Holdet 2024 HFe bi - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Z - Skanderborg Odder Center for Uddannelse
Fag og niveau Biologi C
Lærer(e)
Hold 2024 HFe bi (HFe bi-E, HFe bi-F)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro og basal cellebiologi
Titel 2 Ernæring og livsstil
Titel 3 Hjerte, kredsløb og motion
Titel 4 DNA, proteinsyntese og genteknologi
Titel 5 Forplantning, genetik, teknologi nu og i fremtiden
Titel 6 Nervesystemet - kort
Titel 7 Mikroorganismer og biotek
Titel 8 Økosystemer

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro og basal cellebiologi

Lone Als Egebo m.fl. (2011). Biologi til Tiden. 2.udg. side 13-15.

Vi starter med en overordnet intro til faget som helhed. Hvad er biologi!
Derudover introduceres vi for hvad levende organismer og livsytringer egentlig er, samt de overordnede celletyper, deres organeller, cellemembranen og princippet i osmose.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Se under forløbsbeskrivelse
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 2 Ernæring og livsstil

Lone Als Egebo m.fl. (2011). Biologi til Tiden. 2.udg. side 19-34.

Vi skal have kendskab til de tre energigivende næringsstoffer: Kulhydrater, proteiner og fedtstof, samt energifordelingen af disse i vores kost.

Vi skal have kendskab til menneskets fordøjelsessystem, anatomi og funktion, herunder nedbrydning og optag af de tre næringsstoffer.

Desuden:
Kendskab til BMI og energibalance.
Kendskab til fedmeproblematik og sygdomme afledt heraf.
Kendskab til blodsukkerregulering og diabetes

Forsøg:
Spytamylases nedbrydning af stivelse
Måltidsanalyse
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
VIRTUEL - Tarmens mikrobiom og vores helbred 25-09-2024
Spytamylases nedbrydning af stivelse 02-10-2024
Måltidsanalyse 11-10-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Se under forløbsbeskrivelse
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 3 Hjerte, kredsløb og motion

Lone Als Egebo m.fl. (2011). Biologi til Tiden. 2.udg. side 35-50.

Vi skal have kendskab til hjertet og kredsløbets opbygning, samt blodets vej og funktion.
Endvidere vil luftvejene og iltens vej fra lunger til blod blive introduceret.
Vi skal lære om cellens energiproduktion (respiration)

Vi skal have kendskab til begreberne puls, minutvolumen og slagvolumen og sammenhængen mellem disse.
Vi skal lære om blodtrykket (systole og diastole).

Vi skal også have basal kendskab til blodtrykssygdomme (hovedsagelig forhøjet blodtryk)

Desuden skal vi have kendskab og forståelse for betydningen af motion for kroppens funktion, herunder kondital, forbrænding og motionsformer relateret til muskelfiber typer

Kendskab til doping (EPO og steroider)

Forsøg:
Fire fysiologiske målinger
Steptest
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Fysiologiske målinger 27-10-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Se under forløbsbeskrivelse
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 4 DNA, proteinsyntese og genteknologi


Lone Als Egebo m.fl. (2011). Biologi til Tiden. 2.udg. side 149-156.


Vi skal forstå DNAs basale opbygning og replikation, samt begrebet proteinsyntese. Desuden skal vi introduceres for genteknologiske værktøjer til gensplejsning. Fokus vil ligge på genmodificering af planter, samt fordele og ulemper ved dette i en fremtidig fødevareproduktion, som skal tilpasses klima og befolkningstal.

Forsøg:
Isolering af DNA fra løg
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Forplantning, genetik, teknologi nu og i fremtiden

Lone Als Egebo m.fl. (2011). Biologi til Tiden. 2. udg. side 101-116.


Vi skal have forståelse for celledelinger, mitose og meiose, samt fosterudvikling.
Vi skal forstå betydningen og sammenhængen mellem kromosomer, DNA og gener.

Vi skal have indsigt i nedarvningsprincipperne af arveanlæg og sygdomme, inddelt i autosomal og kønsbundne nedarvning.
Vi skal forstå begreberne recessiv og dominant nedarvning, samt lære om genetiske/kromosomale mutationer, gode og dårlige.
Vi skal desuden have indsigt i diagnostiske redskaber såsom PGD, foster diagnostik og genetisk fingeraftryk og etiske problemstillinger herved.

Forsøg:
PTC gentest

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
PTC gentest 23-02-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Se under forløbsbeskrivelse
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Individuelt arbejde
  • Pararbejde

Titel 6 Nervesystemet - kort

Vi skal have forståelse for nervesystemets opbygning og funktion, samt for neuroners anatomi.
Vi skal have en overorndet forståelse for, at et nervesignal kan inddeles i en elektrisk og en kemisk del, men vi arbejder ikke med det elektriske signal.
Vi skal forstå synapsen og overordnet det kemiske signal

Vi skal have en basal indsigt i udvalgte stimulerende stoffers påvirkning på nervesystemet.

Desuden en kort introduktion af udvalgte sygdomme i nervesysteme
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Mikroorganismer og biotek

Lone Als Egebo m.fl. (2011). Biologi til tiden. 2. udg. side 141-149.


Vi skal have kendskab til mikroorganismer og deres funktion i bioteknologisk produktion, herunder gæringsprocessen. Vi skal kende til mikroorganismers vækstforløb samt vækstbegrænsende faktorer, såsom temperatur og pH.
Vi skal have basal forståelse af enzymer.

Vi har allerede stiftet bekendtskab med principperne bag gensplejsning, i dette forløb kikker vi på gensplejsnings anvendelse i bioteknologisk produktion, med fokus på produktionen af bioethanol.

Forsøg:
Gæringsforsøg
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Gæringsforsøg 09-04-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Se under forløbsbeskrivelse
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 8 Økosystemer

Egebo L.A. m.fl (2011) Biologi til tiden. Aarhus. Nucleus. side 117-140


Vi skal have kendskab til hvad et økosystem er og herunder fotosyntese og respiration

Vi skal forstå kulstofkredsløbet, samt kende til opbygningen af fødekæder og næringsstoffers betydning for økosystemet. Desuden skal vi introduceres for mulige konsekvenser ved forstyrrelse af fødekæder.

Vi skal have kendskab til betingelserne i et naturligt vandigt økosystem med henblik på ilt og næringsstof forhold. Fokus er på søens økosystem.

Desuden skal vi kende til  mulige konsekvenser af forurening/forstyrrelser af søen, samt metoder til genopretning/restaurering af disse

Forsøg:
Vandløbsundersøgelse
Fotosyntese og respiration
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
DEMOFORSØG - fotosyntese og respiration 30-04-2025
Vandløbsundersøgelse 14-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Se under forløbsbeskrivelse
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Projektarbejde