Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Z - Skanderborg Odder Center for Uddannelse
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2023 HF En/y (HF 1y En, HF 2y En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grammatik
I løbet af de to år har vi rundet følgende emner i grammatikundervisningen:
- ordklassernes kendetegn
- bøjning af verber/udsagnsord i regelmæssig datid
- bøjning af verber i uregelmæssig datid
- bøjning af verber i nutid/kongruens
- bøjning af verber i udvidet nutid og datid og betydningen heraf
- bøjning af verber i førnutid og førdatid
- tællelige og utællelige substantiver/navneord
- bestemt og ubestemt artikel - og brugen af disse (a/an - the)
- genitiv/ejefald og brug af apostroffer
- bøjning af adjektiver/ tillægsord og brugen af dem
- bøjning og placering af adverbier/biord
- præpositioners/forholdsords brug og kendetegn, præpositioner må ikke følges af that eller to
- pronominer/stedord - særligt fokus på henførende pronominer/stedord samt personlige pronominer
Materialet ligger i OneNote og stammer dels fra Down-to-Earth, Questions and answers, Minlæring.dk og egen produktion.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
40,00 moduler
Dækker over:
215 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Social Media and Identity
Dette tema sætter fokus på de sociale medier, der omgiver os på godt og ondt. Gennem tekster, taler, kortfilm og TV-serie, undersøger vi, hvordan de sociale medier har indflydelse på vores identitet.
Med afsæt i Goffmans teorier om front stage, medium scene og backstage stiller vi skarpt på hvor voldsom en forbindelse der mellem identitetsdannelse og den måde, vi agerer på de sociale medier eller i verden på - netop pga. de sociale mediers magt.
.
Kernestof:
Microcelebrity and the Branded Self, excerpt from an article by Theresa m. Senft (2012) New York University
The Un-instagramable self, commencement speech by Tara Westover (2019)
Aspirational, short film directed by Matthew Frost (2014): https://www.youtube.com/watch?v=rwDbOmPQNx0
Look up!, poem by Gary Turk (2014)
The Social Media Generation, comic strip by Marc Maron (2013)
I know you from somewhere, short film directed by Andrew Fitzgerald (2017): https://www.shortoftheweek.com/2017/10/23/i-know-you-from-somewhere/
Lightbox, short story by Emma Cleary (2015)
Nosedive, film by Joe Wright (Black Mirror series) (2016)
Supplerende stof
Læreroplæg om Erwin Goffman
Fra læreplanen:
l forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
l udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og
diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
l læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
l skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
l behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
Faglige mål:
l Fokus på mundtlighed
l Fokus på at kunne udtrykke egen mening
l Fokus på karakteristik
l Introduktion til 'summary'
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
American Values eksamensemne 2025
Denmark is often influenced by the USA. Just imagine where you would be without McDonald's, I-phones, American music and film industry.
In this theme we will uncover typical American values and discuss why so many people still want to settle down 'over there'.
We will focus on typical American core values and why they came into existence at all. Basically, a lot of Europeans fled to this country because they wanted to be free, and they had an idea that everybody had a chance of climbing the social ladder and become richer. What they sought was "individual freedom, equality of opportunity and material wealth". The price they had to pay was "self-reliance (= that they could manage on their own), competition and hard work". America attracted so many people because of the possibility of achieving "the American dream", that anybody no matter background could accomplish anything they wanted.
We will mainly focus on non-fiction (sagprosa), in interviews, speeches, blogs, documentaries and discuss concepts as "The American Dream" and become even more familiar with analysing non-fiction, i.e. applying Cicero's pentagon, delving into the different modes of appeal and wondering what the effect is by using them.
Temaets fokusområder
Forløbet fokuserer på amerikanske kerneværdier og på baggrunden for deres opståen: at europæerne søgte mod et land, hvor de var frie, hvor alle havde lige muligheder for at arbejde sig opad i samfundslaget og dermed opnå større velstand.
De søgte altså mod "individual freedom, equality of opportunity and material wealth" - og prisen de måtte betale var: "self-reliance, competition and hard work". De søgte efter den amerikanske drøm: at enhver - ligegyldig hvilken baggrund man har - kan opnå succes.
Temaets materiale og litterære fagord.
Forløbet inddrager dermed primært sagprosa, for eksempel interviews, blog og taler, og derfor skal eleverne også kunne opnå kendskab til appelformerne: patos, logos, etos og retoriske virkemidler: anaphora, epiphora, alliteration, metaphor, simile, humour, rhetorical question, rule of three/tricolon - og gøre rede for, hvilken effekt de får i talen. Eftersom teksterne afspejler den kultur de er del af, skal eleverne kunne se, hvilke typiske amerikanske værdier der refereres til.
Som analyseværktøj anvendes pentagrammet.
Fra læreplanen:
kernestoffet er:
– væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
Eleven skal kunne:
– anvende en grundviden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA til analyse og perspektivering af aktuelle forhold
Kernestof:
Uddrag fra The Declaration of Independence
'American Dream tracked down the hard way' (Simon interviews Adam Shepard)
Linda Tirado: 'This is why poor people's bad decisions make perfect sense',
Barack Obama's victory speech
Langston Hughes: 'One Friday Morning'
Angie Thomas: 'The Hate You Give' (3 kap. + film)
Supplerende stof:
Traditional American Values and Beliefs
Neil Young, "Rockin' In the Free World"
Faglige mål:
Introduceres til projektarbejde
fokus på non-fiktion (artikler, blog, taler) og særligt retoriske analysemodel (Ciceros pentagram) dvs retoriske virkemidler og appelformer
Skriftligt:
Grammatik:
Henførende stedord
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
40 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Class and Identity in the UK Eksamensemne 2025
Forløbets indhold
Vi stiller skarpt på de forskellige klasser i Storbritannien - både den traditionelle: upper class, middle class, working class - og den nyere, hvor man inddeler i 7 klasser med ekstremerne The elite - the precariat.
Den nyere type åbner op for at vurdere klasse ud fra tre parametre: økonomisk, social og kulturel kapital.
Fra lærerplanen:
Gennem kernestoffet skal eleverne opnå faglig fordybelse, viden og kundskaber.
Kernestoffet er:
̶ det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
̶ udtale, ordforråd og idiomer
̶ principper for tekstopbygning
̶ kommunikationsstrategier, standardsprog og variation
̶ det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca
̶ et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster, herunder et skrevet værk
̶ tekstanalytiske begreber og grundlæggende metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
̶ historiske og aktuelle forhold i andre engelsksprogede regioner.
Kernestoffet udgøres af autentiske, ubearbejdede engelsksprogede tekster, der med få undtagelser skal tage udgangspunkt i
eller kunne sættes i forbindelse med fagets kulturområder.
Kernestof:
Penelope Lively, The Happiest Days of Your Life, (1978), 6 sider (short story)
Seven social classes in the UK, BBC, April 3, 2013 (non-fiction) 2 sider
Robert Swindells, Stone Cold, (1993) in: Texting, red. Kirsten Egebjerg, 2005 (extract from a novel) 4 sider
Lone Scherfig, The Riot Club (2014), 10 sider
Supplerende stof:
Faglige mål:
- Kende til klassesystemet i Storbritannien (gammelt system - nyt system)
- Kende til begreberne social, cultural, economic capital
Skriftlige mål:
- Skrive summary
- Funnel opening
- Skrive essay
Mundtlige mål:
- Glosetræning inden for emnet
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
45 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Normal People (Class and Identity UK) Eksamen 2025
Værklæsning: Normal People
Omdrejningspunktet i romanen Normal People skrevet af Sally Rooney i 2018 og siden omsat til en TV-serie er Connell og Mariannes forhold. Vi følger dem på nært hold fra 2011, hvor de begge er i gang med afsluttende år af deres ungdomsuddannelse (secondary school) i Carricklea, Irland til 2015, hvor de er bosiddende i Dublin, hvor de læser på Trinity College.
Romanen kredser om ungdomslivet, kærlighed, eksistentialisme, selvværd blandt andet.
I forbindelse med værklæsning vil vi træne forskellige læseteknikker, skimmelæsning, dybdelæsning.
I vil skulle øve jer i at arbejde videre med personkarakteristik, dvs. både den direkte karakteristik og især den indirekte personkarakteristik. Hvordan afsløres en persons karaktertræk igennem tanker, følelser, interaktion med andre, værdier og livsanskuelse, opførsel?
I den forbindelse kan I heller ikke undgå at undersøge social klasse nærmere, og her vil I igen blive introduceret for Bourdieus tre forskellige former for kapital: økonomisk, kulturel og social kapital.
Kernetekster:
Sally Rooney, Normal People, (2018) faber & faber (266 sider)
Normal People, udvalgte episoder fra TV-serien, instrueret af Lenny Abrahamson, Hettie MacDonald, 2020
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Short Films
Undervisningsbeskrivelse
Forløbets indhold
Målet i dette forløb er at skabe yderligere fokus på kortfilmsanalyse. Vi bliver derved i fiktionens verden, men har nu flere elementer at holde styr på ud over personkarakteristik og setting. Da man kan vælge at analysere kortfilm til den skriftlige eksamen, giver det god mening at arbejde mere formaliseret med dette.
Vi kommer i dybden med forskellige filmiske virkemidler:
lydsiden (diegetic vs non-diegetic sound), lys (low key lighting versus high key lighting), billedbeskæring (framing (extreme long shot, long shot, medium shot, close up, extreme close up), klipning (short takes versus long takes)vinkler(=angles - high angle, eye level – low angle), setup versus pay off og virkningen af at gøre brug af disse virkemidler.
Vi berører også forskellige genrer fra thriller til drama til romantisk film – og hvordan en instruktør kan forsøge at føre os bag lyset og derefter overraske os på det groveste.
De kursiverede ord er alle med i det centrale fagordforråd, der er nødvendigt for at lave en præcis og tilbundsgående filmanalyse.
Fra læreplanen:
Kernestoffet er:
- forskellige typer nyere litterære tekster, ikke-litterære tekster og mediestof, herunder film
- tekstanalytiske begreber
Kernestof:
Skwerl – a short film by Brian Fairbairn, 2011
https://www.google.dk/search?sourceid=chrome-psyapi2&ion=1&espv=2&ie=UTF-8&q=skwerl%20short%20film&oq=skwerl&aqs=chrome.1.69i57j0l5.2858j0j7 ( 2 sider)
December – a short film by Andreas Pasvantis, 2010, https://www.youtube.com/watch?v=gGHvXSIfcGs&nohtml5=False (2 sider)
8 – a short film by Acim Vasic (2010), https://www.youtube.com/watch?v=He9FeJZua20 (3 sider)
Tenner - David O'Neill, United Kingdom, 2008, https://filmcentralen.dk/grundskolen/film/tenner
Franklin Jin Rho, “Marriage of Inconvenience”, a short film, 2013. Project Involve Shorts "A Marriage of Inconvenience" A film by Franklin Jin Rho mp4
Supplerende stof
• Læreroplæg om Richard Raskin’s 7 parametres (3 sider)
(klipning, lyd, framing, suspense/surprise)
Faglige mål:
- Kendskab til filmanalyse
- Fokus på personkarakteristik og på hvordan der arbejdes med dette fra en instruktørs side
- Fokus på props, atmosphere, sound, suspense, surprise, framing, symbolism
Skriflige mål:
- Lære at skrive tragtindledning (essay), kunne lave en karakteristik og en konklusion med udgangspunkt i kortfilm
- Introduktion til diskussion (del af eksamensopgaven)
- Til stadighed blive sikrere i at afkode udsagnsordenes tider + andre ordklasser
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
American Election
Kort om emnets fokus
Emnet tager udgangspunkt i det amerikanske præsidentvalg og opsummerer i den forbindelse også typiske amerikanske værdier og retoriske virkemidler samt appelformer fra første år.
Hvad er bærende værdier i det amerikanske samfund, hvad karakteriserer det demokratiske parti og det republikanske parti?
Vi dykker ned valgsystemet, præsidentkandidaternes vision, deres retorik og deres formidlingsevne. Dermed er fokus i dette emne også primært på non-fiktion og på retoriske virkemidler og appelformer.
Vi undersøger de to præsidentkandidater Donald Trump og Kamala Harris retorik, ordvalg og appel til vælgerne. Hvad er overhovedet med til at gøre en tale effektiv i forhold til at samle stemmer og hvordan indgår de amerikanske værdier i deres valgkampagne?
Hvorfor er der så lav valgdeltagelse generelt til det amerikanske præsidentvalg? Hvilke emner ligger højest hos henholdsvis demokrater og republikanere og hvorfor?
Tekstmaterialet spænder lige fra kampagnevideoer til taler og sange.
Der arbejdes aktivt med selve valgprocessen og kandidaterne i en indledende webquest. Derudover hører vi oplæg fra Derek Beach om valget.
Fra læreplanen
- udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og grundlæggende faglig metode
- perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien og USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
Kernestof:
Donald Trump, "Former President Donald Trump’s speech on how to secure the American borders" (excerpt), September 21, 2023
Kamala Harris, "Remarks by Kamala Harris at a Political Event, West Allis Central High School", July 23, 2024
Excerpts from the TV debate between Kamala Harris og Donald Trump, September 10, 2024
The victory speech 5 November 2024
Taylor Swifts Instagrampost, September 12, 2024
Oliver Anthony, "Rich Men North of Richmond"( August, 2023) song
Supplerende stof:
Core values of the Democratic Party and the Republican Party
The traditional American values
Electing a US president in Plain English : https://multimedia-english.com/videos/esl/electing-a-us-president-in-plain-english-562
Derek Beach oplæg om det amerikanske valg 2024
Temaeftermiddag og aften d. 5/11
Key concepts:
election
electors
electoral college
"winner takes all"
swing states/battle ground states vs steadfast Republican or Democratic states
inauguration
political speech, celebratory speech
ad hominem argument, strawman argument
logos, ethos, pathos/modes of appeal
choice of words: negatively loaded or positively loaded
connotations
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Utopia and Dystopia Eksamensemne 2025
I dette tema stiller vi skarpt på, hvad der karakteriserer et utopisk og et dystopisk samfund. Vi tager først udgangspunkt i det utopiske samfund, der er forestillingen om det perfekte samfund, hvor alt fungerer. Det eksisterer dog kun teoretisk, da vi gennem historien flere gange ser, at man på vej mod det utopiske samfund, ender i den helt modsatte grøft- nemlig det dystopiske samfund. Her er er forskellige typer af kontrol, som skal få individet til at makke ret og underkaste sig styrende kræfter. Hvis en person beslutter sig for at stille spørgsmål ved alle de regler, man skal efterleve, opfattes denne person typisk som en trussel mod samfundets orden, og derfor vil magtherrerne ofte forsøge at skaffe sig af med denne "oprører".
Vi vil diskutere, hvad der får kunstnere, forfattere, instruktører til at skabe disse dystopiske samfund. Hvor finder de deres inspiration?
Hvad er særlige træk ved et dystopisk samfund?
Hvad karakteriserer en dystopiske protagonist?
Vi vil også kigge nærmere på, om vi kan finde nuværende eller tidligere eksisterende samfund med dystopiske træk.
Fra læreplanen:
Kernestoffet er:
- forskellige typer nyere litterære tekster, ikke-litterære tekster og mediestof, herunder film
- tekstanalytiske begreber
Kernestof:
Read - write - Think: Dystopias: Definition and Characteristics, (2 sider)
Ray Bradbury, "The Veldt" (1951), short story (15 sider)
"Perfectly Natural", a short film directed by Victor Alonso-Berbel (2018) (5 sider)
Joseph Paul Haines, "Ten with a Flag" , (short story), (2010) (9 sider)
Uglies, (film) directed by McG, 2024 (10 sider)
George Orwell: "1984" - Graphic version by Fido Nesti, 2021
1984 (theatre production) originally written by George Orwell (1948) (10 sider)
Supplerende stof:
Emily Harris, Utopia - Dystopia, (2 sider)
Emily Haris, The dystopian literary genre (2 sider)
Fagligt mål:
- arbejde med karakteristik, hvad skaber en dystopisk protagonist?
- arbejde med atmosfære, arbejde med mundtlighed, arbejde med at diskutere
- Undersøge bevæggrunde for at skrive dystopisk litteratur/lave dystopiske film
Skriftligt mål
- Blive mere fortrolig med selve opbygning af essay og discussion:
- Skrive eksamensopgave
- skrive/tegne egen idé om dystopisk samfund
Mundligt mål:
- Træne diskussion
- Kunne give udtryk for egne holdninger, argumentation
Grammatik:
præpositioner
eksamensopgaver
Core vocabulary
To extrapolate (at fremskrive)= to predict what society will look like in the future, if we do not interfere or protest
Utopia, utopian versus dystopia, dystopian
Surveillance, totalitarian power, centralization of power,
Control: bureaucratic control, thought control, using technology to control, population control
Science takes over
life without diseases, a painless death
Materialism – substituting commodities, entertainment, comfort and convenience for love, care, human interaction
Totalitarian future in which everything and everyone is slave to a tyrannical regime
The dystopian protagonist
to rebel, rebellion, rebellious
Punishment if you misbehave or disobey
Tampering with nature
Technology takes over/technology runs riot
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Terminsprøve 2y
|
26-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
34 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Clash of Cultures Eksamensemne 2015
Temaets fokusområder
Forløbet fokuserer på forskellige kultursammenstød i verden og grundene til, at de opstår. Forløbet introducerer til de kulturelle forskelligheder, der manifesterer sig på forskellig vis i kulturen og som er med til at beskrive den gennem symboler, helte/idoler, ritualer og værdier. Temaet fokuserer både på immigration, imperie vs. koloni, kultursammenstød og stiller forskellige spørgsmål:
Hvilke kulturmarkører opfanges/udsendes - hvorledes tolkes de? Hvad kan konsekvenserne være, når mennesker bærer rundt på fordomme om hinanden qua viden, man har optaget fx fra populærkultur, historiebøger og nyhedskanaler? Hvordan stemmer ens selvbillede overens med det indtryk man giver andre?
I dette forløb undersøger vi altså, hvordan imperialismen eller kolonialismen har påvirket eksempelvis tidligere kolonier samt forholdet mellem England og immigranter fra tidligere kolonier. Der fokuseres særligt på identitet, tilhørsforhold, rodløshed, fremmedgørelse og på den udvikling der sker blandt de mennesker, som påvirkes af efterveerne fra kolonitiden. Forløbet kommer også ind på 'lingua franca'.
Herunder arbejder vi med følgende teoretiske områder:
- Kendskab til Geert Hofstedes onion diagram, herunder culture markers som symbols, heroes, rituals og values
- Definition af culture samt culture clash
- Kendskab til the British Empire
- Kendskab til begrebet lingua franca
Kernetekster:
- Vijay Medtia, "English Babu" (2009) (novelle, 7 sider)
- Sarfraz Manzoor / Gurinder Chadha, Blinded by the Light (2019) (film, 15 sider)
- Chiamamanda Adichie, The Dagner of a Single Story, Ted-Talk (2009)
- Kate Nivison, "Just Below the Surface", 1993, (novelle, 7,5 sider)
- Agard, John "Listen Mr Oxford Don" (Poem, 1 side) (1985)
Supplerende tekster:
- Clare Lavery "The British Empire" in Focus on Britain Today: cultural studies for the language classroom, (1993) pp. 3-7 (2 ns.)
- Anne Skaarup Rasmussen: "Geert Hofstede's Onion Diagram – a Model for Cultural Analysis" in Focus on Culture ( https://culturalencounters.systime.dk/?id=1) (1 ns.)
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Prom
|
05-12-2024
|
Terminsprøve
|
26-02-2025
|
Chiamamanda Adichie
|
24-03-2025
|
Oral presentation on Just Below the Surface
|
04-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/3560/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74362061962",
"T": "/lectio/3560/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74362061962",
"H": "/lectio/3560/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74362061962"
}