Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Z - Skanderborg Odder Center for Uddannelse
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 HFe bi (HFe bi-E, HFe bi-F)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro og basal cellebiologi
Lone Als Egebo m.fl. (2011). Biologi til Tiden. 2.udg. side 13-15.
Vi starter med en overordnet intro til faget som helhed. Hvad er biologi!
Derudover introduceres vi for hvad levende organismer og livsytringer egentlig er, samt de overordnede celletyper, deres organeller, cellemembranen og princippet i osmose.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Se under forløbsbeskrivelse
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Ernæring og livsstil
Lone Als Egebo m.fl. (2011). Biologi til Tiden. 2.udg. side 19-34.
Vi skal have kendskab til de tre energigivende næringsstoffer: Kulhydrater, proteiner og fedtstof, samt energifordelingen af disse i vores kost.
Vi skal have kendskab til menneskets fordøjelsessystem, anatomi og funktion, herunder nedbrydning og optag af de tre næringsstoffer.
Desuden:
Kendskab til BMI og energibalance.
Kendskab til fedmeproblematik og sygdomme afledt heraf.
Kendskab til blodsukkerregulering og diabetes
Forsøg:
Spytamylases nedbrydning af stivelse
Måltidsanalyse
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
VIRTUEL - Tarmens mikrobiom og vores helbred
|
25-09-2024
|
Spytamylases nedbrydning af stivelse
|
02-10-2024
|
Måltidsanalyse
|
11-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Se under forløbsbeskrivelse
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Hjerte, kredsløb og motion
Lone Als Egebo m.fl. (2011). Biologi til Tiden. 2.udg. side 35-50.
Vi skal have kendskab til hjertet og kredsløbets opbygning, samt blodets vej og funktion.
Endvidere vil luftvejene og iltens vej fra lunger til blod blive introduceret.
Vi skal lære om cellens energiproduktion (respiration)
Vi skal have kendskab til begreberne puls, minutvolumen og slagvolumen og sammenhængen mellem disse.
Vi skal lære om blodtrykket (systole og diastole).
Vi skal også have basal kendskab til blodtrykssygdomme (hovedsagelig forhøjet blodtryk)
Desuden skal vi have kendskab og forståelse for betydningen af motion for kroppens funktion, herunder kondital, forbrænding og motionsformer relateret til muskelfiber typer
Kendskab til doping (EPO og steroider)
Forsøg:
Fire fysiologiske målinger
Steptest
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Fysiologiske målinger
|
27-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Se under forløbsbeskrivelse
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
DNA, proteinsyntese og genteknologi
Lone Als Egebo m.fl. (2011). Biologi til Tiden. 2.udg. side 149-156.
Vi skal forstå DNAs basale opbygning og replikation, samt begrebet proteinsyntese. Desuden skal vi introduceres for genteknologiske værktøjer til gensplejsning. Fokus vil ligge på genmodificering af planter, samt fordele og ulemper ved dette i en fremtidig fødevareproduktion, som skal tilpasses klima og befolkningstal.
Forsøg:
Isolering af DNA fra løg
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forplantning, genetik, teknologi nu og i fremtiden
Lone Als Egebo m.fl. (2011). Biologi til Tiden. 2. udg. side 101-116.
Vi skal have forståelse for celledelinger, mitose og meiose, samt fosterudvikling.
Vi skal forstå betydningen og sammenhængen mellem kromosomer, DNA og gener.
Vi skal have indsigt i nedarvningsprincipperne af arveanlæg og sygdomme, inddelt i autosomal og kønsbundne nedarvning.
Vi skal forstå begreberne recessiv og dominant nedarvning, samt lære om genetiske/kromosomale mutationer, gode og dårlige.
Vi skal desuden have indsigt i diagnostiske redskaber såsom PGD, foster diagnostik og genetisk fingeraftryk og etiske problemstillinger herved.
Forsøg:
PTC gentest
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
PTC gentest
|
23-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Se under forløbsbeskrivelse
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Individuelt arbejde
-
Pararbejde
|
Titel
6
|
Nervesystemet - kort
Vi skal have forståelse for nervesystemets opbygning og funktion, samt for neuroners anatomi.
Vi skal have en overorndet forståelse for, at et nervesignal kan inddeles i en elektrisk og en kemisk del, men vi arbejder ikke med det elektriske signal.
Vi skal forstå synapsen og overordnet det kemiske signal
Vi skal have en basal indsigt i udvalgte stimulerende stoffers påvirkning på nervesystemet.
Desuden en kort introduktion af udvalgte sygdomme i nervesysteme
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Mikroorganismer og biotek
Lone Als Egebo m.fl. (2011). Biologi til tiden. 2. udg. side 141-149.
Vi skal have kendskab til mikroorganismer og deres funktion i bioteknologisk produktion, herunder gæringsprocessen. Vi skal kende til mikroorganismers vækstforløb samt vækstbegrænsende faktorer, såsom temperatur og pH.
Vi skal have basal forståelse af enzymer.
Vi har allerede stiftet bekendtskab med principperne bag gensplejsning, i dette forløb kikker vi på gensplejsnings anvendelse i bioteknologisk produktion, med fokus på produktionen af bioethanol.
Forsøg:
Gæringsforsøg
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Gæringsforsøg
|
09-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Se under forløbsbeskrivelse
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
8
|
Økosystemer
Egebo L.A. m.fl (2011) Biologi til tiden. Aarhus. Nucleus. side 117-140
Vi skal have kendskab til hvad et økosystem er og herunder fotosyntese og respiration
Vi skal forstå kulstofkredsløbet, samt kende til opbygningen af fødekæder og næringsstoffers betydning for økosystemet. Desuden skal vi introduceres for mulige konsekvenser ved forstyrrelse af fødekæder.
Vi skal have kendskab til betingelserne i et naturligt vandigt økosystem med henblik på ilt og næringsstof forhold. Fokus er på søens økosystem.
Desuden skal vi kende til mulige konsekvenser af forurening/forstyrrelser af søen, samt metoder til genopretning/restaurering af disse
Forsøg:
Vandløbsundersøgelse
Fotosyntese og respiration
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
DEMOFORSØG - fotosyntese og respiration
|
30-04-2025
|
Vandløbsundersøgelse
|
14-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Se under forløbsbeskrivelse
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Projektarbejde
|
{
"S": "/lectio/3560/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74362062730",
"T": "/lectio/3560/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74362062730",
"H": "/lectio/3560/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74362062730"
}