Holdet 2024 HF 2v ps-1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Z - Skanderborg Odder Center for Uddannelse
Fag og niveau Psykologi C
Lærer(e)
Hold 2024 HF 2v ps-1 (HF 2v ps-1-E, HF 2v ps-1-F)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1. Barnets verden
Titel 2 2. Følelsernes psykologi
Titel 3 3. Det gode og det onde menneske

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1. Barnets verden

Overordnet skal vi se på to forskellige spor for menneskets udvikling: På den ene side undersøger vi, hvad der kendetegner en 'god barndom', hvor barnet fyldes med omsorg, kærlighed og tryg forvisning om, at menneskene omkring det er til at stole på. På den anden side skal vi undersøge tilfælde, hvor børn oplever omsorgssvigt i sådan en grad, at det sætter spor for livet.

Centrale psykologiske problemstillinger, der undersøges i forløbet:

- Hvordan knytter et lille barn sig til sine omsorgspersoner, og hvilke tilknytningstyper kan blive resultatet? Hvorfor er behovet for tryghed og en god tilknytning så vigtig for den senere udvikling?
- Hvordan udvikler barnet et sundt selv? Og hvilke konkrete samspilsprocesser er vigtige?
- Hvad er omsorgssvigt? Og hvordan kan det påvirke barnet akut og senere i livet?
- Hvilke resiliensfaktorer kan påvirke omsorgssvigtede børn positivt? Hvordan skabes de?
- Hvordan påvirker forældres brug af smartphones og andre elektroniske apparater børn i dag?
- Hvordan opdrager man bedst børn, så de bliver sunde mennesker med et højt selvværd?
- Hvilke forskelle er der på drenge og piger i barndommen? Har vi blot to kønskasser, eller er det forsimplet?
- Hvordan leger børn, og hvorfor er leg så vigtig?


Pensum:

Harry Harlows abeeksperimenter  https://www.youtube.com/watch?v=OrNBEhzjg8I

"Tilknytning", Magnus Riisager, PsykC i-bogen, 2025 https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=173

"John Bowlby og Mary Ainsworth", Ole Schultz Larsen, Psykologiens veje i-bogen, 2025 https://psykveje.systime.dk/?id=p5043

Mary Ainsworths fremmedsituationstest The Strange Situation - Mary Ainsworth

"Daniel Stern", Ole Schultz Larsen, Psykologiens veje i-bogen, 2025 https://psykveje.systime.dk/?id=5044 og https://psykveje.systime.dk/?id=5049 og https://psykveje.systime.dk/?id=5048 og https://psykveje.systime.dk/?id=5047 og https://psykveje.systime.dk/?id=5046 og https://psykveje.systime.dk/?id=5045

Tronicks Still Face eksperiment https://www.youtube.com/watch?v=apzXGEbZht0  

"Omsorgssvigt", Ole Schultz Larsen, Psykologiens veje i-bogen, 2025 https://psykveje.systime.dk/?id=p5129

"Børns reaktioner på omsorgssvigt", Ole Schultz Larsen, Psykologiens veje i-bogen, 2025 https://psykveje.systime.dk/?id=p5128

"Gry blev tvangsfjernet for sent", Merete Jensen, Alt for damerne, 2013

"Risiko og resiliens", Ole Schultz Larsen, Psykologiens veje i-bogen, 2025 https://psykveje.systime.dk/?id=p5123

"Mindre skærmtid i børnefamilier kædes sammen med forbedret mental sundhed hos børn og unge", Bo Kousgaard, bkousgaard@health.sdu.dk, 2024

Still Face eksperimentet med smartphones https://tv.nrk.no/serie/teknologien-som-forandrer-oss/sesong/1/episode/3/avspiller

"Fire opdragelsesstile", Psykologiens veje i-bogen, 2025 https://psykveje.systime.dk/?id=5188

Kurt Lewins opdragelseseksperiment Forsøg med pædagogiske metoder (Anderkendende/Autoritær/Laissez faire) Forsøg med pædagogiske metoder (Anderkendende/Autoritær/Laissez faire)

"Kønsforskelle i barndom og ungdom", Psykologiens veje i-bogen, 2024 https://psykveje.systime.dk/?id=4829

"Hvordan information om legetøj påvirker børns udforskende adfærd", Schultz og Bonawitz, 2007

"Research Digest: An over-abundance of toys may stifle toddler creativity", Emma Young, bps.org, 2018


Supplerende stof

Dokumentaren "Sådan overlever du en lortebarndom", DR1, 2020 (60 min)

Dokumentaren "Børnenes hemmelige verden: Piger og drenge", DR1, 2015 (30 min)

Dokumentaren "Børnenes hemmelige verden: Den gode leg", DR1, 2015 (30 min)

Dokumentaren "Er du mors lille dreng", TV2, 1998 (60 min)


Materiale fra prøveeksamen

"Julies liv”, ukendt forfatter, Politiken, 2000
"Forholdet til moderen styrer barnets hjerneaktivitet", Thomas Nielsen, Forskningsnyt, 2002




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 2. Følelsernes psykologi

Følelser spiller en central rolle i menneskers liv. Vi føler mange forskellige ting i
løbet af hver eneste dag, og følelser påvirker, hvilke beslutninger vi tager i vores liv. Ved
at få en større forståelse for, hvad følelser egentlig er for et fænomen, får vi altså en god
indsigt i, hvad det vil sige at være et menneske. Særligt er vi interesserede i at gå i dybden med følgende fire følelser:

- Vrede
- Frygt
- Stress
- Glæde


Centrale psykologiske problemstillinger, der undersøges i forløbet:

l Hvad er følelser, og hvilke typer af følelser findes der?
l Hvordan kan følelser forklares ud fra et kulturelt perspektiv?
l Hvad er vrede, hvorfor opstår vrede, og hvordan kan man kontrollere sin vrede?
l Hvad er frygt, hvorfor opstår frygt, og hvordan kan man kontrollere sin frygt?
l Hvad er stress, hvorfor opstår stress, og hvordan kan man cope med den?
l Hvad er glæde, og hvad skal der til, for at man bliver glad eller lykkelig?
l Hvordan påvirker vores krop(sprog) vores følelser?


Materiale

"Forskellige kategorier af følelser", Magnus Riisager, PsykB i-bogen, 2025, https://psykb.ibog.frydenlund.dk/?id=246

"Emotioner og deres funktioner", Christian Pedersen, Evolutionspsykologi i-bogen, 2025 https://evolutionspsykologi.systime.dk/?id=161

"Barretts teori om konstruerede følelser", Magnus Riisager, PsykB i-bogen, 2025, https://psykb.ibog.frydenlund.dk/?id=259

"Kulturel variation i individers følelsesliv", Magnus Riisager, PsykB i-bogen, 2025, https://psykb.ibog.frydenlund.dk/?id=258

"Følelser i kollektivistiske og individualistiske kulturer", Magnus Riisager, PsykB i-bogen, 2025, https://psykb.ibog.frydenlund.dk/?id=257

"Eksperiment om imitation af aggressiv adfærd hos voksne rollemodeller – Bobo Doll-eksperimentet", Magnus Riisager, PsykB i-bogen, 2025

“The Relationship Between Parenting Style and Self-Regulation in Early Childhood”, Madeline Newman, 2017, https://scholar.dominican.edu/honors-theses/14/  

"Spaniens konge efter mudderkast mod ham og dronningen: 'Vi er nødt til at forstå deres vrede'," Maja Lærke Maach, dr.dk, 2024

"Vild slåskamp i det serbiske parlament om ansvar for dødsulykke", Oliver Boie Hansen, dr.dk, 2024,

"Massehypnose", Ole Schultz Larsen, Psykologiens veje i-bogen, 2025, https://psykveje.systime.dk/?id=5537

"Stereotyper, fordomme og diskrimination", Magnus Riisager, PsykC i-bogen, 2025, https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?loopRedirect=1&id=245

"Social identitetsteori", Magnus Riisager, PsykC i-bogen, 2025, https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?loopRedirect=1&id=181

"Frygtnetværket", Magnus Riisager, PsykB i-bogen, 2025, https://psykb.ibog.frydenlund.dk/?id=247#c484

"Motivation og læring", Magnus Riisager, PsykC i-bogen, 2025, https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=196

"Motivationen steg, da læreren sagde: Værsgo at undersøge", Irene Aya Schou, www.vpt.dk, 2022

How emotions impact learning How emotions impact learning

"Akut stress", Magnus Riisager, PsykC i-bogen, 2025, https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=229

"Kronisk stress", Magnus Riisager, PsykC i-bogen, 2025, https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=230

"Konsekvenser af kronisk stress", Magnus Riisager, PsykC i-bogen, 2025, https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=231

"Faktorer, der kan skabe kronisk stress", Magnus Riisager, PsykC i-bogen, 2025, https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=233

"De individuelle forskelle i modtagelighed for stress", Magnus Riisager, PsykC i-bogen, 2025, https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=234

"Håndtering af stress", Magnus Riisager, PsykC i-bogen, 2025, https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=235

"Hvordan reparerer jeg bedst min hjerne efter stress?", Anette Lilleøre, Videnskab.dk, 2020

"Arbejdshukommelsen", Magnus Riisager, PsykC i-bogen, 2025, https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=201

"Langtidshukommelsen", Magnus Riisager, PsykC i-bogen, 2025, https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=203

"Den positive psykologi og det gode liv som et lykkeligt liv", Magnus Riisager, PsykB i-bogen, 2025, https://psykb.ibog.frydenlund.dk/?id=291

"The Big Five", Ole Schultz Larsen, Psykologiens veje i-bogen, 2025, https://psykveje.systime.dk/?id=5664

"Kan positive briller øge livsglæden?", Thomas Nielsen, Forskningsnyt, 2003

"Your body language may shape who you are", Tedtalk med Amy Cuddy, 2012

"Power Posing gør dig næppe til Super Woman", Michael Schrøder, www.bss.au.dk, 2020

"Empatien forsvinder sammen med rynkerne", Naja Dandanell, Information, 2013


Supplerende stof

Dokumentaren "Hjælp, jeg er vred" (afsnit 2), DR1, 2018 (30 min)

Dokumentaren "69 - Ungeren indefra", DR1, 2008 (de første 10 minutter)

Dokumentaren "Historien om menneskehjernen: Angst, fedt og sukker", DR1, 2023 (30 min)

Dokumentaren "Jeg vil være Ole Henriksen" (afsnit 1+2), TV2, 2014 (45 min)


Materiale fra prøveeksamen

"Børn skal lære af at fejle" Allan Bech, www.folkeskolen.dk, 2016

"Skoleelever lærer mindre, når læreren skælder ud", Louise Klinge, Videnskab.dk, 2012



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 3. Det gode og det onde menneske

I dette forløb vil vi undersøge, hvorfor vi mennesker kan være både gode og onde. Historisk set har 'ondskab' været anset som noget, den enkelte besad i sin personlighed - f.eks. ved at være besat af en dæmon. I dag har vi et mere nuanceret blik på det, hvor det ondskabsfulde i udgangspunktet kan opstå i os alle - blot det er under de "rette" betingelser. I forløbet undersøges årsager til ondskabsfuld adfærd, hvilket både trækker på individorienterede og gruppeorienterede forklaringer. Derudover har forløbet også fokus på 'godhed' i form af prosocial adfærd. Hvordan foregår udviklingen af dette og hvad gør, at vi nogle gange hjælper andre og andre gange ikke?

Centrale psykologiske problemstillinger, der undersøges i forløbet:

- Hvad er godhed?
- Hvordan udvikles prosocial adfærd gennem opvæksten?
- Findes altruisme, og hvorfor er der individuelle forskelle i, hvor altruistiske vi hver især er?
- Hvad er ondskab, og hvilke former for ondskab findes der?
- Hvordan kan man retfærdiggøre sine onde handlinger?
- Er der nogle personlighedstræk, der disponerer os til at begå onde handlinger?
- Hvordan påvirker andre mennesker os i forhold til at begå onde handlinger?
- Hvordan kan vi bygge bro og gøre fjendskab til venskab?
- Hvordan påvirker gode gerninger os, og i hvor høj grad er vi villige til at hjælpe selv helt fremmede mennesker i nød?


Materiale

"Prosocial adfærd" fra Psykologiens veje i-bogen af Ole Schultz Larsen, 2025 <https://psykveje.systime.dk/?id=5095>  

"Hvorfor er nogle mennesker mere altruistiske end andre?" TedTalk med Abigail Marsh, 2016  

"Fravær af empati" fra Psykologiens veje i-bogen af Ole Schultz Larsen, 2025 https://psykveje.systime.dk/?id=5632

"Det onde som frihed" fra Psykologiens veje i-bogen af Ole Schultz Larsen, 2025  https://psykveje.systime.dk/?id=5627

"Moralsk frakobling" fra  Psykologiens veje i-bogen af Ole Schultz Larsen, 2025 https://psykveje.systime.dk/?id=5628

"D-FAKTOR: Psykologer kortlægger menneskets mørke personlighedstræk" Jannie Brixen fra ww.samf.ku.dk, 2018

"Aggression er forbundet med fem-faktor personlighedstræk hos mænd", Vibeke H. Dam, www.ku.dk, 2021

"Lydighedens dilemma", Psykologiens veje i-bogen af Ole Schultz Larsen, 2025, https://psykveje.systime.dk/?id=5630

"Konformitet", Psykologiens veje i-bogen af Ole Schultz Larsen, 2025, https://psykveje.systime.dk/?id=5535#c12435

"Stereotyper, fordomme og diskrimination", Magnus Riisager, PsykC i-bogen, 2025, https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?loopRedirect=1&id=245

"Robbers Cave", Psykologiens veje i-bogen af Ole Schultz Larsen, 2025, https://psykveje.systime.dk/?id=5665#c13135

"Kontaktteorien", Psykologiens veje i-bogen af Ole Schultz Larsen, 2025, https://psykveje.systime.dk/?id=5556#c12489

"Derfor bliver du glad af at give", Rasmus Kragh Jakobsen, Videnskab.dk, 2017

"Aber er glade givere", Espen Eggen, Videnskab.dk, 2008

"Helping others makes ud happier - but i matters how we do it", Tedtalk med Elizabeth Dunn, 2019

"The bystander effect "https://www.youtube.com/watch?v=OSsPfbup0acBystandereffekten

"Kigger folk væk, når andre udsættes for vold?", Sebastian Christensen og Mads Justesen, Zetland, 2022



Supplerende materiale



Klip fra dokumentaren "Babyernes vidunderlige verden", DR2, 2019 (15 minutter)

"Den idealistiske revolution", DR2, 2018 (45 min)

"Menneskedyret i flok", TV2, 2006 (30 min)

"Forenet med fjenden" (uddrag), Kanal 5, 2018 (20 min)

"Det hvide højre - møde med fjenden", DR2, 2018 (de første 5 min)


Materiale fra prøveeksamen  

”12-årige Rikke udsat for mobning og dødstrusler på Instagram”, Nynne H. Møller, www.eb.dk, 2015
”Mere end hver tredje ung, som er blevet udsat for digital mobning, har også selv mobbet andre på nettet”, www.boerneraadet.dk, 2017



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer