Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Z - Skanderborg Odder Center for Uddannelse
|
Fag og niveau
|
Design C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 HFe de (HFe de-E, HFe de-F)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Komm. design: chokoladelogo
Kommunikationsdesign: Chokoladelogo.
Det er et lærerstyret projekt, der går ud fra den tænkte case at man har fundet ud af at dyrke kakaobønner i Danmark. På den måde er det en chokolade, som er lokalt dyrket, bedre for miljøet og sparer en masse transport.
Eleverne har så skulle, efter at have trukket et segment, lave et målrettet logo for "Chokolade" og sætte det på en neutral emballage.
Supplerende læsning:
Jesper Bek, "Design og arkitektur", side 11-27
Semiotisk læsning, billedkunstbogen 70-76 (om semiotik)
Grundbog i grafisk design s 22-29 (om typografi, m.m.)
I Portfolio:
Associationstegning, brainstorm, undersøgelse af chokolademarkedet (vi analyserede 8 eksisterende emballager, både dyr og billig chokolade).
Et benspænd i form af et segment, undersøgelse af segmentet og overvejelser omkring hvordan man målretter logo mod det pågældende segment.
10 forskellige navnetræk, 10 symboler, 3 kombinationer inden rentegning.
5 farveprøver, endeligt valg.
Logo brugt på emballage, et pitch på hvorfor jeres logo er godt.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Objektdesign: STOL
Objektdesign forløb med fokus på hovedgrebet "et modsætningspar".
Brainstorm på modsætninger, valg af et modsætningspar. Arbejde semiotisk med konnotationer til modsætningen, nedskrive konnotationer - derefter formgive og tilsidst vælge et "form"-par.
Supplerende tekster:
Jesper Bek "Design og arkitektur", side 25-26, 40-42
"Design gennem 200 år", side 176-191 (Generelt og objektdesign)
I portfolio:
3 stole fotoregistreret, en hvilestol, en arbejdsstol og en spisebordsstol. Overvejelser omkring funktion af stolene. Laves i grupper..
Samlet i OneNote i sektionen "Projekt stol":
Skitser af stolen, opstalt af stolen med mål på og en mock-up i målestok.
Struktureret idé generering, baseret på associationer over modsætningspar. Både sproglig og ikke-sprog bund for formgivningen.
Øvelse i at tegne en målfast opstalt.
Model/mockup af stolen i valgfri skala (dog må modellen max være 40x40x40 cm)
Navn og logo til stolen, salgsplakat i A4/A3
Skriflig analyse af en valgfri stol, fokus på analyseellipsens indre og ydre designdimensioner.
Materialeovervejelser og skriftlig analyse af egen stol, analysen af din egen stol er med fokus på analyse ellipsens indre og ydre designdimensioner
Moodboard over målgruppe efter Kvinden/Manden i Midten
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Designhistorie: oplæg
Designhistorie
Designhistorien fra modernismen og frem til nu (i hovedtræk) uddeles på hver elev, som fremlægger hver stilhistoriske periodes karakteristika, kendte designere og eksempler på hhv kommunikationsdesign, objektdesign og omgivelsesdesign.
1. Grækenland (750-330 f. kr.)
2. Middelalderen (gotisk stil) (ca. 500-1400)
3. Renæssance (ca. 1400-1500 tallet), Barok (ca 1600 tallet) og Rokoko (ca 1700 tallet)
4. Den industrielle revolution (Anden halvdel af 1700tallet og begyndelsen af 1800tallet)
5. Art Nouveau / Jugendstil (omkring slut 1800 og beg 1900 )
6. Bauhaus / funktionalisme ( ca 1920-40)
7. Art deco / Streamline (1930’)
8. Pop design (1960’erne)
9. Dekonstruktivisme (1980/90)
Powerpoint fra oplægget uploades i samarbejdsområdet i OneNote!
I portfolio: en PowerPoint fra oplæg + oplægsnoter
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Designhistorie: Mod modernismen
To forelæsninger om design/arkitekturhistorie med fokus på de formmæssige og idémæssige strømninger i arkitekturhistorien.
Der lægges vægt på to formmæssige parameter-par: geometrisk, antik inspireret kontra organisk form, symmetrisk kontra asymmetrisk form.
Fokus er idémæssigt på Modernismen under titlen "Mod modernismen"
Inkorporeret design analyse af omgivelsesdesign, bla. et arkitektonisk motiv (portico motivet).
Analyseeksemplerne omfatter bla. Parthenon, Villa Rotunda af Palladio, Det Hvide Hus, Gråsten slot, Københavns Byret, Villa Savoye af Le Corbusier.
Detaljer fra Rococo-pediment, Hotel Tassel af Victor Horta, La Pedrera af Gaudí, Falling Water af Frank Lloyd Wright, The Beyers Recidence af John Lautner, Dancing House af Gehry, Hotel Riscal af Gehry.
Teoretisk gennemgang af den fænomenologiske tilgang til arkitektur adapteret efter Christian Norberg Schultz: Locus (Lat.: sted) og Genuis Loci (Lat.: stedets ånd)
Idéhistorisk: Mod det moderne, Le Corbusier, Alfred Loos
Supplerende tekster:
Akitekturens Historie i det 20 Århundrede, 6-17 (Jugendstil)
Akitekturens Historie i det 20 Århundrede 30-41 (Bauhaus)
I Portfolio:
Notater, evt udprint af powerpoint med noter.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Arkitektur: LOCUS-hus
Arkitektur-eksperiment.
Design af bolig. Udgangspunkt i selvvalgt lokation. Hovedgrebet for designet skal være ”LOCUS”, altså fastholdelse af fornemmelsen af sted, et punkt i rummet. Inddrag meget gerne alt hvad vi har været igennem omkring skønhedsidealer, symmetri/asymmetri, organisk/geometrisk, osv. (Du må gerne selv lægge yderligere ændringer af hovedgrebet ind undervejs.)
Krav: Det ydre af boligen skal visualiseres (2 dimensionelt skitseres/tegnes og 3 dimensionelt formgives) og vises integreret i landskabet, det indre skal du give stikord til hvordan du vil løse og tegne en plantegning af rummenes fordeling.
Supplerende tekst:
Jesper Bek "Design og arkitektur" side 46-62
Selvfundet kildemateriale om klima
I portfolio i OneNote i sektionen LOCUS-hus:
Landskab, indtegne former i landskabet, noter omkring farver og materialer.
Skitser til udformning af huset, research og egen fundet tekstmateriale om klima og materialer.
Tekniske tegninger (opstalt, plan, snit).
3-dimensionel model i målestok (fysisk eller Sketchup)
Evt. Moodboard med møbler, som ville passe i huset.
Info om klima, klimanormaler osv.
Research på materialer.
Du Kan evt. scanne/affotografere din visualisering ind og sætte dem ind i landskabet; brug GIMPshop og evt. Google Earth
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Minikursus i GIMP
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Ud af huset: tur til Aarhus
Arkitekturtur
Aarhus Ø, fokus på bygningernes forskellige udtryk i forhold til deres funktioner.
Aarhus Domkirke, gotisk bygnings indre rumoplevelse kontra dens ydre.
ARoS, opbygning, indre rumoplevelse, brugerstyring og Aarhus' skyline.
Efterbehandling i OneNote, hvor eleven sorterer fotodokumentation efter geometrisk/organisk, kaos/ro, horisontal/vertikal osv.
Fokus på bygning og kontekst.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Problemløsende design
Kort og intenst forløb om problemløsende design,
Eleven skal selv planlægge sin tid og styre processen i forhold til de opstillede krav.
Her er vægt på selvstændigt arbejde, styring af proces i forhold til designbriefet.
I portfolioen:
Brainstorm på mulige problemer, der kan være på individ, lokalt eller globalt plan.
Problemet skal dokumenteres i billeder/tegning. Dokumentation af research på problemet.
En beskrivelse af din målgruppe, både kvalitativt (Manden/Kvinden i midten) og kvantitativt (Minerva).
Skitsering af idé. Løsningen skal anskueliggøres i model og tegning.
Hvis muligt, dokumentation af løsningen testet på 2-3 brugere.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Eksamensforløb
Klargøring til eksamen
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/3560/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74362062734",
"T": "/lectio/3560/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74362062734",
"H": "/lectio/3560/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74362062734"
}