Holdet 2024 HF 2v Ps-1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Z - Skanderborg Odder Center for Uddannelse
Fag og niveau Psykologi B
Lærer(e)
Hold 2024 HF 2v Ps-1 (HF 2v Ps-1)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1. Arbejdspsykologi
Titel 2 2. Det institutionaliserede menneske
Titel 3 3. Kærlighed
Titel 4 4. Retspsykologi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1. Arbejdspsykologi

I dette forløb undersøger vi forskellige dele af det arbejdsliv, som langt de fleste mennesker bliver en del af. Vi kommer omkring en karakteristik af den gode medarbejder og den gode leder. Og vi undersøger, hvad der kendetegner et godt og meningsfuldt arbejdsmiljø, der skaber arbejdsglæde frem for stress og sygemeldinger.

Vi har været omkring følgende emner:

- Karakteristik af det moderne arbejdsliv
- Den gode medarbejder
- Den gode leder
- Det sociale fællesskab på arbejdspladsen
- Stress og sygemeldinger
- Arbejdsglæde
- Arbejdshjernen
- Kommunikation
- Fyring

Kernestof:
Fra Schultz Larsen, Ole, Psykologiens veje, systime ibog:
- ”Fra industriarbejde til service- og vidensarbejde” https://psykveje.systime.dk/?id=5572 (1,1 ns)
- ”Det moderne arbejdsliv” https://psykveje.systime.dk/?id=5572#c14295 (1,5 ns)
- ”Problemer i det moderne arbejdsliv” https://psykveje.systime.dk/?id=5572#c12524 (1,4 ns)
- ”Førstehåndsindtryk” https://psykveje.systime.dk/?id=5237#c13265 (1,5 ns)
- ”Halo-effekt” https://psykveje.systime.dk/?id=5237#c13266 (0,5 ns)
- ”Rosenthal-effekten” https://psykveje.systime.dk/?id=5237#c13267 (0,5 ns)
- ”Mobning” https://psykveje.systime.dk/?id=5535#c12423 (3,4 ns)
- ”Stress og coping” https://psykveje.systime.dk/?id=5559 (0,9 ns)
- ”Akut stress” https://psykveje.systime.dk/?id=5574#c12538 (0,8 ns)
- ”Kronisk stress” https://psykveje.systime.dk/?id=5574#c12537 (0,9 ns)
- ”Ydre faktorer: stress på arbejdet” https://psykveje.systime.dk/?id=5573#c12531 (2 ns)
- ”Maslows behovshierarki” https://psykveje.systime.dk/?id=5385 (2,3 ns)
- ”Selektiv opmærksomhed” https://psykveje.systime.dk/?id=5238#c13119 (0,1 ns)
- ”Ufrivillig og frivillig opmærksomhed” https://psykveje.systime.dk/?id=5238#c11573 (1 ns)
- ”Automatiserede og kontrollerede processer” https://psykveje.systime.dk/?id=5238#c11571 (1 ns)
- ”Delt opmærksomhed” https://psykveje.systime.dk/?id=5238#c13121 (1,2)
- ”Højdepunktsoplevelser og flow” https://psykveje.systime.dk/?id=5384 (3 ns)
- ”Akutte traumatiske kriser” https://psykveje.systime.dk/?id=5590#c12589 (1,3 ns)
- ”Kriseforløbet i den akutte krise” https://psykveje.systime.dk/?id=5590#c12587 (2,3 ns)
- ”Konflikttrappen” https://psykveje.systime.dk/?id=5444#c12161 (1,2 ns)
- ”Afspænding, jeg-sprog og cirkulær forståelse” https://psykveje.systime.dk/?id=5444#c12159 (2 ns)
- ”Kommunikationens fire niveauer” https://psykveje.systime.dk/?id=5449 (1,5 ns)

Bentsen m.fl., Organisation, systime ibog:
- ”Personlighedsprofil” https://organisation.systime.dk/?id=167 (2,8 ns)
- ”Ledelsesniveauer” ”https://organisation.systime.dk/?id=301#c956 (0,4 ns)
- ”Lederens opgaver” https://organisation.systime.dk/?id=301#c959 (0,5 ns)
- ”Lederens roller” https://organisation.systime.dk/?id=301#c962 (0,6 ns)
- ”Lederens menneskeopfattelse” https://organisation.systime.dk/?id=301#c966 (1,1 ns)
- ”Ledelsesformer” https://organisation.systime.dk/?id=301#c972 (0,9 ns)
- ”Situationsbestemt ledelse” https://organisation.systime.dk/?id=301#c972 (0,3 ns)

Ku, Lis, ”Work-life-balance: Det overrasker dig måske, hvad der virkelig gør os lykkelige”, Videnskab.dk, 2022 (1,8 ns)
Riisager, Magnus, ”Motivation og læring”, PsykC ibog https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=196&loopRedirect=1 (1,1 ns)
Nielsen, Thomas, ”Hvad er forbindelsen mellem rigdom og lykke?”, Forskningsnyt, 2007 (2,1 ns)
Ukendt forfatter, ”Smartphonen æder vores opmærksomhed, selv når den er slukket”, Videnskab.dk, 2017  (1,6 ns)
Rasmussen, Tina, ” Erhvervspsykolog: Sådan kommer du videre efter en fyring”, Gymnasieskolen.dk, 2015 (1,9 ns)

Supplerende stof:
Mortensen og Jersild, ”Stempeluret er på vej tilbage: Nye regler kan betyde, at du skal stemple ind og ud på jobbet”, dr.dk, 2023 (1,5 ns)
Schjølberg, Ulla Gjeset, ”Hvorfor er nogle chefer elendige?”, forskning.no, 2014 (2,3 ns)
”God ledelse”, DR2, 2009 (30 min) (6 ns)
DISC-personlighedstesten
”Laila er finalist til prisen ”Danmarks bedste kollega”” https://www.youtube.com/watch?v=v3q62PxdE2A
Rasmussen, Tina, ”Ekspert: Derfor er gode kolleger vigtige”, Gymnasieskolen, 2019 (1,5 ns)
Møller, Nynne Hein m.fl., ”Mobning, chikane og dårlig ledelse: Folkekirken er plaget af et 'sygt' psykisk arbejdsmiljø”, dr.dk, 2022 (1,8 ns)
Cornelia Flensborg Jensen, ”Jordemoder fik stress efter 56 dage i jobbet: Det arbejdsliv, jeg kom ud til, var ikke det, mine studier havde forberedt mig på”, Politiken, 2023 (2,3 ns)
”Klog på konflikter – konflikttrappens syv trin” https://www.youtube.com/watch?v=G7W-ASmDLjo (1,5 ns)
Høstrup, Jacob og Amalie T Jepsen, ”Arbejdstilsynet: Ansatte og ledere var tydeligt berørte, grådlabile og nervøse under samtalerne”, dr.dk, 2024 (2,1 ns)

Der er læst ca. normalsider i dette forløb: 63, 3
Indhold
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 34 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 2 2. Det institutionaliserede menneske

Stort set alle danske børn går i daginstitution. Men også som ældre kommer mange i berøring med institutionslivet, når de bliver afhængige af andres omsorg. Mennesker med alvorlige funktionsnedsættelser er dog den gruppe, der har størst erfaring med institutionslivet. Mange bor på institutioner fra de bliver voksne og skal flytte hjemmefra.
Vi har i dette forløb set på ”Det institutionaliserede menneske” – For hvad er vigtigt når børn, ældre og mennesker med funktionsnedsættelser bliver afhængige af personalets omsorg på institutionerne?

Vi har været omkring følgende:
- Et kulturelt blik på det institutionaliserede menneske
- Eksperimentet med vores børn
- Opdragelse og småbarnets adfærd
- Skældud, afstemt pædagogik og ICDP.
- Læring og integration i daginstitutioner.
- Ældre med demens
- Personcentreret omsorg
- Afstemt pædagogik ift. ældre
- Åndsvageforsorgens historie og det store opgør: ”Alle kan lære”.
- Fordomme og diskrimination af mennesker med funktionsnedsættelser.
- Forråelse i plejesektoren
- 10 Socialpædagogiske bud
- Gentle teaching
- Og: Hvad er et godt liv?


Kernestof:
Schultz Larsen, Ole, Psykologiens veje, systime ibog, 2017:
- "Fra lydighed til selvstændighed" p5190, https://psykveje.systime.dk/?id=p5190 (3 ns)
- "Baumrinds fire opdragelsesstile" p5188, https://psykveje.systime.dk/?id=p5188 (3 ns)
- "Barnet i den senmoderne familie" p5187, https://psykveje.systime.dk/?id=p5187 (2,4 ns)
- "Daginstitutionen" p5186, https://psykveje.systime.dk/?id=p5186 (2,5 ns)
- "Småbarnet" p5054 og hele kapitel 7 om "selvkontrol", "selvbevidsthed", "prosocial adfærd", "aggression" og "sproget") https://psykveje.systime.dk/?id=p5054 (8 ns)
- Fra kap 9: "Den operante betingning", "Forstærkning af adfærden", "straf er uhensigtsmæssig", "Formning af adfærd" og "Vedligeholdelse af adfærd". https://psykveje.systime.dk/?id=5161#c11344, (4,5 ns)
- "Etnocentrisme og kulturrelativisme", https://psykveje.systime.dk/?id=5557 (1,4)
- "Kollektivisme og individualisme": https://psykveje.systime.dk/?id=5555#c12484 (3 ns)

Hundeide, Karsten; "Relationsarbejde i institution og skole", s. 45-49, 2010 (5 ns)

Mikkelsen, Henrik Hvenegaard: "Børnevælde. Antropologens håndsrækning til maste forældre", s. 45-49. Grønningen 1, 2023 2 ns

Staal, Christian: (Udklip fra) De vigtigste koncepter fra bogen ”At tænke – hurtigt og langsomt” (2011) af Daniel Kahneman, 15.12.2017, https://christianstaal.com/category/psykologi-2/system-1-og-2/ 1,2 (ns)

"Fakta om Alzheimers og andre demenssygdomme", Alzheimerforeningen, september 2022. https://www.alzheimer.dk/viden-om-demens/fakta/ (1 ns)

"Afstemt pædagogik og demens – en integreret tilgang". "Personcentreret omsorg", "Kidwoods blomst" og 2Low arousal". Fra: https://low-arousal.dk/afstemt-paedagogik-og-demens/ (Sidst set 15.4.25) (2,6 ns)

"Personcentreret omsorg". (Undtaget demensligningen).  https://videnscenterfordemens.dk/da/personcentreret-omsorg Sidst set 15.4.25. (1,6 ns)

Pjece: "Hvad vil det sige at have et udviklingshandicap?" Udgivet af foreningen LEV, https://www.lev.dk/media/ts5p5hls/hvad-vil-det-sige-at-have-et-udviklingshandicap.pdf
(2 ns)

Birkmose, Dorthe: "Når gode mennesker handler ondt", 2023, s. 26-31, (5 ns) + case ”Da min kollega slog en beboer”, (2,5 ns).

Grann, Camilla: "De 10 socialpædagogiske bud", Videnscenter Sølund Skanderborg, nr. 44, juni 2022. (2 ns)

Mcgee, John j. og Marge Brown: "Gentle teaching, Nænsom læring – en introduktion" s. 2-5. Sødisbakke, september 2010. (3 ns)

TedTalk: Robert Waldinger: "Hvad former et godt liv? Lærdom fra den længste undersøgelse om lykke", Novemer 2015 (2ns)


Supplerende stof:
Der har her været fokus på pædagogisk psykologi og børne- og familiepsykolog ud fra et praksis- og anvendelsesorienteret perspektiv.
Lytzen, Maria: "Har handicappede bedre eller dårligere levevilkår i andre lande?", https://www.tv-glad.dk/har-handicappede-bedre-eller-daarligere-levevilkaar-i-andre-lande/, 22.2.23. 1,7 ns.
Udklip fra Skanderborg Leksikon: "Et liv så nær det normale som muligt". http://www.skanderborgleksikon.dk/index.php/S%C3%B8lund , Sidst set 15.4.25. 1,6 ns.
Handbjerg, Rasmus: Udklip fra: "På tidsrejse i ældreplejen": Afsnittet: ”Tidligere sygehjælper: Det blev deres eget hjem”, Dagbladet FOA, 20.12.2020, https://fagbladetfoa.dk/migrated-articles/2020/12/03/paa-tidsrejse-i-aeldreplejen-fra-fattiggaarde-til-lifte-i-loftet/, 0,7 ns.

Dalgas, Julie: "Alarmerende« ny rapport: Børn bliver skældt ud og sat i skammekrogen i børnehaven", Berlinske tidende, 18. september 2019 (2 ns)
Hejlskov, Elvén: Sammenskriv af de vigtigste pointer fra bogen:
"Problemskabende adfærd ved udviklingsforstyrrelser eller udviklingshæmning", Dansk Psykologisk forlag, 2010 (5,3 ns)

Ringgaard, Anne, (Udklip fra) "Evig Krig, skal små børn lege eller lære". Videnskab.dk 2017.docx (2 ns)
Tonaberg, Signe, "Læringen ligger i lommen på flyverdragten", KP magasin, 16. februar 2016.docx (2 ns)
Kuci, Maj Linda, "Børns Vilkår, Manglende tilknytning til voksne i dagtilbud kan trække spor langt ind i voksenlivet", Politiken d. 7.11.2019 (2,5 ns)
"Ny ghettoaftale, Børn skal i vuggestue 25 timer om ugen, ellers kan børnechecken ryge", Berlinske, 28. maj 2018 (3 ns)
Fuusager, Helle: "De korsfæster Jeppe for sjov og slæber hans kørestol gennem junglen". Zetland, 23. oktober 2024. (4,3 ns)
Social- og boligministeriet: "De danske grundprincipper på handicapområdet". https://www.sm.dk/arbejdsomraader/handicap/handicappolitik/de-danske-grundprincipper-paa-handicapomraadet (1 ns)

Hansen, Allen Spangsberg: "Forråelse og dårlig kultur er ikke kun på to botilbud: - Vi taler hele tiden om de her borgere som en udgift" (Udklip), TV2 nyhederne, 3.11.2023 https://nyheder.tv2.dk/samfund/2023-11-02-forraaelse-og-daarlig-kultur-er-ikke-kun-paa-to-botilbud-vi-taler-hele-tiden-om-de-her-borgere-som-en-udgift
(3 ns)

Metodepixi

Vi har set følgende TV-udsendelser
TV2: Eksperimentet med vores børn del 1 og 2 (13 ns)
DR2: Indefra med Anders Agger: Plejehjemmet Dagmarsminde (6ns)
TV2: Børnechok på plejehjemmet, (4 ns)
DR.dk: Wingman. Sæson 1, episode 1, Korsfæstelsen. (4 ns)
DR.dk: De åndsvages historie (3), Det store opgør. (4 ns)
TV2.dk: Operation X: Nødråb i natten, del 1. (4,5 ns)

Videoer:
Rasmussen, Marianne: Flyt fokus: Positiv opmærksomhed og samarbejde, Filmkompagniet for Center for ADHD, https://youtu.be/RPVUQAFLqcs?si=JFqVJHqDq6PXHu1j
Hvem er Bo Hejlskov? (Gode råd til forældre med særligt sårbare børn, video 1-4/4 og 5) https://youtu.be/4s1a5JWfb-A
Filmklip fra Supernanny: https://youtu.be/3E7PB5Zn0XI og https://youtu.be/iySlFOBBjkU?si=Peln5MsK2Wed1lMt
ICDP i praksis, 14.02.2011: https://www.blivklog.dk/icdp-pa-barnets-praemisser/?gclid=EAIaIQobChMItoun2bC25wIVw-J3Ch31kAe_EAAYASAAEgIfGvD_BwE
Christophersen, Michael og Marie Bille: Har de det godt nok, børnene?1.11.2018
https://bupl.dk/paedagogik-og-profession/har-de-det-godt-nok-boernene
Hagemann, Steffen: Skolens pres rykker ind i børnehaven, 1.3.2019: https://bupl.dk/paedagogik-og-profession/forskningsunivers/skolens-pres-rykker-ind-i-boernehaven
Rutinepædagogik i de danske daginstitutioner, Professionshøjskolen UCC, 25. januar 2016, Nu på Emu: https://emu.dk/dagtilbud/laering/viden-og-inspiration/rutinepaedagogik
Hverdagen med Downs syndrom. Inger og Anna, Søstre til Ulla på 24 år. http://www.downsinfo.dk/soeskende-3.asp





Der er læst ca. 117 sider i dette forløb + korte videoer

Indhold
Omfang Estimeret: 28,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 3 3. Kærlighed

Vi vil i dette forløb undersøge kærlighed og parforhold fra forskellige vinkler. Vi starter med forelskelsens sommerfugle i maven og slutter med skilsmisse og højkonflikt i parforholdet. Derimellem vil vi udforske, hvad der kendetegner det moderne parforhold, og ikke mindst hvad der skal til for at få kærligheden til at vare ved.

Vi har været omkring følgende emner:

- Forelskelse
- Kønsforskelle og kønsligheder
- Barndommens betydning for parforholdet
- Det senmoderne parforhold
- Kærlighed i andre kulturer
- Kommunikation
- Monogami vs. polygami
- Skilsmisser
- Højkonflikt i parforholdet


Kernestof:
Fra Larsen, Ole Schultz, Psykologiens veje i-bogen:
- "Kærlighed og forelskelse er ren kemi, https://psykveje.systime.dk/?id=p5472  (1,8 ns)
- "Kønnet som biologi", https://psykveje.systime.dk/?id=4828 (2,7 ns)
- "Kønnet som kultur", https://psykveje.systime.dk/?id=4827  (6,6 ns)
- "Parforholdet", https://psykveje.systime.dk/?id=c12311 (2,2 ns)
- "Kærlighedens tre komponenter", https://psykveje.systime.dk/?id=p5474 (1,5 ns)
- "Kollektivisme og individualisme",  https://psykveje.systime.dk/?id=c12484 (2,9 ns)
- "Kulturelle forskelle og konflikter",  https://psykveje.systime.dk/?id=5555&L=0 (1,7 ns)
- "Transaktionsanalyse",  https://psykveje.systime.dk/?id=5448 (2,3 ns)
- "Konflikttrappen",  https://psykveje.systime.dk/?id=5444#c12161 (1,2 ns)
- ”Akutte traumatiske kriser” https://psykveje.systime.dk/?id=5590#c12589 (1,3 ns)
- ”Kriseforløbet i den akutte krise” https://psykveje.systime.dk/?id=5590#c12587 (2,3 ns)

Pedersen, Christian Skjødt, Evolutionspsykologi:  
"At vælge en partner" https://evolutionspsykologi.systime.dk/?id=157 (4,2 ns)
"Er vi virkelig monogame?" https://evolutionspsykologi.systime.dk/?id=159#c578 (2,6 ns)
Øvreberg, Elizabeth, "Forelskelse kan også være fornuftig", Videnskab.dk, 2011  (1,7 ns)
Graneberg, Benjamin, "Med Darwin på dating", 2014 )https://www.youtube.com/watch?v=c3fZSqmktwo (1,3 ns)
Quorning og Jensen, Undersøgelser i psykologi, "Påvirker din tilknytningsstil dine kærlighedsforhold?", https://undersoegelseripsykologi.systime.dk/?id=176   (2,4 ns)
Sommerand og Mortensen, "Danske mænd finder kærligheden i Asien - kvinderne finder den i Europa", Berlingske, 2017 (2,2 ns)
Due, Matthias Stølen, "Fejlkommunikation - Kæmp for kærligheden", Kommunikationsforum.dk, ukendt årstal. (5,8 ns)
Laursen, Steen Møller, "Tale-lytte-teknikken", " https://agape.dk/parvis_viden/tale-lytte-teknikken/ (1,6 ns)
Weirsøe, Bodil, "Girafsprog. Empatisk kommunikation i pædagogernes arbejde", 2002 (3,8 ns)
Rasmussen, Lars Igum, "Stik imod vores biologi: Vi tror fortsat på det livslange monogame parforhold", Politiken, 2019 (1,6 ns)
Nielsen, Thomas, ”Skilsmisse eller skænderier: Hvad er værst?”, Forskningsnyt, 2004 (1,6 ns)
Ukendt forfatter, ”Partnerdrab er kulminationen på massiv psykisk vold”, danner.dk, ukendt årstal (1,8 ns)

Supplerende stof
Dokumentaren "Kærlighedens laboratorium: Sindssygt forelsket", DR2, 2012 (29 min)  (3,2 ns)
Dokumentaren "Gift ved første blik", sæson 1 afsnit 1, DR3, 2013 (39 min) (4,3 ns)
Mathiasen, Marie Holm, "24 årig er en non-binær transperson - Sådan møder du en LGBT person uden at jokke i spinaten", www.zulu.tv2.dk, 2019 (3,1 ns)
Holst, Nanna, "Hvad betyder nonbinær og transfeminin?", www.tv2.dk, 2019 (1,3 ns)
Dokumentaren "Ku' godt må godt - fortælling fra et åbent forhold" (afsnit 1), DR3, 2018 (29 min) (3,2 ns)
Dokumentaren ”Kærlighedens laboratorium: Knuste hjerter”, DR2, 2012 (29 min) (3,2 ns)

Kort klip fra SES – samarbejde efter skilsmisse https://www.sesfamily.com/dk/da
Kort fra fra Center for familieudvikling (omkring skilsmisse) https://www.familieudvikling.dk/?gad_source=1&gclid=CjwKCAiAn9a9BhBtEiwAbKg6ft0IO_sSc8Ap2EOJWdFEbPo3DyZPs4SgjU11Te5LliwYknDBmVPgeBoCo70QAvD_BwE
Kort fra fra Sex og samfund, "Hvad er samtykke?" Hvad er samtykke?
Kort klip om det arrangerede indiske ægteskab på youtube "Arranged marriges in India  First wedding then love " Arranged marriages in India - First the wedding, then the love
Kort klip om danske mænds ægteskaber med thailandske kvinder fra programmet "48 timer - Købt fri til kærlighed" 48 timer - Købt fri til kærlighed (hele udsendelsen) FULL, HQ
Kort klip om forelskelse og parforhold på tværs af landegrænser fra programmet "Grænseløs kærlighed" 20 år og klar til at blive gift | Grænseløst Forelsket | discovery+ Danmark  
Kort klip fra dokumentaren "Flerkoneri i Salt Lake City", DR2, 2016
Kort klip fra ”Gift ved første blik”, DR1, 2023
Kort klip fra ”Fede forhold” DR1, 2024

Der er læst ca. 75,4 normalsider i dette forløb.
Indhold
Omfang Estimeret: 22,00 moduler
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 4 4. Retspsykologi

Vi har i dette forløb arbejdet med kriminologi og retspsykologi. Vi har beskæftiget os med følgende temaer:
Årsager til kriminalitet
Kriminalitet og ondskab
Kriminalitet og psykiske lidelser
Kriminalitet som gruppeproces – bandekriminalitet
Økonomisk kriminalitet
Sexisme, kærestevold og partnerdrab.
Straf, resocialisering – og behandling
Vidnepsykologi og hukommelse

Kernestof:
Bjørnstrup, Victor, Tobias Matthiesen og Oliver Boserup Skov, "Fra drengestreger til bandekrig", 2018. Heri: Socialisation, 4 grundlæggende kriminalitetsformer, Merton, Sutherland og Hirschi. (5 ns)

Ravnkilde, Lise (Uddrag fra), Ret og rimelighed, - retssystem, retfærdighed og kriminalitet, Systime 2022, heri:
Kap. 3.2, Formålet med at straffe https://ret.systime.dk/?id=149 (2,6 ns)



Schultz Larsen, Ole, Psykologiens veje, systime ibog, 2017:
Den forsigtige og den risikovillige type, https://psykveje.systime.dk/?id=4852 (1,6 ns)
Det onde som frihed, https://psykveje.systime.dk/?id=p5627 (7 ns)
Moralsk frakobling, https://psykveje.systime.dk/?id=5628 (3,5 ns)
Hvad er en gruppe? https://psykveje.systime.dk/?id=5536 (4 ns)
Rosenthaleffekten, https://psykveje.systime.dk/?id=5237#c13267 (1 ns)
Phillip Zimbardo og virkelighedens fængsel, https://psykveje.systime.dk/?id=p5629 (3 ns)
Opmærksomhed: https://psykveje.systime.dk/?id=5238 (4 ns)
Peception, top down- og bottom up-processer https://psykveje.systime.dk/?id=5237 (3 ns)
Kan vi stole på det, vi husker? c11549, herunder genkaldelse, glemsel og fortrængning – myte eller realitet. https://psykveje.systime.dk/?id=c11549 (5 ns)
Muzafer Sherif: Robbers Cave, Intergruppekonflikter c13135 https://psykveje.systime.dk/?id=p5665 (1,5 ns)
Solomon Asch, konformitet: https://psykveje.systime.dk/?id=c12430 (2 ns)
Stanley Milgram: Lydighedens dilemma, https://psykveje.systime.dk/?id=p5630 (6 ns)

Riisager, Magnus, Psyk C ibogen, Frydenlund.dk, 2022
Social Identitetsteori, https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?loopRedirect=1&id=181
(2 ns)

Vaaben, Line og Asser Hedegaard: En forudsigelig forbrydelse, 2022, s. 7-9, 64-70 og 73-77. (15 ns)

Poole, Chris: Psykiske teknikker som værn mod vold, s. 37-44, (8 ns).

Forskningsartikler:
Sjøgreen, Kristian: Hvorfor er mænd mere kriminelle end kvinder? Videnskab.dk, 2018 (2,2 ns)
Wahantalo, Björn: Sverige har fænglser for ADHD-ramte, Information, 27.04.2011(3 ns)
Kan en psykopat selv gøre for det, 30.01.14, Videnskab.dk (5 ns)
Sangild, Torben: (Udklip fra) Magt ændrer din hjerne, Zetland, 7.7.2017, (3,3 ns)
Rapport: Stereotype forestillinger om voldtægt og holdning til samtykke, Det kriminalpræventive råd, København 2023. (Indledning, hovedresultater, samtykke, voldtægtsmyter) (4 ns)
Karkov, Rasmus, Trætte dommere dømmer hårdt, Videnskab.dk, 18.04.2011 (2 ns)

Internetsider:
Kriminalitet og straf, tema 5: https://gymnasie.kenddinret.dk/tema-5/. (1 ns)
Straffens formål: https://vimeo.com/141041407

Supplerende stof:
Fokus har her været på retspsykologi, klinisk psykologi og det praksis- og anvendelsesorienterede.

Nissen, Stine Kærgaard: Han stod med en pistol mod hovedet. I dag virker det som en fuldstændig sindssyg situation, Politiken 2022 (4ns)
Jarlskov, Celine: Unge og rusmidler, Det kriminalpræventive råd: https://dkr.dk/ungdomskriminalitet/unge-og-rusmidler, (2,7 ns)
Bonnerup, Tore og David Sausdal: Et bandedrab om ugen, Vid og sans.dk, 15.2.2023 (3,8)
Koeller, Camille: Marine Le Pen idømt flere års fængsel i stor svindelsag – udelukkes fra politik i fem år, Berlinske.dk, 31.3.25 (1,3 ns)
Nielsen, Marie Ravn: Otte kvinder fortæller om Martin Brygmanns grænseoverskridende adfærd, Dr.dk, Nyheder, 10.6.24 (2,9 ns)
Wedel, Kristiane Wedel: Luna havde i flere år sex med sin partner, selv om hun ikke havde lyst, Politiken, 28.3. 2025 (4,2 ns)
Hvad er seksuelle overgreb? Reaktioner under og efter overgrebet, Center for voldstægtsofre, https://www.voldtaegt.dk/udsat-for-overgreb/. (3,7 ns)
Rasmussen, Christian Sejer; Sådan afslører du en løgner, TV2.dk, 5. marts 2014 (3 ns)

”Metodepixi”: lærerproduceret tekstsamling om psykologisk metode og kritisk vurdering af psykologiske undersøgelser samt etik.

TV-udsendelser:

DR1, Kriminelt: Vaneforbryderen fra Vendsyssel (4 ns)
DR1, Kvindefængslet, sæson 1, afsnit 1 og 2. 17.11.2024 (9 ns)
Dokumentar "Forskning på kanten - Ondskab", DR2, 2011 (4 ns)
DR1, Kriminelt: For syg til fængsel, december 2020 (4 ns)
DR1, Kriminelt: Farvel til Bandelivet, Marts 2020 (4 ns)
DR1, Kriminelt: Mit liv som svindler, sæson 2, episode 3. (4 ns)
DR1: Dokumentar "Med døden til følge", 2011 (8,5 ns)
TV2: Fængselsbetjenten, 2018, (2 ns)
DR2: Hjernevask. Kan du stole på din hukommelse? (7 ns)
TED TALK med Elisabeth Loftus: How reliable is your memory? (2,5 ns)

Korte videoer:
Oskar, Behandling af kokainmisbrug, Behandlingscenter Tjele
Pårørende – kokainmisbruger, Behandlingscenter Tjele.
Hvad er samtykke, sex og samfund, Hvad er samtykke?
Lev uden Vold, konference 8.9.2021, Behandling af voldsudøveren. https://www.youtube.com/watch?v=gQmB4K-KUl8
Robbers Cave, 5 mins lessons, https://youtu.be/8PRuxMprSDQ?si=B6Sblr4bB-L3ws-v


Der er læst ca. 168 sider i dette forløb

Indhold
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 37 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde