Holdet 2024 HF 2v Bi - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Z - Skanderborg Odder Center for Uddannelse
Fag og niveau Biologi B
Lærer(e)
Hold 2024 HF 2v Bi (HF 2v Bi)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro og Naturvidenskabelig metode
Titel 2 Cellebiologi og livs udvikling
Titel 3 Energiproduktion og energigivende stoffer
Titel 4 Muskler, kredsløb og træning
Titel 5 Proteiner
Titel 6 Hormonsystemet
Titel 7 Nervesystemet
Titel 8 Klassisk genetik og evolution
Titel 9 Molekylærbiologi og genteknologi
Titel 10 Økosystemer

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro og Naturvidenskabelig metode

Vi skal have introduceret, hvad det vil sige at arbejde med naturvidenskabelige metoder. Vi skal forstå hvordan man ved hjælp af forskellige metoder kan observere, samt opsamle, registrere og behandle kvalitative og kvantitative data.
Vi skal forstå hvordan man opnår ny viden ved empirisk-induktiv og hypotetisk-deduktive metode.


Stikord:
Kvalitative og kvantitative data
Empriri
hypotese og teori
kontrolforsøg
variabler
Iagttagelser
Eksperimenter
Feltundersøgelser
Befolkningsundersøgelser

Induktiv og hypotetisk deduktiv metode
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Cellebiologi og livs udvikling

Læsestof: Bodil Blem Bidstrup mfl. Biologi i Fokus. Side 7-15, 18-19, 110-114.

Basal cellebiologi og livets opståen

Der skal stiftes bekendskab med teorier om livets og cellers opståen samt disses udvikling til flercellede og mere avancerede organismer.
Vi skal have grundlæggende kendskab til cellen.

Vi skal forstå cellens opbygning med dens indhold af organeller og disses funktioner samt membranprocessernes rolle for cellens opretholdelse af liv.
Vi skal desuden forstå mitose og meiose.

Desuden skal vi have kendskab til naturvidenskabelig metode


Keywords:
Teori om livets opståen/dannelse af første celle, endosymbiont teorien, udvikling af flercellede organismer, celletyper - prokaryote og eukaryote, grundlæg-gende opbygning og forskelle, cellemembraner og -vægge, membranprocesser, cellers DNA, celleorganeller.

Eksperimentelt arbejde:
Osmose i kartoffelceller.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Osmose i kartofler 17-09-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 3 Energiproduktion og energigivende stoffer

Læsestof: Bodil Blem Bidstrup mfl. Biologi i Fokus. siden 21, 24-41.

Vi skal have kendskab til de energigivende stoffer, med særlig fokus på kulhydrat og fedt.
Vi skal have indsigt i opbygningen af forskellige vigtige kulhydrater og fedtstoffer, samt fordøjelsen af disse.
Vi skal have forståelse for blodsukkerregulering og glukæmisk indeks samt de energistofskiftet, herunder glykolysen, citronsyrecyklus og elektrontransportkæden.


Keywords:
Energigivende stoffer –  opbygning, egenskaber og gruppering af kulhydrat og fedtstoffer, fordøjelsessystemet, blodsukkerregulering og glykæmisk indeks, cellers energiproduktion såvel aerob som anaerob, glykolysen, citronsyrecyklus og elektrontransportkæden.

Eksperimentelt arbejde:
Blodsukkermåling
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
VIRTUEL - Blodsukkerregulering 26-09-2024
Blodsukker og kulhydrater 16-10-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 4 Muskler, kredsløb og træning

Læsestof:
Bodil Blem Bidstrup mfl. Biologi i Fokus. side 22-23
https://fysiologibogen-2udg.ibog.nucleus.dk/?id=212
https://fysiologibogen-2udg.ibog.nucleus.dk/?id=213
https://fysiologibogen-2udg.ibog.nucleus.dk/?id=219
https://fysiologibogen-2udg.ibog.nucleus.dk/?id=220

Et  forløb i forlængelse af-, og med glidende overgang fra forløbet om energiproduktion.
Vi skal have forståelse for en muskelgruppes overordnede opbygning, såvel som muskelcellens funktion (kontraktile enheder).
Derudover skal vi forstå de forskellige muskelcelletyper og deres indbyrdes forskelle, særligt med fokus på aerob/anaerob respiration.
Vi slutter af med en kort indføring i væksthormoners virkning og bivirkning.

I samme forløb, slutter vi af med et kort del-forløb, hvor vi skal have en overordnet forståelse for kroppens samlede organsystem samt hjerte og kredsløb anatomi, puls, slagvolumen, minutvolumen og blodtryk.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Proteiner

Læsestof: Bodil Blem Bidstrup mfl. Biologi i Fokus. side 69-80.

Vi skal have kendskab til aminosyrerne og deres forskellige fysisk/kemiske egenskaber.
Vi skal kende til proteiners opbygning med de forskellige struktur niveauer.
Vi skal forstå enzymers funktion, specificitet og betydningen af temperatur og pH.
Vi skal kende til enzymers cofaktorer og forstå hvorledes enzymer kan inhiberes.


Keywords:
Aminosyrer og protein opbygning,  aminosyrernes fysisk-kemiske egenskaber, proteiners karakteristika, proteinstruktur og struktur niveauer, enzymer, enzymspecificitet, enzymers påvirkelighed af temperatur og pH, cofak-torer, enzyminhibering.

Eksperimentelt arbejde:
Enzymet bromelin
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Enzymet bromelin 27-11-2024
Enzymer - gruppeopgave 02-12-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 6 Hormonsystemet

Vi skal have kendskab til hormonsystemets overordnede funktion og opbygning, herunder hvilke kirtler m.m., der er involveret i systemet. Det er et kort forløb og hovedfokus ligger på kønshormoner og deres regulering, samt hormonforstyrrende stoffer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Nervesystemet

Læsestof: Bodil Blem Bidstrup mfl. Biologi i Fokus. Side 43-55.

Vi skal have grundlæggende kendskab til nervesystemets opbygning og inddeling i undersystemer, samt opbygningen og funktion af nerveceller og støtteceller og deres indbyrdes funktion.
Vi skal forstå hvordan nervesignaler dannes, elektrisk, og overføres kemisk i synapser via transmitterstoffer. Vi skal forstå ioners rolle i signaleringen.
Vi skal kende til fremmende og hæmmende synapser.
Vi skal kende til virkningen af euforiserende stoffer med fokus på en af de stofgrupper, som er oppe i tiden, opioider, som f.eks. morfin og fentanyl.
Vi berører også dykkerrefleksen, som knyttes til både hjerte- kredsløbsforløb og nervesystem forløb.

Keywords:
Nervesystemets opbygning, sympatisk og parasympatisk signalering. Motoriske og sensoriske neuroner, neuronets opbygning, gliaceller, myelinskeder, elektrisk og kemisk sinalering, ioner, ionkanaler, Na/K pumpen, synapser, transmitterstoffer, receptorer, fremmende og hæmmende synapser, euforiserende stoffer (historisk perspektiv).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 8 Klassisk genetik og evolution

Læsestof: Bodil Blem Bidstrup mfl. Biologi i Fokus. side 107-114, 118-130.

Indhold:
Vi skal kende til Mendels teorier om arvegang og formulering af arvelovene. vi skal forstå og anvende nedarvningsprincipperne.
I direkte forlængelse af forrige emnes gennemgang af antigen/antistof reaktion og blodtyper, fortsætter vi med blodtypernes nedarvning.
Vi skal stiftet bekendtskab med princippet i mitokondriel nedarvning.
Vi skal forstå betydningen af forskellige kromosom- og kromosontalsmutationer.
Vi skal kende til arternes oprindelse og udvikling og forstå begreberne naturlig- og seksuel selektion.
Vi skal forstå og kunne anvende grundbegreber centrale for evolutionsteorien.
Vi skal have indsigt i eksempler på evolutionens implikationer både historiske og nutidige.


Keywords:
Meiose. Mendelsk nedarvning - arvelovene, dominans og recessivitet, codominans, uafhængig nedarvning af to gener, mitokondriel nedarvning, kromosom- og kromosomtalsmutationer.
Evolutionære begreber: variation og selektion (naturlig selektion og kønsselektion), arters opståen og udvikling. kønnet formering, ukønnet formering, geografisk separation, Co-evolution og konvergent evolution, genetisk drift, nutidig evolution.

Eksperimentelt arbejde:
Blodtypebestemmelse (kobles med forløbet om immunsystemet)
Mutant majs
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 9 Molekylærbiologi og genteknologi

Læsestof: Bodil Blem Bidstrup mfl. Biologi i Fokus. Side 81-106.

Indhold:
Vi skal have kende til DNAs basale opbygning og detaljerne i replikation.
Vi skal forstå begrebet ’proteinsyntese’ og delprocesserne heri.
Vi skal have stiftet bekendtskab med genetiske mutationer, mulige defekter og sygdomme heraf, samt mulighederne indefor genregulering i dag og i fremtiden.
Vi skal få indsigt i genetiske analyser og deres muligheder, samt princippet i PCR.
Vi skal kende til mulige diagnostiske anvendelser af genteknikker.
Vi skal stiftet bekendtskab med selektion af embryoer herunder de etiske udfordringer heri. Desuden skal vi diskutere de, især etiske, udfordringer den eksplosive udvikling indenfor genteknologi fører med sig.


Keywords:
DNA og dets opbygning, DNA-kopiering og celledeling, det centrale dogme herunder transkription og translation, RNA splicing, gen-regulering, genetiske mutationer, det humane genom, kromosomer og gener.
Genetiske analyser, PCR, gelelektroforese, DNA profilering, genetiske defekter, diagnostisk anvendelse af genteknikker, selektion af embryoer, gensplejsning. Etik.

Eksperimentelt arbejde:
Gelelektroforese - VIRTUEL
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Rapport - Blodtypebestemmelse 11-04-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 10 Økosystemer

Læsestof: Bodil Blem Bidstrup mfl. Biologi i Fokus. Side 131-133, 138-157.

Vi skal have grundlæggende kendskab til strukturen i et økosystem, herunder abiotiske og biotiske faktorers betydning, samt konkurrenceforhold i systemet.
Vi skal have kendskab til fødekæder, deres produktion og omsætning, samt energistrømmen heri.
Vi skal forstå stofproduktion og -kredsløb i et økosystem, her med fokus på kulstofkredsløbet.
Vi skal forstå fotosyntesen og dens delprocesser, samt overordnede tilpasninger hos lys- og skyggeplanter.
Vi skal stifte bekendtskab med menneskets indflydelse på jordens arts diversitet.

Keywords:
abiotiske og biotiske faktorer, biotoper, inter- og intraspecifik konkurrence, fotosyntese, lysproces, mørkeproces, græsnings- og nedbryderfødekæde, energistrøm, primærproduktion, sekundærproduktion, respiration, næringsstoffer, kulstofkredsløb, artsdiversitet.

Kvælstofkredsløbet er udtaget af planen grundet corona tidspres.

Ekskursion og eksperimentelt arbejde:
AFLYST pga corona

Der blev i stedet udført et lille demoforsøg: måling af O2 og CO2 i mini økosystem (klimakammer).


Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Rapport - Udspaltningsforsøg med majs 06-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde