Holdet 2023 HFe DA - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Z - Skanderborg Odder Center for Uddannelse
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e)
Hold 2023 HFe DA (HFe 2 DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1. Hvor går grænsen?
Titel 2 Romantikken
Titel 3 Det moderne gennembrud
Titel 4 Taler
Titel 5 Moderbindinger
Titel 6 Red jorden!
Titel 7 Syndefaldsfortællinger del II
Titel 8 Klar til eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1. Hvor går grænsen?

I dette forløb går vi til den litteraturhistoriske periode "Oplysningstiden" på en anderledes måde. I oplysningstiden var man optaget af at oplyse folket, og derfor havde man blandt andet et ideal om at afskaffe censur, så al viden var tilgængelig, og alle holdninger kunne ytres frit. Oplysningstidens mest centrale forfatter, Ludvig Holberg, skrev da også en række såkaldte epistler om censur. Vi vil dykke ned i disse epistler og med afsæt i Holbergs tanker om censur undersøge, om der alligevel måske er en grænse for, hvordan man kan ytre sig i det offentlige rum. Her vil vi særligt være optaget af nutidens aktuelle emner. Særligt undersøger vi følgende problemstillinger:

- Må man kalde en handicappet person "spasser"?
- Må man beholde ord som "negerkonge" og "hottentot" klassisk børnelitteratur?
- Må Onkel Reje være politik ukorrekt i børne-tv?
- Må man kalde "julen" for "vinterfest" i Ikea og Føtex?
- Må man stadig gerne synge Kai Haffmann og Carl Nielsens sang "Den danske sang" til fællessang?
- Må tøjfirmaet Benneton gerne lave reklamer, der har tydelige politiske budskaber?  



Materiale

Ludvig Holberg, "Censur 1" (epistel nr. 395), 1749
Ludvig Holberg, "Censur 2" (Tredje Levnedsbrev, 469), 1743
Ludvig Holberg, "I et land uden censur" (Tredje Levnedsbrev, 469), 1743

Sarah Gleerup, "Kære Mulle: Jeg vil ikke kaldes "spasser"", 2019
Lone Nikolajsen, "Danmarks lækreste spasser formår både at provokere og at tage de provokerede alvorligt", 2019
Klip fra DR2 program "Danmarks lækreste spasser", 2019

Astrid Lindgren, Første kapitel "Pippi flyttar in i Villa Villekulla" fra "Pippi Långstrump", 1945
Ann-Claire Olsen, ”Det er ikke censur at fjerne Halfdan Rasmussens racistiske børnerim”, 2019
Leder i Jyllands-Posten med ukendt forfatter, ”Gyldendals bortcensurering af "hottentotter" i Halfdan Rasmussens rim er en glidebane uden ende”, 2019  
Klip fra "Tegnetrix med Onkel Reje", DR, 2023
Onkel Reje, "Det klør i min røv", 2021
Klip fra "Cirkus Summarum", 2022
Mads Bager Ganderup, "Massiv kritik af IKEAs nye kollektion: "Den politiske korrekthed, der udgår fra vores naboland, begynder at blive lidt anstrengende", 2019
Maja Lærke Maach, "Kollega så forsker blive ked af det: Forstår godt at "ung blond pige" krænker", 2018
Forskellige reklamer fra tøjfirmaet Benneton

Materiale fra vores litteraturhistorie "Litteraturhistorien på langs og på tværs"

Overordnet om oplysningstiden (husk at se videoen): https://litthist.systime.dk/?id=123
Om oplysningstidens samfund: https://litthist.systime.dk/?id=151
Om oplysningstidens livssyn: https://litthist.systime.dk/?id=152
Om oplysningstidens skrivestil og sprog: https://litthist.systime.dk/?id=153
Om oplysningstidens genrer: https://litthist.systime.dk/?id=154







Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Romantikken

Vi skal i dette forløb beskæftige os med Romantikken som litteraturhistorisk periode. Vi vælger at slå ned på tre romantiske strømninger:

- Nationalromantik
- Biedermeier
- Romantisme

I nationalromantikken undersøger vi, hvordan det danske fædreland er blevet fremstillet gennem især fædrelandssange, der på forskellige måder hylder Danmark og danskerne. Vi trækker også tråde til nutiden, hvor vi kan se den nationalromantiske tankegang blive benyttet i dokumentarfilm af Tobias Rahim samt valgvideoer fra Dansk Folkeparti.  

I biedermeier ser vi, hvordan det trygge, det hjemlige og den lykkelige slutning udfolder sig i den danske litteratur. Men vi ser også, hvordan biedermeieridyllen blev levendegjort udenfor Danmarks grænser hos den engelske forfatter Jane Austen.  

Som kontrast til biedermeieridyllen arbejder vi med romantismen. Her bliver alt det grimme hevet frem i lyset igen, og glansbillederne smadres i Blichers novelle "Sildig Opvaagnen".


Materiale

Adam Oehlenscläger, "Der er et yndigt land", 1819
N.F.S Grundtvig, "Danmarks Trøst", 1820
H.C Andersen, "I Danmark er jeg født", 1850
Tobias Rahim, "National Romantik 2021", 2020
Valgvideo fra Dansk Folkeparti 2007
Jane Austen, Første kapitel af romanen "Stolthed og fordom", 1813
BBC, Første afsnit af tv-serien "Stolthed og fordom", 1995
Thomasine Gyllembourg, "Den lille Karen", 1830
Steen Steensen Blicher, "Sildig Opvaagnen", 1828 (VÆRK)


Materiale fra vores litteraturhistorie "Litteraturhistorien på langs og på tværs"

Overordnet om romantikken (Husk at se video): https://litthist.systime.dk/?id=124
Nationalromantikken: https://litthist.systime.dk/?id=162
Biedermeier: https://litthist.systime.dk/?id=164#c423
Romantisme: https://litthist.systime.dk/?id=165
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Det moderne gennembrud


Vi skal i dette forløb beskæftige os med det moderne gennembrud som litteraturhistorisk periode. I denne litteraturhistoriske periode var man særligt optaget af at sætte samfundsrelevante problemer til debat, og især tre områder blev flittigt diskuteret:

- Sociale forhold for de lavest stillede i samfundet.
- Religion og ateisme
- Kvinders forhold og rettigheder

Vi vil i dette forløb zoome ind på de sociale forhold. Vi skal analysere og fortolke tekster skrevet i perioden, men vi vil også brede forløbet ud og se eksempler på, hvordan sociale forhold og klasseproblematikker stadig tages op i en moderne kontekst.


Materiale

Julia Butschkow, "Frugt", 2018
Martin Andersen Nexø, "Lønningsdag", 1900
Henrik Pontoppidan, "Nådsensbrød", 1885
H.A. Brendekilde, "Udslidt", 1889
Glenn Bech, "Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet" (uddrag), 2022
DR, "Prinsesserne fra blokken" (episode 1), 2016


Materiale fra vores litteraturhistorie "Litteraturhistorien på langs og på tværs"

Overordnet om det moderne gennembrud (Husk at se video): https://litthist.systime.dk/?id=125
Det moderne gennembruds samfund https://litthist.systime.dk/?id=138
Livssyn og syn på litteratur https://litthist.systime.dk/?id=139
Skrivestil og sprog https://litthist.systime.dk/?id=140
Det moderne gennembruds temaer: køn, kirke og klasse https://litthist.systime.dk/?id=142

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Taler

I dette forløb skal vi koncentrere os om talen som genre. Vi skal læse forskellige typer af lejlighedstaler og zoome ind på, hvad der kendetegner denne genre, og ikke mindst, hvordan man lykkes med at skrive og fremføre en vellykket lejlighedstale. Vi skal omkring takketaler, 1. maj taler og nytårstaler.

Takketale af forfatter Thomas Korsgaard ved overrækkelse af De Gyldne Laurbær (2022)
Takketale af komiker Anders Matthesen ved overrækkelsen af en Bodil for bedste mandlige hovedrolle (2022)
1. maj tale af dramatiker Line Knutzon (2017)
(Uddrag af) 1. maj tale af Mette Frederiksen afholdt for fagforeningsrepræsentanter (2018)
Nytårstale af rapper Tessa afholdt i DR1-programmet Deadline (2021)
Nytårstale af Dronning Margrethe II nytårsaften (2023/2024)
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Moderbindinger

I dette forløb vil vi analysere forskellige tekstgenrer, der har moderbindinger som fælles grundkonflikt, og fokus vil være på mænd, der af forskellige årsager ikke helt kan løsrive sig fra deres ofte meget dominerende mor. Tekstgenrerne er med vilje meget forskellige i dette forløb, og vi analyserer derfor både noveller, folkeviser, kortfilm, reality-tv, kunst og et digt/en sang

Materiale

Martin A. Hansen, "Frederiks oprør", 1961
Klaus Rifbjerg, "Såret", 1964
Folkevisen "Germand Gladensvend"
Mads Matthiesen, "Dennis", 2007
Klip fra reality-dokumentaren "I Love a Mama's Boy", 2020
Michael Kvium, "Man kan altid få en kvinde til at smide tøjet", 1986
Victor Skaarup, "Mor er den bedste i verden", 1951

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Red jorden!

Vi skal i dette forløb beskæftige os med forskellige tekster, der alle har det samme budskab: At vi skal passe på den jord, som vi alle sammen bor på. Klodens fremtid er usikker, og på forskellige måder forsøger forskere, eksperter, politikere, komikere, digtere, miljøorganisationer og forfattere at råbe os op, så vi kan redde jorden. Vi vil i dette forløb undersøge, hvordan man gennem forskellige teksttyper forsøger at gøre dette. Tekstgenrerne spænder i dette forløb igen bredt, og vi analyserer både kampagnevideoer, et digt, en dokumentar et debatindlæg samt en brevroman.

Materiale

Conservation International, "Nature is speaking - Julia Robberts is Mother Nature", 2014
Lodovico Einaudi og Green Peace, "Elegy for the Arctic" 2017
Jens Blendstrup, "Dette er det oversvømmede digt", 2008
DR1, "Ikea elsker træ", 2024 (VÆRK)
Casper Eric, "Jeg ser dit bitre ansigt forbande mig, fordi I fik nye elbiler men mistede laksen", 2018
Siri Ranva Hjelm Jacobsen, "Havbrevene", 2020 (VÆRK)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Syndefaldsfortællinger del II

I dette forløb genbesøger vi forløbet "Syndefaldsfortællinger" fra 1. år. Vi genlæser syndefaldsmyten og teksterne fra forløbet. Herefter føjer vi en ny tekst til samlingen af tekster med syndefaldstema. Vi læser nemlig Knud Holsts novelle "Hed august" fra 1973. Fokus i analyse og fortolkning er naturligvis på syndefaldssymboler og syndefaldstematik. Myten og genre samt begrebet intertekstualitet vil blive repeteret.

Materiale:
Syndefaldsmyten
"Hed august", Knud Holst, 1973
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Klar til eksamen

Repetition
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer