Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2024/25
|
|
Institution
|
Z - Skanderborg Odder Center for Uddannelse
|
|
Fag og niveau
|
Kemi C
|
|
Lærer(e)
|
|
|
Hold
|
2024 HFe ke (HFe ke-E, HFe ke-F)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Vand, livets molekyle
Læringsmål:
at kunne færdes sikkert i laboratoriet
at vide, hvor sikkerhedsudstyret er og hvordan det bruges
at vide hvor laboratorieudstyret er i skabene
at vide hvordan der skal ryddes og vaskes op
at vide lidt om forskelligt udstyrs præcision
at kende begreberne kvalitativ og kvantitativ
at få kendskab til kemisk notation
at vide reglerne omkring grundstofsymboler
at vide hvad indekstallet fortæller
at vide hvad koefficienterne fortæller
at kunne læse et reaktionsskema
at kende til indretningen af periodesystemet
at kende til atomets opbygning
at kende til Bohrs atommodel
-Øvelse med Elektrolyse af vand
at kende vands egenskaber
at kende vands struktur
at forstå elektronprikmodellen og oktetreglen
at kende hydrofile /- hydrofobe grupper og fingerreglen her omkring
at kende til elektronparbindinger
både elektronparbindinger som enkelt/dobbelt/ trippel
at forstå begrebet elektronegativitet
at kende forskel på polære/ - upolære bindinger og molekyler
at finde ΔEN for elektronparbindinger og bestemme om de er polære eller upolære ved endnu en tommelfingerregel
-Øvelse med opløsningsmidler
Materiale:
Basis Kemi C side 7-28 + 39-41 + 53-64 + 67-77 (cirka 44 sider)
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
|
Titel
2
|
Ioner og næringssalte til planter
Læringsmål:
at kende til dannelsen af ioner
at kende de forskellige typer ioner simple og sammensatte
at kunne koble dem sammen til salte tungt og letopløselige
at kunne navngive ioner og deres salte
at kunne mestre reaktionsskemaer for fældningsreaktioner
både stofformelreaktionsskemaer og ionreaktionsskemaer
at kende næringssaltene og deres egenskaber i vandmiljøet
Øvelser:
-Påvisning af næringsalte (chlorid, nitrat og phosphat)
Materiale:
Basis Kemi C s. 31-50 (cirka 19 sider)
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
|
Titel
3
|
Mængdeberegning
Læringsmål:
-Forståelse af densitet, masse og rumfang/volumen
-Forståelse af molar masse, masse og stofmængde
-Forståelse af den molære stofmængdekoncentration (c), volumen og stofmængde
-Mængdeberegninger
-Formel og aktuel stofmængdekoncentration
-Titreringsanalyse
-Stofmængdeberegning i forhold til reaktionsskemaer
Forsøg
-Et kemisk hævemiddel
-Saltindhold i havvand
Materiale:
Basis Kemi C side 79-95 +101-114 (cirka 27 sider)
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
4
|
pH regulering i fordøjelsessystemet
Læringsmål:
Syre- og basereaktioner
Syrer- og basers karakteristika
Syrer- og basers styrke
PH begrebet og målinger af dette
Syre- og basetitrering
Syrer- og basereaktioner
Vandsautohydrolyse
Syrestyrke, basestyrke og korresponderende syre-basepar
Beregninger af stærke- syrer og baser
pH beregninger af stærke syrer og baser
Titreringer af stærke og svage syrer og baser
pH niveauer i fordøjelsessystemet
Eleveksperiment:
-Hvilken syre- hvilken base
-Rødkålsindikator
Materiale:
Basis Kemi C side 153-171 (cirka 18 sider) + videoer med pH-regulering i fordøjelsessystemer
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
|
Titel
5
|
Kemi og klima (Organisk kemi)
Organisk kemi og klimaforandringer.
Læringsmål:
Opbygning, navngivning, kemiske- og fysiske egenskaber af:
alkaner
alkener
alkyner
cykliske carbonhydrider
alkoholer (overfladisk)
forbrændningsreaktioner(-simple redoxreaktioner) med relation til klimaforandringer og carbondioxid.
Perspektivering til klimaforandringer, strålingsbalancen og Power to X.
Øvelse:
-Organiske reaktioner: Substitution, addition og forbrænding
Materiale:
Basis Kemi C side 117-147 (cirka 30 sider)
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
|
Titel
6
|
Power to X (redoxkemi)
Intro til redoxkemi med udgangspunkt i elektrolyse forsøget som vi har perspektiveret til Power to X. Derudover har eleverne lavet miniforsøg med spændingsrækken og opgaver med afstemning af simple redoxreaktioner.
Læringsmål:
-at kunne forstå og anvende begrebet oxidation
-at kunne forstå og anvende begrebet reduktion
-at kunne forstå og gennemgå spændingsrækken
Øvelse:
Miniforsøg med spændingsrækken.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/3560/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74362062738",
"T": "/lectio/3560/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74362062738",
"H": "/lectio/3560/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74362062738"
}