Holdet 2023 HF DA/z - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Z - Skanderborg Odder Center for Uddannelse
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e)
Hold 2023 HF DA/z (HF 1z DA, HF 2z DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Fiktion
Titel 2 Nonfiktion
Titel 3 Autofiktion inkl. værklæsning 1
Titel 4 Skriftlighedsforløb 1
Titel 5 Jul i litteraturen
Titel 6 Dokumentar
Titel 7 Propaganda
Titel 8 Katinka
Titel 9 Nogle af de store kanoner
Titel 10 Skriftlighedsforløb 2
Titel 11 Eksistens inkl. værklæsning
Titel 12 Mini-SSO
Titel 13 Hvor går grænsen?
Titel 14 Taler
Titel 15 Thomas Korsgaard (værklæsning)
Titel 16 Romantikken
Titel 17 Det Moderne Gennembrud (inkl. værklæsning)
Titel 18 Repetition
Titel 19 Tilladte hjælpemidler

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Fiktion


Vi stifter bekendtskab med fiktionsanalyse ved at arbejde med genrerne novelle, eventyr og kortfilm.

Kernetekster:
- Helle Helle: "Stavgang" (novelle, 2007)
- Jakob Berner Moe: "Nu tuder jeg igen" (novelle, 2011)
- Brødrene Grimm: "Den lille Rødhætte" (eventyr, 1697)
- Christoffer Rizvanovic Stenbakken: "Babymos" (kortfilm, 2021)

Teori:
- Håndbog til dansk, flg. afsnit:
○ 3.1 Hvad handler teksten om?
○ 3.2 Komposition
○ 3.3 Fortæller
○ 3.4 Fremstillingsformer
○ 3.5 Tema og perspektivering

Supplerende stof:
- Ind i dansk

Kernebegreber:
- Ydre komposition
- Indre komposition
- Den tredelte opbygning
- In medias res
- Åben slutning
- Lukket slutning
- Kronologi
- Flash back
- Flash forward
- Indre synsvinkel
- Ydre synsvinkel
- Vekslende synsvinkel
- Kombineret synsvinkel
- Medsyn
- Bagudsyn
- Jegfortæller
- Personalfortæller
- Alvidende fortæller
- Observerende fortæller
- Situation (scenisk fremstilling)
- Beretning (panoramisk fremstilling)
- Tema
- Personkarakteristik
- Konflikt
- Tekstens tid
- Det fysiske miljø
- Det sociale miljø


2.1. Faglige mål
Eleverne skal kunne:
[…]
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster
– analysere og vurdere teksters kommunikative betydning
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
[…]
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder
[…]

2.2. Kernestof
Gennem kernestoffet skal eleverne opnå faglig fordybelse, viden og kundskaber. Kernestoffet består af primært dansksprogede tekster suppleret med norske og svenske tekster på originalsprog. […]
[…]

Litterære perspektiver
Her undersøges med en litteraturanalytisk tilgang et historisk og genremæssigt varieret udvalg af primært skønlitterære tekster.
Teksterne består af dansksprogede tekster suppleret med verdenslitteratur i oversættelse. Fokus er på historisk, æstetisk og tematisk læsning, herunder med vægt på teksternes betydning og funktion i samtiden og i eftertiden.
Her indgår:
– et historisk genremæssigt varieret udvalg af tekster fra 1870 til i dag, herunder fra de seneste fem år
– tekster fra oplysningstid, romantik, realisme og modernisme
[…]

Her arbejdes metodisk med:
– litteraturanalyse og -fortolkning
– anvendelse af relevante litterære metoder
– litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
– tekster gennem kreative arbejdsprocesser.

Mediemæssige perspektiver
Her undersøges med en medieanalytisk tilgang et genremæssigt varieret udvalg af tekster, herunder nyhedsformidling, dokumentartekster, fiktionstekster, visuelle udtryksformer og tekster fra sociale medier.
Her arbejdes metodisk med:
– kommunikationsanalyse
– medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler
[…]
– produktivt arbejde med medieudtryk i sociale sammenhænge, herunder kendskab til remediering.

Omfang: 6%
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Karakteristik af Rødhætte 05-09-2023
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • IT
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 2 Nonfiktion

I dette forløb har vi fokus på non-fiktive tekster, det vil sige sagprosa. Fokus er primært analyse via Ciceros pentagram, hvor vi uddyber "sprog" i vores analyser.

Kernetekster:
• H.K.H. Kronprinsesse Marys tale til H.K.H. Kronprins Frederiks 50-års fødselsdag (tale)
• Neela Marie Sris: "Langt størstedelen af unge i mistrivsel oplever det, som jeg vil kalde sund mistrivsel" (debatindlæg)
• "Kaffelæsning" (kampagnefilm)

Teori:
Håndbog til dansk, flg. afsnit:

• 4.2: Sproglige billeder
• 4.3: Sproglige figurer
• 4.9: Ciceros pentagram
• 4.9: Appelformer"

Kernebegreber:
• Ciceros pentagram
○ Emne
○ Afsender
○ Modtager
○ Situation
○ Sprog
○ Intention
• Værdiladning af ord  
• Appelformer
○ Etos
○ Logos
○ Patos
• Pronominer
• Metafor
• Besjæling
• Personifikation
• Sammenligning
• Symbol
• Allitteration
• Assonans
• Anafor
• Epifor
• Retorisk spørgsmål
• Påstand
• Belæg
• Hjemmel
• Rygdækning
• Gendrivelse
• Styrkemarkør

2.1. Faglige mål
Eleverne skal kunne:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
[…]
– demonstrere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed.
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster
– analysere og vurdere teksters kommunikative betydning
[…]
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder
[…]

2.2. Kernestof
Gennem kernestoffet skal eleverne opnå faglig fordybelse, viden og kundskaber. Kernestoffet består af primært dansksprogede tekster suppleret med norske og svenske tekster på originalsprog. Kernestoffet behandles i et sprogligt, litterært og mediemæssigt perspektiv, som skønsmæssigt vægtes ligeligt. De tre perspektiver indgår i et tæt samspil i undervisningen, herunder i de enkelte forløb.[…]

Sproglige perspektiver
Her undersøges med en sproganalytisk tilgang et genremæssigt varieret udvalg af teksttyper, herunder litterære tekster, medietekster, argumenterende tekster, taler og professionsspecifikke tekster.
Her arbejdes metodisk med:
– sproglig analyse, fortolkning og vurdering
– retorisk analyse, herunder analyse af kommunikationssituationen, appelformer og argumentation
– produktivt og refleksivt arbejde med elevernes udtryksfærdighed i dansk og andre fag, herunder mindst to forløb med særligt fokus på skriftlighed.
[…]

Mediemæssige perspektiver
Her undersøges med en medieanalytisk tilgang et genremæssigt varieret udvalg af tekster, herunder nyhedsformidling,
dokumentartekster, fiktionstekster, visuelle udtryksformer og tekster fra sociale medier.
Her arbejdes metodisk med:
– kommunikationsanalyse
– medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler
– analyse og vurdering af mediers brug i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge
– produktivt arbejde med medieudtryk i sociale sammenhænge, herunder kendskab til remediering.

Omfang: 6%
Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 3 Autofiktion inkl. værklæsning 1

I dette forløb skal I læse det første værk af i alt 6, Sebastian Bunes autofiktive roman Min familie. I værklæsningen har vi fokus på at:
1) Integrere oplæsningsfunktioner i programmer
2) Opnå en høj grad af læseforståelse
3) Analyse og fortolkning af udvalgte afsnit og kapitler af romanen
4) Lave forarbejde til skriftlighedsforløbet, der ligger i forlængelse af dette forløb

Ud over romanlæsningen har vi desuden fokus på begrebet autofiktion og Sebastian Bunes forfatterskab.

Kernebegreber:
- Autofiktion

Fra læreplanen:
2.1. Faglige mål
Eleverne skal kunne:
[…]
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster
[…]
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
[…]
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder
– undersøge virkelighedsnære problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes.

2.2. Kernestof
Gennem kernestoffet skal eleverne opnå faglig fordybelse, viden og kundskaber. Kernestoffet består af primært dansksprogede tekster suppleret med norske og svenske tekster på originalsprog. Kernestoffet behandles i et sprogligt, litterært og mediemæssigt perspektiv, som skønsmæssigt vægtes ligeligt. De tre perspektiver indgår i et tæt samspil i  undervisningen, herunder i de enkelte forløb.
Inden for de tre perspektiver arbejdes der med mindst seks værker med historisk og genremæssig spredning, hvor roman, digtsamling og dokumentarfilm skal være repræsenteret. Mindst to af værkerne skal have tilknytning til et forløb, der fortrinsvis har et litterært perspektiv. Mindst ét værk vælges med udgangspunkt i elevens fagpakke eller projekt- og praktikforløb. Værklæsningen giver mulighed for fordybelse i en afgrænset tekst.

[…]

Litterære perspektiver
Her undersøges med en litteraturanalytisk tilgang et historisk og genremæssigt varieret udvalg af primært skønlitterære tekster.
Teksterne består af dansksprogede tekster suppleret med verdenslitteratur i oversættelse. Fokus er på historisk, æstetisk og tematisk læsning, herunder med vægt på teksternes betydning og funktion i samtiden og i eftertiden.
Her indgår:
– et historisk genremæssigt varieret udvalg af tekster fra 1870 til i dag, herunder fra de seneste fem år
– tekster fra oplysningstid, romantik, realisme og modernisme
[…]
– litteraturanalyse og -fortolkning
– anvendelse af relevante litterære metoder
– litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
– tekster gennem kreative arbejdsprocesser.

Omfang: 6%
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Læselog 22-10-2023
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 4 Skriftlighedsforløb 1

I forlængelse af værklæsning 1 (Sebastian Bune: Min familie), arbejder vi med skriftlighed, hvor primærfokus er på de fire bedømmelseskriterier i dansk A (se herunder). Eleverne afleverer i alt 4 opgaver, hvor hver af opgaverne bedømmes ud fra ét bedømmelseskriterium.

Formålsbeskrivelse for hvert bedømmelseskriterie:
Skriftlig korrekthed
• Fejlstøvsuger, syntaks og grammatik
○ Identificere en sætning (kommatering og punktum)
○ Fejltyper (nutids-r, sammensatte ord, hans/sin, forkert brug af små og store bogstaver, lægge/ligge, nogen/nogle, stavefejl)
○ Læs korrektur  
• Sammenhæng og variation i sproget
○ Sætningskoblere (hypotakse og paratakse)
Formidlingsbevidsthed
o Struktureret besvarelse (PEFO)
Besvarelse af den stillede opgave
o Lær at læse en opgaveformulering
Danskfaglig viden og metode
o Tekstnærhed (PEFO)
o Meningsfuld begrebsanvendelse

Fra læreplanen:
2.1. Faglige mål
Eleverne skal kunne:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
– demonstrere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
[…]
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med
formidlingsbevidsthed.
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster
– analysere og vurdere teksters kommunikative betydning
[…]
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder
[…]

2.2. Kernestof
[…]
Sproglige perspektiver
Her undersøges med en sproganalytisk tilgang et genremæssigt varieret udvalg af teksttyper, herunder litterære tekster,
medietekster, argumenterende tekster, taler og professionsspecifikke tekster.
Her arbejdes metodisk med:
[…]
– produktivt og refleksivt arbejde med elevernes udtryksfærdighed i dansk og andre fag, herunder mindst to forløb med
særligt fokus på skriftlighed.

Omfang: 3%
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Artikel 02-11-2023
Resumé 07-11-2023
Danskfaglig viden og metode 15-11-2023
Personkarakteristikker 16-11-2023
Indledning 22-11-2023
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • IT
  • Tekstbehandling
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Individuelt arbejde

Titel 5 Jul i litteraturen

I dette forløb skal vi arbejde med forskellige skildringer af julen i litteraturen, herunder forskellige genrer (noveller, eventyr + salme). Vores primære faglige fokus er, at repetere den viden og metode, I oparbejdede i forløb 1: "Fiktion". To af forfatterne i "Jul i litteraturen" er kanonforfattere (H.C. Andersen og N.F.S. Grundtvig). Den første novelle "Karens jul" er skrevet på norsk af forfatteren Amalie Skram, og denne novelle vender vi tilbage til, når vi skal arbejde med Det Moderne Gennembrud.
Som opsamling på forløbet skal I lave remediering af en af de tekster, vi har læst i forløbet, så I også stifter bekendtskab med denne faglige disciplin. Dette bliver naturligvis en aflevering.

Der er ingen særlige begreber, du skal kunne til dette forløb. Fokus er på novelleanalyse.

2.1. Faglige mål
Eleverne skal kunne:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
[…]
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster
– analysere og vurdere teksters kommunikative betydning
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
[…]
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder
[…]

2.2. Kernestof
Gennem kernestoffet skal eleverne opnå faglig fordybelse, viden og kundskaber. Kernestoffet består af primært dansksprogede tekster suppleret med norske og svenske tekster på originalsprog. Kernestoffet behandles i et sprogligt, litterært og mediemæssigt perspektiv, som skønsmæssigt vægtes ligeligt. De tre perspektiver indgår i et tæt samspil i undervisningen, herunder i de enkelte forløb.
[…]

Litterære perspektiver
Her undersøges med en litteraturanalytisk tilgang et historisk og genremæssigt varieret udvalg af primært skønlitterære tekster.
Teksterne består af dansksprogede tekster suppleret med verdenslitteratur i oversættelse. Fokus er på historisk, æstetisk og
tematisk læsning, herunder med vægt på teksternes betydning og funktion i samtiden og i eftertiden.
Her indgår:
– et historisk genremæssigt varieret udvalg af tekster fra 1870 til i dag, herunder fra de seneste fem år
– tekster fra oplysningstid, romantik, realisme og modernisme
– fra dansk litteraturs kanon læses mindst én folkevise samt mindst én tekst af hver af forfatterne: Ludvig Holberg, Adam
Oehlenschläger, N.F.S. Grundtvig, Steen St. Blicher, H.C. Andersen, Herman Bang, Henrik Pontoppidan, Johannes V. Jensen,
Martin Andersen Nexø, Tom Kristensen, Karen Blixen, Martin A. Hansen, Peter Seeberg og Klaus Rifbjerg.
Her arbejdes metodisk med:
– litteraturanalyse og -fortolkning
– anvendelse af relevante litterære metoder
– litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
– tekster gennem kreative arbejdsprocesser.

Omfang: 3%
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Remedieringer 11-12-2023
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 6 Dokumentar

I dette forløb skal vi beskæftige os med dokumentarfilmsgenren. Vi bygger oven på jeres viden om både kortfilm (filmiske virkemidler og dramaturgi), og jeres viden om faktagenren, argumentation og retorik. Vi vil undersøge, hvordan dokumentarfilmen bevæger sig imellem fakta- og fiktionsgenren, idet den altid er en kreativ bearbejdning af virkeligheden.

I dette forløb skal I:
- Kende dramaturgi i forhold til fakta-genren og dokumentargenren.
- Kunne identificere brugen af filmiske virkemidler, faktakoder og fiktionskoder i forhold til iscenesættelsen i en dokumentar
- Kunne identificere udvalgte dokumentarfilmtyper, og lave analyse og fortolkning i forhold til genren.

Fagligt fokus:
- Dokumentarfilmtyper/genrer:
○ Den kritisk dybdeborende dokumentar
○ Den observerende dokumentar
○ Den deltagende performative dokumentar
○ Den poetiske dokumentar
- Autenticitetsmarkører i dokumentarfilm
- Fakta – og fiktionskontrakter, autenticitetsmarkører
- Appelformer
- Argumentationsteori

Kernetekster:  
- Dokumentaruddrag:
○ "Armadillo" (observerende dokumentar)
○ "Rejsen på ophavet" (poetisk dokumentar)
○ "Indefra med Anders Agger: Cirkuskroen" (deltagende dokumentar)
○ "Skeletter i Skat" (dybdeborende dokumentar)
- Medieværk: Kandis for livet

Supplerende tekster:
- Udvalgte kapitler i Håndbog til dansk og Den iscenesatte virkelighed
- "Forelsket i en løgn" (DR, 3 afsnit)

Kernebegreber:
- Dokumentarfilmtyper:
○ Den observerende dokumentar
○ Den deltagende dokumentar
○ Den dybdeborende dokumentar
○ Den poetiske dokumentar
- Filmiske virkemidler (her må du bruge https://filmcentralen.dk/gymnasiet/filmsprog/filmiske-virkemidler):
○ Billedbeskæring (supertotal, total, halvtotal, halvnær, nær, ultranær)
○ Farver (her må du bruge både https://www.farvesymbolik.dk/ og https://indidansk.dk/farver/)
○ Kamerabevægelser (zoom, tilt, panorering, håndholdt)
○ Kameravinkler (fugleperspektiv, normalperspektiv, frøperspektiv)
○ Klipning (kryds-/parallelklipning, synlig/usynlig klipning, klippetempo)
○ Lys
○ Lyd/musik
- Fakta- og fiktionskoder (kaldes også fiktionsmarkører og autenticitetsmarkører)


Fra læreplanen i dansk A:  
Eleverne skal kunne:  
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegørelse, diskussion, analyse og fortolkning) med formidlingsbevidsthed.
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder
– analysere og vurdere primært ikke-fiktive tekster i alle medier
– demonstrere kendskab til og forholde sig til det moderne mediebillede, herunder kunne analysere og vurdere teksters kommunikative betydning samt mediets rolle i kommunikationen
– navigere og udvælge information i skærmbaserede tekster med et fagligt fokus.

Kernestof:
Inden for de tre perspektiver arbejdes der med mindst seks værker med historisk og genremæssig spredning, hvor roman,
digtsamling og dokumentarfilm skal være repræsenteret. Mindst to af værkerne skal have tilknytning til et forløb, der fortrinsvis
har et litterært perspektiv. Mindst ét værk vælges med udgangspunkt i elevens fagpakke eller projekt- og praktikforløb.
Værklæsningen giver mulighed for fordybelse i en afgrænset tekst.

Det mediemæssige stofområde
Det mediemæssige stofområde har som sit genstandsfelt medietekster i trykte såvel som elektroniske medier, herunder aviser, radio, tv, film, websites og interaktive medier.
I stofområdet indgår:
– nyhedstekster
– dokumentartekster
– fiktionstekster
– visuelle udtryksformer
– et værk i form af et større afrundet medieprodukt.
Her arbejdes blandt andet med:
– nyhedskriterier
– fiktions- og faktakoder i stofområdets teksttyper.

Omfang: 6%
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Debatterende artikel_Kandis 25-02-2024
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 7 Propaganda

Som optakt til historieopgaven om propaganda i USA ser vi på propagandaen som kommunikationsmiddel. I dansktimerne undersøger vi:

- Hvad er propaganda og fake news?
- De seks propagandateknikker
- Diskurser i forskellige tekster

I forløbet repeterer vi argumenttyper og -kneb samt appelformer. Derudover introduceres diskursanalyse, og vi bygger videre på billedanalyse.

Primærtekster:  
- Omtanke Online –  http://omtankeonline.dk/gymnasiale-uddannelser/utopia
- Dokumentarfilm: "Løgnefabrikken"
- Propagandabilleder  
- Helle Thorning-Schmidt: "Tale ved mindehøjtidelighed på Østerbro d. 16/2-15"

Supplerende tekster:
- DR Explainer (https://www.facebook.com/watch/?v=643793749388891)
- Udvalgte teoriafsnit fra Håndbog til dansk,  Begreb om dansk. Litteratur, sprog og medier samt Diskursanalyse i dansk. Sprog, magt og identitet
- DR: Kampen om sprog: Magtens sprog

Kernebegreber:
- Diskursanalyse: nodalpunkt, ækvivalenskæde, differenskæde, hegemoni, antagonisme, flydende betegnere, os/dem-diskurs
- Propagandateknikker: dæmonisering af fjenden, med på vognen, selektiv udvælgelse, øgenavne, sort og hvid samt syndebuk
- Semantiske felter
- Ordvalg, herunder konnotation og denotation
- Sproglige billeder (metaforer, personifikationer, besjælinger, sammenligninger, symboler, allegori)
- Sproglige figurer (retoriske spørgsmål, anafor, epifor, gentagelse, modsætninger (og antitese), allitteration, assonans)
- Appelformer (etos, logos og patos)
- Argumentation, herunder:
○ Toulmins argumentmodel (påstand, belæg, hjemmel, styrkemarkør, rygdækning, gendrivelse)
○ Argumenttyper, særligt:  
                           - motivationsargument, autoritetsargument,
                             sammenligningsargument og generaliseringsargument
           - fejltyperne: postulat, glidebaneargument,
                              stråmandsargument, cirkelslutning,
   - ordvalgsargumenter

Fra læreplanen:
3.4. Samspil med andre fag
Faget har en særlig status i udviklingen af den enkelte elevs udtryksfærdigheder.
Som optakt til historieopgaven gennemføres et obligatorisk forløb i samspil med historie med vægt på fordybelse i et relevant
emne samt udtryksfærdigheder og relevante metoder i fagene.
Forløbet har et omfang på minimum 10 timer i dansk. Som en del af forløbet indgår fordybelsestid.
Danskfaget har særligt fokus på:
– tekstlæsning i en historisk sammenhæng
– danskfagets identitet og metode.
Dele af kernestof og supplerende stof udvælges og behandles, så det bidrager til styrkelse af det faglige samspil mellem
fagene. […] På toårigt hf styrkes de danskfaglige mål gennem et fagligt samspil, idet faget perspektiveres til kernestof eller supplerende stof i andre fag fra hf´s fagrække.

Omfang: 5%
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Historieopgaven 05-04-2024
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 8 Katinka


Formål
Det primære formål med dette forløb er at træne jeres kompetencer i lyrikanalyse. Vi kommer til at gå i dybden med Katinkas digtsamling Et hus af krop og i den forbindelse at arbejde med både form og indhold i digtene. Desuden kommer vi til at høre digtene indspillet som sange og i den forbindelse også til at se musikvideoer. I løbet af forløbet skal I lave en mundtlig fremlæggelse, der har udgangspunkt i Katinka og hendes sangtekster. Herudover skal I prøve kræfter med kreativ skrivning.

Tekster:
Katinka: Et hus af krop (2017), værklæsning
Radio 4: Det sidste måltid: Katinka (podcast)
"Ord er som møbler" (artikel)
"Katinka er for grim til at danse" (DR-dokumentar)

Teori:
Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk, kap. 3.6, 4.2, 4.3, 4.5, 4,6
Udvalgte afsnit fra Lyrik - når sproget spiller

Kernebegreber:
• Lyrikanalyse:
○ Traditionelt digt
○ Moderne digt
○ Brugslyrik
○ Centrallyrik
○ Interaktionslyrik
○ Strofe
○ Vers
○ Strofisk
○ Ustrofisk
○ Versaler
○ Typografi
○ Sats
○ Enjambement
○ Ydre komposition
○ Indre komposition
○ Tiden
○ Rummet
○ Det lyriske jeg
○ Parrim
○ Krydsrim
○ Klamrerim
○ Frie vers
• Semantiske felter
• Ordvalg, herunder konnotation og denotation
• Sproglige billeder (metaforer, personifikationer, besjælinger, sammenligninger, symboler, allegori)
• Sproglige figurer (retoriske spørgsmål, anafor, epifor, gentagelse, modsætninger (og antitese), allitteration, assonans)

2.1. Faglige mål
Eleverne skal kunne:
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster
– analysere og vurdere teksters kommunikative betydning
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
– demonstrere kendskab til og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
[…]
Inden for de tre perspektiver arbejdes der med mindst seks værker med historisk og genremæssig spredning, hvor roman,
digtsamling og dokumentarfilm skal være repræsenteret. Mindst to af værkerne skal have tilknytning til et forløb, der fortrinsvis
har et litterært perspektiv. Mindst ét værk vælges med udgangspunkt i elevens fagpakke eller projekt- og praktikforløb.
Værklæsningen giver mulighed for fordybelse i en afgrænset tekst.


Kernestof:
Litterære perspektiver
Her undersøges med en litteraturanalytisk tilgang et historisk og genremæssigt varieret udvalg af primært skønlitterære tekster. Teksterne består af dansksprogede tekster suppleret med verdenslitteratur i oversættelse. Fokus er på historisk, æstetisk og tematisk læsning, herunder med vægt på teksternes betydning og funktion i samtiden og i eftertiden. Her indgår:
– et historisk genremæssigt varieret udvalg af tekster fra 1870 til i dag, herunder fra de seneste fem år
[…]
Her arbejdes metodisk med:
– litteraturanalyse og -fortolkning
– anvendelse af relevante litterære metoder
– litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
– tekster gennem kreative arbejdsprocesser.

Omfang: 6%
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Katinka læselog 23-04-2024
Mundtlig aflevering 30-04-2024
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 9 Nogle af de store kanoner


I gymnasiet stilles der krav om, at vi i danskundervisningen arbejder med mindst én folkevise samt mindst én tekst af hver af de 14 kanonforfattere:

• Folkevise
• Ludvig Holberg
• Adam Oehlenschläger
• N.F.S. Grundtvig
• Steen St. Blicher
• H.C. Andersen
• Herman Bang
• Henrik Pontoppidan
• Johannes V. Jensen
• Martin Andersen Nexø
• Tom Kristensen
• Karen Blixen
• Martin A. Hansen
• Peter Seeberg
• Klaus Rifbjerg

I dette forløb stiller vi skarpt på, hvad det vil sige at være udpeget som en del af den litterære kanon, og vi arbejder med en folkevise og tekster af Blicher, Blixen, Rifbjerg samt Seeberg. Forløbet sluttes af med en analyserende artikel, hvor vi genbesøger H.C. Andersens forfatterskab. Andersen er naturligvis også kanonforfatter.

Kernetekster:
- "Ebbe Skammelsøn" (folkevise)
- Klaus Rifbjerg: "Livet i badeværelset"
- Blicher: "Trækfuglene. Naturkoncert. Præludium"
- Peter Seeberg: "Biografi af en snegl"
        - Karen Blixen: "Ringen"

Kernebegreber:
- Kanonforfatter
- Folkevise, herunder riddervise
- Sproglige billeder (metaforer, personifikationer, besjælinger, sammenligninger, symboler, allegori)
- Sproglige figurer (retoriske spørgsmål, anafor, epifor, gentagelse, modsætninger (og antitese), allitteration, assonans)

Fra læreplanen:
2.1. Faglige mål
Eleverne skal kunne:
[…]
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster
– analysere og vurdere teksters kommunikative betydning
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst,
kultur og samfund
[…]
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder
[…]


2.2. Kernestof
Gennem kernestoffet skal eleverne opnå faglig fordybelse, viden og kundskaber. Kernestoffet består af primært dansksprogede
tekster suppleret med norske og svenske tekster på originalsprog. Kernestoffet behandles i et sprogligt, litterært og
mediemæssigt perspektiv, som skønsmæssigt vægtes ligeligt. De tre perspektiver indgår i et tæt samspil i undervisningen,
herunder i de enkelte forløb.
[…]

Litterære perspektiver
Her undersøges med en litteraturanalytisk tilgang et historisk og genremæssigt varieret udvalg af primært skønlitterære tekster.
Teksterne består af dansksprogede tekster suppleret med verdenslitteratur i oversættelse. Fokus er på historisk, æstetisk og
tematisk læsning, herunder med vægt på teksternes betydning og funktion i samtiden og i eftertiden.
Her indgår:
– et historisk genremæssigt varieret udvalg af tekster fra 1870 til i dag, herunder fra de seneste fem år
– tekster fra oplysningstid, romantik, realisme og modernisme
– fra dansk litteraturs kanon læses mindst én folkevise samt mindst én tekst af hver af forfatterne: Ludvig Holberg, Adam
Oehlenschläger, N.F.S. Grundtvig, Steen St. Blicher, H.C. Andersen, Herman Bang, Henrik Pontoppidan, Johannes V. Jensen,
Martin Andersen Nexø, Tom Kristensen, Karen Blixen, Martin A. Hansen, Peter Seeberg og Klaus Rifbjerg.
Her arbejdes metodisk med:
– litteraturanalyse og -fortolkning
– anvendelse af relevante litterære metoder
– litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
– tekster gennem kreative arbejdsprocesser.

Omfang:  5%
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Virtuel undervisning 03-05-2024
Analyserende artikel - eventyr 21-05-2024
Karen Blixen: "Ringen" 08-05-2025
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 10 Skriftlighedsforløb 2

Dette forløb er en fortsættelse af "skriftlighedsforløb 1", som vi gennemførte på første år. Derudover er det desuden en fortsættelse af arbejdet med de to skriftlige eksamensgenrer på hf: den analyserende artikel og den debatterende artikel. "Skriftlighedsforløb 2" har derfor fokus på at genbesøge de to skriftlige genrer og kravene til disse, således at vi i løbet af hele 2. år arbejder med en bevidsthed om og på sigt en mestring af genrerne.

Sideløbende med genrebevidstheden og kravene til de skriftlige eksamensopgaver på hf, arbejder vi med læse-skriveteknologien, så denne implementeres endnu mere, og dermed bliver en naturlig del af skriveprocessen.

Omfang:  3%
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Aflevering A 01-09-2024
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Skrive
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 11 Eksistens inkl. værklæsning

Vi har i dette forløb fokus på fortolkning og perspektivering af forskellige tekster indenfor
temaet eksistens, herunder eksistentialisme. Vi har især fokus på Sartres begreber valg
og ikke-valg, samt begreberne determinationspunkt og kulminationspunkt.
Det overordnede fokus er at træne analyse, fortolkning og perspektivering i et eksistentielt perspektiv.  

Kernetekster:
Johannes V. Jensen: "Bo'l"
Martin A. Hansen: "Roden"
Tom Kristensen: "Nat i Berlin"
Thomas Vinterberg: Druk (værk)

Supplerende tekster:
Håndbog til dansk
Uddrag fra Eksistentialisme i dansk

Kernebegreber:
• Angst
• Krise
• Valg og ikke-valg
• Determinations- og kulminationspunkt


2.1. Faglige mål
Eleverne skal kunne :
[…]
— analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster
— analysere og vurdere teksters kommunikative betydning
— demonstrere viden om og kunne perspektivere til trak af den danske litteraturs historie, herunder
samspillet mellem tekst, kultur og samfund
[…]
— demonstrere viden om fagets og metoder
— undersøge virkelighedsnære problemstillinger og udvikle og vurdere hvor fagets viden
og metoder anvendes  


Litterære perspektiver
Her undersøges med en litteraturanalytisk tilgang et historisk og genremæssigt varieret udvalg af
primært skønlitterære tekster. Teksterne består af dansksprogede tekster suppleret med
verdenslitteratur i oversættelse. Fokus er på historisk, æstetisk og tematisk læsning, herunder med
vægt på teksternes betydning og funktion i samtiden og i eftertiden.
Her indgår.
— et historisk genremæssigt varieret udvalg af fra 1870 til i dag herunder fra de seneste fem år  
— tekster fra oplysningstid, romantik, realisme og modernisme
— fra dansk litteraturs kanon læses mindst én folkevise samt mindst én tekst af hver af forfatterne:
Ludvig Holberg Adam Oehlenschläger, N.F.S. Grundtvig, Steen St. Blicher, H.C. Andersen,
Herman Bang, Henrik Johannes V _ Jensen, Martin Andersen Nexø, Tom Kristensen,
Karen Blixen, Martin A. Hansen, Peter Seeberg og Klaus Rifbjerg.
Her arbejdes med:
— litteraturanalyse og -fortolkning — anvendelse af relevante litterære metoder — litteratur-, kultur-,
og bevidsthedshistoriske perspektiveringer  
[…]

Omfang: 10%
Indhold
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Initiativ
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 12 Mini-SSO

I de kommende uger arbejder vi med en Mini-SSO i dansk
Arbejdet skal forberede dig på den rigtige SSO, som introduceres sidst i december – og som skrives i foråret 2025. Arbejdet skal også styrke din skriftlighed i dansk – og træne de 3 perspektiver i faget, dvs. sprog, medier og litteratur. Arbejdet er tilrettelagt som den såkaldte 80 timers pulje, som især har til formål at styrke din skriftlighed. Det betyder, at arbejdet som udgangspunkt ikke er placeret i de almindelige dansktimer.
Opgaven har et omfang på ca. 5 sider af 2400 anslag – og skal indeholde indholdsfortegnelse, indledning, analyse og fortolkning, afslutning, fodnoter og henvisninger samt en litteraturliste.

Omfang: 4%
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Mini-SSO 10-11-2024
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Skrive
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Projektarbejde

Titel 13 Hvor går grænsen?

Forløbet tager udgangspunkt i oplysningstiden og i denne periodes samfundsstruktur, litteratur og tanker om især censur og dannelse. Vi vil både have fokus på oplysningstiden som periode, herunder Ludvig Holbergs epistler, og et nutidigt perspektiv. I det nutidige perspektiv vil vi fokusere på moderne former for censur, idet vil diskutere censuren af børnelitteratur, her eksemplificeret i Pippi Långstrump og Halfdan Rasmussens børnedigte, samt diskutere censur på sociale medier. Vi vil også diskutere om vi skal censurere, idet vi vil kigger nærmere på eksempler fra dagligdagens kommunikation på fx sociale medier. Forløbet vil på denne måde kæde oplysningstidens tanker om censur sammen med det moderne mediebillede. Eleverne trænes i at gennemskue en argumentation samt skabe egne argumenter ift. en problematik.
Forløbet afsluttes med en mundtlig prøveeksamen med udgangspunkt i teksten "Er det krænkende at kalde en is Eskimo?"  samt en skriftlig aflevering (debatterende artikel, eksamenssæt fra hf, december 2021)


Materiale:
Undervisningen tager udgangspunkt i et udvalg af kernetekster og supplerende tekster:

Kernestof:
• Ludvig Holberg: epistlerne 395, 469 og 563
• Halfdan Rasmussen: "Negerdukken Lille Sam", "Sikken et hus", "Lille negerdukke" samt "To små negerdukker" (1964)
• Astrid Lindgren: Uddrag fra Pippi Långstrump: "Pippi flyttar in i Villa Villekulla" (1945, svensk)
• Camilla Schwalbe: "Hverken Skipper-mix, negerboller eller Hottentot-karrusellen er racisme" (Jyllands-posten, 30. juni 2015)

Supplerende stof:
• Litteraturhistorien - på langs og tværs
• Alexandre Nsoni: "Legepladsen"
• Jesper Hansen: "Er det krænkende at kalde en is Eskimo?"  
• Rasmus Bech: "Op på barrikaderne og kæmp for sproget"
• Lotte Thorsen: "Danske unge har fået et fucking nyt favoritbandeord"

Formål:
At introducere til den litteraturhistoriske periode, oplysningstiden, og til kanonforfatteren, Ludvig Holberg. Desuden vil fokus ligge på at perspektivere oplysningstidens tanker til en nutidig sammenhæng, jf. læreplanens punkt 3.1: "I undervisningen perspektiveres teksterne med blik for deres funktion i såvel en samtidig som en nutidig sammenhæng". Det nutidige perspektiv vil særligt tage udgangspunkt i censuren af reklamer og på sociale medier, sådan at vi perspektiverer oplysningstidens tanker til en nutidig og konkret virkelighed.
Desuden skal vi træne færdigheder i at diskutere og argumentere, jf. læreplanen, punkt 3.2, hvor klasserummet skal være "rum for dialog og diskussion".  Denne diskussion tager afsæt i oplysningstiden, men bliver særligt relateret til nutidens mediebillede. Dette gøres både for at forbedre den generelle argumentationsevne i en konkret virkelighed udenfor klasserummet, men også for at forberede jer på den skriftlige eksamensgenre, den debatterende artikel.
Efter forløbet skal I derfor have:

• Opnået viden indenfor oplysningstiden som periode
• Opnået viden om kanonforfatteren, Ludvig Holberg, og særligt om hans tanker ift. censur
• Opnået en forståelse af, hvordan nutidens litterære, sproglige og mediemæssige virkelighed kan forstås i en litteraturhistorisk sammenhæng
• Forbedret deres færdigheder indenfor diskussion og argumentation


Fra Læreplan til dansk A
Faglige mål - eleverne skal kunne:
• udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
• demonstrere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
• analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster
• demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
• demonstrere kendskab til og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag

Litterære perspektiver
Her undersøges med en litteraturanalytisk tilgang et historisk og genremæssigt varieret udvalg af primært skønlitterære tekster. Teksterne består af dansksprogede tekster suppleret med verdenslitteratur i oversættelse. Fokus er på historisk, æstetisk og tematisk læsning, herunder med vægt på teksternes betydning og funktion i samtiden og i eftertiden.
Her indgår:
• et historisk genremæssigt varieret udvalg af tekster fra 1870 til i dag, herunder fra de seneste fem år
• tekster fra oplysningstid, romantik, realisme og modernisme
• fra dansk litteraturs kanon læses mindst én folkevise samt mindst én tekst af hver af forfatterne: Ludvig Holberg, Adam Oehlenschläger, N.F.S. Grundtvig, Steen St. Blicher, H.C. Andersen, Herman Bang, Henrik Pontoppidan, Johannes V. Jensen, Martin Andersen Nexø, Tom Kristensen, Karen Blixen, Martin A. Hansen, Peter Seeberg og Klaus Rifbjerg.

Her arbejdes metodisk med:
• litteraturanalyse og -fortolkning
• anvendelse af relevante litterære metoder
• litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
• tekster gennem kreative arbejdsprocesser.

Omfang: 9%
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Skrivedag 5/12 06-12-2024
Refleksion (mundtlig aflevering) 08-12-2024
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 14 Taler

I dette forløb vil vi lære at analysere og fortolke taler.

Vi hører ofte taler i forbindelse med officielle lejligheder - enten i en offentlig anledning eller i en privat sammenhæng. Talen er som genre envejskommunikation. Det er ikke en samtale, og som modtager af en tale skal man blot lytte. Man skal måske blive rørt af en kærlig og drillende fødselsdagstale. Man skal måske blive både opildnet til kamp og handling som i en tale med aktivistisk ordlyd. De ord, der kommer ud ad munden på afsenderen, vil altid gøre noget ved os, og det er disse ord, som vi skal lære at analysere og fortolke i dette forløb.

Forløbets formål:
Vores fokus i dette forløb er det sproglige aspekt af danskfaget, hvor vi vil fokusere på at udbygge kendskabet til og analysearbejdet med følgende begreber:
• De tre talegenrer: den politiske tale, den informative tale og lejlighedstalen
• Sproglige billeder og figurer
• Ciceros pentagram
• Appelformer
• Argumentation, herunder argumenttyper
• Diskursanalyse
• Ordklasser
• Værdiladning af ord
• Denotation og konnotation


Fra læreplanen:
Faglige mål:
Eleverne skal kunne:
– demonstrere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster
– analysere og vurdere teksters kommunikative betydning
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Sproglige perspektiver:
Her undersøges med en sproganalytisk tilgang et genremæssigt varieret udvalg af teksttyper, herunder litterære tekster, medietekster, argumenterende tekster, taler og professionsspecifikke tekster. Her arbejdes metodisk med:
– sproglig analyse, fortolkning og vurdering
– retorisk analyse, herunder analyse af kommunikationssituationen, appelformer og argumentation

Tekster:
- https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/regentens-nytaarstaler
- H.M. Dronningens nytårstale 2023
- Statsminister Mette Frederiksens nytårstale 2024
- Kronprins Christians 18 års tale
- Johanne Schmidt Nielsen: ”1. maj-tale 2016

Omfang:  6%
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Aflevering februar 25 16-02-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Pararbejde

Titel 15 Thomas Korsgaard (værklæsning)

I dette forløb skal I læse det 5. værk af i alt 6, nemlig Thomas Korsgaards novellesamling Snydt ud af næsen. I værklæsningen har vi fokus på:

1) At opnå en høj grad af læseforståelse
2) Analyse og fortolkning af en novelle fra samlingen
3) Oplevelseslæsning
4) Fremstilling af en BookTok

Ud over værklæsningen har vi også fokus på begrebet autofiktion og Thomas Korsgaards forfatterskab som repræsentativt for de seneste 5 års litteratur.

Kernebegreber:
- Autofiktion
- Realisme
- Socialrealisme
- Senmoderne samfund
- Klassedelt samfund
- Temaer i nyere litteratur
- Identitet
- Mening
- Meningsløshed/tomhed
- Liv - krise - valg
- Determinationspunkt
        - Kulminationspunkt

Fra læreplanen:
2.1. Faglige mål
Eleverne skal kunne:
[…]
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster
[…]
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
[…]
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder
– undersøge virkelighedsnære problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes.

2.2. Kernestof
Gennem kernestoffet skal eleverne opnå faglig fordybelse, viden og kundskaber. Kernestoffet består af primært dansksprogede tekster suppleret med norske og svenske tekster på originalsprog. Kernestoffet behandles i et sprogligt, litterært og mediemæssigt perspektiv, som skønsmæssigt vægtes ligeligt. De tre perspektiver indgår i et tæt samspil i  undervisningen, herunder i de enkelte forløb.
Inden for de tre perspektiver arbejdes der med mindst seks værker med historisk og genremæssig spredning, hvor roman, digtsamling og dokumentarfilm skal være repræsenteret. Mindst to af værkerne skal have tilknytning til et forløb, der fortrinsvis har et litterært perspektiv. Mindst ét værk vælges med udgangspunkt i elevens fagpakke eller projekt- og praktikforløb. Værklæsningen giver mulighed for fordybelse i en afgrænset tekst.

[…]

Litterære perspektiver
Her undersøges med en litteraturanalytisk tilgang et historisk og genremæssigt varieret udvalg af primært skønlitterære tekster.
Teksterne består af dansksprogede tekster suppleret med verdenslitteratur i oversættelse. Fokus er på historisk, æstetisk og tematisk læsning, herunder med vægt på teksternes betydning og funktion i samtiden og i eftertiden.
Her indgår:
– et historisk genremæssigt varieret udvalg af tekster fra 1870 til i dag, herunder fra de seneste fem år
– tekster fra oplysningstid, romantik, realisme og modernisme
[…]
– litteraturanalyse og -fortolkning
– anvendelse af relevante litterære metoder
– litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
– tekster gennem kreative arbejdsprocesser.

Omfang: 6%
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Terminsprøve 25-02-2025
BookTok 11-03-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 16 Romantikken

Efter forløbet om romantikken skal du kunne:
- Analysere digte, reklamer og valgvideoer
- Fortolke ovennævnte tekstgenrer
- Sætte tekster ind i den litteraturhistoriske periode: romantikken (1800-1870)

I forløbet læser vi forskellige tekster, der alle har fællesnævneren romantikken. Du vil skulle analysere både digte, reklamer og en valgvideo, ligesom det forventes, at du kan placere teksterne i en litteraturhistorisk sammenhæng. Det vil sige, at du skal kunne forklare og påvise, hvilke elementer i teksterne, der viser, at teksten tilhører netop denne litterære periode, eller at teksten 'låner' fra de romantiske strømninger.

Tekster:
- Schack Von Staffeldt: ”Indvielsen” (optakt til universalromantik)
- Adam Oehlenschläger: "Morgenvandring", uddrag (universalromantik)
- H.C. Andersen: "I Danmark er jeg født" (nationalromantik)
- Adam Oehlenschläger: "Der er et yndigt land" (uddrag)
- DF- valgvideo fra 2007 (nutidig nationalromantik)
- Kohberg: "Vi er Bagere" (nutidig nationalromantik)
- Selvvalgte eksempler på nutidig nationalromantik


Supplerende stof:
- Litteraturhistorien - på langs og på tværs (Systime)
- Håndbog til dansk litteraturhistorie (Systime)
- Håndbog til dansk (Systime)
- Rather Homemade: "Romantikken - Hvad skete der lige der?" (Youtube)



Fra læreplanen:

Det litterære stofområde

Det litterære stofområde har som sit genstandsfelt et historisk bredt og genremæssigt varieret udvalg af primært skønlitterære tekster fra de sidste 1000 år. Teksterne består af dansksprogede tekster suppleret med norske og svenske tekster på originalsprog og verdenslitteratur i oversættelse.
Teksterne læses med vægt på deres betydning og funktion i samtiden og i eftertiden.

I stofområdet indgår:
– tekster fra oplysningstid og romantik
– et historisk bredt og genremæssigt varieret udvalg af tekster fra 1870 til i dag, herunder realistiske og modernistiske tekster
– mindst en tekst fra hver af forfatterne: Ludvig Holberg, Adam Oehlenschläger, N.F.S. Grundtvig, Steen St. Blicher, H.C. Andersen, Herman Bang, Henrik Pontoppidan, Johannes V. Jensen, Martin Andersen Nexø, Tom Kristensen, Karen Blixen, Martin A. Hansen, Peter Seeberg og Klaus Rifbjerg.

Her arbejdes blandt andet med:
– genrebegreber
– litteraturteori og litterær metode
– litteratur-, kultur- og bevidsthedshistoriske fremstillinger.

Kernebegreber:
- Det gode, det sande, det skønne
- ”Hvad udad tabes, skal indad vindes”
- Nyplatonisme
- Dualisme
- Monisme
- Panteisme
- Organismetanken
- Universalromantik (naturromantik)
- Nationalromantik
-Idealisme
-Eros
-Geniet

Omfang: 6%
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Mundtlig aflevering 04-04-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 17 Det Moderne Gennembrud (inkl. værklæsning)

Formål:
Forløbet tager udgangspunkt i den litteraturhistoriske overgange fra romantikken til det moderne gennembrud med fokus på det moderne gennembruds nationalkritik, herunder den kritiske realisme. Vi vil desuden perspektivere perioden til moderne tekster for at spejle periodernes tendenser. Efter forløbet skal I derfor kunne:
- Analysere og fortolke noveller
- Sætte tekster ind i den litteraturhistoriske periode: det moderne gennembrud (1870-1890)
- Have en forståelse for forløbets kernebegreber

Fra lærerplanen:
Gennem kernestoffet skal eleverne opnå faglig fordybelse, viden og kundskaber. Kernestoffet består af primært dansksprogede tekster suppleret med norske og svenske tekster på originalsprog. Kernestoffet behandles i et sprogligt, litterært og mediemæssigt perspektiv, som skønsmæssigt vægtes ligeligt. De tre perspektiver indgår i et tæt samspil i undervisningen, herunder i de enkelte forløb. Inden for de tre perspektiver arbejdes der med mindst seks værker med historisk og genremæssig spredning, hvor roman, digtsamling og dokumentarfilm skal være repræsenteret.

Litterære perspektiver:
Her undersøges med en litteraturanalytisk tilgang et historisk og genremæssigt varieret udvalg af primært skønlitterære tekster. Teksterne består af dansksprogede tekster suppleret med verdenslitteratur i oversættelse. Fokus er på historisk, æstetisk og tematisk læsning, herunder med vægt på teksternes betydning og funktion i samtiden og i eftertiden. Her indgår:
- et historisk genremæssigt varieret udvalg af tekster fra 1870 til i dag, herunder fra de seneste fem år
- tekster fra oplysningstid, romantik, realisme og modernisme
- fra dansk litteraturs kanon læses mindst én folkevise samt mindst én tekst af hver af forfatterne: Ludvig Holberg, Adam Oehlenschläger, N.F.S. Grundtvig, Steen St. Blicher, H.C. Andersen, Herman Bang, Henrik Pontoppidan, Johannes V. Jensen, Martin Andersen Nexø, Tom Kristensen, Karen Blixen, Martin A. Hansen, Peter Seeberg og Klaus Rifbjerg.

Her arbejdes metodisk med:
- litteraturanalyse og -fortolkning
- anvendelse af relevante litterære metoder
- litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
- tekster gennem kreative arbejdsprocesser.


Materiale:
- Georg Brandes: af "Indledningsforelæsning" til Hovedstrømninger i det 19de
          Aarhundredes Literatur (1871, forelæsning/tale)
- Henrik Pontoppidan: "Nådsensbrød" (1887, novelle)
- Martin Andersen Nexø: "Lønningsdag (En Idyl)" (1900, novelle)
- Herman Bang: "Foran Alteret" (1880, novelle)
- Glenn Bech: af Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet

Supplerende stof:
- Håndbog til dansk litteraturhistorie


Kernebegreber:
Georg Brandes
Sætte problemer under debat
Realistisk strømning i litteraturen
Kritisk realisme
Naturalisme
Impressionisme
Det folkelige gennembrud
Martin Andersen Nexø
Henrik Pontoppidan
Henrik Ibsen
Herman Bang
De 3 K'er:
        - Køn
        - Kirke
        - Klasse

Omfang: 8%
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Næstsidste danskaflevering 21-04-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 18 Repetition

I dette forløb repeterer vi et udvalg af centrale emner der dækker det litterære, mediemæssige og sproglige perspektiv. I grupper gennemgår eleverne et emnes centrale teori og tekster, med henblik på at blive klædt godt på til eksamen.



Fra læreplanen:

2.1. Faglige mål

Eleverne skal kunne:

– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske
grundbegreber
– demonstrere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og
samfund
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde oplæg og argumentere for et
synspunkt) med formidlingsbevidsthed
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke
og vurdere) med formidlingsbevidsthed.
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster
– analysere og vurdere teksters kommunikative betydning
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder
samspillet mellem tekst, kultur og samfund
– demonstrere kendskab til og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
– navigere og udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage
i og bidrage til digitale
fællesskaber
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder
– undersøge virkelighedsnære problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden
og metoder anvendes.

Omfang: 2%
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Sidste danskaflevering 05-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Projektarbejde
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 19 Tilladte hjælpemidler

Her er listen over de hjælpemidler, du må bruge til både din skriftlige og mundtlige eksamen i dansk:

ALT materiale i OneNote (23HFz_DA-notesbogen). Dette gælder også alle links, du kan tilgå via OneNote (fx til YouTube).

Du må desuden tilgå dine noter i din danskmappe på OneDrive.

I-bøger fra Systime:
- Håndbog til dansk (https://hbdansk.systime.dk/)
- Håndbog til dansk litteraturhistorie (https://hbdansklitteraturhistorie.systime.dk/)
- Eksistentialisme i dansk (https://eksistentialismeidansk.systime.dk/)

Hjemmesider:
- www.ordbogen.com
- www.ordnet.dk
- www.farvesymbolik.dk
- www.indidansk.dk
- https://filmcentralen.dk/gymnasiet/filmcentralen/filmsprog (alt der ligger i dette leksikon, afsnit 1-7)
- www.lectio.dk
Indhold
Omfang Estimeret: 0,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer