Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Z - Skanderborg Odder Center for Uddannelse
|
Fag og niveau
|
Kemi B
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 HF 2v Ke (HF 2v Ke)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Repetition af Kemi C
Samlet studieplan for Kemi C. Overblik over elevernes faglige grundlag som undervisning i Kemi B bygger videre på.
Vand, livets molekyle
Læringsmål:
at kunne færdes sikkert i laboratoriet
at vide, hvor sikkerhedsudstyret er og hvordan det bruges
at vide hvor laboratorieudstyret er i skabene
at vide hvordan der skal ryddes og vaskes op
at vide lidt om forskelligt udstyrs præcision
at kende begreberne kvalitativ og kvantitativ
at få kendskab til kemisk notation
at vide reglerne omkring grundstofsymboler
at vide hvad indekstallet fortæller
at vide hvad koefficienterne fortæller
at kunne læse et reaktionsskema
at kende til indretningen af periodesystemet
at kende til atomets opbygning
at kende til Bohrs atommodel
-Øvelse med Elektrolyse af vand
at kende vands egenskaber
at kende vands struktur
at forstå elektronprikmodellen og oktetreglen
at kende hydrofile /- hydrofobe grupper og fingerreglen her omkring
at kende til elektronparbindinger
både elektronparbindinger som enkelt/dobbelt/ trippel
at forstå begrebet elektronegativitet
at kende forskel på polære/ - upolære bindinger og molekyler
at finde ΔEN for elektronparbindinger og bestemme om de er polære eller upolære ved endnu en tommelfingerregel
-Øvelse med opløsningsmidler
Materiale:
Basis Kemi C side 7-28 + 39-41 + 53-64 + 67-77 (cirka 44 sider)
Ioner og næringssalte
Læringsmål:
at kende til dannelsen af ioner
at kende de forskellige typer ioner simple og sammensatte
at kunne koble dem sammen til salte tungt og letopløselige
at kunne navngive ioner og deres salte
at kunne mestre reaktionsskemaer for fældningsreaktioner
både stofformelreaktionsskemaer og ionreaktionsskemaer
at kende næringssaltene og deres egenskaber i vandmiljøet
Øvelser:
-Påvisning af næringsalte (chlorid, nitrat og phosphat)
Materiale:
Basis Kemi C s. 31-50 (cirka 19 sider)
Mængdeberegning
Læringsmål:
-Forståelse af densitet, masse og rumfang/volumen
-Forståelse af molar masse, masse og stofmængde
-Forståelse af den molære stofmængdekoncentration (c), volumen og stofmængde
-Mængdeberegninger
-Formel og aktuel stofmængdekoncentration
-Titreringsanalyse
-Stofmængdeberegning i forhold til reaktionsskemaer
Forsøg
-Et kemisk hævemiddel
-Salt i havvand
Materiale:
Basis Kemi C side 79-95 +101-114 (cirka 27 sider)
pH-regulering i fordøjelsessystemet
Læringsmål:
Syre- og basereaktioner
Syrer- og basers karakteristika
Syrer- og basers styrke
PH begrebet og målinger af dette
Syre- og basetitrering
Syrer- og basereaktioner
Vandsautohydrolyse
Syrestyrke, basestyrke og korresponderende syre-basepar
Beregninger af stærke- syrer og baser
pH beregninger af stærke syrer og baser
Titreringer af stærke og svage syrer og baser
pH niveauer i fordøjelsessystemet
Eleveksperiment:
-Hvilken syre- hvilken base
-Rødkålsindikator
Materiale:
Basis Kemi C side 153-171 (cirka 18 sider) + videoer med pH-regulering i fordøjelsessystemer
Organisk kemi og klimaforandringer
Læringsmål:
Opbygning, navngivning, kemiske- og fysiske egenskaber af:
alkaner
alkener
alkyner
cykliske carbonhydrider
alkoholer (overfladisk)
forbrændningsreaktioner med relation til klimaforandringer og carbondioxid.
Øvelse:
-Organiske reaktioner: Substitution, addition og forbrænding
Materiale:
Basis Kemi C side 117-147 (cirka 30 sider)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Uorganisk kemi (sjældne jordarter, batterier og ..
Oxidation og reduktion
Spændingsrækken
Oxidationstal/trin
Afstemning af redoxreaktioner
Redoxtitrering
Fokus på kobbers egenskaber og karakteristika
Batteriteori (engelsk + kort berørt)
Laboratorieøvelse:
Spændingsrækken(demo)
Sprængfarlige sæbebobler (mini)
Jernindhold i Ståluld
Citronbatteri (mini)
Kobbercyklen
Materiale:
Basis Kemi C side 173-187 (cirka 14 sider) + videoer
Basis Kemi B side 264-268 (cirka 4 sider)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
27 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Ligevægte
Kemisk ligevægt
Indhold:
Beskrivelse og forståelse af kemisk ligevægt i forskellige systemer
Ligevægtsloven
Ligevægtskonstanten
Ændringer i reaktanters stofmængdekoncentration og forskydning af ligevægte (Le Chateliers princip)
Temperaturændringer
Opløselighedsprodukt og indgreb i opløselighedsligevægt.
Eleveksperiment:
Indgreb i et ligevægtssystem
Materiale:
Basis Kemi B side 29-45 + 51-63 (cirka 28 sider)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
17,00 moduler
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Reaktionshastighed
Reaktionshastighed:
-Reaktionshastighed + enhed
-Hastighedsudtryk + enhed
-Hastighedskonstant + enhed
-Homogen og heterogen katalyse
-Inhibitor
-Temperatur
-Reaktanters koncentration og overfladeareal.
-Aktiveringsenergi
-Forholdet i mellem potentiel og kinetisk energi i en reaktions energiprofil
-Elementarreaktioner
Forsøg:
Elefanttandpasta (mini forsøg)
Reaktionshastighed Thiosulfat og saltsyre.
Basis Kemi B side 7-27 (cirka 20 sider)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
Organisk kemi og smertestillende stoffer
Eleverne skal opnå viden om
- Stofklasserne carbonhydrider, alkohol, aldehyd, keton, ester, (aminer og amider = meget kort) og carboxylsyre mht. opbygning, navngivning.
-Makronæringsstoffer (fedtsyrer + forsæbningsreaktioner kort)
-Kemiske egenskaber for stofklasserne, herunder reaktionstyperne (forbrænding(redoxreaktioner), substitution, addition, elimination(teoretisk) , kondensation, hydrolyse)
-Fysiske egenskaber for stofklasserne, herunder de intermolekylære kræfter (London bindinger, dipol-dipol bindinger, hydrogenbindinger og ion-dipol binding)
- Identifikation af oxogrupper ud fra 2,4-dinitrophenylhydrazin, Tollens reagens, Fehlings test.
-Typer af isomeri (kædeisomeri, stillingsisomeri, funktionsisomeri, cis/trans samt E/Z, (asymmetrisk C-atom er kort berørt)
-Perspektivering af NSAIDS påvirkning og inhibering af smertesignaler(COX-1 og COX-2 pathways. Engelsk og kort berørt).
Elevforsøg:
-Substitution, addition og forbrænding
-Identifikation af plasttyper (Hvilken plasttype er dette?)
-Primære, sekundære og tertiære alkoholer
-Reaktion med aldehyder og ketoner
-Brunt og lækkert(riste kaffebønner og ristede mandler)
-Fremstilling af sæbe
-Esterdannelse, fremstilling af dufte (minkskala)
-Fremstilling af acetylsalicylsyre med TCL-analyse (2 forsøg i et)
Materiale:
Basis Kemi C side 117 -144 (cirka 27 sider repetition)
Basis Kemi B side 117-127 +130-178 + 193-198 + 201-206 + 209-211 + 223-225 + 232-238 (cirka 78 sider)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
55 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
6
|
Spektrofotometri
Spektrofotometri
Formål:
-Basal forståelse af lys
-Spektret af synlig lys i forhold til farver og bølgelængder
-Farvecirklen
-Hvordan absorbans måles
-Absorptionsspektrum
-Lamberts-beers lov
-Anvendelse af spektrofotometri, lamberts-beers lov og standardopløsninger til bestemmelse af ukendte stofmængdekoncentrationer
-Identifikation af chromofore og auxochrome grupper.
Elevforsøg:
-Cochenilleindhold i rød sodavand.
Materiale:
Basis Kemi B side 178-190 (cirka 12 sider)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
7
|
Syre-base kemi
Indhold:
Syre- og basereaktioner
Syrer- og basers karakteristika
Syrer- og basers styrke
PH begrebet og målinger af dette
Syre- og basetitrering
Syrer- og basereaktioner
Vandsautohydrolyse
Syrestyrke, basestyrke og korresponderende syre-basepar
Beregninger af stærke-, middelstærke- og svage syrer og baser
Pufferopløsninger og pufferligningen (Kort)
Titreringer af stærke og svage syrer og baser
Eleveksperiment:
-Breaking Bad mini forsøg(bortskaf et lig)
-Titrering af stærk syre med stærk base (mikro/nano -skala)
-Titrering af ethansyre
Materiale:
Basis Kemi B side 73-99 + 107- 111 (cirka 30 sider)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/3560/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74362062737",
"T": "/lectio/3560/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74362062737",
"H": "/lectio/3560/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74362062737"
}