekster suppleret med verdenslitteratur i oversættelse. Fokus er på historisk, æstetisk og tematisk læsning, herunder med vægt på teksternes betydning og funktion i samtiden og i eftertiden.

Her indgår:
– et historisk genremæssigt varieret udvalg af tekster fra 1870 til i dag, herunder fra de seneste fem år
– tekster fra oplysningstid, romantik, realisme og modernisme
– fra dansk litteraturs kanon læses mindst én folkevise samt mindst én tekst af hver af forfatterne: Ludvig Holberg, Adam Oehlenschläger, N.F.S. Grundtvig, Steen St. Blicher, H.C. Andersen, Herman Bang, Henrik Pontoppidan, Johannes V. Jensen, Martin Andersen Nexø, Tom Kristensen, Karen Blixen, Martin A. Hansen, Peter Seeberg og Klaus Rifbjerg.

Her arbejdes metodisk med:
– litteraturanalyse og -fortolkning – anvendelse af relevante litterære metoder – litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
– tekster gennem kreative arbejdsprocesser.


Estimeret 20 sider
Indhold
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 13 Hvor går grænsen - om oplysningstiden - værk 4

Forløbet tager udgangspunkt i oplysningstiden og i denne periodes samfundsstruktur, litteratur og tanker om især censur. Efter en gennemgang af oplysningstiden som periode og af to af Ludvig Holbergs epistler og komedien "Erasmus Montanus", vil forløbet bevæge sig over i et nutidigt perspektiv. Her vil vi fokusere på moderne former for censur, idet vil diskutere censuren af børnelitteratur, her eksemplificeret i Pippi Långstrump, og diskutere censur på sociale medier. Vi vil også diskutere om vi skal censurere, idet vi vil kigger nærmere på  provokerende kunst med stødende og racistiske undertoner. Forløbet vil på denne måde kæde oplysningstidens tanker om censur sammen med det moderne mediebillede og kunst
 
 
Materiale:
Undervisningen tager udgangspunkt i et udvalg af kernetekster og supplerende tekster:
 
Kernestof:
- Ludvig Holberg: Censur 1, Epistel 395 (1749)
- Ludvig Holberg: Censur 2, Tredje levnedsbrev, 469 (1743)
- Ludvig Holberg: Erasmus Montanus (1723) -(værk 4)
- Halfdan Rasmussens børnerim (udvalgte), 1964
- Johannes V. Jensen: Amerikas farvede befolkning (1907)
- Astrid Lindgren: Uddrag fra Pippi Långstrump: "Pippi flyttar in i Villa
  Villekulla" (1945) (Svensk)
-  https://www.facebook.com/tv2nyhederne/posts/1138401699508802
-  Signe Molde på udebane: "Biodiversitet giver mig kvalme" (DR-tv) 


Supplerende stof:
- Systime: Litteraturhistorien - på langs og tværs
- KWP: PowerPoint om Oplysningstiden
- Diverse billeder omhandlende censur
- TV2s Facebookside (14/2-15):
- Mette Møller Jørgensen: Diskursanalyse i dansk - kap.1-2
- https://diskurs.systime.dk/
- Ind i dansk - analysehjul
 
Det skriftlige:
Læselog - analyse af Erasmus Montanus
Lav en opgaveformulering til en debatterende artikel.
 
 
Formål:
At introducere til den litteraturhistoriske periode, oplysningstiden, og til kanonforfatteren, Ludvig Holberg. Desuden vil fokus ligge på at perspektivere oplysningstidens tanker til en nutidig sammenhæng, jf. læreplanens punkt 3.1: "I undervisningen perspektiveres teksterne med blik for deres funktion i såvel en samtidig som en nutidig sammenhæng". Det nutidige perspektiv vil særligt tage udgangspunkt i censuren af reklamer og på sociale medier, sådan at vi perspektiverer oplysningstidens tanker til en nutidig og konkret virkelighed.
Desuden skal vi træne færdigheder i at diskutere og argumentere, jf. læreplanen, punkt 3.2, hvor klasserummet skal være "rum for dialog og diskussion".  Denne diskussion tager afsæt i oplysningstiden, men bliver særligt relateret til nutidens mediebillede. Dette gøres både for at forbedre den generelle argumentationsevne i en konkret virkelighed udenfor klasserummet, men også for at forberede jer på den skriftlige eksamensgenre, den debatterende artikel.
Efter forløbet skal I derfor have:

- Opnået viden indenfor oplysningstiden som periode
- Opnået viden om kanonforfatteren, Ludvig Holberg, og særligt om hans tanker ift. censur
- Opnået en forståelse af, hvordan nutidens litterære, sproglige og mediemæssige virkelighed kan forstås i en litteraturhistorisk sammenhæng
- Forbedret deres færdigheder indenfor diskussion og argumentation
 
 
Fra Læreplan til dansk A
Faglige mål - eleverne skal kunne:
- udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
- demonstrere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
- anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster
- demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
- demonstrere kendskab til og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
 
Litterære perspektiver
Her undersøges med en litteraturanalytisk tilgang et historisk og genremæssigt varieret udvalg af primært skønlitterære tekster. Teksterne består af dansksprogede tekster suppleret med verdenslitteratur i oversættelse. Fokus er på historisk, æstetisk og tematisk læsning, herunder med vægt på teksternes betydning og funktion i samtiden og i eftertiden.
Her indgår:
- et historisk genremæssigt varieret udvalg af tekster fra 1870 til i dag, herunder fra de seneste fem år
- tekster fra oplysningstid, romantik, realisme og modernisme
- fra dansk litteraturs kanon læses mindst én folkevise samt mindst én tekst af hver af forfatterne: Ludvig Holberg, Adam Oehlenschläger, N.F.S. Grundtvig, Steen St. Blicher, H.C. Andersen, Herman Bang, Henrik Pontoppidan, Johannes V. Jensen, Martin Andersen Nexø, Tom Kristensen, Karen Blixen, Martin A. Hansen, Peter Seeberg og Klaus Rifbjerg.
 
Her arbejdes metodisk med:
- litteraturanalyse og -fortolkning
- anvendelse af relevante litterære metoder
- litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
- tekster gennem kreative arbejdsprocesser.

Omfang: ca. 160 sider
Indhold
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 14 Romantikken

Formål med forløbet:

At styrke elevernes evne til at analysere og fortolke tekster fra romantikken i såvel et litterært som et sprogligt perspektiv.
At stifte bekendtskab med væsentlige litterære strømninger i dansk litteratur fra 1800-1870.
At perspektivere litterære tekster til en litteraturhistorisk periode og at forstå aktuelle tendensers referencer til
romantikken.
At stifte bekendtskab til kanonforfatterne, H. C. Andersen, N.F.S. Grundtvig og Adam Oehlenschläger.
At se romantikkens rødder og forgreninger i nutidens mediebillede.


Fokusområder:

- Universalromantik, Nationalromantik og Biedermeier
- Den romantiske metafor og sproglige stil


Kernestof:
- Goethe: Den unge Werthers lidelser (uddrag) 1774 (verdenslitteratur i oversættelse)
- Adam Oehlenschläger: "Guldhornene" (universalromantik +
  guldalderen)(1802)
- Morgenvandring (1805)
- Staffeldt: "Indvielsen" (nyplatonisme) (1804)
- H.C. Andersen: "I Danmark er jeg født" (nationalromantik) (1850)
- H.C. Andersen: Klokken (1845)
- St.St. Blicher: Præludium (1838)
- Thomasine Gyllembourg: "Den lille Karen" (Biedermeier) (1830)
- N. F. S. Grundtvig: Danmarks trøst - Langt højere bjerge (1820)
- Dansk folkeparti - valgvideo/kampagnevideo

-Oscar Wilde: "Nattergalen og rosen" (1888) (Verdenslitteratur i oversættelse)

Det skriftlige:

Analyseopgave: Ulige Numre - 'Frit Land'  (2015). DF - valgvideo (2007) og "I Danmark er jeg født" .(6 timer)


Supplerende stof:
Skriv et Nationalromantisk digt

SG Dansk: Universalromantikken - https://www.youtube.com/watch?v=q9AGwmzK4X0
Nationalromantikken -https://www.youtube.com/watch4r7Jt2wxCag&list=PLxxsWH9ENDtRPnkIEW_zp_gFbUnEGEw7e
https://litthist.systime.dk/?id=p124 + Romantikken og universalromantikken  + Nationalromantikken +  Romantisme  KWP: PP Romantikken
Ole Schulz Larsen: Håndbog til dansk, systime
Bodil Utzen: Guldhornene (https://www.youtube.com/watch?v=Cz5J-32bsKc)
KWP: Materiale om Romantikken
https://indidansk.dk/analysehjulet/
https://litthist.systime.dk/



Fra læreplanen:

Det litterære stofområde
Det litterære stofområde har som sit genstandsfelt et historisk bredt og genremæssigt varieret udvalg af primært skønlitterære tekster fra de sidste 1000 år. Teksterne består af dansksprogede tekster suppleret med norske og svenske tekster på originalsprog og verdenslitteratur i oversættelse.
Teksterne læses med vægt på deres betydning og funktion i samtiden og i eftertiden.
I stofområdet indgår:
– folkevise, eventyr, salme og komedie
– tekster fra oplysningstid og romantik
– et historisk bredt og genremæssigt varieret udvalg af tekster fra 1870 til i dag, herunder realistiske og modernistiske tekster
– mindst fem værker inden for kategorierne roman, drama, novellesamling, digtsamling og ræsonnerende prosa. Værkerne skal have en historisk og genremæssig spredning. To af værkerne læses individuelt i tilknytning til et fagligt forløb. Kursisterne dokumenterer mundtligt eller skriftligt deres arbejde med hvert af disse værker.
– mindst en tekst fra hver af forfatterne: Ludvig Holberg, Adam Oehlenschläger, N.F.S. Grundtvig, Steen St. Blicher, H.C. Andersen, Herman Bang, Henrik Pontoppidan, Johannes V. Jensen, Martin Andersen Nexø, Tom Kristensen, Karen Blixen, Martin A. Hansen, Peter Seeberg og Klaus Rifbjerg.

Her arbejdes blandt andet med:
– genrebegreber
– litteraturteori og litterær metode
– litteratur-, kultur- og bevidsthedshistoriske fremstillinger.

Sproglige perspektiver
Her undersøges med en sproganalytisk tilgang et genremæssigt varieret udvalg af teksttyper, herunder litterære tekster, medietekster, argumenterende tekster, taler og professionsspecifikke tekster. Her arbejdes metodisk med:
– sproglig analyse, fortolkning og vurdering
– retorisk analyse, herunder analyse af kommunikationssituationen, appelformer og argumentation
– produktivt og refleksivt arbejde med elevernes udtryksfærdighed i dansk og andre fag, herunder mindst to forløb med særligt fokus på skriftlighed.


Estimeret til 60 sider:
Indhold
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 15 Det moderne gennembrud - værk 5

Formål med forløbet har været at styrke elevernes evne til at analysere og fortolke litterære tekster og at forstå de litterære strømninger i dansk litteratur fra 1870-1890. Desuden har det været vigtigt at understrege den påvirkning, som periodens kulturelle frembringelser har haft for eftertidens syn på litteratur, billedkunst osv. - såvel indholds- som formmæssigt.
Desuden har eleverne stiftet bekendtskab med kanonforfatterne Herman Bang, Henrik Pontoppidan og Andersen Nexø.
Vi har bl.a. haft fokus på naturalisme, kritisk realisme, impressionisme, fortælleteknik og skrivestil samt på litteraturens politiske betydning, men også på begreber som positivismen, evolution, Darwinisme og dialektik.Eleverne har desuden lavet en remedieringsøvelse med J.P. Jacobsens: "To verdener".


Kernestof:

- Georg Brandes: " Indledning til Hovedstrømninger" (1871) (uddrag)
- J.P. Jacobsen: To verdener (1879)
- Henrik Pontoppidan: "Naadsensbrød" (1883)
- Martin Andersen Nexø: "Lønningsdag (en idyl)" (1900)
- Henrik Ibsen: "Et dukkehjem", (1879) (Norsk) (værk 5)
- Sofie Lindes tale ved Zulu Comedy Galla, 2020
- Heman Bang: Frøkenen (genlæst)


Det skriftlige:

Skiveopgaver til "Et dukkehjem"  Læselog
Brandes tale (1 time)
Eksamenssæt sommeren 2023

Supplerende stof:

- Digtere divaer og dogmebrødre " dokumentarserie,  DR2
- DR-drama: "Et dukkehjem"
- KWP: PP og tavlenoter
- KWP: Realismens billeder
- Søren Vrist Christensen: Det moderne gennembrud - dansk litteratur - https://www.youtube.com/watch?
v=Uy29WdY7TYE
Ole Schulz Larsen: Håndbog til dansk, systime
https://litthist.systime.dk/?id=p125
https://www.dr.dk/drtv/se/oegendahl-og-de-store-forfattere_-herman-bang_110326
https://indidansk.dk/analysehjulet/

Fra læreplanen:

Det litterære stofområde
Det litterære stofområde har som sit genstandsfelt et historisk bredt og genremæssigt varieret udvalg af primært skønlitterære tekster fra de sidste 1000 år. Teksterne består af dansksprogede tekster suppleret med norske og svenske tekster på originalsprog og verdenslitteratur i oversættelse.
Teksterne læses med vægt på deres betydning og funktion i samtiden og i eftertiden.
I stofområdet indgår:
– folkevise, eventyr, salme og komedie
– tekster fra oplysningstid og romantik
– et historisk bredt og genremæssigt varieret udvalg af tekster fra 1870 til i dag, herunder realistiske og modernistiske tekster
– mindst fem værker inden for kategorierne roman, drama, novellesamling, digtsamling og ræsonnerende prosa. Værkerne skal have en historisk og genremæssig spredning. To af værkerne læses individuelt i tilknytning til et fagligt forløb. Kursisterne dokumenterer mundtligt eller skriftligt deres arbejde med hvert af disse værker.
– mindst en tekst fra hver af forfatterne: Ludvig Holberg, Adam Oehlenschläger, N.F.S. Grundtvig, Steen St. Blicher, H.C. Andersen, Herman Bang, Henrik Pontoppidan, Johannes V. Jensen, Martin Andersen Nexø, Tom Kristensen, Karen Blixen, Martin A. Hansen, Peter Seeberg og Klaus Rifbjerg.

Her arbejdes blandt andet med:
– genrebegreber
– litteraturteori og litterær metode
– litteratur-, kultur- og bevidsthedshistoriske fremstillinger.



Estimeret til 140 sider

Indhold
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • IT
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde

Titel 16 Eksistens - værk 6 og 7

I forløbet er der arbejdet med tilhørsforhold og eksistens. I gennem et tidsmæssigt varieret udvalg af tekster er der arbejdet med litteratur, dokumentar og taler. Eleverne er introduceret til kernebegreber i eksistensteorien, autofiktion og interseksualitet. Eleverne har læst Maja Lee Langvads hybrid-digtsamling: "Find Holger Danske", og har i den forbindelse arbejdet med lyrik, sprog , genre og intertekstualitet.
og tilhørsforhold. I forbindelse med "paradisæblerne" er der lavet en øvelse i remediering. I gennemgangen af "Druk" er der arbejdet med stationslæring.

Kernestof:

- Frank Jæger: Være-digtet (1949)
- Anders Bodelsen: Fejlen (1972)
- Tine Høeg: “Jeg vælger Valencia”. (2020)
- Tine Høeg: “Le Freak” (2017)
-  Deadlines nytårstale \ Maj My Midtgaard Humaidan |2023/2024| DR2 &
   DRTV
- Thomas Vinterberg: Druk (film),  Eleverne har arbejdet virtuelt med
   opgaveløsning og med stationslæring (værk 6)
- Naja Marie Aidt: Som englene flyver (1993)
- Siri Ranva Hjelm Jacobsen: Havbrevene (2019) (værk 7)
- Thomas Korsgaard: Lasagne (2019)
- Søren Ulrik Thomsen: På en Kirkegaard (1991)
- Niels Brandt: Under din sne (2022)


Supplerende stof:

Håndbog til dansk (Systime)
KWP: Om Freuds personlighedsmodel
KWP: Om Æstetikeren og Spidsborgeren
KWP: Sartre og Camus (med citater fra "Eksistentialisme er humanisme")
Diskursanalyse - https://diskurs.systime.dk/?id=136
KWP - hjælp jeg har trukket litteratur

Det skriftlige
Eksamenssæt sommeren 21 (6 timer)
Eksamenssæt : Menneskets forhold til naturen (6 timer)








Fra lærerplanen:

Det litterære stofområde
Det litterære stofområde har som sit genstandsfelt et historisk bredt og genremæssigt varieret udvalg af primært skønlitterære tekster fra de sidste 1000 år. Teksterne består af dansksprogede tekster suppleret med norske og svenske tekster på originalsprog og verdenslitteratur i oversættelse.
Teksterne læses med vægt på deres betydning og funktion i samtiden og i eftertiden.
I stofområdet indgår:
– folkevise, eventyr, salme og komedie
– tekster fra oplysningstid og romantik
– et historisk bredt og genremæssigt varieret udvalg af tekster fra 1870 til i dag, herunder realistiske og modernistiske tekster
– mindst fem værker inden for kategorierne roman, drama, novellesamling, digtsamling og ræsonnerende prosa. Værkerne skal have en historisk og genremæssig spredning. To af værkerne læses individuelt i tilknytning til et fagligt forløb. Kursisterne dokumenterer mundtligt eller skriftligt deres arbejde med hvert af disse værker.
– mindst en tekst fra hver af forfatterne: Ludvig Holberg, Adam Oehlenschläger, N.F.S. Grundtvig, Steen St. Blicher, H.C. Andersen, Herman Bang, Henrik Pontoppidan, Johannes V. Jensen, Martin Andersen Nexø, Tom Kristensen, Karen Blixen, Martin A. Hansen, Peter Seeberg og Klaus Rifbjerg.

Her arbejdes blandt andet med:
– genrebegreber
– litteraturteori og litterær metode
– litteratur-, kultur- og bevidsthedshistoriske fremstillinger.

Estimeret til 200 sider
Indhold
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde - stationslæring
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 17 Skriftlighed 2

Forløb i skriftlighed

Dette forløb strækker sig naturligvis over hele 2. år, og er ikke afgrænset til den angivne periode

Eleverne arbejdet med skriftlighed i forhold til eksamen. Der er arbejdet med PEFO. Eleverne har diskuteret forudsætningerne for de taksonomiske niveauer, som ligger til grund for karaktergivningen.  Der er arbejdet med repetitive opgave i "Min læring".
Desuden har eleverne arbejdet med:
sprogrigtighed
sætningskoblinger
indledning
redegørelse
opbygning af analyseafsnit og brug af citater
afslutning
Eleverne har afslutningsvis trænet skrivningen i skriveskabeloner til:
Analyserende artikel  (1 og 2)
Debatterende artikel
Skriveskabeloner

Kernestof:

KWP: materiale om Grammatik og sætningskoblinger
May Britt Klamer: Materiale herunder video om: indledning
redegørelse
opbygning af analyseafsnit og brug af citater
afslutning
diskussion
Skriveskabeloner
Hans Jørgen Nielsen: Sneen er sne (1965) http://krydsfelt-antologi.systime.dk/?id=342&L=0

https://guidetilskriftligdanskihf.systime.dk/?id=777

https://komma.edutasia.com/kursus/
"God Stil"  https://app.minlaering.dk/bog/46


Supplerende:

Videoer om:
Grammatisk og sproglig korrekthed
Helsætninger og ledsætninger
Hypotakse og paratakse
Forvægt og bagvægt
Subjekt
Verballed
Objekt
Nutids r og infinitiv
Ordklasser
Komma
Sproglig korrekthed

Det skriftlige:
Opgavesæt 2019 HF - opgave 3-4 (6 timer)
Eksamenssæt december 21 (6 timer)

Fra læreplanen:
Sproglige perspektiver
Her undersøges med en sproganalytisk tilgang et genremæssigt varieret udvalg af teksttyper, herunder litterære tekster, medietekster, argumenterende tekster, taler og professionsspecifikke tekster. Her arbejdes metodisk med: – sproglig analyse, fortolkning og vurdering
– retorisk analyse, herunder analyse af kommunikationssituationen, appelformer og argumentation
– produktivt og refleksivt arbejde med elevernes udtryksfærdighed i dansk og andre fag, herunder mindst to forløb
med særligt fokus på skriftlighed.

2.1. Faglige mål
Eleverne skal kunne:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
– demonstrere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed.

Estimeret omfang 60 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • IT
  • Tekstbehandling
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde

Titel 18 Eksamen

Dansk pensum i film

Retorik og argumentation:
https://www.youtube.com/watch?v=Vlgpe6h6jNc&t=26s
https://www.youtube.com/watch?v=B-El22WMr_Q
https://www.youtube.com/watch?v=Y6vGc-9Hx_M&t=16s

Diskursanalyse:
https://www.youtube.com/watch?v=_R-iwPQhwTc

Sproglige virkemidler:

https://www.youtube.com/watch?v=pMlKgTjEv4w&list=PL9kQ5uNn66SD2dzdkdOOc3i_WeMP0x_U-&index=19
https://www.youtube.com/watch?v=WkMVIUwFQE0&index=3&list=PLxxsWH9ENDtRPnkIEW_zp_gFbUnEGEw7e
Semantiske felter:
https://www.youtube.com/watch?v=kTEVxcNW9gU

Appelformer:
https://www.youtube.com/watch?v=COCk4ygr7qY&list=PL9kQ5uNn66SD2dzdkdOOc3i_WeMP0x_U-&index=15

Oplysningstiden:
https://www.youtube.com/watch?v=76-ale5QouM

Romantikken:
https://www.youtube.com/watch?v=q9AGwmzK4X0
https://www.youtube.com/watch?v=4r7Jt2wxCag&list=PLxxsWH9ENDtRPnkIEW_zp_gFbUnEGEw7e
https://www.youtube.com/watch?v=OC08cOslXUs

Det moderne gennembrud:
https://www.youtube.com/watch?v=Uy29WdY7TYE
Impressionisme:
https://www.youtube.com/watch?v=cFn4tQ7R2zo

Modernitet:
https://www.youtube.com/watch?v=cPGIA97aCqU

Modernismens facer:
https://www.youtube.com/watch?v=aaozBEQv-EI
(lidt svær)

Minimalisme:
https://www.youtube.com/watch?v=P-zosnKjMUo

https://www.youtube.com/watch?v=ISto_PjXgu0&t=0s&list=PL9kQ5uNn66SD2dzdkdOOc3i_WeMP0x_U-&index=5
Avisen, kronik reportage og nyhedskriterier:
https://www.youtube.com/watch?v=Ui4Mo-QLmNg&t=0s&list=PL9kQ5uNn66SD2dzdkdOOc3i_WeMP0x_U-&index=6
https://www.youtube.com/watch?v=u6pOrhcHV8o
https://www.youtube.com/watch?v=I_OfFD0jk6A
https://www.youtube.com/watch?v=mTUXYivTNQs
https://www.youtube.com/watch?v=Qw6q20NIUF8

Filmiske virkemidler (basis):
https://www.youtube.com/watch?v=eMymaN_95no
https://www.filmiskevirkemidler.dk/forside.html
https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/filmiske-virkemidler

Billedanalyse: (lidt simpel – se PowerPoint fra undervisningen)
https://www.youtube.com/watch?v=lU636CSmvbE
https://www.youtube.com/watch?v=QoUty_CsQIg&t=20s

Reklame:
https://dansksiderne.dk/index.php?id=4623

Bøger og Ibøger:

https://app.minlaering.dk/bog/46
https://litthist.systime.dk/
https://textur.systime.dk/?id=340&L=0
https://hbdansk.systime.dk/
https://eksistentialismeidansk.systime.dk/
https://diskurs.systime.dk/
https://litteraereundersoegelser.systime.dk/?id=140&L=0
https://filmcentralen.dk/gymnasiet/filmsprog/filmens-dramaturgi


Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer