Holdet 2024 HFe ke - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Z - Skanderborg Odder Center for Uddannelse
Fag og niveau Kemi C
Lærer(e)
Hold 2024 HFe ke (HFe ke-E, HFe ke-F)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Vand, livets molekyle
Titel 2 Ioner og næringssalte til planter
Titel 3 Mængdeberegning
Titel 4 pH regulering i fordøjelsessystemet
Titel 5 Kemi og klima (Organisk kemi)
Titel 6 Power to X (redoxkemi)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Vand, livets molekyle

Læringsmål:

at kunne færdes sikkert i laboratoriet
at vide, hvor sikkerhedsudstyret er og hvordan det bruges
at vide hvor laboratorieudstyret er i skabene
at vide hvordan der skal ryddes og vaskes op
at vide lidt om forskelligt udstyrs præcision
at kende begreberne kvalitativ og kvantitativ
at få kendskab til kemisk notation
at vide reglerne omkring grundstofsymboler
at vide hvad indekstallet fortæller
at vide hvad koefficienterne fortæller
at kunne læse et reaktionsskema
at kende til indretningen af periodesystemet
at kende til atomets opbygning
at kende til Bohrs atommodel

-Øvelse med Elektrolyse af vand

at kende vands egenskaber
at kende vands struktur
at forstå elektronprikmodellen og oktetreglen
at kende hydrofile /- hydrofobe grupper og fingerreglen her omkring
at kende til  elektronparbindinger
både elektronparbindinger  som enkelt/dobbelt/ trippel
at forstå begrebet elektronegativitet
at kende forskel på polære/ - upolære bindinger og molekyler
at finde ΔEN for elektronparbindinger og bestemme om de er polære eller upolære ved endnu en tommelfingerregel

-Øvelse med opløsningsmidler

Materiale:
Basis Kemi C side 7-28 + 39-41 + 53-64 + 67-77 (cirka 44 sider)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 2 Ioner og næringssalte til planter

Læringsmål:

at kende til dannelsen af ioner
at kende de forskellige typer ioner simple og sammensatte
at kunne koble dem sammen til salte   tungt og letopløselige
at kunne navngive ioner og deres salte
at kunne mestre reaktionsskemaer for fældningsreaktioner
både stofformelreaktionsskemaer og ionreaktionsskemaer
at kende næringssaltene og deres egenskaber i vandmiljøet


Øvelser:
-Påvisning af næringsalte (chlorid, nitrat og phosphat)

Materiale:
Basis Kemi C s. 31-50 (cirka 19 sider)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 3 Mængdeberegning

Læringsmål:

-Forståelse af densitet, masse og rumfang/volumen
-Forståelse af molar masse,  masse og stofmængde
-Forståelse af den molære stofmængdekoncentration (c), volumen og stofmængde
-Mængdeberegninger
-Formel og aktuel stofmængdekoncentration
-Titreringsanalyse
-Stofmængdeberegning i forhold til reaktionsskemaer


Forsøg
-Et kemisk hævemiddel
-Saltindhold i havvand

Materiale:
Basis Kemi C side 79-95 +101-114 (cirka 27 sider)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 pH regulering i fordøjelsessystemet

Læringsmål:
Syre- og basereaktioner
Syrer- og basers karakteristika
Syrer- og basers styrke
PH begrebet og målinger af dette
Syre- og basetitrering
Syrer- og basereaktioner
Vandsautohydrolyse
Syrestyrke, basestyrke og korresponderende syre-basepar
Beregninger af stærke- syrer og baser
pH beregninger af stærke syrer og baser
Titreringer af stærke og svage syrer og baser
pH niveauer i fordøjelsessystemet


Eleveksperiment:
-Hvilken syre- hvilken base
-Rødkålsindikator

Materiale:
Basis Kemi C side 153-171 (cirka 18 sider) + videoer med pH-regulering i fordøjelsessystemer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 5 Kemi og klima (Organisk kemi)

Organisk kemi og klimaforandringer.

Læringsmål:

Opbygning, navngivning, kemiske- og fysiske egenskaber af:
alkaner
alkener
alkyner
cykliske carbonhydrider
alkoholer (overfladisk)
forbrændningsreaktioner(-simple redoxreaktioner) med relation til klimaforandringer og carbondioxid.
Perspektivering til klimaforandringer, strålingsbalancen og Power to X.

Øvelse:
-Organiske reaktioner: Substitution, addition og forbrænding

Materiale:
Basis Kemi C side 117-147 (cirka 30 sider)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 6 Power to X (redoxkemi)

Intro til redoxkemi med udgangspunkt i elektrolyse forsøget som vi har perspektiveret til Power to X. Derudover har eleverne lavet miniforsøg med spændingsrækken og opgaver med afstemning af simple redoxreaktioner.

Læringsmål:
-at kunne forstå og anvende begrebet oxidation
-at kunne forstå og anvende begrebet reduktion
-at kunne forstå og gennemgå spændingsrækken

Øvelse:
Miniforsøg med spændingsrækken.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer